Indrukwekkende goocheltrucs

Enkele indrukwekkende goocheltrucs in deze eventplanner.tv aflevering. Richard Stooker doet Kevin met de mond vol tanden staan. Een raadsel hoe hij het doet. In ieder geval blijkt goochelen niet oubollig te zijn voor jouw events.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

En je ziet aan de zijkant, en dan nog steeds niet, als het goed is. Ik heb niets gezien.

 

Nee, dat klopt. Ik wil dan meteen vragen: hoe doe je dat? Maar ik neem aan dat je daar niet op gaat antwoorden.

 

Nee, dat is toch wel de erecode van de goochelaars. Er is heel te vinden tegenwoordig op Youtube en op andere filmpjes op het internet, en de goochelwereld was bang dat het het einde der tijden zou zijn. Maar het is alleen maar sterker geworden daardoor. Nu, je hebt op een evenement zoveel keuze in aanbod van entertainment.

 

Waarom zou je nu een goochelaar... Waarom zou ik jou inhuren?

 

Een goochelaar is niet gebonden aan taal. Het is visueel; net wat ik laat zien. Dus of het nou wat hardere muziek is of niet. Of het nou een internationaal gezelschap is of niet. Het is visueel en er gebeurt iets, en mensen willen altijd verbaasd worden.

 

Dat is weer zoiets waardat heel wat organisatoren in investeren, om op een evenement een beleving te creëeren die verbazing bij die bezoekers kan brengen.

 

Juist, en net zoals dit... Dit is heel klein, dit noemen we zeg maar table-magic of close-up magic, maar het zorgt voor een grote impact. Dat mensen zoiets hebben van: "wat is het?" Ik geef maar een voorbeeld: Als er een event is, dan heeft hij 200 klanten. Die klanten kennen elkaar ook niet... hebben misschien elkaar eens gezien dus in het begin van het feest moet het altijd op gang komen. De één durft de ander nog niet... Ja, het is een knikje en that's it. Op het moment dat je als goochelaar aan tafel komt en je doet iets, dan heb je gelijk gezorgd voor iets samenzijn. Want ze hebben met zijn allen, ondanks dat ze elkaar niet kennen, hebben ze iets allemaal meegemaakt wat niet kan.

 

En ze beginnen erover te praten onderling...

 

Ja precies, de goochelaar of de mentalist is weg. Die gaat weer naar het volgende tafeltje. En het is altijd de makkelijkste openingszin van: "Snap jij het?" "Nee!" En door dat ene zinnetje komt dat hele sociale aspect naar boven: "Goh, waarom bent u hier". "Ja, ik doe dit en dat."

 

Richard, jij hebt hier van alles klaargezet aan het begin van de uitzending, dus ik ben ontzettend benieuwd: kan jij misschien nog eens iets tonen?

 

Nou, ik heb hier een grootvader's klok, die ouderwetse klok met allemaal radertjes en toestanden en zelfs sleutels. Eentje voor de uren en eentje voor de minuten, maar is absoluut niet meer te repareren, al jaren niet meer. Af en toe neem ik dit mee omdat ik dan het gevoel heb van: nou, misschien komen we dan tot iets. Denk eens aan een willekeurig tijdstip.

 

Ja, ik heb er eentje, ja.

 

Dit hebben wij niet van te voren afgesproken?

 

Nee nee, nu ter plekke bedacht.

 

Het is even voor de kijker belangrijk dat we dit niet achter, van: "nou je moest dit zeggen of dat zeggen".

 

Nee, want daar zou ik niet aan meedoen.

 

Nou precies, dus als jij verbaasd bent, moet het publiek ook helemaal verbaasd zijn. Wat is de tijd waar je aan denkt?

 

Ik heb 17 uur en 5 genoteerd.

 

17:05 dus 5 over 5. Ik zou zeggen, maak het open. Nu ben ik heel benieuwd. En kijk eens of 5 over 5... Dat is het tijdstip waar die eindigde, die klok. En we hebben het meerdere keren geprobeerd te repareren en het was iedere keer altijd die 5 over 5 dat die klok daarmee stopte.

 

Ik sta even met een mond vol tanden. Ja, indrukwekkend gewoon!

 

Dank je wel. Nu, ik had genoteerd als één van mijn vragen: Is goochelen niet oubollig? Maar... Het is alleen een oude klok! Dan denk ik dat het al beantwoord is.

 

Ik wil net zeggen: ik denk dat jij beter het antwoord kan geven. Natuurlijk, ik vind oubollig de magic absoluut niet. De magic is wél één van de oudste beroepen van de wereld.

 

Ik zit al naar die volgende dingen te kijken.

 

Ja oké, dit is namelijk, ik heb... Ik gewoon een simpel tekeningetje. Dat heb ik ingepakt zodat je dat niet kan zien. Je hebt als het goed is daar een wit bord met viltstift. Ik heb het over een tekening... Denk eventjes terug zeg maar in je kindertijd en maak even een heel simpel tekeningetje.

 

Van eenders wat?

 

Ja, het maakt niet uit hè. Dus als jij aan een auto denkt mag je een auto doen, maar doe dan niet je nieuwste Seat of zo, of Volvo.

Ik kan wel niet heel goed tekenen. Nee, dat maakt niet uit, en als jij houdt van zeilen, bijvoorbeeld een zeilbootje, maar dan weet je dat hè: zo'n puntje. Dus gewoon lekker simpel kinderlijk tekenen.

 

Het is heel kinderlijk getekend, ja.

 

Oké, laat het aan de camera maar zien, laat het mij maar zien... Ehhm, een tennisracket als ik het zo zie.

 

Dat heb je heel goed gedaan.

 

Ik vind het nog geeneens heel slecht. Ik zou hetzelfde tekenen denk ik, als ik een tennisracket moet tekenen. Ik vind het heel goed. Vanwaar de tennisracket, daar ben ik wel even benieuwd naar.

 

Ik tennis zelf, dus...

 

Je tennist zelf, dus... Ja okee, dit had ik misschien kunnen weten, of niet. Maar ja, je mocht alles tekenen toch? Ik mocht alles tekenen wat ik wou.

 

Ik doe ook nog andere sporten, dus ik had even goed iets anders kunnen tekenen.

 

Kijk, dat weet ik dan weer niet. Als mentalist hoor ik dat wel te weten. Nou, ik heb hier een tekeningetje en je mag hem uitpakken en laten zien, waarvan ik dacht van: "Voordat ik naar de studio ga, laat ik dit plaatje, laat ik dit beeld tekenen en..." Ik ga hem eerst met u samen kijken... Oh ja, ik heb tennis met een tennisballetje en een tennisracket.

 

Ja, ik was net nog aan het twijfelen: zal ik er een balletje bijtekenen?

 

Ja dan was dat helemaal een 100% hit. Het is al een 100% hit, maar dan was het een 200% hit.

 

Ja dit is echt straf. Ja, ik mag echt niet vragen hoe je dat doet, hè?

 

Vragen mag wel, maar of je het antwoord krijgt is... Dit zijn wat grotere dingen, omdat we hier nu in de studio zitten. Maar bij bijvoorbeeld table magic ga je echt van tafeltje naar tafeltje. Dan doe je dit in het klein; dan heb je eventueel een notitieblokje,

van nou: "denk aan iets",en dan mogen ze het even opschrijven, zodat we het niet kunnen zien. Maar dan, ga maar na met je eigen verbazing: de rest van de tafel is getuige van iets, dus probeert het allemaal geheim te houden. En op het moment dat ik dan ter plekke iets ga tekenen, of ik zeg: nou ik had iets al getekend en je mag het uitpakken, die hele tafel die gonst dan van: "nou, hoe kan dit?"

 

Ja, ik zit nog altijd te denken.

 

Ja maar dan ontstaan de discussies, van: "Heb jij dat afgesproken?" "Nee, dit heb ik zelf gemaakt. Dat heb ik nu bedacht".

De goochelaar is weg, maar er wordt dan nog een kwartier over doorgeborduurd. En dan is het op een gegeven moment leuk; dan is er interesse in elkaar, er is interactie in elkaar.

 

Je bent echt wel mentalist, want je begint al te anticiperen op mijn volgende vraag. Ik wou je net vragen van: als je een prijsofferte vraagt bij heel wat goochelaars, dan zie je heel wat verschillen. Maar als ik nu zie welke trucs jij doet, en wat ik soms op andere evenementen zie gebeuren, dan snap ik ook wel dat daar een verschil in zit.

 

Ja, door het internet... Ook bedrijven... Hele grote feesten worden toch altijd nog wel door een organisatiebureau gedaan. Maar de wat kleinere, ook de MKB; zeg maar tot 200 man personeel, die proberen dat toch altijd zelf te doen. Dus die hebben zoiets van: nou ik wil een feestje hebben een keertje. Het is alweer 5 jaar geleden, even weer de boost erin voor de crisis. Je merkt dat toch wel, dat er nu toch weer wel wat feestjes gegeven worden. En dan wordt er gezocht van, ja: "wat hebben we nodig? Oh catering." Dan worden daar in de vergaderingen dagen aan besteed om de juiste catering te vinden. Er wordt ook dagen gediscussieerd onder elkaar: welke band? "Ja nee nee, dit vind ik niet..." En op een gegeven moment, met een goochelaar: "Ja zullen we een goochelaar doen?" "Ja, is goed!" En dan in 5 minuten wordt er een goochelaar of een andere mobiel entertainer...

 

Die wordt echt letterlijk ergens vandaan getoverd, hè?

 

Ja, het is: Google, goochelaar, zoek. En dan worden er 3 offertes gedaan, en de ene website ziet er nog spectaculairder uit dan de ander, met prijswinnend allemaal fantastische namen. En dan, ik geef maar een voorbeeld; dit zijn gewoon even fictieve bedragen. De ene goochelaar vraagt 100 euro voor 2 uurtjes te goochelen. De ander 400 en de andere 800. Het is logisch dat die klant, die geen ervaring heeft met prijzen, die heeft zoiets van, ja: "800 en 100".

 

Doe die van 100 maar!

 

Ja, maar waar zit het verschil in? En het bijzondere is... Dat vind ik het leuke als mentalist. De professional, dus degene die de hoogste prijs heeft, die moet zich verantwoorden van: "waarom ben je zo duur?" Maar die laagste hoeft zich nooit te verantwoorden: "waarom ben jij zo goedkoop?" Ik wil toch laten zien, en ook al laat ik dat op mijn website zien, ik zeg ook op mijn website van: "luister", en gelukkig doen meerdere artiesten dat nu, ook professionele artiesten, "Luister, ik ben niet de goedkoopste. Je zult op het internet goedkopere mensen gaan vinden. Maar ik ben wel professioneel. Ik heb een toneelopleiding gevolgd. Ik heb cursussen presenteren gevolgd. Ik ben ingeschreven bij de Kamer van Koophandel." Het beroep van de meeste artiesten en ook goochelaar, is geen beschermd beroep. Als ik jou...

 

Als ik via Youtube een truc leer kan ik ook gaan goochelen.

 

Precies, dat wil ik net zeggen: als ik jou zometeen gewoon twee trucjes leer, dan kan jij een website maken en je kan neerzetten: goochelaar, en je kan je inhuren. En omdat dat voor jou een bijbaan is kan jij het natuurlijk voor een veel lager bedrag doen.

 

Misschien om af te sluiten: je hebt nog eentje liggen.

 

Ja, ik heb hier, je mag het kijken, het is een verzegeld pakje kaarten. Ik heb het lipje hierzo... Ja, het zit helemaal vast.

Dus ik kan hier voor de rest niets mee doen, ik leg het hier neer. Denk eens aan een willekeurige kaart. Heb jij een kaart dat je denkt van...

 

Ja, ik heb er een.

 

Ook weer het zelfde: dat konden we niet weten, et cetera. Er is iets speciaals soms met een kaartspel wat nog steeds in het folie zit. Ik gebruik bij ieder evenement een nieuw spel kaarten. Dan merk je wel eens dat er missers inzitten. Dus dat bijvoorbeeld een aas er niet in zit of dat een joker omgedraaid zit. Het is soms niet helemaal compleet. Soms wel, maar soms ook niet. Dan is hij toch door die kwaliteitscontrole gegaan. Ik had het gevoel dat dat kaartspel een misser is uit de kwaliteitscontrole; dat er één kaart in omgedraaid zit. En het zou toch bijzonder zijn als... Dat zou heel bijzonder zijn. Je mag het wel hardop zeggen, want het zit nog in het folie. Aan welke kaart denk je?

 

Een harten 5.

 

Harten 5? Dat was ook zo, klaar. Maak het zelf open, het folie, en haal dan met je nagel het blauwe zegeltje eraf, die moet je daar eventjes in doen.

 

Nu heb ik net mijn nagels kortgeknipt, ik ga jou het laten doen.

 

Oké, ik zal laten zien dat ik echt niets doe; ik doe het open, Je mag een cupje maken, dan halen we zo de kaarten eruit, en dan komen ze, het is nu met de rugzijde, maar als je ze laat vallen dan zie je dat, laat ze zo maar vallen, dat de kaarten, en je ziet hier een aas en dan jokers... Kijk eens even of die volgorde klopt, laat het zo maar duidelijk zien. Jokers die halen we weg, die indexkaarten, dus dit is aas, 2, dus die volgorde klopt. 8, 9, 10, boer, vrouw, koning, oké. Leg die ook maar neer. Dan hebben we de ruiten: aas, 2, nou die gaat ook wel aardig, hè? 4,5,7, ja klopt. 10, boer, vrouw, koning, oké dan mag dat met de klaver ook. Dus die gaan dan weer terug, dus koning, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6... Nou, misschien heb ik het blijkbaar mis? Oh, en dan hebben we hier de harten. En die gaat ook terug, hè? Dus in het begin altijd gaat hij heen, en nou gaat hij terug. Hee! En je ziet één kaart omgedraaid, en dat is dus jouw kaart.

 

Dat... Ja... Ja hier heb ik echt niets meer aan toe te voegen, behalve jou te bedanken voor je komst naar de studio.

 

Is goed.

Advertenties