Transcript
De Belgische vakverenigingen Febelux en Bapco fuseren. Uittredend voorzitter Baudouin Guyot van Bapco vertelt waarom dat nodig was, en waar de nieuwe vereniging voor staat.
Dag Baudouin, welkom in de studio.
Bapco en Febelux fuseren. Waarom?
Wel, voor meerdere redenen. Hoofdzakelijk denk ik omdat Febelux een redelijk grote vereniging al is en een groot deel van de organisatie live communicatie business vertegenwoordigt, en dat Bapco feitelijk een beetje te klein is, met 15 leden, om een rol te kunnen blijven spelen. Dus dat was het idee van een groter geheel te maken van een vakvereniging en daardoor zijn we naar Febelux getrokken.
Febelux staat vooral bekend om zijn activiteiten rond beurzen, Bapco congressen. Waar zit dan de link tussen die twee?
Eerst: Febelux is niet alleen met beurzen bezig, want een serieus deel van hun leden zijn actief in venues, en venues kunnen allerlei soorten evenementen onthalen, en een ander deel van de leden zijn toeleveranciers aan de organisatiewereld, maar ook voor events, voor congressen, voor beurzen... Dus dat was een teken dat het niet beperkt is tot beurzen, en ten tweede heeft Febelux ook een besef dat dat wel zin zou hebben om een meer, zoals zij zeggen: live communicatie vakvereniging te creëren, en dat heeft dan meer zin natuurlijk.
Als ik live communicatie hoor, dan denk ik ook meteen aan de vakverenigingen zoals ACC, die daar ook een heel sterke part in hebben. ik denk aan BESA, dan de toelevancierskant. Hoe zie je die verhoudingen?
Van mijn kant uit, als voorzitter van Bapco, heb ik zeker duidelijk gezegd tegen Febelux dat ik hoopte dat we die andere verenigingen kunnen overtuigen om samen te werken, en dan eventueel ook gelinkt te worden aan een... Of onder de hoed te werken van een algemene centrale federatie.
En waarom is dat zo belangrijk, zo'n algemene federatie?
Waarom is dat zo belangrijk? Ik zal zeggen: dat is een kwestie van vertegenwoordiging. Dat lijkt me een geheel, we hebben gemeenschappelijke problemen en gemeenschappelijke interesses. En in de wereld waarin we leven is het belangrijk om sterk te zijn tegenover de rest van de wereld. En wij hebben gemeenschappelijke belangen die we moeten vertegenwoordigen. Je bedoelt dan naar de overheid en zo verder? Naar de overheid bijvoorbeeld natuurlijk, die nog altijd redelijk weinig besef heeft van het belang van onze activiteit.
Ja, je ziet het alleen al aan de paritaire comité's, hè? We slagen er nog niet in om een eigen paritair comité te krijgen.
Zeker en vast, en ook op het vlak van... Op alle vlakken. Als je denkt, gewoon op alle vlakken. Brussel heeft de laatste jaren wel meer en meer besef dat dat een belangrijke economische rol speelt, en dat het dus belangrijk is om daarin te investeren. Dat de professionele MICE-industrie wel iets betekent voor Brussel, dus daar gaat het wel beter, maar België in zijn geheel toch niet zoveel, vind ik. En het is de rol van de vakvereniging om daarmee aan de slag te gaan? Zeker, ja absoluut. En om de mensen te sensibiliseren, om actie te ondernemen. Febelux is al een jaar of 2-3 geleden een project begonnen te ontwikkelen dat als doel heeft op academisch vlak de universiteit of de hogescholen te sensibiliseren, en een deel van hun programma te integreren, die over de live communicatie spreekt. Dat gaat zeker ooit een rol spelen in de marketingactiviteit van bedrijven in België en het buitenland, dus daar is ook één van de mogelijkheden. Dat een grotere federatie, ehh...
Als we naar onze buurlanden kijken, naar Nederland, naar Frankrijk, dan zien we daar een hele traditie van grote sterke federaties. Ik ben blij dat er al wat synergie begint te ontstaan, maar in België blijkt dat toch ontzettend moeilijk te liggen.
Laat ons zeggen dat dat misschien moeilijk was, en dat dat misschien iets minder moeilijk lijkt te zijn, en laat ons hopen dat we in de toekomst effectief wel meer die richting ingaan, en dat de mensen gaan beseffen dat het in hun belang is om samen te zijn en samen zich te verdedigen.
Heeft dat met onze Belgische mentaliteit te maken?
Misschien voor een deel. Ja, ondanks onze tradities van samenwerking misschien wel, ja. Ik weet het niet, het is moeilijk te zeggen. Het corporatisme heeft waarschijnlijk in België in het verleden wel een hele grote rol gespeeld. Bij Bapco bijvoorbeeld was dat een heel belangrijk punt: je moest per se zuiver 100% congresorganisator zijn. De wereld is veranderd, de business is veranderd, de mensen zijn veranderd, de mentaliteit is veranderd. Ik vermoed dat dat wel een rol kan spelen om te maken dat die fusie wel mogelijk wordt. Ja, en de nood begint ook groter te worden in de maatchappij van vandaag. Ja.
Baudouin. Dank je wel voor deze uitleg en de komst naar de studio.
Met plezier, dank u.
En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!