Transcript
Vandaag zijn we niet in de Eventplanner tv-studio. Peter, waar zijn we precies?
We zijn in Brugge bij APS. Dat is eigenlijk een toeleverancier naar de professionele mensen in de horeca, de bartenders toe.
Vandaag gaan we het hebben over bartending, cocktails. Wat zijn zo de laatste nieuwe trends?
We hebben eigenlijk drie trends. Waar men eigenlijk eerste de mojito had; wat zoeter, nu met de gin-tonics: iedereen is met de gin-tonic meer bewust dat het over smaak gaat, eindelijk! In cocktail gaat over smaken.
Is het ooit over iets anders gegaan?
Over zoetigheid helaas, voor de mojito. Hoe zoeter hoe liever. En dat is de makkelijkste manier eigenlijk om smaken te verdoezelen, en niet te tonen dat je niet echt bekwaam was om cocktails te maken.
Oké, maar nu gaat het over de smaak en wat zit er dan precies in?
Het is eigenlijk na Bar Berlijn, de grootste beurs eigenlijk in Europa, en daar zie je na die gin-tonic dat iedereen een beetje positie probeert te nemen.
Want dat was echt een gigantische hype, hè? De gin-tonic.
Ja, dat kan je niet overwinnen. Tot nu toe is er niet één product tegenover gestaan die daar over kan gaan.
Maar toch zijn er een aantal nieuwigheden?
Inderdaad, en namelijk: de whisky's. Maar daar heb je iets meer kennis voor nodig om te werken met whisky's, maar dat zie je in de topbars, dat ze daar allemaal eigenlijk met whisky's werken. Ook de bourbons... Die keuze kan je vrij maken. De tequila's, dat komt zeker op. De mezcals, dat is eigenlijk dan al de tweede. En dan heb ik eigenlijk de Amaro's, en dat is zo'n beetje de Negroni-cocktail, meer Italiaanse stijl, dat is ietsje bitterder.
Qua oppervlak van presentatie verandert er veel.
Bartending met 10 en 5 jaar geleden... Na ons laatste filmpje. Het is zelfs zó veel veranderd. Zo van die zogenaamde confiturepotten. Hier, zo een jar maar met een handvatje. Allee, het maakt het allemaal leuk. Een beetje die vintage-stijl die terugkomt in de glasbewerking van de cocktails.
Oké, maar we gaan ook een cocktail maken vandaag, hè? Je hebt voor ons de ultieme cocktail om Nieuwjaar 2016 mee te vieren.
Helemaal!
Oké, wat gaan we maken?
Wil jij het maken?
Ik wil assisteren, maar...
Ik zal het je laten maken!
Oké.
Voilà: de muntblaadjes, gooi de hele kom maar mooi in het glaasje. In die jar met het handvat.
Dus als je thuis zoiets niet hebt is een confiturepot ook goed?
Jazeker.
Allemaal erin, Peter?
Ja, en dat is het leuke aan die cocktails. Het wordt allemaal wat speelser eigenlijk. Maar de kwaliteit primeert nog altijd. Dan hebben we de aardbeitjes.
Dat mag er ook gewoon bij?
Ja, of met het lepeltje. Wat je zelf wil.
Ik heb de langste uitgekozen. Voilà!
Hier zo een half maatbekertje van de suikersiroop.
Een half maatbekertje...
Toch geen stress?
Ja, voilà ze... Dat mocht er toch wel in?
Ja, ja, ja. Oké, dan de lime-squeezer mag je nemen, een handige tool om heel gemakkelijk vers limoensap te hebben. Dan neem je een limoentje. En kijk: die is nu te groot eigenlijk. Voilà, het onderste gedeelte mag je gaan uitpersen.
Helemaal?
Ja, helemaal. Ja, perfect.
Meer krijg ik er niet uit.
Nee, geef maar. Voilà. En nu aanstampen met die muddler, dat is die dikkere steel, voilà. Zoals je eigenlijk een mojito aanstampt; het is allemaal duwen en draaien.
Oké, dus een beetje op deze manier.
Ja, inderdaad. En daar gaan we wat ijsblokjes aan toevoegen maar ik zal ze wat gemakkelijker maken. Voldoende ijs op zich kan geen kwaad, als het goed bevrozen is, dan hebben we weinig smeltwater. En dan mag je een volledige maatbeker van die Amaro.
En wat is Amaro precies?
Dat is eigenlijk een bitter. Je hebt dan verschillende soorten: een Campari is eigenlijk een bittere Amaro. Die is ietsje zoeter, en heeft zo'n beetje een...
Dat is ook een Italiaanse likeur dan?
Ja, allemaal Italiaanse likeuren, ja.
Voilà...
Perfect, en dan mogen we aanlengen met de witte limonade. Het is eigenlijk een leuke mix tussen zoet, zuur en bitter. Dan gewoon aanlengen naar eigen smaak.
Zoiets?
Ja perfect, en nog een keer met de barlepel van beneden naar boven mooi doorroeren.
Ik doe het waarschijnlijk helemaal verkeerd, maar...
Nee, dat doe je hartstikke goed. Niets te malen. Je ziet het: het is relatief eenvoudig te maken, ook thuis, en dat vind ik wel belangrijk.
En heeft dat ook een speciale naam, wat we nu gemaakt hebben?
Ja, dat is een eigen creatie en die noem je Primavera. Ik heb hier ook nog een leuk rietje, om het helemaal af te maken.
Maar het presenteert wel mooi op deze manier, hè?
Ja voilà, en daar gaat het helemaal om bij cocktails en bartending. En zeker ook de mensen iets visueels en leuks geven.
Op een geslaagd 2016!
Ja!
En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!