Transcript
Dj's, evenementen en festivals moeten veranderen om te overleven in de digitale wereld. Althans, dat is de mening van Denis Doeland. Het spannerige en schreeuwerige gedrag online moet plaats maken voor data en een slimme strategie.
Dag Dennis, welkom in de studio.
Dank je wel voor de uitnodiging.
Jij hebt een boek geschreven: 'EDM en de digitale wereld: Waarom dj's en festivals moeten veranderen'. Wel, waarom moeten ze veranderen?
Ja, het is bijna - zoals op zijn Nederlands gezegd - een beetje een boute ondertitel, zeg maar, waarom ze moeten veranderen. Maar ik heb enige jaren geleden een inzicht gekregen, waarop ik dacht van: "ja, wacht eens even. Die digitale wereld doet iets met bedrijven, organisaties, en merken, waaronder dus ook evenementen en festivals. Maar eigenlijk dj's: dat zijn ook bedrijven tegenwoordig. Als je kijkt naar wat ze allemaal doen, dan zie je eigenlijk dat ze altijd redeneren vanuit een verkeerde positie. Ze redeneren allemaal vanuit een verdienmodel. Dus met andere woorden: hoeveel kaartjes verkoop ik? Wat krijg ik voor mijn optreden? Hoeveel krijg ik voor mijn muziek?
Maar zo heeft het toch ook jaren gewerkt, hè?
Zo heeft het ook jaren gewerkt, alleen door de digitale wereld is er iets anders ontstaan, en dat is namelijk door alle netwerken en jouw websites en de apps die je creëert, verbind je eigenlijk mensen. En dan moet je eigenlijk een netwerk onderhouden, elke dag. En dat onderhouden van een netwerk maakt eigenlijk dat je model, waar je mee opereert, veranderd is. Dus je businessmodel, je waardepropositie waar je in gelooft en waarom je dingen doet eigenlijk. Dat is anders. En dat moet zijn eigenlijk: ik maak verbinding met mijn fans. Ik probeer die te behouden en dan kijk ik vanzelf wel waar zij in geïnteresseerd zijn.
Als we dat dan eens heel concreet maken voor bijvoorbeeld een festival. Hoe zou je dat dan moeten gaan aanpakken?
Wat moeten ze dan anders doen wat ze op dit moment al doen? Nou ja, een festival begint vooral snel met: welk podium ga ik bouwen? Hoe gaat dat eruit zien? Welke dj's moeten daar komen draaien? We zijn heel erg bezig met de creatie van het festival en de productie van het festival, maar eigenlijk zou je meer moeten nadenken: waarom ben ik dat festival nou begonnen? Wat is het verhaal daar achter? En neem vanaf dag 1 dat je dat festival gaat creëren de fans of mogelijke fans ook mee in dat verhaal, in die creatie.
Dus het gaat om een dialoog met ze?
Het gaat om een dialoog.
En hoe doe je dat concreet?
Je kunt bijvoorbeeld in Nederland, maar ook in België heb je diverse blogs die schrijven over festivals en evenementen. Daar kun je eigenlijk je verhaal al aan vertellen. En op het moment dat je nieuw begint... Ik kan me voorstellen: als je al een bestaand festival hebt, dat je dat op een andere manier aanpakt, maar als je een nieuw festival hebt, dat je begint door te zeggen: oké, dit is het nieuwe festival, dit is het gedachtengoed erachter. Ik neem jullie op de reis uiteindelijk naar daad- werkelijk dat het festival gaat plaatsvinden.
Mensen gebruiken Twitter en Facebook altijd als een schreeuwerige zendmast. Maar je moet dan meer tot een wisselwerking komen?
Absoluut, het is letterlijk je productontwikkeling, om het maar zo te noemen met een beetje bedrijfstermen. Dat doe je in samenspraak met de mogelijke achterban die je creëert: je fans. Je moet aan hen eigenlijk gaan vragen: "wat wil je nou zien?" Kijk, in Nederland heb je... Ik doe op dit moment een onderzoek naar festivals, en ik meet ongeveer nu 685.
Dat zijn er best nog wel wat.
Ja, en ik heb inmiddels een update gekregen van die lijst. Dat zijn er inmiddels 946 geworden. Je hebt 946 festivals waar je tegen moet concurreren, op het moment dat je vandaag een nieuw festival begint. Al deze festivals opereren eigenlijk van: "kijk, ik zet een line-up neer. Ik bouw een podium. Ik doe wat marketing en communicatie en dan hoop ik kaartjes te kopen". Het verschil maak je eigenlijk door te zeggen: "oké, ik ga eerst eens kijken wat mensen willen", en die erbij betrekken waardoor ik kansen hebben dat ze ook gaan komen daadwerkelijk.
Maar onderscheidt een... Zo was het toch altijd? Een goede festivalorganisator kenmerkte zich net door zelf heel goed te kunnen inschatten wat zijn publiek wil, daarop een line-up te gaan bouwen om dan zo heel veel kaartjes te gaan verkopen.
Nou, vroeger ging het, hè... Dan hebben we het over vroeger. Het was gisteren bijna. Toen was er eigenlijk gewoon iemand verantwoordelijk, en die dacht van: "ik weet wat het publiek wil". Kijk, tegenwoordig door de transparantie die ontstaat op het internet, - In Nederland en België hebben we een hele hoge penetratiegraad van mensen die verbonden zijn - wordt akelig duidelijk wat die mensen willen. Die schreeuwen letterlijk zelf van: "dit vind ik goed, dit vind ik minder goed". Ja, dan kun jij heel eigenwijs zijn als programmeur of als festivalorganisator om te gaan zeggen: "ja, ik weet wel wat zij willen". Nee, zij geven al aan wat zij willen. Het enige wat je moet doen is gewoon onderzoeken en bekijken, letterlijk: ga hun Facebook-tijdlijnen af of hun Twitter-tijdlijn af en je zult merken waar zij in geïnteresseerd zijn. Dus het creëren van je product, of het maken van je product is eigenlijk een stuk makkelijker.
En is dat op een gegeven moment ook een selffulfilling prophecy? In de zin van dat mensen typisch altijd gaan teruggrijpen en hun mening gaat zijn van: "ik pak de grote namen die ik ken en ik wil die", maar dat dat festival ook een stukje gaat over het ontdekken van nieuwe namen en zo verder, die misschien niet vanuit je publiek naar boven zullen komen.
Ik loop zo'n 23 mee in Nederland in festivalland. Je hebt altijd gewoon de massa. Dat zijn over het algemeen de volgers. En als je aan iemand vraagt: "wie wil je dat komen draaien?" Dan zullen ze nu in België waarschijnlijk zeggen: Dimitri Vegas en Like Mike.
Die kans is groot.
Die kans is groot. Als je vraagt: "met wie moet ik het sportpaleis vullen?"
Ja, maar als je dat als organisator inderdaad gaat vragen, dan staan zij op elk evenement en heeft iedereen dezelfde line-up.
Klopt, maar er zijn ook een hele hoop mensen die dus... Als je festival als doel heeft - waarom organiseer je een festival - muziekontdekking, dan kun je wel vragen: "wil je Dimitri Vegas en Like Mike?" Dan gaat het niet over ontdekken. Dus het doel is ontdekken, Dat betekent dat eigenlijk de mensen die bezig met muziek ontdekking zijn, je moet luisteren naar hun stem eigenlijk. Nu, het is een digitale wereld.
Digitaal wil ook zeggen: heel veel tools en zo verder. Zijn er tools om dit op een goede manier te gaan beheren? Om daar een strategie voor neer te zetten?
Ja absoluut, er zijn meer dan 1.500 tools die je helpen om digitaal informatie te verzamelen, om te leren wat mogelijke fans en fans willen van jou als festivalorganisator. Je hebt hele simpele tools bij- voorbeeld zoals Fanpage Karma, die geven gewoon heel erg aan wat Facebook-pagina's doen, hoe die presteren bijvoorbeeld of hoe Twitter- pagina's of Instagram-pagina's presteren. Je hebt tooltjes zoals Social Mansion. Daar kun je letterlijk gewoon meelezen als je een bepaald topic invoert. Dit jaar kennen we allemaal wel het Ten Walls-debacle, dat is die artiest die een homofobe uitspraak deed, daar kon je gewoon letterlijk volgen wat daar gebeurt.
En dan ga je als organisator daarop reageren door die man bijvoorbeeld te schrappen van een affiche?
Bijvoorbeeld. Nou ja, het aardige aan die case is wel dat festivalorganisatoren volgens mij waar het niet zo goed mee ging met hun festival, oftewel die wat minder kaarten verkochten, die misschien dat als aanleiding gebruikten om hem van de line-up af te halen.
Weer een beetje besparen?
Ja, waarschijnlijk. Waarschijnlijk.
Denis, het boek kan je gratis via jouw website downloaden. We zullen de link onder de video zetten. Maar hij is ook in print verkrijgbaar.
Ja, je kunt hem ook als print bestellen. Dat gaat ook via edmendedigitalewereld.nl, en je kunt zelf dan formaat bepalen. Dat is groot, klein, kleur, zwart-wit, en dat is wel aardig nu met de digitale wereld. Je bent zelf eigenlijk de baas.
Oké, super! Dank je wel voor je komst naar de studio!
Graag gedaan.
En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!