Geheimen van zakelijk flirten

Zakelijk flirten of hoe je jouw zakelijke relaties verleidt om met je samen te werken.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Zakelijk flirten of hoe je jouw zakelijke relaties verleidt om met je samen te werken.

 

Dag Sandro, welkom in de studio.  

 

Hai Kevin. 

 

We gaan het vandaag hebben over zakelijk flirten. Is dat eigenlijk nodig? Kunnen we niet gewoon zaken doen op een normale manier? Waarom moeten we elkaar gaan verleiden? 

 

Nou, het hangt ervan af wat je wilt. Ik bedoel, ben jij een introverte eventplanner wiens uitbreidingsstrategie toch wel afhangt van het interpersoonlijk contact, contact via netwerken. Ik denk dat bij de meeste mensen in de eventplanning business het grootste gedeelte van de klanten toch wel komt uit 1 op 1 contact. Door doorverwijzingen, aanbevelingen, en dan gaat je LinkedIn of je website en dat soort zaken is impressie-management en zorgt ervoor dat je misschien aandacht krijgt, en dat je misschien de auditie krijgt om iets te kunnen doen. Maar uiteindelijk of je die rol of die opdracht krijgt hangt toch wel af van de indruk die je maakt op mensen. En dan komt het wel neer op hoe goed ben je in het verleiden van iemand om van jou te kopen, met jou in zee te gaan of voor jou te kiezen. 

 

Maar we spreken dan over verleiden. Is er een parallel te trekken met het gewone daten of zit er toch een verschil in? 

 

Nee wel, als ik er goed over nadenk zijn heel veel aspecten wel hetzelfde, want om goed te kunnen verleiden in business moet je: Eén positief op kunnen vallen. Je moet een emotionele connectie kunnen maken met degene wie je wilt verleiden en pas daarna moet je hem voor je proberen te winnen. 

 

Maar opvallen, wat kan dat dan bijvoorbeeld zijn?  

 

Opvallen komt neer op sex-appeal. Voor professionals in dit geval. Wanneer ik sex-appeal zeg, denken mensen dat ik het heb over een brede kaaklijn. Maar sex-appeal is een tweesnijdend zwaard. Het is aan de ene kant het uitdrukken van je eigen persoonlijke zelfvertrouwen en je allure. En aan de andere kant is het de responsiviteit naar een ander toe, waarbij je een ander laat merken dat hij of zij op dat moment centraal staat in jouw belang; je doet alles in zijn belang. Zelfvertrouwen is aan de ene kant zo belangrijk omdat als jij ervoor wilt zorgen dat iemand jou ziet als iemand die zijn problemen zou kunnen oplossen, moet je ervoor zorgen dat je overkomt als iemand die de wereld om zich heen kan beïnvloeden. Of dat nou is door expertise, of dat het is door fysieke kracht, of invloed of autoriteit over anderen, of kennis, of de juiste contacten of bronnen. Wat dan ook. Je hebt iets waardoor je de wereld om je heen kunt beïnvloeden. Dat is de indruk die iemand in persoon van jou moet kunnen krijgen, wil je zorgen dat hij jou respecteert. Want als je wilt dat mensen zich tot je aangetrokken voelen in de sociale, zakelijke, politieke en ook romantische zin van het woord, dan zul je ervoor moeten zorgen dat ze je altijd respecteren. En daar is dat zelfvertrouwen, maar ook sex-appeal, zo belangrijk voor. In New York is trouwens ontdekt door Daniela Schiller, een neurowetenschapper, dat wanneer jij mij voor het eerst tegenkomt... Toen jij mij tegenkwam vandaag; jij zag me, je maakte een indruk van me, we wisselden eerste woorden... Datzelfde gedeelte van jouw hersenen wordt geactiveerd wat verantwoordelijk is voor het toewijzen van prijzen aan producten. Dus onbewust ben jij emotioneel voor jezelf aan het bepalen of ik een Mercedes Benz ben, of dat afgeprijsde toiletpapier in de supermarkt. Bij wijze van spreken, letterlijk. Dit is bewezen, wetenschappelijk. Als jij die bepaalde waarde aan me hebt toegewezen, dan beslis je vervolgens hoe je gaat oriënteren naar mij toe. Dus de hele relatie tussen jou en mij, de kansen die ik bij jou maak, mijn kans bij jou wordt eigenlijk bepaald door het kader waarbinnen jij me hebt geplaatst nu. Door de indrukken die je van me krijgt. Aan de andere kant: sex-appeal, de andere kant van sex-appeal dan; het aspect van de responsiviteit naar andere mensen toe, dat is eigenlijk subcommuniceren dat je bereid bent om jouw krachten, datgene waarmee je de wereld om je heen kan beïnvloeden, om dat te gebruiken in het voordeel van anderen. En wanneer je die twee dingen goed kan communiceren naar de persoon met wie je praat; een netwerkevenement, misschien een salesgesprek dat je hebt, dan scoor je al heel veel hoge punten in het opvallen naar mensen toe. 

 

Maar als je het zo vertelt klinkt het alsof dat echt iets is wat je kan leren, en waar je bewust op kan inspelen.  

 

Absoluut, is het ook. 

 

Ik denk altijd bij sex-appeal: je hebt het of je hebt het niet.  

 

Nee, maar dat is de grootste misconceptie die er bestaat, want zoals je eigenlijk al hebt opgemaakt: sex-appeal heeft niets te maken met fysieke attributen. Het heeft alles te maken met wat je uitstraalt. Niet alleen hoe je loopt, zit of staat; lichaamstaal gaat verder dan dat. Het heeft te maken met wat je belichaamt. Ik zeg ook wel eens -en dat klinkt misschien bijna zweverig maar dat het is het niet- mensen gaan er vanuit dat jij je beweegt door het leven zoals je je beweegt door de ruimte heen. Ze kijken naar hoe jij reageert op anderen, hoe anderen daardoor reageren op jou, en dat totaalplaatje zorgt ervoor... Dat is gewoon iets dat je kan oefenen. Dat is iets wat de beste verkopers doen, acteurs, leiders op het podium. 

 

Je zegt net: er zijn drie stappen. We hebben de eerste stap uitvoerig besproken. De tweede stap was een emotionele band opbouwen. Hoe zit dat dan op een zakelijk vlak? 

 

Nou kijk, net zoals in het verleiden van een vrouw: als jij een vrouw voor je probeert te winnen nog voordat ze een emotionele connectie met je heeft dan ontstaat er een disconnect. Dan probeer je eigenlijk te vroeg iets te oogsten wat nog niet heeft kunnen groeien. Een emotionele connectie maken heeft alles te maken met wat je toevoegt aan het moment dat hij of zij nu ervaart. Alles wat daar buitenom gaande is in jouw bedrijf; hoe goed jij het doet, wat voor blije klanten je hebt, je track-record, je profiel, dat staat even compleet buiten het moment dat jouw prospect nu ervaart. Stel je voor dat je iemand tegenkomt op een netwerkevenement, dan komt het in eerste instantie neer op... Kijk, mensen kopen van iemand die zij vertrouwen, en zij vertrouwen iemand die zij zien als henzelf. En die connectie maak je door in eerste instantie niet te praten over jouw bedrijf zelf of iemand direct te vragen wat hij of zij doet. Ze zeggen wel eens: emoties zijn besmettelijk. Als jij op je gemak bent en een bepaalde etiquette uitstraalt, en je bent 2-3 minuten in gesprek met iemand, dan is dat besmettelijk. Net zoals in het verleiden van een vrouw, willen mensen niet het gevoel hebben dat ze benaderd worden met een agenda. En je moet ook zelf van die plaats komen natuurlijk. 

 

Maar, laten we eerlijk zijn, meestal ga je netwerken en heb je wel een agenda. We hebben die eerste twee stappen gehad, de emotionele band is opgebouwd. Net zoals bij een date; op een gegeven moment wil je ook gewoon gaan scoren. Waar ligt dan dat omslagpunt? Hoe doe je dat dan?  

 

We moeten daarvoor nog zelfs een stapje terug naar voordat je begon, met positief opvallen zelfs. Want het grootste probleem met de meeste mensen wanneer ze moeten netwerken is: ze voelen zichzelf verkopers. Ze hebben zoiets van: ik heb een bepaalde dienst en ik wil mezelf niet moeten verkopen. Dat klinkt zo geniepig. Zo gewiekst. En dat komt omdat vaak mensen het gevoel hebben dat wanneer zij mensen benaderen om te verkopen, hebben ze het gevoel dat ze inbreuk maken op hun tijd, dat er misschien mensen zijn die het beter aan kunnen bieden. Hun mindset: ze zien zichzelf als iemand die waarde van de ander ontneemt op het moment dat ze hen benaderen. Stel je voor dat ik iemand ben die jij nog wel eens zou willen benaderen voor een event, dan denk je vaak al: "waarschijnlijk maak in dan een indruk op Sandro zijn tijd of heeft hij vast betere dingen te doen", maar dat komt omdat je je niet bewust bent van de waarde die je levert. En pas als je je bewust bent van de waarde die je levert kun je iemand vanaf de juiste hoek benaderen en laten zien hoe jij jouw krachten in zijn of haar voordeel zou kunnen gebruiken.  

 

Dus eigenlijk gewoon vanuit die insteek het gesprek aangaan en dan komt de rest vanzelf. Sandro, super bedankt voor je komst naar de studio. 

 

Yes! 

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Advertenties