Tips en valkuilen bij event startups

Velen dromen van een eigen bedrijf in de eventsector. Of je nu als dj, een bureau, of cateraar aan de slag wil, je krijgt te maken met de startup van je eventbedrijf, en de tientallen valkuilen die je daarbij maar beter ontwijkt. Greet Bunnens deelt de belangrijksten. 

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Velen dromen van een eigen bedrijf in de eventsector. Of je nu als dj, een bureau, of cateraar aan de slag wil, je krijgt te maken met de startup van je eventbedrijf, en de tientallen valkuilen die je daarbij maar beter ontwijkt. Greet Bunnens deelt de belangrijksten.

 

Dag Greet, welkom in de studio.  

 

Hallo, dank u. 

 

We gaan het vandaag hebben over het starten van je eigen bedrijf in de evenementensector. Er komen toch wel wat moeilijkheden bij kijken, en jij hebt voor ons een top 5 gemaakt van de belangrijkste valkuilen. 

 

Ja, dat klopt ja. Ik ben zelf ook met 2 bedrijven ondertussen gestart, en zoals je aangaf: dat gaat met ups en downs. En dus vandaar dat ik heb besloten om eens te gaan kijken: "wat zijn nu eigenlijk do's en don'ts?" Maar dingen die je misschien zelf ook bent tegengekomen. Ja absoluut, en de eerste bijvoorbeeld is het 'niet starten'. Dus te bang zijn, de angst om te starten, om de grote sprong te maken, om een nieuw bedrijf te starten of een bedrijf tout court te starten. 

 

Maar is dat dan een stukje de zekerheid van een vaste baan los te laten? 

 

Ja absoluut, we zijn allemaal bang voor het grote monster, van: "wat gaat ons overkomen?" We denken altijd: "als ik die stap ga wagen om zelfstandige te worden of een bedrijf te starten, stel dat het niet lukt of stel dat ik het niet kan? Of wat gaan mensen wel niet zeggen over mij?" Maar zeker ook: "ik laat misschien wel wat zekerheid achter en durf ik dat wel?" Terwijl zekerheid... Ja, wat is nog zeker in deze wereld, hè?  

 

Nochtans, met de meeste bedrijfsleiders of startups of freelancers waar ik mee spreek, zegt iedereen unaniem: "ik ben blij dat ik de stap genomen heb. Ik ben blij dat ik het gedaan heb". 

 

Ja, dat klopt wel, dus vandaar zou ik zeggen: "gewoon doen". Absoluut ja. 

 

Dus oké: we zijn gestart. Zijn er nog andere dingen die je zo tegenkomt, van valkuilen? 

 

Ja absoluut, één van de dingen die ik ook heel erg vaak zelf tegenkom bij klanten en dergelijken, is bang zijn om anderen mensen rondom zich te scharen en dus eigenlijk alles alleen willen doen. 

 

Want wat je zelf doet, doe je beter, niet? 

 

Voor een stuk misschien, maar je kan niet alles natuurlijk, hè? Dus als ondernemer is het echt onmogelijk om alles alleen te gaan zitten doen. Dus enerzijds: je kan het niet allemaal alleen. Bovendien zijn er competenties die je misschien nodig hebt, maar die je zelf niet beschikt, waarom zou je dat dan niet uitbesteden? En anderzijds is er natuurlijk het stuk van: "ik wil..." Allez, je wil je eigenlijk bezig- houden met je klanten, met de dingen waar je echt goed in bent, met de bedrijfsvoering, en bijvoorbeeld niet met postzegels op enveloppen te gaan zitten plakken en dergelijken. Dus voor die administratieve en operationele dingen. Dan kan je toch ook wel de vraag gaan stellen van: "is het niet nuttiger om dat te gaan uitbesteden, in plaats van het allemaal zelf te willen gaan doen. 

 

Maar daar komen natuurlijk ook wel kosten bij, hè? 

 

Ja klopt, maar die kosten kan je wel terugwinnen als je gaat focussen op bezig zijn met uw klant, of ervoor zorgen dat uw marketing goed is, ervoor zorgen dat je inderdaad in contact blijft met uw klanten. Ja, dan focus je daarop en dan ga je meer klanten aantrekken, en dat is hetgeen dat natuurlijk het geld oplevert, niet dat postzegelplakken. 

 

Tenzij dat natuurlijk je business is.  

 

Inderdaad ja, dus dat kan ook natuurlijk. 

 

Je had het over die klanten, hè? Die doelgroep. Want dat was de derde van jouw valkuilenlijstje. Dat je die wel heel duidelijk moet gaan specifiëren. 

 

Ja, dat is ook iets waar we vaak bang voor zijn, hè? Dus we starten met een bedrijf en we hebben een goed idee. En dan denken we: "we willen zoveel mogelijk klanten/opdrachten binnenhalen, dus laten we maar niet te kieskeurig zijn. Maar ook dat gaat niet goed. Dus alles willen doen voor iedereen is gewoon ook niet mogelijk. Vandaar dat ik ook altijd aangaf: "ga toch kijken naar een niche". 

 

Maar dat betekent dan ook, als ik dat zo hoor: "klanten durven weigeren". 

 

Inderdaad ja, absoluut. 

 

Is dat niet heel beangstigend als starter die echt nood heeft aan die binnenkomende klanten? Om dan te gaan zeggen, van: "nee, deze doen we niet". 

 

Ja, dat is zeker beangstigend. Er is ook een verschil tussen weigeren en weigeren, hè? Dus je hebt natuurlijk een bepaalde niche en je zegt van: "ik zou heel graag die diensten aanbieden aan die doelgroep". Dan heb je natuurlijk nog wel een aantal andere kanten die komen aankloppen en waarvan je zegt: "oké, die wil ik ook nog wel servicen. Dat past nog plusminus in het concept". Maar dan zijn er ook natuurlijk een aantal die er absoluut niet in passen. Waar je misschien heel veel tijd aan gaat verliezen om die te servicen. Waar je veel minder de kennis en de knowhow voor hebt om die echt te gaan servicen. 

 

En die dan tijd en focus wegnemen van je core business? 

 

Ja absoluut. Ik zeg niet dat je absoluut iedereen gaat moeten weigeren, maar zeker naar uw boodschap naar buiten brengen, kun je beter een niche kiezen, om op die manier... 

 

Echt een specialist te worden in dat segment? 

 

Als je echt inderdaad een reputatie wil opbouwen in een bepaalde markt als de expert in uw domein, dan is het toch echt wel veel handiger als je daar een niche vindt. Je kan niet alles voor iedereen doen, zoals ik al zeg. Je kan ook niet de expert in alles zijn, hè? Dus als je daarvoor erkend wil worden, ja dan moet je een klein beetje kiezen, hè? 

 

Dan gaan we naar nummertje 4, en dat is jezelf of je product verkopen. Blijkbaar durf je dat toch ook niet allemaal even goed, hè? 

 

Nee, ik weet niet hoe dat met jou zit, maar... 

 

Ik heb daar voor mezelf ook beseft dat ik inderdaad niet goed in ben. Ik heb daar toen iemand voor gezocht en dat toen uitbesteed, zoals in één van je vorige tips. 

 

Voilà perfect, ja. Nee, dus het is inderdaad... En zeker als wij in een dienstverlenende sector zitten, wat we in het eventmanagement- gebeuren natuurlijk ook wel vaak hebben, Dan zit je natuurlijk wel het event te verkopen, maar zeker ook jezelf. En je bent zelf ook al een dienst. En dan is het jezelf verkopen, en dat is toch niet zo evident enerzijds. Anderzijds is het gewoon in het algemeen, hè? De sales... Veel mensen durven het niet en doen het ook helemaal niet.  

 

Maar durven het niet? Waaraan ligt dat dan? Waarom durven we het niet? 

 

Ja, dan komen we terug naar die angst, waar we het in het begin over gehad hebben. Angst om afgewezen te worden, angst om een mal figuur te slaan, angst om iets te verkopen waar men nog niet 100% zeker van is, angst om een prijs te noemen waarvan men wel vreest: "goh, gaan ze dat wel willen kopen?" 

 

Het is toch essentieel voor je business dat je ook sales doet, hè? 

 

Ja absoluut, en toch zijn veel mensen er bang voor en vermijden ze het. Het is goed om even marketing en branding te doen, maar als je die leads hebt aangetrokken, dan moet de sale nog gebeuren. Dus dan is het verkopen wel goed. Maar tegenwoordig heb je eigenlijk heel veel leuke manieren om sales te doen die veel meer connective selling zijn, zoals men dat wel noemt, en dat is veel aangenamer. Dat hoeft dan ook helemaal geen koude prospectie zijn of harde sales te zijn. Je kan op een hele zachte manier ook wel aan sales winnen. En dat is wat ik bedoel met de goede manier van sales doen of het vermijden van de foute manier van sales doen. 

 

Nog één laatste om mee af te sluiten: zorg dragen voor jezelf. 

 

Ja absoluut, als ondernemer staan we er vaak alleen voor. We hebben het heel veel heel druk, want je hebt je ideeën, je klanten... Maar al wat daar rond komt kijken, zeker als je bang bent om het uit te besteden, vraagt heel veel tijd en energie en dan is het toch ook wel belangrijk om tijd voor jezelf te nemen en zorg voor jezelf te dragen. Dus die work/life-balance is heel moeilijk voor ondernemers en toch... 

 

Dat is vooral work en geen life, hè?  

 

Ja, en daar is het toch echt wel belangrijk... Daar heb ik toch wel tegenaan gelopen. Niet dat ik een burnout had of overstresst was. Maar ik merkte toch wel: "ik moet af en toe wel eens gas terugnemen en eens voor mezelf zorgen, maar ook eerlijk gezegd: de familie, vrienden, die tijd... We kunnen niet al onze tijd in onze business steken. Hoe heb je dat zelf aangepakt? 

 

Blokkeer jij echt vrije tijd in je agenda? 

 

Absoluut, en ook elke ochtend. Ik sta heel vroeg op 's ochtends. Op 6 uur sta ik op en dan heb ik een bepaalde routine. Onder andere met mijn hond gaan wandelen, lezen in een goed boek, mijn agenda voorbereiden, maar ook een dagboek bijhouden. Al die dingen zijn eigenlijk quality time voor mijzelf ook. 

 

En die staan echt in je agenda en daar mag niemand aankomen? 

 

Ja, daarom heb ik geleerd om 2 uur eerder op te staan. Vroeger kreeg je mij niet voor 8 uur niet uit bed. Dat is ook natuurlijk een manier om tijd te creëren. Ja, zeker en vast. Ik had nooit gedacht dat het mij zou lukken, maar dat is ondertussen al een half jaar, dus ik vind dat geweldig van mezelf. 

 

Absoluut. Greet, super hartelijk voor je komst naar de studio en al deze tips. 

 

Heel graag gedaan en jullie bedankt voor de uitnodiging. 

 

Graag gedaan. En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Advertenties