Opdrachten weigeren...

Wanneer weiger je een opdracht, en hoe moeilijk is het om niet voor de cash te gaan, maar toe te geven dat jij niet de geknipte man bent voor de job. Gert-Jan Jansen houdt vandaag een vurig betoog over groter zijn dan jezelf.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Wanneer weiger je een opdracht, en hoe moeilijk is het om niet voor de cash te gaan, maar toe te geven dat jij niet de geknipte man bent voor de job. Gert-Jan Jansen houdt vandaag een vurig betoog over groter zijn dan jezelf.  

 

Dag Gert-Jan, welkom in onze studio.  

 

Hallo.  

 

Jij zit al 22 jaar in het vak, hoe vaak heb jij al een opdracht geweigerd?  

 

Haha. Euhm... ik denk een kleine tien keer. Pas. 

 

Tien keer.  

 

Ja.  

 

En hoe bepaal je dan wat je wel aan neemt, en wat je gaat weigeren?  

 

Nou ik denk zowiezo dat er ... de eerste jaren pak je alles, want dan ben je natuurlijk nog aan het opzetten he, je bedrijfje, als ondernemer, dus alles wat dan langskomt dat neem je aan. En als ik kijk naar de laaste 7, 8 jaar, dan ga je wat meer kijken naar heb ik toegevoegde waarde voor deze bijeenkomst, voor deze opdrachtgever. Pas ik bij deze opdrachtgever. Ik had ooit een keer een opdracht, een aanvraag, van Computer Associates, ken je misschien wel, een groot ICT bedrijf... 

 

Ja, absoluut.   

 

...en ik merkte in het eerste gesprek al van, hé, dit klikt niet tussen ons, maar zij wilden toch door dus uiteindelijk zijn we ook tot prijzen gekomen, afspraken, en dat soort dingen, en toen toch heb ik op een gegeven moment gezegd, toen ze me echt voor gingen schrijven wat ik moest zeggen en hoe ik het uit moest spreken en welke stropdas ik moest dragen, dat ik had van dit voelt niet goed, dit is niet mijn ding. Dus dat moet iemand anders doen. Dus toen heb ik iemand anders naar voren geschoven die het daar kon gaan doen. 

 

En kon de opdrachtgever daar dan mee leven, dat jij op een gegeven moment toch zegt van ik haak af?  

 

Ja, wel moeilijk. Dat vonden ze wel moeilijk. Vooral omdat ze het niet zo goed begrepen, en dan is dit even één voorbeeld, ik heb ...  

 

… ja, natuurlijk …   

 

... veel meer van dit soort voorbeeldjes, omdat, het is ook heel erg een gevoelsding natuurlijk he. Voelt het goed, of voelt het niet.  

 

Zij kiezen dan natuurlijk ook voor jou, omdat ze vinden dat het dan wel goed voelt. 

 

Nou, dat betwijfel ik. Dat durf ik wel een beetje in twijfel te trekken, want ik heb het idee dat als iemand een dagvoorzitter nodig heeft voor een bijeenkomst, kijk een bijeenkomst wordt bedacht, tijdens een vergadering. Wij zitten te vergaderen, en ik zeg joh, Kevin, we moeten eens een keer een mooie bijeenkomst organiseren. Ja, goed idee. Weet jij nog een dagvoorzitter? Ja ik weet er één, Gert-Jan Jansen, die kan dat wel. Maar dan heb je nog niet nagedacht over past die eigenlijk wel bij de eventplanner, als persoon, straalt hij wel uit wat wij als bedrijf willen uitstralen, past hij wel bij de doelgroep die zometeen langs gaat komen, past hij wel bij het onderwerp, daar heb je allemaal nog niet over nagedacht, je hebt eigenlijk alleen nog maar gedacht vanuit je netwerk, van oh, ik ken wel iemand die dat soort dingen doet. 

 

Maar ligt die verantwoordelijkheid dan bij die opdrachtgever?  

 

Natuurlijk, ja, dat denk ik wel. Maar ik denk tegelijk dat als je kijkt naar de progressie van het vak dagvoorzitter van de afgelopen jaren en dan vooral de afgelopen tien jaar is daar zoveel aan veranderd en is het eigenlijk zo is die rol steeds belangrijker geworden dat je ook je opdrachtgever daarin een beetje moet helpen. Omdat een opdrachtgever ook niet, hè, die is met zoveel dingen bezig, er worden natuurlijk steeds meer events zelf ook georganiseerd door met name wat grotere organisaties en die zijn met zoveel dingen bezig, met dat met de lokatie, met deelnemers uitnodigen, met sprekers zoeken, met de catering, en noem allemaal maar op, en oh ja, ook nog even een dagvoorzitter erbij. En dan is het wel fijn, denk ik, en dat denk ik ook bij een aantal opdrachtgevers, dat je op een gegeven moment tegen die opdrachtgever zegt van je kan beter Kevin erop zetten, want die weet er meer van of die past beter bij de mensen die je in de zaal hebt zitten  

 

Dat is dan ook weer niet gemakkelijk, want op dat moment, de korte-termijn cash laat je dan liggen. Maar daar heb je geen probleem mee?  

 

Nou ja dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe het met je omzet gaat. Ik geef eerlijk toe, door de crisis de afgelopen jaar, anderhalf jaar is het bij mij ook wat minder druk, ja, en dan ben je wat makkelijker in het accepteren van opdrachten waarvan je eigenlijk denkt van nou, dat hat eigenlijk iemand anders beter kunnen doen, of anders kunnen doen. Dat vind ik overigens wel gevaarlijk. 

 

Maar als je dan het wel doet, het wel weigert, weegt dan de lange termijn op ten opzichte van het verlies dat je op korte termijn dan even moet slikken?  

 

Ja, dat merk ik wel. Als ik bijvoorbeeld kijk naar bijvoorbeeld Rabobank, Rabobank Nederland, heb ik jaren heel veel voor gedaan, en bij de Rabobank dachten ze op een gegeven moment van nou, Gert-Jan doet deze bijeenkomst, dus dan kan hij eigenlijk alle bijeenkomsten wel doen. En toen ben ik op een gegeven moment aan de bel gaan trekken en heb gezegd, jongens, nee, dat type bijeenkomst moet eigenlijk door die persoon gedaan worden, want die past daar beter in, weet je, die zit meer in die commerciële hoek, die zit meer, dit praat meer de taal van de mensen die daar gaan komen, dus daar moet je mij niet op zetten. En ik merkte wel dat de Rabobank op een gegeven moment ging inzien, de Rabobank, de mensen bij de Rabobank...  

 

Ja, natuurlijk.   

 

... de communicatie manager, steeds meer gingen voelen, gingen aanvoelen, van hé, daar past Gert-Jan wel, en daar past hij misschien wat minder. Dus dat werkte eigenlijk heel leuk. En op een gegeven moment gingen ze mij dus bellen van jong, we hebben dan-en-dan die-en-die bijeenkomst, ik denk niet dat het wat voor jou is, klopt dat, dan zeg ik nou nee, als ik dat zo hoor zou ik me voor kunnen stellen dat iemand anders dat beter zou kunnen doen. Ja, wie, heb jij een tip?  

 

Ja.  

 

En dat vind ik ook zo gaaf aan Jan-Jaap in der Maur die nu dagvoorzitter.nl begonnen is, dat die ook meerdere dagvoorzitters voorsteld, want ik vind ook echt dat je als opdrachtgever met een paar dagvoorzitters moet gaan praten, en niet in de vergadering moet zeggen ik ken wel iemand, ik regel het wel, want je moet even aanvoelen van is er een klik, past die bij de organisatie, en straalt die uit wat wij uit willen stralen.  

 

Nu … jij gaat daar zelf nog een stap verder in, want ik las dat jij een aktie aankondigt waarbij je zelf zegt van niet tevreden geld terug.  

 

Ja. 

 

Heb je daar geen schrik van?  

 

Ja, ja, natuurlijk ja. 

 

Dat iedereen gaat zeggen van nou, laat de factuur maar.  

 

Ja, nee, doodeng. Maar, maar ik ben er wel echt zo van overtuigd dat je de juiste persoon op de juiste plek moet hebben en dan tegelijk als je dat hebt, hè, die juiste persoon op de juiste plek, dus de juiste dagvoorzitter op de juiste bijeenkomst, laten we het maar meteen even benoemen, als je dan ook de doelstellingen kan benoemen en meetbaar kan maken dan vind ik ook dat je dat moet kunnen halen, en moet kunnen waarmaken als dagvoorzitter. En als je dat niet kan waarmaken als dagvoorzitter, nou dan vind ik eigenlijk dat je moet zeggen tegen je opdrachtgever, joh, als het mij niet is gelukt in samenwerking met jou, dan hoef je mij niet te betalen.  

 

Dat vind ik knap.  

 

Ja. Ik vind hem heel spannend, en ik wil hem ook echt uitproberen, het is ook een gezamelijk project met dagvoorzitter.nl om te kijken van hé, werkt dit, en kunnen we hiermee opdrachtgevers helpen, want daar is het uiteindelijk allemaal om te doen, helpen om betere bijeenkomsten te krijgen die uiteindelijk meetbare resultaten opleveren.  

 

Maar wil je daarbij dan ook mikken op organisatoren die misschien vandaag ook nog geen dagvoorzitter inzetten, omdat ze de meerwaarde er misschien nog niet van zien?  

 

Nou, dat is een tweede groep. De eerste groep is inderdaad de groep die al vaker gebruik maakt van dagvoorzitters maar ze redelijk hap-snap inzet omdat iemand iemand in z'n netwerk heeft, en de andere groep is inderdaad de groep die zegt van ja, weet je, een dagvoorzitter... 

 

… laat de directeur het maar doen.   

 

Precies. Laat de directeur het maar doen. Terwijl wij inmiddels volgens mij uit kunnen leggen dat als je een professionele dagvoorzitter neerzet, en of dat nou Rens de Jong is of Maarten Bouwhuis of Anouschka Lahei of Kim Koppers of Gert-Jan Jansen, dat maakt allemaal niet uit, dat je er uiteindelijk meer uit kunt halen. Dus dat het die investering waard is.  

 

Ik hoorde dat je ook naar de USA trekt, om daar bij te leren?  

 

Ja. 

 

Wat ga je daar precies doen?  

 

Nou ik ben vooral heel erg nieuwsgierig – er wordt altijd zo makkelijk geroepen van Amerika loopt voorop, in alles. Ik ben vooral heel erg nieuwsgierig hoe ze in de congressen en bijeenkomsten markt voorop lopen, of niet voorop lopen. 

 

Je gaat daar een paar maanden kijken.  

 

En ik ga, ik ga drie maanden naar Amerika, en ik ga inderdaad flink wat congressen daar bezoeken, en ik heb inmiddels al een paar afspraken met meeting moderators, dus met dagvoorzitters, gespreksleiders...  

 

Leuk.   

 

... om eens te praten van, joh, waar loop je nou tegen aan. 

 

Maar je had ook nog een oproep voor onze kijkers.  

 

Ja, want, ja ik ben via Google ben ik een beetje aan het zoeken naar dagvoorzitters in Amerika, maar, ja, voor de mensen die nu zitten te kijken en die weten iemand in Amerika waarvan ze zeggen nou dat is een hele goede, geeft het door alsjeblieft, want ik wil die mensen bezoeken.  

 

OK, leuk.  

 

Ja.  

 

Gert-Jan, super bedankt voor je komst naar de studio en dit boeiende interview.  

 

Graag gedaan.  

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken, en alweer tot volgende week.

Advertenties