Event makers produceren het event, TV makers verzorgen de live uitzending
Door ervaren tv-makers te koppelen aan door de wol geverfde eventmanagers en eventbureaus gaat LIVE EVENT TV een nieuwe impuls geven aan hybride events. Met dit nieuwe concept biedt Van Nelle Fabriek Events een alternatief voor de matige tot slechte kijkcijfers die webinars en hybride evenementen doorgaans scoren.
TV ervaring Henk van Maanen (van Nelle Fabriek Events) leidt tot nieuw concept
Het blijkt enorm lastig om de aandacht van de kijker thuis vast te houden. De daadwerkelijke kijktijd blijkt vaak slechts 30% te zijn. De oorzaak daarvan is dat dergelijke bijeenkomsten plat en eendimensionaal worden uitgezonden, zonder rekening te houden met een aantal ijzeren tv-wetten. ‘’Kijkers thuis haken daardoor heel snel af. Ze gaan tussendoor even hun mail checken of iets anders doen,” aldus Henk van Maanen (Van Nelle Fabriek Events). Hij werkte vroeger bij de tv en vanuit deze expertise is een nieuw concept voor hybride events ontstaan: LIVE EVENT TV.
De uitzending voor ‘thuis’ in beeld als een Voetbalwedstijd, Koningsdag of de Intocht Sinterklaas!
LIVE EVENT TV gaat de kijkers beter vasthouden door twee zeer uiteenlopende vakgebieden (events en tv) onder één dak te bundelen en daar één geheel van te smeden. Uitgangpunt is dat de beleving van het publiek in de Van Nelle Fabriek totaal anders dan die van de kijkers thuis.
Henk van Maanen: ”Vergelijk dit met het tv verslag van een voetbalwedstrijd, Koningsdag of als voorbeeld de intocht van Sinterklaas. Het publiek in de haven en langs de route ervaart het event compleet anders dan de kijkers thuis. Die worden ruim voordat Sinterklaas aankomt al verwelkomt door Dieuwertje Blok vanuit een studio in de haven. Ze neemt de kijkertjes thuis mee in wat er allemaal gaat gebeuren. Een reporter in de haven interviewt de zenuwachtige burgemeester, Dieuwertje praat in de studio met kinderen die gaan optreden en er is zelfs al een camera op het schip aanwezig zodat de kinderen thuis al op de boot zijn voordat de kinderen in de haven het schip kunnen zien. Gedurende het evenement zorgt Dieuwertje voor duiding en zijn er vragen van de kijkertjes die beantwoord worden. Uiteraard is er genoeg tijd ingeruimd om even koffie te zetten, een boterham te eten of een ommetje te maken.
Hierdoor breng je in de huiskamer een minstens zo aantrekkelijke beleving als het event zelf.
Op vergelijkbare wijze gaan wij onze live events in de Van Nelle Fabriek combineren met een zeer attractief tv programma voor thuis.”
Vitamine ‘D’, de Daglicht Studio, verfrissend voor de presentator en gasten en de kijkers thuis!
De studio waar vanuit de uitzending voor thuis wordt gepresenteerd in is uiteraard een Daglicht Studio want de van Nelle Fabriek is beroemd om het licht dat binnenvalt. Hierdoor ontstaat een frisse dynamiek voor de kijkers thuis die niet de hele tijd naar een donkere ruimte hoeven te kijken.
De studio ligt naast een van de vele groengebieden van Van Nelle dus bij mooi weer kan de setting ook buiten op het gras worden opgesteld, met als decor achtergrond het beroemde Unesco Monument.
Een opdrachtgever omschreef dat heel mooi: “We kregen veel reacties op het daglicht in de studio, een verademing! We noemden dit de Vitamine D (van Daglicht!) van ons event!”
Digitaal platform
Het concept van Van Nelle Fabriek Events beschikt ook over een goed werkend platform in combinatie met subsessies. Van Nelle Fabriek Events biedt het totaal plaatje met een ruim netwerk aan tv- en eventprofessionals. Redacteurs, regisseurs, floormanagers, technici, belichters, cameramensen staan klaar om ingezet te worden om het evenement volgens de hoogste normen uit te zenden.
De verbinding met de Van Nelle Fabriek kan niet uitvallen d.m.v. eigen Datacenter
De Van Nelle Fabriek is goed geëquipeerd voor deze nieuwe vorm van hybride evenementen. De locatie beschikt over 12 zalen met daglicht en van groot tot klein. Het grootste datacenter van Zuid-Holland (SmartDC) staat pal naast de evenementenlocatie. Hierdoor beschikt LIVE EVENT TV over TV Norm verbindingen, rechtstreeks naar de carriers van het internet zonder tussenkomst een provider die zomaar kan uitvallen. In de van Nelle Fabriek hangt een uitzending dus niet ‘aan één draadje’ en is de investering in het evenement en de uitzending nooit in gevaar.