Transcript
Veiligheid. Dat is het thema voor deze eventplanner.tv aflevering. Alain D'Haese van G4S vertelt je alles wat je moet weten over het inzetten van bewakingsagenten op evenementen. Hoeveel agenten moet je precies inzetten? Wat mag zo'n bewaker wel of niet doen? En waar ik zelf erg benieuwd naar ben: hoe beveilig je wereldsterren op je event?
Dag Alain, welkom in onze studio.
Dag Kevin, goedemiddag.
Vanaf wanneer is het eigenlijk nodig om een securityagent in te schakelen? Ik kan me voorstellen, voor een klein verjaardagsfeestje gaat dat nog niet nodig zijn.
Security heb je eigenlijk altijd nodig. Je moet daar ook niet in overdrijven, natuurlijk. Ik kan je zeggen dat een evenement met 100 mensen, gevaarlijker kan zijn dan een evenement met 4.000 mensen. Het heeft te maken met een aantal factoren. Enerzijds de aard van het evenement. Is het een dansgegeven? Is het een B2B-gegeven? Welk type bezoeker komt er af op dat evenement? Waar is het gelegen? Heeft het een impact op het verkeer? Heeft het een andere impact? Wat zijn de verwachtingen van de organisator? Wil hij dat beveiligen? Wil hij een beperkte gastenlijst? Wil hij een open evenement? Al die zaken zorgen ervoor dat je wel of niet security nodig hebt. Maar in principe, een evenement staat gelijk aan een aantal onvoorziene zaken die zullen gebeuren. Elk evenement brengt met zich mee: onvoorziene zaken. Dus, eigenlijk moet je daar wel voldoende personeel tegenover zetten. Dus ook bewakingspersoneel.
Hoe bepaal je dan het aantal agenten dat je inzet? Ik neem aan dat dat ook gelinkt is aan die factoren, maar zijn daar toch een aantal richtcijfers voor?
Wij proberen natuurlijk altijd te kijken met de organisator wat de verwachtingen zijn. Inderdaad, zoals ik daarnet zei, welk risico het met zich meebrengt. En we gaan eigenlijk op maat werken. Geen enkel evenement is dezelfde. Neem een identieke fuif, of een identiek evenement, of een identiek B2B-gebeuren in Oostende en neem dat in Gent of in Luik... het zal altijd iets anders zijn. Dus eigenlijk werken we op maat en zijn er weinig richtlijnen. Bij een evenement, heel belangrijk, goed overleg plegen met politie en brandweer. Want ook zij, ook de gemeentes, leggen wel een aantal zaken op aan de organisatoren. Dus ook belangrijk, aan de organisator, om daar ook even naar te kijken.
Wat mag een securityagent wel en niet?
Wij mogen veel en ook niet veel. Wij mogen uiteraard nooddeuren bemannen. Wij mogen gasten de toegang ontzeggen. Wij mogen ook controles doen op wat er binnenkomt. Wij gaan ook na of het huisreglement wordt nageleefd. Elke organisator kan een ander huisreglement opstellen. Wat we niet mogen doen, dat is nog belangrijk: mensen staande houden, mensen vasthouden. Uiteraard gaan we niet op de vuist. Ik zeg altijd: ons sterkste wapen is de tong, want met overleg bekom je alles. De manier van lichaamstaal, op de situatie juist inspelen, zo kan je al veel voorkomen en ga je eigenlijk de situatie direct verkalmen of ontzenuwen. En dat is zo'n beetje wat wel en wat niet mag. Het is heel strikt geregeld, maar het heeft te maken met gezond verstand. Wij zijn geen bodybuilders, zoals misschien gedacht wordt, maar we zijn mensen met gezond boerenverstand. Een goed overleg en een degelijke opleiding zorgen ervoor dat we elke situatie wel de baas kunnen.
Je gaf net al aan: politie. Hoe moet ik dan eigenlijk de taakverdeling zien tussen hen en de securityagent - wanneer neemt de politie het over?
Bij een evenement van een grotere omvang is er altijd goed overleg op voorhand. Algemeen kan je stellen dat politie op publiektoegankelijke plaatsen zal acteren, waar wij dan meer op het private terrein werken. Dus een evenement heeft meestal een bepaald karakter waar men een omheining plaatst, een afgesloten zone. En daarop gaan wij werken. Dat kan zelfs ook op straat zijn. Als die straten afgezet zijn, dan is dat eigenlijk een privékarakter. Politie kan natuurlijk daar ook op acteren, maar wij gaan eigenlijk daar onze richtlijnen bepalen met de klant. Wij gaan daar onze opdracht doen. En zodra er een escalatie is, roepen wij de hulp in van die politiediensten. Maar, eigenlijk, goed overleg zorgt ervoor dat je op elkaar al goed kunt inspelen.
Hebben jullie dat ook echt voor kleine evenementen?
Voor kleine evenementen. Wat noemt u klein? Wat noemen wij klein? Als het gaat over een repetitief karakter, bijvoorbeeld een feestzaal waar elk weekend wel iets te doen is, dan heeft men daar goede draaiboeken voor. Maar veelal, voor evenementen met wat impact, gaan we dat altijd doen, uiteraard. We hebben trouwens voor elke opdracht een meldingsplicht. Dus wij gaan melden aan politiediensten waar wij actief zullen zijn. En op basis van de melding, als men ziet dat daar ineens 40 mensen security een opdracht gaan uitvoeren, dan gaat daar toch ook wel een lichtje branden van: moeten we niet in overleg treden, want wat gaat daar gebeuren?
We hebben het nu gehad over de beveiliging van het evenement, de mensen zelf. Maar wat als je bijvoorbeeld een grote naam, een wereldster ontvangt? Moet je daar dan extra maatregelen voor nemen?
Zeker en vast. Uiteraard hangt het af van: wie is die wereldster? En hoe komt het dat die persoon wereldster is? Ik geef een voorbeeld: een artiest, een zanger, dat is duidelijk. Mensen verafgoden die persoon en kunnen dan ook gevaarlijk zijn. Dus hoe pakken we dat aan in concreto? Wij gaan altijd kijken met de security van die persoon, van die artiest, van die VIP, wat is het traject? Wij gaan locatiebezoeken doen. Wij gaan een duidelijk traject afspreken, wat wel en wat niet gaat gebeuren. Wat het moeilijkste is, is om te voorzien wat er niet gepland is om te gebeuren. Ik geef een voorbeeld: men komt toe op de luchthaven, men kan moeilijk inschatten hoeveel mensen daar gaan staan. Je moet ook altijd het respect tonen voor die fan, of voor die personen die die artiesten verafgoden. Want uiteraard, zonder die fans was die artiest er niet. Dus je moet daar natuurlijk met respect mee omgaan. Je mag die wel laten komen. Je moet die wel wat waar geven voor die komst. Je moet dat goed in evenwicht brengen. Elke artiest heeft zo zijn eigen wensen, zijn eigen gewoontes. Dus we spreken ook af: goed, we gaan kijken wat er is gebeurd op de voorgaande locaties. Als een artiest een tour doet, dan gaan we kijken wat er is gebeurd op andere locaties, in andere landen. Dus, veel voorbereiding en dan goed aansturen. Goede coördinatie op het moment zelf. Meer kan je niet doen.
Je zegt dat je gaat checken wat er op voorgaande locaties is gebeurd. Dat is dan natuurlijk omdat jullie een wereldbedrijf zijn, dat je die informatie hebt?
Wij zijn natuurlijk actief in 125 landen. Er zijn veel meer landen dan 125 op de wereld, maar vaak hebben al die mensen een eigen securitymanager en die kan dan nog wat extra info geven, van kijk, daar is dit gebeurd. Wij voorzien dat type publiek. Dat brengt met zich mee: vaak hebben we op evenementen bezoekers die dagen op voorhand gaan kamperen. Dat heeft ook een impact. Daar moet je ook rekening mee houden. Dus, ervaring intern, maar ook op andere locaties, die goede mix bijeenbrengen, zorgt dat je wel de zaken de baas kunt.
En zijn er eigenlijk trends in bewaking?
We zien de laatste jaren een andere bezetting. Men gaat nu meer kijken: het kost allemaal wel wat geld. Op alles wordt wel eens met een kritisch oog naar gekeken. Is dat nodig? Wat heeft de ervaring ons geleerd? U moet ook niet over-beveiligen. Een evenement heeft een gastvrij karakter, toch in de meeste gevallen. Wij proberen dat te doen door een combinatie van verschillende diensten. Je hebt bewaking, maar wij, als G4S zijnde, bieden nog een tal van andere diensten aan, zijnde hospitality. Dus wij gaan eigenlijk zoeken, welk type van beveiliging heb je nodig? Maar, hoe maken wij jouw evenement toch veilig en gastvrij ineen? Dus wij gaan dat combineren met stewards, met hostessen, met hosts eigenlijk. Mensen die echt het onthalen gaan voorzien. Die combinatie zorgt ervoor dat je voldoende personeel hebt, die opgeleid is en eigenlijk een goede link vormen tussen een gastvrij evenement en een veilig evenement. En die trend zie je meer, dat klanten ons meer bevragen: kijk, jullie doen bewaking 'as is', maar wat kunnen jullie nog meer doen? Hoe kunnen we van 3 mensen misschien 2 mensen maken? Of van 50 mensen 45? En door die combinatie kan je daar handig op inspelen.
Dan kan je eigenlijk je budget optimaliseren?
En dan kan je je budget optimaliseren, zonder in te boeten aan veiligheid. Dat is een trend die je toch meer en meer ziet en waar wij steeds meer voor bevraagd worden.
Dank je wel, Alain. Zeer interessant.
Alsjeblieft. Graag gedaan.
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en tot de volgende aflevering.