Toerisme Oostende vzw is genomineerd voor de prestigieuze titel van Marketing Company of the Year bij de Belgian Marketing Awards 2024. Deze erkenning onderstreept de toewijding en het succes van Toerisme Oostende in het transformeren van Oostende naar een attractieve culturele Stad aan Zee.
De nominatie voor de Belgian Marketing Awards erkent bedrijven die uitblinken in marketing en innovatie, en die een positieve impact hebben op hun sector. Naast Eneco en Albert Heijn werd Toerisme Oostende als derde organisatie genomineerd als “Marketing Company of the Year”. Toerisme Oostende wordt geprezen om zijn vooruitstrevende marketingstrategie, waarbij het een unieke mix van maritieme charme en cultuur heeft weten neer te zetten. De organisatie heeft door de jaren zowel in haar marketingbeleid als in de creatie, organisatie en ondersteuning van evenementen een sterke focus gelegd op het versterken van Oostende als all year round bestemming.
"Deze nominatie is een bevestiging van de langetermijnvisie van Toerisme Oostende en de nauwe samenwerking tussen de stadsdiensten en de private sector. Van beide zijden zijn er grote investeringen gedaan. We hebben hard gewerkt om van Oostende meer dan alleen een zomerbestemming te maken. Er is het hele jaar door een kwaliteitsvol cultureel aanbod en zijn er ook in het voor- en najaar tal van evenementen. We zijn trots op deze nominatie die aantoont dat de strategie wérkt en dat Oostende meer dan ooit dé Stad aan Zee is." - Burgemeester Bart Tommelein
Transformatie van Oostende: Van Imago naar Werkelijkheid
In de jaren '90 worstelde Oostende met een minder positief imago. Toerisme Oostende speelde een sleutelrol in de herpositionering van de stad, waarbij ze een krachtig verhaal ontwikkelden dat de maritieme en culturele troeven van de stad benadrukte. Door een langetermijnstrategie te volgen, heeft Oostende haar unieke kenmerken, zoals het authentieke stadsleven en de ligging aan zee, weten te benutten om zich te onderscheiden van andere badplaatsen en culturele bestemmingen.
De resultaten van deze inspanningen spreken voor zich. De hotelbezetting keerde na corona onmiddellijk terug en ligt nu 9% hoger dan het gemiddelde van andere kustgemeenten. Het aantal viersterrenhotels is gegroeid van 6 naar 10, met twee nieuwe hotels die gepland zijn in de komende jaren. Ook het culinaire aanbod heeft een enorme groei doorgemaakt, met het aantal Gault & Millau-restaurants dat van 4 naar 14 is gestegen.
"Het is een werk van lange adem. We waren de eerste toeristische dienst die een strategisch beleidsplan opmaakte, met een duidelijke visie. We zijn hier ondertussen al 25 jaar trouw aan en werken elke vijf jaar aan een geactualiseerd plan uit dat rekening houdt met de nieuwste toeristische tendensen. We baseren ons steevast op input van onze toeristische ondernemers en de collega stadsdiensten, waarbij we een zo breed mogelijk draagvlak willen creëren. Dit zorgt ervoor dat we evenementen en acties kunnen organiseren die niet alleen passen bij de identiteit van Oostende, maar ook breed gedragen worden. Deze nominatie doet ons bijzonder veel deugd en bevestigt dat het niet onopgemerkt voorbij is gegaan bij professionals van buitenaf. Samen met internationale bedrijven Albert Heijn en Eneco genomineerd worden, is een eer en een bevestiging van het harde werk van de ganse ploeg." - Algemeen directeur van Toerisme Oostende vzw Peter Craeymeersch
Innovatieve Marketingaanpak
Een van de pijlers van het succes van Toerisme Oostende is hun innovatieve marketingstrategie. Door sterke digitale aanwezigheid op sociale media en gerichte e-mailcampagnes weten ze een loyale gemeenschap van fans te creëren en te onderhouden. Met bijna 100.000 volgers op Facebook, 27.500 op Instagram en 45.200 op TikTok, is Toerisme Oostende een koploper op het gebied van digitale marketing in de toeristische sector.
Daarnaast heeft de organisatie succesvolle evenementen opgezet, zoals het Garnaalkrokettenfestival, FAAR, de internationale Fotobiënnale, Ostendaise North Sea Food Fest en The Crystal Ship, die de stad in de kijker zetten als culinaire en culturele hotspot, ook buiten het zomerseizoen.
Toekomstgerichte Marketing
Toerisme Oostende kijkt vooruit naar de toekomst met een sterke focus op content-creatie en hyperpersoonlijke communicatie. Door gebruik te maken van data-analyse en technologische innovaties, blijft de organisatie haar marketingstrategieën optimaliseren en vernieuwen, altijd met het oog op het creëren van authentieke en betekenisvolle ervaringen voor haar bezoekers.
Over de Belgian Marketing Awards
De Belgian Marketing Awards erkennen uitmuntende prestaties in marketing binnen België. De prijzen worden uitgereikt aan bedrijven die innovatie en creativiteit combineren met duurzame groei. De winnaars worden bekendgemaakt op 6 november 2024.