Transcript
De event crew is de motor van jouw evenement. Toch wordt de crew vaak vergeten. Er is geen catering voor hen voorzien, geen parkeerplaats, of ze komen zelf niet voorbij security omdat hun namen niet zijn doorgegeven. Ik vraag Remko Theunissen hoe dat anders kan.
Dag Remko, welkom bij ons in de studio. Dankjewel Kevin, ik ben blij dat ik er mag zijn. Je had ons een mailtje gestuurd waarbij je schreef dat de crew niet altijd behandeld wordt moet zoals het zou moeten lopen. Wat loopt er dan verkeerd?
Nou, het is dus vooral het bedenken als organisator of als event planner, dat de crew voor jou bezig is het evenement te maken. En het mooiste wat je daarin kunt doen is de crew faciliteren. Om het ook inderdaad ook voor je zo mooi mogelijk te maken. Ik doe dit werk nu zo'n 15, bijna 20 jaar, en in die tijd maak ik verschrikkelijk veel evenementen mee, vanaf bedrijfsevenementen, festivals, publieksevenementen... Ik kan me nog herinneren dat ik een aantal jaren terug nam ik voor mijn collega een klus over. Dat was een opname van een commercial. Ik hoefde daar alleen het licht te bedienen. Er was een beetje spoed. Is goed, ik kom aan daar op de gracht in Amsterdam. Degenen die de grachten kennen weten hoe moeilijk het daar parkeren is. Dus ik denk: nou ik zet hem eerst heel even aan de kant en ik vraag even binnen of ik hier aan het juiste adres ben. Nou, een vriendelijke jongen heette mij welkom, die zei: "Inderdaad, je bent hier aan het goede adres. Mag ik even je autosleutels?" "Hoezo?" -"Nou dan doe ik even een parkeerkaart in je auto." "Oh is goed" En ik liep naar binnen toe; er was een ontbijt geregeld. Het was 7 uur 's ochtends dat we ons dienden te melden. Ik denk: nou, dit is al heel goed geregeld. De rest van de dag heb ik daar alles... Als ik mijn hand maar opstak, kwam iemand naar me toe of ik een kop koffie wilde. Na het einde van die dag, het enige dat ik mij kon bijhouden is: ik kon hier zo goed mogelijk doen wat ik wilde doen. Ik heb het daarna er ook nog met andere mensen over gehad. Ik zeg: "goh, wat is dat goed geregeld". Maar waarbij ik toch zei van: "ja, daar zit wel een achterliggende gedachte achter". Jij hoeft je namelijk nergens over druk te maken; alles is voor je geregeld. Dus je kan je ook geen fouten permitteren, je hoeft niet na te denken van: goh, zit er nog wel voldoende geld in de parkeermeter? Wanneer zouden we kunnen eten? Moet ik nog wat halen?
Dus je focus zit volledig op jezelf en op je expertise op dat moment?
Precies.
Want waar loopt het dan wel vaak fout?
Als je dat dan vergelijkt, dat schoolvoorbeeld met andere klussen? Ik zie het bijvoorbeeld dat wij ergens in een fabriekshal
die dan voor dat evenement moet worden omgetoverd tot een evenementenzaal, aankomen dat is vaak één of twee dagen vóór het evenement. En op een gegeven moment dacht ik van: goh, een kop koffie of misschien even een broodje. En dan vroeg je aan de organisator van: "goh, is er wat geregeld?" "Oh nee, de cateraar die komt morgen pas". Je denkt: ja, en nu? Dan sta je daar in de middle of nowhere, ergens op een industrieterrein. En nu? En naast dat dat voor een soort moreel iets is, waarvan ik zelf denk van: ja, hier staan mensen jouw evenement te bouwen, en zoals Napoleon ook zei: "een leger marcheert op zijn maag", is het ook een verplichting die je hebt aangegaan met het bedrijf. Wat jij inhuurt om dat voor jou te doen. Er staat namelijk in veel van die contracten: Klant dient catering te regelen voor de crew.
Maar waarom is dat eigenlijk? Als ik een loodgieter bel bijvoorbeeld; ja die brengt zijn boterhammetjes zelf mee.
Inderdaad, die vergelijking hoor ik ook vaker voorbij komen. Alleen je moet je wel bedenken dat een loodgieter werkt van 8 uur 's ochtends tot een uur of 4-5 's middags. In de evenementenbranche werken wij op ieder tijdstip van de dag. En diensten van 12 uur of langer zijn eerder regel dan uitzondering. Daar zitten bepaalde arbeidsvoorwaarden aan vastgeplakt. Plus het feit dat een loodgieter, als hij zegt: "ik ga schaften", dan is hij ook schaften en is hij ook volledig niet inzetbaar. Terwijl wij zeker tijdens showdagen op een evenement, is het vaak nog met bammetje in de hand, en daarmee werk je door. Want er is vaak geen tijd voor. Dus wat dat betreft is het leven van catering op locatie is ook besparen op de effectieve uren die een crew kan inzetten. Volgens... en ik kan niet spreken over de Belgische wetgeving, maar in Nederland houden wij het punt aan dat een werkdag maximaal 12 uur op locatie mag zijn. Nou wordt daar altijd wel een klein beetje mee gesjoemeld; het kan een uurtje extra of een uurtje minder zijn, maar in de evenementen is dat de norm. We kunnen die 12 uur inzetten om het evenement zo mooi mogelijk te maken. Maar op het moment dat je zegt van: er zal toch gegeten moeten worden, en een crew van pak hem beet 10-12 man is een uur op zoek naar een restaurant om te eten en weer terug te komen, dan heb je dus 1 mandag eigenlijk weggegooid. Dat is een mandag die bezig had kunnen zijn om de kabels nog mooier weg te werken of nog meer aandacht aan de afwerking te besteden. Dus dat is het hele idee van het weggooien van manuren.
Artiesten hebben vaak een rider, moet de crew dat dan ook hebben?
Je zou het bijna bedenken, want ik heb toevallig net weer een festival gedaan waar ik de stapels met riders heb doorgebladerd vooral op technisch vlak, maar je ziet dan ook de hospitality riders waar het gaat om hele schalen vol met pruim-M&M's en waar alle verhalen over exotische diva-achtige dingen die nodig zijn. Maar het is wel zo dat zij voor zichzelf denken: ik moet een performance leveren. Een prestatie van een uur, anderhalf uur, en daarvoor wil ik een omgeving om me heen die dat faciliteert; waar ik me prettig voel, en als ik iets te drinken wil hebben, dat dat er ook is. En dat ik iets te eten heb wat ik ook lekker vind, waardoor ik me prettig voel, waardoor ik mijn prestatie kan leveren. En dat is dan voor anderhalf uur, waarbij een crew, zeker op een showdag, reken maar even uit, een gemiddeld publieksevenement: om 12 uur gaan de deuren open 's middags, en om 11 uur 's avonds lopen ze daar weer weg. Dan heeft daar dus een technicus die het geluid bedient, die de video bedient of het licht, die is dus al bijna 11 uur geconcentreerd bezig geweest, om daar een prestatie neer te zetten. Het is sowieso iets dat aanzet om eens na te denken over hoe je met een event crew omgaat op een evenement.
Bedankt voor je komst naar de studio.
Graag gedaan, dankjewel.
En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!