Sportpaleis Group start vandaag een nieuw hoofdstuk met een volledige rebranding en naamsverandering. De nieuwe naam be•at dekt veel beter de lading waarvoor de grootste live-entertainmentgroep van België op het vlak van zaaluitbating of venue management van België vandaag staat.
Sportpaleis Antwerpen, Lotto Arena, Stadsschouwburg Antwerpen, Capitole Gent, Vorst Nationaal, Trixxo Arena Hasselt, Trixxo Theater Hasselt en Proximus Pop-up Arena krijgen een meer uitgesproken identiteit en worden met elkaar verbonden door het moedermerk be•at. De rebranding gaat gepaard met een forse ambitie om te groeien, de klantenservice te verbeteren en een absolute prioriteit voor duurzaam ondernemen. Zo zal de groep verder inzetten op de pop-uplocatie(s) en engageert zij zich tot het drastisch verkleinen van de ecologische voetafdruk.
be•at: bezoekers én venues meer in de schijnwerpers
“De nieuwe naam is een directe oproep om erbij te zijn en samen momenten te beleven die een leven lang bijblijven. De inspiratie voor de nieuwe visuele identiteit is de energieke beweging van de massa, de aantrekkingskracht van de artiest, de muziek en de collectieve hartslag van het publiek. Het is die beweging en emotie die aan de basis liggen van de nieuwe naam en visuele identiteit van onze organisatie”, vertelt Jan Van Esbroeck, CEO van be•at.
“Ons uitgangspunt was de collectieve magie van een live ervaring vertalen naar een energetisch visueel systeem, dat zowel werkte voor de groep als de iconische zalen", vertelt Sebastien Greffe, Creative Director van WeWantMore, de Antwerpse designstudio die de rebranding uitwerkte.
De groep krijgt dan wel een nieuwe naam, de venues krijgen meer dan ooit hun eigen identiteit en zullen prominenter op de voorgrond treden. Met nog meer aandacht voor de bezoeker, die op een meer persoonlijke manier benaderd zal worden. Zo zal er voor een optreden of een theatervoorstelling vanuit de venue zelf gecommuniceerd worden en niet langer vanuit de groep. Ook het customer experience center wordt verder uitgebouwd. Voor inspiratie en ontspanning heeft de groep een eigen theatermagazine gecreëerd. Een podcastreeks is in de maak.
De trouwe fans zullen binnenkort dan weer kunnen genieten van een loyaliteitsprogramma, dat be•at later dit jaar lanceert. Er komt een fast lane (snelle toegang tot de zaal), ze krijgen toegang tot een lounge of bar, tot presales, gratis tickets en kortingen op VIP ervaringen.
Bruto Nationaal Geluk verhogen
“Het doel van onze organisatie is en zal altijd blijven om het Bruto Nationaal Geluk te verhogen door mensen van alle leeftijden en welke afkomst dan ook samen te brengen in collectieve, magische ervaringen”, vertelt Jan Van Esbroeck. “De timing voor de rebranding is niet toevallig gekozen en zorgt voor een extra dynamiek na twee bijzondere jaren. Alleen al in de volgende acht maanden staan er binnen de groep bijna 600 evenementen op de kalender. We hebben ons de afgelopen jaren enorm geprofessionaliseerd, wat ons toelaat om grootschalige evenementen te organiseren die bijdragen aan het algemene welzijn van de maatschappij”.
Daarnaast zal be•at zijn team van enthousiaste medewerkers verder uitbreiden en nieuwe ‘out-of-the-box’ locaties creëren. De Proximus Pop-up Arena in Middelkerke vorige zomer was een groot succes, en loopt nog minstens twee jaar. De groep wil nu verdergaan op dat elan.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Be•at spreekt met zijn nieuwe naam ook een versterkt engagement tegen de klimaatopwarming uit. De organisatie wil zijn CO2-uitstoot verminderen door nog meer in te zetten op het duurzaam vervoer en de ‘last mile to the arena’, wat betekent dat je met andere mobiliteitsoplossingen dan de wagen tot aan de venues geraakt.
Er zijn al heel wat resultaten geboekt de laatste jaren. Vooral het combiticket – het concertticket dat gratis toegang geeft tot het openbaar vervoer – heeft gezorgd voor een stijging tot meer dan 50% van de bezoekers die zich op een duurzame manier verplaatsen naar de venues. De ambitie is om dit cijfer op te krikken tot 60% tegen 2025.
Be•at wil haar ecologische voetafdruk gedetailleerd in kaart brengen en is daarvoor gestart met nulmetingen. Energieverbruik is een belangrijk aandachtspunt en de ommeslag naar hernieuwbare energie is ingezet. Zo liggen er nu al 1600 zonnepanelen op de daken van Trixxo en Lotto Arena. In Lotto Arena is dat goed voor 50% van het volledige dagverbruik, in Trixxo Arena goed voor de volle 100%.
Ook wordt er gewerkt aan een strikt afvalbeleid met een focus op circulaire economie. Be•at zit aan tafel met de Belgische festivals om dit vanuit de sector uit te tekenen. Veel aandacht gaat ook naar efficiënt waterverbruik en waterrecuperatie.
Vanaf vandaag zullen de nieuwe naam en het nieuwe logo uitgerold worden op en in de venues.
Proficiat met de rebranding. Heel geslaagd!