Impact event apps op betrokkenheid bezoekers

advertentie

Als organisator wil je dat de betrokkenheid van je bezoekers van je evenement zo hoog mogelijk is. Heb je er al eens over nagedacht dat een event-app daar wel eens een ideale tool voor kan zijn? Nico Nelissen van etouches legt uit waarom dat zo is.

 

Download ook het Event App Blue Book helemaal gratis!

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Als organisator wil je dat de betrokkenheid van je bezoekers van je evenement zo hoog mogelijk is. Heb je er al eens over nagedacht dat een event-app daar wel eens een ideale tool voor kan zijn? Nico Nelissen van etouches legt uit waarom dat zo is.

 

Dag Nico, welkom in de studio.  

 

Dag Kevin. 

 

 

Vandaag: event-applicaties. Wat is eigenlijk de belangrijkste reden waarom je een event-app zou gaan inzetten? 

 

Ik zie vier belangrijke toepassingen van event-apps. De eerste is diegene die de mensen wellicht heel goed kennen. Namelijk: informatie rond het evenement aan de deelnemers van het evenement overmaken. Een agenda, de achtergrondinformatie van de sprekers, een grondplan en ga zo maar door. Een tweede belangrijke reden is een stukje geld gaan verdienen met de app. In veel gevallen heb je sponsors van een conferentie of standhouders van een beurs, en die mensen kan je eigenlijk meer visibiliteit gaan geven in een app. Dat kan je doen aan de hand van gesponsorde push-notifications of banners in de app. Er zijn heel veel verschillende mogelijkheden. Er is een tweede belangrijke categorie. De derde grote reden is eigenlijk een stukje meting gaan doen, van: hoe goed ben ik eigenlijk bezig? Hoe goed loopt mijn evenement? Hoe tevreden zijn de mensen over de content, over de inhoud? 

 

Moet ik dat dan in de vorm van enquêtes zien?  

 

Ja absoluut, dat is één van de mogelijkheden. Dat je kleinere enquêtes doet in de app zelf, waarbij je vraagt aan mensen hoe tevreden ze zijn. Zeker ook wat we noemen: session rating. Dus het feit dat mensen na elke sessie snel hun feedback geven. Dat geeft je als organisator onmiddellijke feedback over de kwaliteit van elk van de individuele sprekers. Het is leuk om dat onmiddellijk te weten. Dan kan je ook bijsturen, indien nodig. En dan de vierde grote reden waarom je een app zou gebruiken voor je evenement, is wat we noemen: engagement. Het feit dat je mensen meer gaat betrekken bij het evenement. 

 

Ja, ik wilde zeggen: dat klinkt ontzettend mooi, maar hoe doe je dat in de praktijk? 

 

The sky is the limit. Er zijn heel veel manieren om mensen meer interactiviteit te bieden via een app. De meest basale mogelijkheden zijn 'live voting' bijvoorbeeld, waarbij je mensen op bepaalde momenten tijdens een plenaire sessie een vraag stelt. De mening vraagt van het publiek. En mensen gaan in de app zelf stemmen, of hun mening geven. En de resultaten kan je dan op een groot scherm onmiddellijk delen met het publiek en dan kan je daar over praten bijvoorbeeld. 

 

Maar je kan verder gaan dan nog?  

 

Ja absoluut, QA; mensen vragen laten stellen aan een panel is nog een van de mogelijkheden, maar ook interactiviteit tussen de deelnemers zelf. Via zo'n app kan je mensen toelaten om met elkaar in contact te treden. Mensen gaan naar een evenement in veel gevallen om andere mensen te ontmoeten, om een stukje te netwerken. En zo'n app kan daar absoluut bij helpen.  

 

Heb je misschien eens een aantal voorbeelden van concrete evenementen waar dat succesvol is ingezet? 

 

Er is bijvoorbeeld een mediaconferentie die ik mij herinner die we een tijdje geleden gedaan hebben, waarbij men echt iets ludieks zocht om het ijs te kunnen breken tussen het publiek en de deelnemers. En we hebben daar een module ingezet in de app: de match-making module. En de bedoeling was eigenlijk dat mensen hun matches, hun interessante tegenpool, zouden ontmoeten. En dat moesten ze doen door eigenlijk de badge te scannen van andere mensen met de app. Dus op die manier kwamen mensen met elkaar in contact op een ludieke manier en leerden ze elkaar kennen, en wanneer er een match was tussen twee profielen, werden ze daarvan verwittigd en konden ze daar onmiddellijk over beginnen te praten, dus dat was eigenlijk heel succesvol. 

 

En werd dat ook effectief gebruikt? Want het is één ding om zo'n functionaliteit aan te bieden, maar soms is het ook moeilijk om het effectief gebruikt te laten worden. 

 

Ja, dat is waar. Een app is maar zo sterk als het gebruik van die app, en daarom dat wij altijd samenwerken met onze klanten om een heel goede communicatie te doen rond die app. Mensen moeten weten dat die app er is. In het ideale geval installeren ze die al op hun smartphone, nog voor het evenement zelf doorgaat, en gebruiken ze de app op voorhand al om een stukje hun dag te plannen bijvoorbeeld. Dus die communicatie rond die app is heel belangrijk, maar als je dat op die manier aanpakt, dan merken we dat mensen die echt massaal gaan gebruiken. En mensen moeten er ook het nut van gaan inzien, ze moeten het gevoel hebben dat ze daar ook iets uit halen. Een totaal ander voorbeeld is iets dat we op corporate events toepassen, waarbij we bijvoorbeeld de deelnemers in contact brengen met de sales-mensen van het bedrijf dat het evenement organiseert. Dus stel: ik heb een groot evenement waar ik 1000 klanten uitnodig. Ik wil daar het beste uithalen, uit dat evenement. En dus heb ik daar typisch ook heel wat sales-mensen van het bedrijf zelf rondlopen. En wat we dan met de app doen is de sales-mensen verwittigen als één van hun klanten binnenloopt. Zodanig dat zij ook een stukje visibiliteit krijgen van: "ah, Mark is binnen gekomen. Ik ga hem nu even verwelkomen". En op die manier heb je dus een stukje engagement of match-making, zoals je wilt, tussen eigenlijk de mensen van het bedrijf zelf en dan de bezoekers.  

 

We hadden het... in het begin van het gesprek is het woord al even gevallen: ROI meten. Hoe belangrijk is dat element?  

 

Ik zou zeggen: dat is vandaag een beetje de gouden graal van de evenementensector. Dat is een stukje ROI gaan berekenen. Return On Investment, van: wat haal ik er nu uit? Want een evenement organiseren is duur en je wil eigenlijk ook achteraf een stukje verantwoording gaan afleggen, van: "oké, wat hebben we daar nu als bedrijf bijvoorbeeld uit gehaald?" Dus die ROI inzichtelijk maken is vandaag heel belangrijk. En dat kan je maar op één manier doen, en dat is door dingen te gaan meten. Je moet eigenlijk vóór, tijdens, na heel veel dingen gaan meten, capteren, en op die manier kan je ook een stukje tot die ROI komen. 

 

Maar wat ga je dan precies meten met zo'n app? Puur de tevredenheid? 

 

Dat is één aspect, maar ook bijvoorbeeld: hoeveel communicatiepunten heb je met mensen gehad? Het hangt er allemaal vanaf wat de doelstelling van je evenement is. Als het erom gaat om het bedrijf in de kijker te zetten, dat is één ding. Misschien gaat het om klantenbinding of nieuwe klanten vinden. Dus die doelstellingen moet je wel op voorhand definiëren. Maar afhankelijk van die doelstellingen kan je die app dan echt gaan inzetten om daar een stukje meting rond te doen. En dat kunnen ook heel eenvoudige dingen zijn, bijvoorbeeld: Hoeveel brochures hebben mensen aangevraagd in de app? Dat is een goede indicatie van de interesse die er was rond een bepaald product op dat evenement. Dat zijn allemaal stukjes input die we dan eigenlijk combineren om tot een globale ROI te komen van het evenement. 

 

Misschien om af te sluiten: wat met nieuwe dingen zoals iBeacons en al die technologie? 

 

Ja, er komen heel veel dingen op ons af en daar kunnen we ook heel leuke dingen mee doen. iBeacons bijvoorbeeld zijn vandaag heel populair. Een iBeacon is eigenlijk een klein toestelletje dat een signaal uitzendt, en we kunnen dat gebruiken om in de app te weten waar iemand zich precies bevindt binnen een groter evenement. Bijvoorbeeld: is die persoon op een bepaalde stand van een sponsor of bevindt die zich in een workshopruimte? En dankzij die iBeacon weten we dat en kunnen we die app daar iets mee laten doen. Bijvoorbeeld: mensen verwelkomen, onmiddellijk voorstellen om een brochure te downloaden, en zeker ook om te meten. Dankzij die iBeacons weten we perfect waar mensen zich bevinden, en kunnen we op die manier ook een soort heatmap maken en weten we perfect van: oké die sessie heeft veel bezoekers gekend, die stand heeft heel wat bezoekers gekend, die wat minder. Dat is allemaal heel interessante informatie om te hebben als organisator. 

 

Nog technologieën waar we naar uit moeten kijken? 

 

Er zijn er zoveel, hè? 3d, wie weet? Dat we binnenkort een evenement met een 3d-bril bezoeken; de Oculus Rift. Nee, maar misschien iets concreter: de Apple Watch. Eén van de dingen waar we nu ook aan werken. Dat is eigenlijk mensen op hun smartwatch concrete informatie geven rond het evenement. Bijvoorbeeld: wat zijn de sessies die dadelijk gaan starten. Dus dat is één van de toepassingen die nu op de agenda staan. 

 

Nico, dank je wel voor je komst naar de studio.  

 

Graag gedaan. 

 

En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Advertenties