Marc Liethof verklapt wat je van 'event 16' mag verwachten

We tellen alweer af naar Event16, volgens de organisatie nog steeds de beste vakbeurs voor de evenementensector. Organisator Marc Liethof verklapt wat je deze editie mag verwachten.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

We tellen alweer af naar Event16, volgens de organisatie nog steeds de beste vakbeurs voor de evenementensector. Organisator Marc Liethof verklapt wat je deze editie mag verwachten. 

 

Dag Mark, welkom terug in de studio.   

 

Dag Kevin.  

 

Het wordt een jaarlijkse traditie ondertussen.   

 

De beurs Event?  

 

De beurs Event en onze rendez-vous daaromtrent.   

 

Ja, dat is waar, ja.  

 

Misschien starten met de vorige editie: hoe is die voor jullie afgelopen?   

 

Het was een goede editie, waar je merkte dat er ook weer veel bedrijven, die een paar jaar afwezig waren geweest, weer terugkwamen. De markt is volop in beweging, dus we hebben een plus gemaakt ten aanzien van het jaar daarvoor qua het aantal deelnemers. We hebben wat stappen gemaakt, en daarom zeg ik dat met opzet, 'wat', 'wat' stappen gemaakt met betrekking tot innovatie. Daar gaan we dit jaar nog wat meer over vertellen.  

 

Daar wil ik zo dadelijk meer over weten.  

 

Ja, de innovatie. Want dat is toch echt een zorg van mij, van de afgelopen jaren. Dat is vanaf het moment dat de crisis toesloeg, hebben wij daar ook erg over na moeten denken; hoe moeten we het concept wel innovatief genoeg behouden en hoe kunnen we inspiratie bieden aan onze bezoekers?  

 

Ja, want daar komen ze voor, toch?   

 

Ja, die bezoekersdoelgroep moeten we echt centraal blijven stellen. Dat deden we al, maar dat doen we dit jaar nog... Waar we het zo dadelijk over gaan hebben, nog beter, maar vorig jaar was een goede editie. Als ik het zelf een cijfer mag geven is het tussen de 7,5 en een 8, en wij hebben van de bezoekers een 8 gekregen, dus zeer acceptabel, maar wij willen de beste zijn, dus ik ben nog niet klaar met onszelf te verbeteren.  

 

Hoe zat het met de bezoekersaantallen dit jaar?   

 

Wij hadden vorig jaar ongeveer 7500 bezoekers, en we gaan daar dit jaar ook weer vanuit.  

 

Fantastisch. Wat mogen we dit jaar verwachten?   

 

Buiten dat het de 18e editie is... Want dat gaat vrij snel; de 18e editie van een event, mogen wij verwachten dat er meer innovaties zullen zijn en er zullen op meerdere plaatsen op de beursvloer inspiratiepleinen zijn. Die inspiratiepleinen zijn gebaseerd op een X-aantal elementen die essentieel zijn voor de organisatie van een evenement. Zo hebben wij de beurs verdeeld in een viertal kwadranten.  

 

Ja, je ziet het ook al aan het logo van de beurs dit jaar, hè?   

 

Ja, we hebben getracht om in het logo de creativiteit te laten zien hoe wij in gaan spelen op die kwadranten.  

 

En welke kwadranten zijn dat?   

 

We hebben Beeld & Geluid, we hebben Sfeer & Smaak, we hebben Kennis & Content, en we hebben Creatie & Design. Dat betekent dat daar een midden- paviljoen komt bij elk element, en dat kun je het best vergelijken met een beetje... Dat kan een plek zijn waar mensen een verhaal vertellen, een best-case, maar het kan ook een plaats zijn waar een product getoond wordt. Bij Sfeer & Smaak bijvoorbeeld gaan we met een hele jonge, enthousiaste club zorgen dat er allemaal noviteiten en inspiratiemodellen te zien zijn op het gebied van catering en inrichting.  

 

Ook om te proeven dan?   

 

Ook proeven, ervaren, beleven, en daar hebben we in de basis een X-aantal partijen waar we mee samenwerken, maar als je daar in de buurt jouw stand hebt, dan krijg je van ons... En sommige deelnemers hebben dat al gehad, de zogenaamde 'call of contributions'. Dat zij daar ook in kunnen participeren en mee kunnen dingen om daar wat te laten zien. En dat zijn korte presentaties en korte showcases tussen de 9 en de 12-13 minuten.  

 

Komen er ook de traditionele sprekers nog?   

 

Ja, het onderdeel waar ik het nu over heb is in Hal 1, dus dat is in de hal waar de stands ook vertegenwoordigd zijn. Als ik het heb over inspiratie en onszelf verbeteren, dan is met name het item; de warme jas aantrekken van het vakgebied en de inspiratie tonen door de beleving die altijd rondom ons event hangt, Dat wil ik dit jaar nog extra uitdiepen. Dus dit is, wat ik net besprak, in Hal 1, waar de stands staan, maar in Hal 2, waar we dan ook de content-ruimte hebben, waar de diverse speakers-corners zijn, maar ook de grote zalen waar het inhoudelijk programma te zien is, of te horen is en mee te beleven is, daar zul je een omgeving gecreëerd krijgen, die anders is dan de afgelopen jaren. We zullen binnenkomen door een bijzondere vorm van een hotellobby. Ik wil de mensen welkom heten. Ik ben blij dat de mensen komen, dus we gaan ze welkom heten in de lobby. Daarna heb je onvermijdelijk een registratie, want dat hebben wij; we willen weten wie er binnen is. En nadat de mensen door de registratie zijn, zul je daar een mooi doolhof aantreffen, en in dat doolhof ga jij de ervaring van die elementen al meekrijgen voordat je de beursvloer opgaat. Zowel in live-ontmoetingen, dus bijzondere ontmoetingen met mensen, als ontmoetingen met producten en met items. Dus het is een mix tussen mensen en kunst, die jou meenemen in onze verhaallijn van de beurs.  

 

Je maakt me wel al benieuwd naar die entree.   

 

Nou ja, en dat wordt een doolhof omdat ik denk dat je de mensen dan een verplichte route mee kan geven om die beleving door te maken, Je hebt geen schrik dat mensen dan gaan verdwalen? Nee, we zullen die mensen gaan begeleiden. Dat doen acteurs. En daar hebben we een heel programmaatje voor geschreven. Maar ook dat duurt maar 9-10 minuten. En stel dat jij de keuze maakt... We hebben ook een sneller ritje aangelegd. Het inhoudelijke programma, dat is ook wel mooi, dat noemen wij dit jaar de Fundamentals. Dus een programma rondom de essentiële zaken van ons vak. Daar zal een inspirerende show van 1,5 uur neergezet worden, en die show wordt begeleid door een toonaangevende moderator. En die moderator neemt die mensen mee in het verhaal en er worden allerlei gesprekken met hen gevoerd. En dat is interactief maar het zal ook een belevingsitem met zich meebrengen, want ook daar komt bijvoorbeeld Beeld & Geluid aan bod en Sfeer & Smaak. 

 

Je zegt net een topmoderator. Wie is het dan? Of kan je dat nog niet prijsgeven?   

 

Ja, dat wil ik graag vertellen, want Ronnie Overgoor hebben wij weten te strikken om het hele programma van de Fundamentals te begeleiden en daar ook inspirerend mee om te gaan. Dus Ronnie is degene die voor ons daar de hele show mede vorm gaat geven.  

 

En wie is Ronnie?  

 

Ronnie is een topmoderator, die ook genomineerd is geweest voor Moderator van het Jaar, in 2014 en 2015. En Ronnie is iemand die bijvoorbeeld ook de Week van de Ondernemer of andere mooie bijeenkomsten van een bijzondere waarde kan voorzien. En dat programma is al gemaakt, en we zijn nu met een paar partijen bezig die dat vorm aan het geven zijn. Want je kunt je voorstellen dat als wij voor ons eigen vakgebied zo'n programma gaan bieden, dat we moeten zorgen dat dat staat als een huis.  

 

Ja natuurlijk, als dat al het voorbeeld is, dan moet je ook allicht het voorbeeld geven.  

 

Ja, wij willen graag het voorbeeld geven, wij willen graag de beste zijn, maar dat betekent ook aan de andere kant dat je moet doen wat je zegt. En ja, dat betekent dat er aan onze kant alles aan gedaan wordt om dat een superverhaal te laten worden.  

 

Er komt ook een fantastisch middenplein dit jaar?   

 

Ja, op de beursvloer zelf hebben wij los van die 4 kwadranten een middenplein wat de mensen die de beurs vaker bezocht hebben wellicht kennen van achterin de beursvloer. Daar vond ik zelf van dat dat plein te veel een repeterend verhaal had van de afgelopen jaren, dus we hebben dat plein in een kleinere vorm in het midden neergezet, en dat wordt een plein waarbij in één klap als je daar staat qua beleving duidelijk wordt waarom het zo belangrijk is dat wij nog bij live-communicatie laten zien in gevoel, in sfeer, in alles wat daarmee te maken heeft, in uitingen, waarom het zo belangrijk is dat mensen elkaar ontmoeten. Want het is heel mooi: je kunt daar over schrijven, maar als je dit straks ervaart, dan weet je bijna niet wat je meemaakt. Het wordt zo'n bijzonder middenplein, en wij noemen dat dit jaar dan ook het middelpunt van de beurs, het epicentrum, en we zullen heel praktisch zorgen dat mensen daar ook een geweldig kopje koffie kunnen krijgen en wellicht een sandwich, maar het wordt absoluut geen basic horecaplein. Dat willen we niet. We willen dat de mensen daar aan een hele lange tafel met elkaar kunnen keuvelen en over het vak kunnen praten. En ze zullen totaal overweldigd worden en in verwondering in het verhaal meegenomen worden wat daar in het midden te zien is. Het is een bijzonder plein.  

 

Ik ben benieuwd. Er is nog één ding waar jullie bekend om staan, dat is de after-party. Komt die er dit jaar ook weer?    

 

Ja, dat was ook een punt waar ik vorig jaar zelf niet tevreden over was. De after-party is bedoeld om na een drukke beursdag met elkaar A: rustig te kunnen praten. Je ziet vaak veel after-party's - en dat is ook ons overkomen - waar je na alle drukte met elkaar wil praten en dat de band jou overstemt. En er is te weinig eten, er is geen goed eten... Vorig jaar vond ik bijvoorbeeld bij onze after-party dat dat niet goed ingevuld was. En het was nog in het beursgebouw zelf, in de Jaarbeurs zelf. En de Jaarbeurs, daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, maar als je daar de hele dag gestaan en gewerkt hebt, dan wil je 's avonds wel wat anders, dus we hebben er bewust voor gekozen om dit jaar weer in een geweldig mooie ruimte bij Tivoli Vredenburg een after-party te gaan houden. We zullen zorgen voor transport en we zullen zorgen dat mensen goed geïnformeerd worden. Ze moeten zich apart voor die after-party aanmelden, en wij willen daar zowel deelnemers van de beurs als een X-aantal opdrachtgevers die betrokken zijn bij die deelnemers daarvoor uitnodigen. Daar komen wij nog mee dus houd onze website: www.event.nl in de gaten. En dan wordt de bezoeker die wil komen uitgebreid geïnformeerd, maar het wordt een memorabele avond vanaf een uur of half 9 tot het eind van die dag, en dat wordt een leuke afterparty. En mijn gevoel zegt dat die after-party daar beter op zijn plaats is. Dat je even eruit kan en je dan de volgende dag met frisse moed de 2e beursdag tegemoet kan gaan.  

 

Misschien om af te sluiten: mensen die de beurs willen bezoeken kunnen zich gratis registreren?   

 

Ja, nog steeds gratis registreren. Ook dat is een aandachtspunt: moeten wij niet als beursorganisatoren gaan kijken naar een kleine vergoeding? Gratis registreren, ja. Wij zijn blij dat mensen uit dat vak daar komen. Wij hebben de laatste 3 jaar aangetoond dat de doelgroep die daar komt steeds beter is, dat wij daar blij mee zijn, dat de opdrachtgevers daar blij mee zijn. Nou, dat moeten we vooral ook zo houden. Ik zou wel aan de mensen willen vragen: registreer je en kom. No-show hebben we allemaal niets aan, dus zorg gewoon dat als je je registreert dat je er bent. En het is echt de moeite waard om daar dit jaar te komen kijken. Je wordt geïnspireerd, je wordt verwonderd, en je kunt ook nog netwerken. Nou, waar vind je dat?  

 

Mij heb je alvast overtuigd. Ik zal er zeker bij zijn.   

 

Dank je wel.  

 

Dank je wel voor je komst naar de studio.   

 

Oké, tot dan!  

 

En u beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties