Telepresent Ltd.
Hoe je een goed netwerk kunt stimuleren tijdens online evenementen!
Telepresent Ltd.|
18 juni 2024

Volgens de laatste enquête van Excel (23 december) zegt ruim 60% van de deelnemers dat netwerken de belangrijkste reden is dat ze evenementen bijwonen. Slechts 12% van de respondenten noemde 'mogelijkheden om te leren' als de belangrijkste reden om deel te nemen. Gesprekken kunnen dus van veel minder belang zijn dan veel organisatoren denken. 8% had betrekking op het ontmoeten van bestaande zakenrelaties (wat valt eigenlijk onder het netwerkkamp? ...het 'ontmoetingskamp').


Persoonlijk netwerken is wat mensen willen. Om nieuwe kennissen te maken, bij te praten met collega's, kansen te verkennen en nieuwe zakelijke contacten te leggen. Om met leeftijdsgenoten te chatten en erachter te komen wat er aan de hand is. Om ideeën uit te testen en te zien hoe mensen reageren, en om met mensen om te gaan en te luisteren die misschien wel heel interessante gedachten of observaties hebben.


Veel online evenementen falen daar slecht in. Als uw evenement echter geen goede persoonlijke verbinding oplevert, is de bezoekerservaring op zijn best matig. De aanwezigen weten dit. Ze moeten er doorheen zitten.


En contact maken met anderen is net zo belangrijk voor interne bedrijfsevenementen. Ontmoet mensen van andere afdelingen, kantoren en regio's. Ontmoet collega’s, deel kennis en ideeën en leg nieuwe contacten. Mensen voelen zich veel meer betrokken, gewaardeerd en onderdeel van het grotere team als ze daadwerkelijk samen kunnen komen.


Dat online doen is enorm efficiënter en beter haalbaar dan proberen iedereen fysiek bij elkaar te krijgen, en een goede locatie waar mensen kunnen mixen en mengen levert een veel waardevollere ervaring op dan een groot videogesprek of een 'uitzending op mensen'-webinar.


Het recente onderzoek van Excel leverde nog enkele andere interessante bevindingen op.


"...uit ons onderzoek blijkt dat, hoewel de juiste omgeving voor netwerken kan worden geregeld, deze niet kan worden geforceerd. Het moet organisch aanvoelen en het ontwerp van de locatie is cruciaal. Een goed ontworpen locatie vergroot de kans op wat we 'gecureerde serendipiteit' hebben genoemd. – een schijnbaar toevallige ontmoeting met precies de juiste persoon of mensen om de doelstellingen van de organisatie te helpen bereiken."


Wij zijn het daar volledig mee eens!


Dat is precies de aanpak die wij hanteren bij het ontwerpen van een online locatie!


Het andere essentiële ingrediënt voor online netwerken is 'agency'. Dat mensen de controle krijgen over waar ze naartoe gaan, wie ze willen ontmoeten, en bij welke groepen ze besluiten zich aan te sluiten. Om op natuurlijke wijze de vrijheid te hebben om te netwerken.


Op een goede digitale locatie kun je zien waar iedereen is. Beweeg erover om te zien wie ze zijn. Klik om hun visitekaartje te bekijken. Zoek specifieke mensen in de deelnemerslijst en kom langs om ze te bekijken. Mensen voorstellen... je weet alles wat je doet op een normaal persoonlijk evenement... maar dan online!


Chat met de mensen aan uw tafel voordat een gesprek begint. Kom langs en zie de spreker na de sessie. Sluit je aan bij een discussiegroep of workshop. Bezoek de standen van de exposanten in de lunchpauze... dit alles en meer kunt u nu eenvoudig online aanleveren.


De belangrijkste ingrediënten voor online netwerken zijn dus:


1. Een persoonlijk evenement waar je iedereen kunt zien en met iedereen kunt spreken. Hoe natuurlijker, hoe beter.


2. Een geweldige omgeving, geoptimaliseerd en op maat gemaakt om de juiste gesprekken te stimuleren.


3. Gratis agentschap voor afgevaardigden. Het zijn geen nummers... geef ze kracht en laat ze genieten van het evenement.


Het is dus de moeite waard om de tijd te nemen om na te denken over wat de deelnemers en deelnemers eigenlijk willen. Het kan nogal anders zijn dan wat organisatoren van online evenementen soms denken.


Het is gemakkelijk om ons te laten meeslepen door wat we op evenementen willen communiceren.


Om het ene na het andere gesprek te blijven voeren en te denken dat we grote waarde leveren.


Om grote hoeveelheden gegevens te verzamelen om de zaken in de toekomst beter te kunnen sturen.


Maar het is belangrijk om te onthouden dat de evenementervaring ook van cruciaal belang is. Hoe mensen die het evenement bijwonen zich voelen, doet er echt toe... en er zijn maar een beperkt aantal opeenvolgende gesprekken met weinig interactie die de meeste mensen aankunnen.


Bij Telepresent zijn we gespecialiseerd in het online leveren van persoonlijke evenementen. We buigen technologie om te leveren wat er moet gebeuren, in plaats van een gebeurtenis te beperken tot wat een bepaald platform aankan. Onze volledige focus ligt op het verbeteren van de deelnemerservaring, wat ook leidt tot uitstekende resultaten voor organisatoren en sponsors van evenementen.


Meer informatie vindt u op: www.telepresent.online


Meld u aan voor onze nieuwsbrief voor het laatste online evenementnieuws, tips en trucs. https://mailchi.mp/telepresent/news


En alstublieft... de volgende keer dat u een online evenement plant... zet dan de deelnemersbril op.


Het kan een heel ander en enorm waardevol perspectief zijn.


Wat bezoekers vaak het liefst willen, is netwerken met andere mensen.


----------------------------------------


Over de auteur: Iain leidt Telepresent Ltd., gespecialiseerd in het leveren van online conferentie- en evenementenfaciliteiten. DM Iain voor meer informatie over hoe u echt effectieve online bijeenkomsten kunt organiseren om uw gemeenschap sterker te maken.


#events #netwerken #training #telepresent #eventprofs #virtualevent


bekijk origineel

Like Reageer