Transcript
Hoe ontwikkel je een eigen YouTube-kanaal? En hoe kun je bekende vloggers voor je kar spannen bij het promoten van jouw evenement? Geert Torfs van jongerenfestival Your'In vertelt over zijn ervaringen in de praktijk.
Dag Geert, welkom in de studio.
Dag Kevin, bedankt voor de uitnodiging.
Als we het hebben over YouTube, bekende vloggers en die gebruiken, of in te zetten voor de promotie van je evenement, wat jullie met Your'In ook doen, dan denken heel veel mensen: "daar gaat heel veel tijd in", en: "komt daar wel iets uit?"
Ja, ik begrijp dat ook wel. Maar het mooie van YouTube is dat het ongelofelijk goed meetbaar is, van wat er precies uitkomt en dat je dus heel erg goed kan kijken: wat steek ik erin en wat komt er precies uit? Nu is het natuurlijk een heel groot verschil als je of bedrijf of als evenement wil beginnen met het opzetten van een YouTube-kanaal, dan zal dat het ongelofelijk veel energie vragen. Een heel mooi voorbeeld uit de praktijk is Coolblue. Heel veel marketeers kijken eigenlijk naar Coolblue als groot voorbeeld. Maar Coolblue heeft zijn kanaal niet opgebouwd in een paar maanden tijd. Coolblue heeft er drie jaar over gedaan en heeft eigenlijk voortdurend gezocht naar de juiste tone-of-voice, naar de juiste mensen, naar de juiste inhoud die ze moesten brengen. Dus dat vraagt op dat vlak...
Ja, want zij doen product-reviews en dergelijke op hun kanaal, hè?
Bijvoorbeeld ja, op hun kanaal. En eigenlijk als evenement moet je daar - als je daarmee wilt beginnen - dan ga je best eigenlijk kijken: wat is er vandaag op de markt en wat kan ik daaraan bijdragen om mijn evenement beter voor te doen komen, en daarbij gebruik maken van de tools die YouTube jou eigenlijk biedt.
Maar jullie als organisator... Wat komt daar dan precies voor jullie uit? Waarom is het zo interessant om daarin te investeren?
Goh, om te beginnen spreekt het een doelgroep aan die natuurlijk heel interessant is; hoe jonger het publiek - en in ons geval is het een zeer jong publiek - maar hoe meer de jongeren zich op YouTube bevinden. Als we gaan kijken naar het kijkgedrag van jongeren dan zien we het aantal uren TV dalen op jaarbasis, en het aantal uren YouTube kijken zien we vervolgens stijgen. Wat natuurlijk heel mooi is voor onze doelstellingen. Wat dan heel goed is voor ons op YouTube is dat we één-op-één kunnen targeten. Dat we kunnen zeggen: "kijk we gaan een filmpje maken, en we maken dat heel specifiek voor die doelgroep, in die context en op die manier". En dat proberen we vervolgens in de markt te brengen en te kijken wat daar de reacties op zijn.
Gaat het daar verder dan heel veel mooie views halen? Of zie je dat ook effectief resulteren: meer bezoekers op het evenement?
We zien dat ook resulteren in meer bezoekers op het evenement, absoluut. In ons geval is dat zeer duidelijk merkbaar; dat jongeren meer geëngageerd zijn, omdat iemand van een YouTube- kanaal hen aanspreekt, en we proberen ook altijd een beroep te doen... Niet op onszelf. Ik ga zelf niet voor de camera staan, voor alle duidelijkheid, maar we proberen daarbij een beroep te doen op bekende YouTube-sterren; die iets hebben, mensen die de jongeren reeds kennen, en die dan hun expertise inzetten en hun kanaal inzetten, om eigenlijk ons evenement in dit geval te promoten of in de kijker te zetten.
En krijg je die mensen makkelijk overtuigd of moet je dan met cash over de brug komen?
Dat is heel duidelijk. Dat is met cash. Dat is ook één van de doelstellingen van YouTube. Dat is uiteraard om de creators geld te laten verdienen. En heel wat creators proberen dankzij YouTube geld te verdienen. YouTube betaalt ongeveer denk ik €3 per duizend views die je behaalt. Dus hoe meer views je haalt, hoe interessanter het is. En daarnaast proberen die creators ook nog om lucratieve deals te maken met bedrijven zoals het onze, om hun views, hun 10.000 of 20.000 views die ze halen op een filmpje, in te kunnen zetten ter promotie van jouw evenement of jouw product.
Dus het komt er eigenlijk neer om op YouTube op zoek te gaan naar: wie zijn de influencers voor jouw doelgroep? En om hen dan voor je kar te spannen, om jouw boodschap te brengen.
Ja, absoluut. Dat is zeer zeker de doelstelling. Er zijn bedrijven die je daarbij kunnen helpen. Mediacraft is zo'n bedrijf die een 220-tal YouTubers onder contract neemt. Het is makkelijk om bij zo'n bedrijf aan te kloppen, om eens te horen en te kijken welke YouTubers passen binnen mijn profiel, en wat kunnen jullie dan voorstellen. En dan gaan zij kijken binnen hun portfolio van: wie is er geschikt om dit merk of dit evenement te vertegenwoordigen. En zij vragen het ook altijd aan de YouTuber. En de YouTuber zal nooit iets doen voor een merk, of een product of een evenement dat hem niet ligt, of dat niet binnen zijn doelgroep zit. Want ook duidelijk maakt die YouTuber nog altijd filmpjes voor zijn publiek en hij mag dat publiek niet zomaar verloochenen. Als hij een groene jongen is dan is de kans klein dat hij ooit reclame zal maken voor één of andere sportwagen. Dat is een klein beetje een evidentie, maar daar wordt wel heel streng op gewaakt, en in de eerste plaats eigenlijk door de creator zelf, die...
Die de eindbeslissingen neemt.
Voilà, die al zijn eindbeslissingen neemt en die ook creatief meedenkt met het bedrijf; op welke manier kan ik nu mijn insteek doen. We hebben zo'n filmpje gemaakt rondom het Halloween-event dat we hadden. We hebben uiteindelijk vijf YouTubers geselecteerd die in aanmerking kwamen, en die hebben elk op hun eigen manier zeer divers een filmpje gemaakt dat paste binnen hun eigen profiel.
Maar je kan dat dan ook niet sturen. Zij maken iets...
Zij maken iets. Wat je eigenlijk doet: Je bakent de waarde met hen af en je spreekt de boodschap met hen af. Dus je zegt: "kijk dat is de boodschap die we graag willen vertellen aan onze kijkers of aan de mensen die jullie kanaal bekijken. Dat zijn de waarden die wij als merk hanteren". Op YouTube blijft het wel een beetje zo: hoe choquerender je video is, hoe meer views je haalt. En dat hoort niet altijd bij elk merk goed samen. Dus probeer ook altijd heel duidelijk die waarden af te bakenen met die YouTubers. Maar dan gaan zij ermee aan de slag. En je krijgt uiteraard het videootje te zien voordat hij wordt geüpload, maar eigenlijk is het een klein beetje de creatieve vrijheid van de YouTuber, en je moet hem daar ook in geloven: het is zijn publiek. Het zijn zijn 10.000 of 20.000 kijkers. Die moeten overtuigd worden van jouw publiek. En hij weet als geen ander hoe hij dat moet doen.
Dat kan niet voor elke marketeer even makkelijk zijn, hè? Als marketeer wil je graag controle.
Ja, dat is loslaten. Wat je vooral niet mag doen is de neiging hebben om het te gaan regisseren en er een soort reclamefilmpje van te maken.
Ja, dan werkt het totaal niet.
Dat kan ook. Je kan een reclamefilmpje plaatsen op YouTube. Daar zijn ook plaatsen voor om dat te doen op een juiste manier. Maar dat werkt niet in het geval als je een creator wil inzetten om jouw boodschap zo authentiek mogelijk over te dragen. Want daar gaat het uiteindelijk wel over.
Misschien om af te sluiten: je spreekt enerzijds over bekende YouTube-sterren die je gaat inzetten. Anderzijds ging het ook over een eigen YouTube-kanaal. Hoe vind je een goede mix tussen de twee?
Beginnen met een eigen kanaal moet je vandaag doen. Eigenlijk is dat enigszins een advies dat ik aan iedereen kan geven: start je eigenlijk kanaal en begin te experimenteren. En schakel daar ook gewoon bekende YouTubers voor in. Het is niet erg. YouTubers laten dat toe. Dat je zegt: "hee, wij gaan nu samen content maken, en jij gaat content maken voor mijn kanaal, en die verschijnt ook op mijn kanaal". En zo kan je gaan kijken: wat vindt mijn publiek interessant en wat vindt het niet plezant of leuk, en van waaruit kan ik beginnen te bouwen naar een mooi evenementkanaal toe, in dit geval, en kan ik meerwaarde bieden voor de bezoeker die hier komt kijken.
Geert, dank je wel voor al deze tips.
Graag gedaan.
En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende keer.