Transcript
De beste beurs voor de evenementensector komt eraan. Althans, dat is wat de marketingcampagne van event 14 belooft. Pretentieus of terecht? Ik vraag het aan organisator Marc Liethof.
Dag, Marc, welkom in de studio.
Dag Kevin.
Ik ga meteen met de deur in huis vallen. Ik zag jullie reclamecampagne dit jaar voorbij komen: De Beste Beurs voor de Evenementensector.
Ja, dat hebben we vorig jaar trouwens ook al gebruikt, die slogan, de Beste Beurs. Het doel van het woordje Beste, is om aan te geven wat onze... - en dat is wel leuk, want dat komt straks ook in de thema-programmering terug - Wat is onze 'STE'. De 'STE' betekent - Cor Hospes gaat straks op de beurs daarover praten, bij ons in een van de sessies – waar zijn wij als club mensen, waar zijn onze mensen, waar zijn wij met elkaar altijd mee bezig? Nou, wij willen in ons vakgebied, op het gebied van de beurs, willen wij de beste zijn. In het verleden vonden we het een beetje verwaand en arrogant om dat te roepen. In deze tijd denk ik dat je moet durven roepen waar je voor staat. En vandaar dat wij gezegd hebben dat we de beste beurs zijn.
En wat maakt dat jullie dan ook effectief die beste beurs zijn in de sector?
Dat maakt dat... De reviews, dus de commentaren van de mensen, die ervaren dat. De laatste jaren hebben wij dus heel erg veel gedaan aan de bezoekersdoelgroep. Wij weten heel goed van onszelf wat niet klopt en waar wij nog aan moeten werken. En dat was drie jaar geleden met name de studenten, de wederverkopers, en alle andere storende factoren waar mensen, die veel geld betalen voor een beursdeelname, helemaal niet op zitten te wachten. Zo, dan hebben wij gezegd: we moeten daar op een andere manier mee omgaan. We hebben stagiaires, we hebben ook iemand intern verantwoordelijk gesteld om dat hele bestand, niet even voor de beurs, maar het hele jaar door bij te houden. Nou, we zijn aan het screenen geweest, en we zijn geholpen door de crisis – want daar ben ik ook eerlijk in. Ik zei net al vooraf, toen ik jou begroette toen ik hier binnenkwam, dat de crisis ervoor gezorgd heeft dat het kaf van het koren is gescheiden. En dat is echt zo, ook qua bezoekersaantallen. De mensen die op de beurs komen, zijn echt mensen die er wat te zoeken hebben, die vertrouwen hebben in onze ambitie om de beste te zijn, en die ook zien dat wij met die innovaties - die te weinig aanwezig zijn - continu bezig zijn om ook wat toe te voegen. Dus de mensen die er zijn, moeten daar ook in hun beslissingsfase zijn.
Je had het net over bezoekersaantallen. Vorig jaar hadden jullie jullie jubileumeditie.
Ja, de vijftiende editie.
Hoe zat het daarmee? Hoe evolueert dat?
De bezoekersaantallen zijn minder. Als ik het vergelijk tussen de vijftiende en de tiende editie, dan zit daar een verschil tussen van een paar duizend. En de bezoekersaantallen lopen dus terug. Nou dat teruglopen vinden wij geen enkel probleem, want we praten nog steeds over ruim zeven duizend bezoekers - vorig jaar tweeënzeventig, drieënzeventig honderd – en die aantallen bezoekers dat vinden wij prima voor die twee dagen. Wat wij meer dan prima vinden, is dat wij horen van de standhouders dat de aard van de bezoekers - wat we net al zeiden - dat die sterk verbeterd is. En, wat wij vorig jaar aangepast hebben, is dat we de studenten verwelkomen op de beurs, maar dan moet je wel een young professional zijn. Dus dan moet je niet een student zijn die, omdat die niks te doen heeft, of omdat de school het leuk vindt een tourtje te maken of een schoolreisje - want dat gevoel krijg je op een gegeven moment. Daar zijn we van af. Dat willen we niet meer. Er zijn andere plekken waar men dat wel mag en kan. Nou, bij ons is het afgelopen. We doen het niet meer. We willen het gewoon niet meer.
Hoe maak je dan dat onderscheid? Wanneer is iemand een young professional?
Wat wij willen is dat ze: Correct - en dat is mooi, in België zie je dat veel meer dan in Nederland - correct gekleed naar een beurs gaan. Mensen moeten ook weten in welk vakgebied ze gaan werken. Dus wij hebben betere afspraken met de scholen. We zeggen tegen de scholen, die vaak die studenten inschrijven, en daar moet ook voor betaald worden. Zo'n studentenbezoek, in tegenstelling tot de andere bezoekers van de beurs, voor dat studentenbezoek dient betaald te worden. Want dat studentenbezoek bestaat niet alleen op een bepaald moment op die beurs, 's ochtends om elf uur al die beursvloer op... Nee. De tweede dag is er specifiek een slot gemaakt door ons, waardoor die studenten weten: we gaan eerst een inhoudelijke sessie bijwonen, daar krijgen ze waar voor hun geld, en daarna kunnen we nog een uur, anderhalf uur over die beursvloer lopen. In het verleden waren daar duizend, elfhonderd studenten die daar interesse in hadden - dat zijn grote aantallen - en vorig jaar hadden we er drie, vierhonderd. En nogmaals, wij maken betere afspraken met de scholen en we maken - en dat is iets dat best lastig is - we maken het ook heel erg duidelijk aan onze deelnemers: omarm die studenten nou, omarm de young professionals.
Het zijn de mensen van morgen.
Ja, morgen moet je daarmee samenwerken, of kun je daar mee samenwerken of kan het een personeelslid van je zijn. Maar het kan ook een opdrachtgever van je zijn. Dus wees nou eens slim onder elkaar en omarm de juiste mensen. En dan nog, heel duidelijk van onze kant uit, we kunnen natuurlijk niet voor honderd procent garanderen dat dat verhaal, wat ik je nu vertel, waterdicht is elk jaar. Want er zijn natuurlijk altijd mensen die er tussendoor glippen. Maar, jij hebt zelf vorig jaar op de beurs gestaan en we hebben meerdere mensen na afloop van de enquête gesproken en door de enquête is er ook nog eens een keer duidelijk aangetoond dat we op de goede weg zijn. Nou, dat maakt ons, heel arrogant misschien, vinden sommigen, maar voor ons echt vanuit onze genen, van onze DNA geroepen, de beste beurs.
Voor de editie dit jaar, wat kunnen we verwachten?
Nou wat we kunnen verwachten, is dat wij die kwaliteitsslag om het A-merk te blijven, dat we die door aan het voeren zijn. Ik heb vorig jaar ook gezegd in het gesprek met jou, dat ik vind dat wij op het gebied van innovatie tekortkomen als beurs qua aanbod.
Heeft u dit jaar een oplossing?
Ja. Er komt een innovatieplein. We doen dat met een mediapartner, die daar ook mee bezig is en daar zijn wij nu... Ik denk dat dat over een maand helder is. Wij zijn er ook bedrijven van onze kant uit voor aan het benaderen om daar te gaan staan. Nou, dat blijft een ding. Dat is niet iets wat je binnen nu en een, of twee, of drie edities allemaal oplost, want het is ook aan het evenementenvak zelf om daarmee om te gaan, en te weten dat ze bij ons terecht kunnen. Dat is ook eigenlijk een oproep aan de partijen die dit nu horen. Als je denkt dat je een innovatief product hebt – maar dan moet het een echt innovatief product zijn – neem contact met ons op, www.event.nl, en dan kun je vanuit het contact dat je zoekt, een telefoontje van ons verwachten en dan gaan we kijken wat we daarmee kunnen. We hebben nu...
En krijgen ze dan nog speciale voorwaarden?
Ja, de voorwaarden... Sterker nog, we zorgen ervoor dat de mensen niet een bedrag betalen wat hoger is dan wat de cube kost, dus dat is 1500 euro. Dat betekent dat start-ups ook daar in kunnen participeren...
Want het is inderdaad moeilijk voor een start-up om zo’n beursstand ...
En waar ze op moeten vertrouwen. Maar het moge duidelijk zijn na zoveel jaar dat de omgeving waar zij neergezet worden, dat die omgeving dusdanig uitgelicht en voorzien wordt van alle kwalitatieve producten en elementen die er nodig zijn voor een goede presentatie. Want laten we eerlijk zijn, wij hebben er alle belang bij om ons als beurs en als vak goed te tonen aan de bezoekers. Nogmaals, de bezoekers bepalen de komende jaren wat de vorm en de inhoud van die beurs gaat worden. Niet alleen wij. Wij kunnen alles bedenken, maar het is heel belangrijk wat men ervan vindt.
Over inhoud gesproken. Zijn er ook sprekers dit jaar?
Ja. En veel sprekers. Het content-gedeelte, waar mensen over moeten struikelen. Want dat vinden we ook vanuit onze DNA, dat dat heel belangrijk is. Wij moeten de informatiefste beurs zijn... ook weer een STE. Het leuke is dat wij Cor Hospes gevonden hebben om op de eerste dag over die STE te praten.
Dat is leuk.
En dat is dus leuk. STE is eigenlijk... wat stel je als bedrijf voor? Wat is het DNA van jou?
Is het dan ook meteen het thema? Of de rode draad?
Nee, dat is geen thema. Thema... wat ik voor dit jaar de rode draad vind, is de young professional. Ik word ouder. Veel mensen om ons heen worden ouder en we moeten niet de illusie hebben dat wij op het niveau van de afgelopen jaren in het evenementenvak alles maar door moeten laten sudderen. Wat mij persoonlijk heel erg stoort op dit moment, is dat door de – en dat woord door de nieuwe werkelijkheid, om de kiezer maar even te vermijden – die nieuwe werkelijkheid is iedereen alleen maar aan het handhaven. Wij hebben er ook mee te maken. Veel partijen om ons heen hebben ermee te maken. Ik als mens word alleen maar vrolijk en blij van nieuwe initiatieven en van nieuwe dingen die we kunnen ontplooien. Dus dat betekent dat wij ook ons plezier vinden in dat soort dingen te ontwikkelen. Alleen, dat is niet makkelijk, en dat gaat niet van de ene op de andere dag. En dan er zijn ook de traditionele pleinen, die we allemaal kennen, vanuit het verleden. Wat ik wel vind, wat nu gaat gebeuren, is dat de locaties zich weer gaat roeren. Je ziet dat, met name de betere locaties, die zijn een paar jaar weggeweest, maar die komen weer terug op de beurs omdat ze toch ook denken dat die veranderingen in de doelgroepen heel goed voor hen zal gaan werken. Dus wij zijn, in de vorm van de cubes, de kleinste deelnamevorm voor 1500 euro, waarvan we er vorig jaar zestig hebben mogen verkopen, dus dat is een groot aantal, dat hebben we ook om concurrentieredenen gedaan. Want wij moeten zorgen dat we een zo breed mogelijk pallet aanbieden van deelnamemogelijkheden. Daar zijn wij dit jaar al geweldig op weg naar die zestig, en ik denk dat we dat wel gaan overtreffen.
Ik kijk ontzettend uit naar de beurs dit jaar. Bedankt voor je komst naar de studio.
Oké. Bedankt voor dit interview, Kevin.
Graag gedaan. En u beste kijkers, bedankt voor het kijken, en alweer tot volgende week.