Transcript
Leon Kruitwagen is voorzitter van het genootschap voor eventmanagers. Begin dit jaar won hij de award voor de eventpersoonlijkheid van het jaar. Vandaag praat ik met Leon over de eventmanager 3.0 en hoe hij de toekomst voor de events ziet.
Dag Leon. Welkom bij ons in de studio.
Dag Kevin.
We gaan het vandaag hebben over eventmanagers binnen bedrijven en organisaties. Hoe zie jij hun taak evalueren?
Ja, er is heel veel gebeurd in de afgelopen jaren. Het vak is 20 jaar jong, zeg maar. Voorheen was de eventmanager iemand die binnen de organisatie werd gepromoveerd tot een eindverantwoordelijke voor de zakelijke events of dat nou binnen bedrijfsleven was of binnen de overheid. Je ziet, dat was de event manager 1.0, die werd de opdracht gegeven: We gaan een mooie evenement organiseren, dan ben jij verantwoordelijk voor het zoeken van leveranciers en bedenk een thema, schakel eventueel een bureau in en zorgt dat de event er komt te staan. Vervolgens, een aantal jaren... tientallen jaren geleden, zeiden ze: nou, de eventmanager kan natuurlijk veel meer toegevoegde waarde bieden. Want die kan natuurlijk kijken als we een bepaalde budget geven, hoe we die events op de juiste manier neer kunnen zetten en hoe we de juiste doelgroepen kunnen bereiken met dat event. Plus; inhoudelijke component van de events, die werd steeds belangrijker en dan zie je eigenlijk dat er een soort eventmanager 2.0 is ontstaan die niet alleen maar die meneer of mevrouw van de feestjes is; dat zal het een keer zeggen en daarna zeggen we nooit meer, want dan zijn we eigenlijk vijf jaar vergeten. Maar daar komen wij vandaan...
Is dat zo? Zijn we dat fase voorbij?
Ja, daar zijn we echt voorbij. Want gezien ook het aantal goede eventopleidingen die daar zijn, alles wat de vakorganisaties in Nederland hebben gedaan, maar ook hoe het vak zichzelf binnen de bedrijven ontwikkeld heeft, dat zou een grove belediging zijn. Daar moeten we niet meer over spreken. Nu zien we dat er een trend komt naar eventmanager 3.0 en dan heb je echt de professional die kijkt: wat is er nou de missie van mijn bedrijf of mijn organisatie? Wat willen wij bereiken? Willen we bijvoorbeeld als Unilever meer producten verkopen; meer zeep en meer ijsco's? Of willen we als Randstad meer uitzenduren verkopen? Of willen we als overheid echt die burger bereiken met onze doelstellingen? Dan ga je kijken: hoe kan ik nou events inzetten om die missie van onze organisatie echt te ondersteunen en meehelpen bereiken? Dan ga je dus kijken: welke events zet ik daarvoor in? Hoe bereik ik met die events de doelstelling van de organisatie? Hoe verkoop ik meer uitzenduren? En dan kun je zeggen: nou, als we dit inzetten als medium, dan levert dat ook zoveel op. Dan heb je meteen die ROI-vraag of de ROE-vraag; de return-on-events, beantwoord en dan draag je bij aan de missie van je bedrijf en dan zorg je ook dat jouw bedrijf opgestuwd wordt en dat je echt consequent bijdraagt aan de doelstellingen van die organisatie waar je werkt. En dan is budget veel minder relevant, want dan laat je eerst zien: we gaan dit bereiken, en dan kun je ook vragen: welke budget daarbij hoort.
In die transitie naar event manager 3.0... Zijn er al veel bedrijven die dat al echt geïmplementeerd hebben?
Er zijn al een aantal die dat met succes doen. Wij besteden als genootschap ook veel aandacht aan. Samen hebben we het traject opgezet met Rob Captein; heel ervaren event man is dat.
Zijn er nog struikelblokken om tot daar te komen binnen het bedrijfsleven?
Nou, je kunt als eventmanager nog zo gelijk hebben en nog zulke goede events bedenken die ook zoveel op kunnen leveren, maar je hebt natuurlijk altijd met de politiek binnen je organisatie te maken. Of het nou de overheid is of het is een NGO of het is een corporate bedrijfsleven, politiek speelt ook een belangrijke rol. En onderdeel van het programma is ook: hoe maak ik een beleidsplan om mij als eventmanager 3.0 en events 3.0 te laten implementeren binnen een bedrijf? En die politieke lobby, hoe maak je het ook; het speelt je van de CEO of de CFO en vooral ook van de inkoper. Om het maar op zijn Hollands plat te zeggen; hoe peuter je ze het aan het verstand. Dat is ook een taak...
Zie je naast die eventmanagers die van het rol aan het veranderen zijn, ook de evenementen zelf evolueren?
De borrel om de borrel of het diner om het diner of de Golf partij om de Golf partij, omdat het zo leuk was dat je laatst ging golfen. Dat is echt naar de achtergrond geraakt en je ziet dat die inhoudelijke component voorwaarde is om nog iets met relaties te doen.
Begin dit jaar won jij nog de prijs van eventpersoonlijkheid van het jaar bij onze collega's van Eventbranche. Maar dan gebeurt er iets heel opmerkelijks, dan gaf je hem weg. Waarom?
Nou, omdat; ik vind dat... ik was natuurlijk zeer gevleid en ik vond dat... ik ben de mensen die op mij gestemd hebben ook heel dankbaar. Het is ook een eer. Maar op een gegeven moment had ik zoiets: ja, ik kan die prijs wel aannemen en ik sta al een hele tijd op die lijst... en dan sta je op nummer 13 en dan op nummer drie en dan weer op nummer 20. Het is mijn vak en ik word ervoor betaald om mijn best te doen. Ik doe het niet als vrijwilligerswerk; ik houd er misschien af en toe ook nog eens geld aan over. Maar ik doe het met heel veel plezier en met heel veel liefde en ik vond het heel duidelijk dat ik een signaal moest afgeven. Ik zag de afgelopen jaren die mensen die prijzen kregen; met alle respect, die hebben ze ook verdiend, maar ik vond op die lijst duidelijk de nieuwe generatie ontbreken. En ik ben in de gelukkige omstandigheid dat een goede mensen op kantoor heb en ik heb een jonge medewerker van 26 die had prijs en door hem kan ik een heleboel dingen doen, ben ik succesvol binnen het genootschap; binnen het platform museum locaties, ook samen met Odette en met Emilie. En ik vond het een sterk gebaar, en het ook heel terecht ook, dat ook eens Dirk die nooit op zo’n lijst zou komen; want daar hebben we geen prijs voor, maar die generatie verdient het wel en moeten we dat ook van hebben.
Dat was net ook de reden waarom ik deze vraag stelde, omdat we dan zo naadloos op de volgende onderwerp komen. Hoe klaar is de die nieuwe generatie?
Dat weet je pas als je alles aan ze overlaat. En zie je of dat daar een succes wordt of een gigantische puinhoop. De nieuwe generatie is heel anders en ik geloof in de combinatie van generaties. Ik weet een heleboel, als ik nog even op microniveau op mijn kantoor kijk: ik heb een medewerkster Odette; die is iets eerder geboren dan ik, om het netjes te zeggen. Maar haar taalvaardigheid en haar sociale intelligentie, die zijn enorm groot. En ook dingen die zij mij op het kantoor toevoegt, zijn heel belangrijk voor mijn leden.
Die nieuwe generatie. Kullie zijn net ook met G14 gestart. Wat is dat precies?
Wij zien dus binnen, met name het genootschap... en dat vragen we ook aan mensen, je moet eindverantwoordelijk zijn voor het event beleid binnen jouw organisatie. Dat houdt of dat brengt met zich mee dat dat toch wat senioren mensen zijn. En je ziet dus op een gegeven moment... ik zag bij de afgelopen nieuwjaarsreceptie heel duidelijk en mooi; we zijn het Rijksmuseum uitgenodigd, we waren er heel blij mee. 300 mensen en ik keek rond. En ik dacht: oh, allemaal mensen rond mijn leeftijd. Leuk.
Waar zijn de jongeren?
Dank je.
Zo bedoelde ik het niet...
Maar je loopt er mooi in. Toen dacht ik; inderdaad, waar is de jongere generatie? Het is ook van ene kant…. je hebt wel de beslissers in huis, die was heel blij met de mensen die daar waren. Zij doen daartoe. Maar als je dit nog vijf jaar laten doorlopen, dan wordt het een soort Jurassic Park en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. En je moet ook vooruitzien: wat er is en voeling houden met de nieuwe generatie. Dus we hebben gekozen om een G14; generatie 2014, op de richten, met jongeren onder de 35 en het leuke is dat die niet allemaal eventmanagers zijn in de zin zoals wij ze altijd benoemd hebben. Dus werkzaam bij de opdrachtgever, maar dat kan ook een event manager zijn bij een eventbureau, iemand die werkt bij een organisatie die allerlei ICT-trajecten heeft voor events of bij een locatie kan werken noem maar... of bij een cetera kan werken, maar allemaal jonge mensen die waarvan je weet dat ze allemaal goed opgeleid zijn, die hebben allemaal in ieder geval HBO-Event en dan Communicatie, Event Imagenering, noemt ze allemaal maar op wat je kan bedenken…. We zagen dat die jongeren toch een klein netwerk hadden. Helaas, en dat is misschien nog een ding voor de hogescholen, hogescholen doen weinig alumni netwerken. Dus alle leerlingen zeggen, als je dan vraagt: ja, we hebben een Facebook pagina, kun je dan Like'n.
Maar dan houdt het ook op.
Punt. Dat is daar meer dan genoeg gezegd al. Het is meer… je moet dat altijd meer mensen bij elkaar brengen. En wij denken dat in de pool van jonge mensen die de ambitie ook hebben; die een aantal jaren werkzaam zijn bij bedrijven, die de ambitie hebben om elkaar te leren kennen, wij hebben veel kennis in huis bij het genootschap wat over kunnen dragen, maar zij hebben ook heel veel kennis waar wij als genootschap van kunnen leren. Ik denk dat het elkaar alleen maar kan versterken. Nou, we zijn nog maar net gestart. Er is een leuke vliegende start gemaakt. We hebben al bijna 100 leden, dus daar ben ik heel blij mee. We hebben ook al een eerste bijeenkomst gehouden tussen de genootschapsleden, dus zeg maar met de senioren; ik stond ook aan de senioren kant en de jongeren waar Dirk dan bij zit. Om elkaar te leren kennen: waar loop je tegenaan? Maar ook: wat is die ambitie? Wat betekent ambitie voor jou? Wat denk je te bereiken? Wat dacht jij toen jij zo oud was? Wat denk je nu? Nou, praat eens met elkaar. Praat eens over je ambities, over wat je wilt bereiken in dit vak, hoe je de toekomst van het vak ziet? En ga naast elkaar staan om het vak beter te maken en ga niet in de rol: ik ben bij een bureau, dus jij werkt voor een opdrachtgever, dus ik ga met je praten, want dan gaan we daarna leuk zaken doen. Nee, in eerste instantie niet. Ga gewoon als vakgenoot met elkaar praten, heb het leuk met elkaar, vind jou pearce; jouw gelijke of die nou cetera werkt of bij een bureau of bij een opdrachtgever, dat maakt niet uit. Maar bouw je netwerk voor de toekomst. Want dat is natuurlijk een realiteit dat de ene dag of het een jaar werkt iemand bij een opdrachtgever, maar die kan daarna ook eens bij een bureau werken. Dat zie je ook. Een goede salesmanager van een cetera dan ook eens bij een locatie komen of misschien wel bij een bureau gaan werken of een opdrachtgever worden. Het is allemaal voortgekomen in het verleden.
Misschien om af te sluiten; waarom zou het als eventmanager lid worden bij jullie?
Ja ja, waarom zou je daar in godsnaam lid worden? Als je denkt dat allemaal te weten, dan moet je vooral lid worden, want dan weet je niet. Waarom heeft het genootschap bestaansrechten? Dus echt een heel sterke netwerk van vakgenoten; van gelijke binnen het organisatie. We staan altijd verbaasd hoeveel informatie uitgewisseld wordt tussen eventmanagers van verschillende ondernemingen, maar ook vaak vanuit verschillende sectoren. Zo een voorbeeld als afgelopen maandag. Er zitten zeven advocatenkantoren bij elkaar die met elkaar praten over events en hoe ga je om met event beleid? Er wordt enorm veel kennis uitgewisseld, terwijl het… in principe bij de cliënten concurrenten van elkaar zijn. Maar voor events hebben ze dezelfde belangstelling… ze willen de positie versterken van dat event. Zij willen excelleren in hun vak. Dat kun je door veel kennis te delen. Dat is een ding, maar het netwerk is heel belangrijk. Of je nou in farmacie zit of in de bankwereld of hij zit in de baggerindustrie bijvoorbeeld. Het is allemaal aangesloten. Het is een hele wijde range aan bedrijven, dus dat is ook sowieso interessant. Daarnaast hebben we veel vakkennis in huis, we doen veel aan kennisoverdracht. We proberen ook een inspirator te zijn; sinds vorig jaar hebben we het inspiratie festival. We waren een dag met zijn allen ons terugtrekken op de hei of in het bos of aan het water. We gaan het niet per se over events hebben, maar wel over wat zijn nou Trends in het bedrijfsleven? Wat speelt er? En waardoor raken wij nou geïnspireerd?
Redenen genoeg dus om lid te worden. Leon, bedankt voor je komst naar de studio.
Ik moet ophouden, geloof ik.
Ja, het is gedaan.
Graag gedaan. Alsjeblieft.
En u, beste kijker. Bedankt voor het kijken en alweer tot de volgende week!