Transcript
Licht op een evenement is niet enkel functioneel, het is bepalend voor de sfeer en show. Hoe je een lichtplan maakt met het juiste licht voor jouw evenement, weet Tom Van Landeghem van Art of Confusion.
Dag Tom, welkom in de studio.
Dag Kevin.
We gaan het vandaag hebben over licht en het is een evidentie, zonder licht zien we niet veel op een evenement. Maar waarom is licht nu zo belangrijk?
We hebben dat licht nodig, op alle vlakken, maar ook om bepaalde emoties te creëren. Mensen kijken graag, mensen houden graag op het einde een leuk plaatje over. En met licht kan je schilderen, kan je mooie omgevingen creëren. Je kan eigenlijk met licht 101 richtingen uit.
Dus het gaat eigenlijk ook om de sfeer van een evenement die door licht bepaald wordt.
Absoluut. Ik durf bijna te zeggen, buiten het algemeen kader, het thema dat de mensen proberen aanhalen, dat licht voor 90% het geheel gaat bepalen.
En toch is het iets dat heel wat organisatoren vergeten of niet al te veel aandacht aan besteden.
Raar maar waar misschien. Ook omdat de mensen een klein beetje teveel verwend zijn geraakt met hetgeen ze zien. Dat bepaalde dingen een evidentie zijn. Maar helaas is het dat niet. In de zaal is er licht. Maar doen we dat uit, dan is het evengoed weer donker. En dan is het de taak van de leverancier of de mens die het project uitwerkt of gaat designen, om daar iets leuk van te maken.
Maar je hebt het al bewust over designen. Hoe pak je dat aan? Als je zegt: ik organiseer een evenement, ik heb een ruimte, waar moet je dan op letten?
Er zijn X-aantal factoren waarmee wij dan rekening gaan moeten houden. Dat is ten eerste, je luistert naar de klant en je vraagt: wat is het evenement zelf? Wat is de waarde, ook voor de klant of de bezoeker?
Ja.
Is er een showelement? Is het echt puur: we gaan één strakke sfeer genereren en de mensen moeten in een leuk, aangenaam kader, warm uitgelicht, eten of iets gaan bekijken. Of een toespraak volgen. Of is er effectief een stuk show waar de mensen een beetje verrast worden op iets dat gaat gebeuren, iets gaat gerevealed worden? Mensen die op een bepaalde manier moeten uitgelicht worden, al dan niet. Tegenlicht, frontlicht, ...
Ok, maar wacht. Nu zijn we al heel veel dingen aan het passeren. Ik kan al niet meer volgen. Laten we met dat showelement beginnen, dat spreekt het meeste tot de verbeelding. Dan hebben we het echt over lichteffecten om een bepaald momentum te creëren.
Absoluut.
Ja. En dat is dan showlicht dat je daarvoor gaat inzetten?
Niet direct showlicht. Showlicht is hetgeen de meeste mensen nu kennen. Maar met heel eenvoudig licht kan je ook een show maken. Het hangt er echt vanaf wat. Is het iets high-end? Is het iets technologisch? Of is het iets heel theatraal? Bij theatraal ga je makkelijker gebruik maken van de conventionele lichten. Dan ga je een mooie sfeer genereren, ga je echt mooie beeldjes maken. Eén persoon op het podium met één lamp, met een blauwe achtergrond, kan onwaarschijnlijk mooi zijn. En de mensen gaan daar een beetje stil, kalm van worden. Ze gaan echt focussen op wat het is. En anders wordt het het licht dat de aandacht gaat trekken.
Begrijp ik dan dat je met beperkte middelen ook al heel knappe dingen kan doen?
Dat kan je. Maar dat hangt echt van de omgeving af. Dat hangt ook echt af van: wat is er te vertellen op het podium of wie gaat wat vertellen? En op welke manier? Als daar natuurlijk 200 dansers iets gaan doen, dan is het verhaal helemaal anders, dan als er één mens een monoloog gaat doen of iets heel dramatisch gaat vertellen. Dramatisch, dramatisch licht. Veel beweging, mag het licht ook zijn beweging krijgen.
Dat zijn allemaal elementen waar je rekening mee moet houden. Nu, je vertelde daarnet ook: iemand op het podium, frontlicht, backlicht; wat is dat precies allemaal?
Wel, als je enkel frontlicht gaat geven of echt van één punt gaat geven, dan gaat de persoon in kwestie er plat uitzien. Er zit geen diepte in. Onze ogen kunnen eigenlijk wel 3D waarnemen, maar dat is eigen aan de mens. Ons verstand dat dat eigenlijk gaat creëren. Met een camera is dat eigenlijk net hetzelfde. En het is door het licht dat we eigenlijk meerdere dimensies gaan zien. We gaan diepte genereren, we gaan diepte zien. Nu, hier in deze studio, hangt er ook licht rondom ons.
Voor en achter.
Voor en achter. En dat geeft ons nu ook een beetje een 3D-beeld. De mensen kunnen diepte zien bij ons. Is dat niet, dan gaan we een schaduw genereren, dan gaan we bijvoorbeeld schaduw genereren op een neus. Of mensen, het maakt niet uit wat ze hebben van uitsteeksels. Dat gaan allemaal schaduwen worden en dat willen we niet zien.
Ik hoor onze techniekers hier altijd zeggen: als er een camera opstaat, moet er ook wit licht zijn.
Klopt.
Hoe zit dat precies?
Dat is eigenlijk de basis. Wit licht is de basis van alles. Alles wordt gegenereerd vanuit wit licht. Behoudens de nieuwe technologieën. Maar iedere lamp is van zichzelf wit. In verschillende kleurtemperaturen uiteraard.
Ja.
Als wij kleur op ons gaan zetten, dan gaan wij er ook gekleurd uitzien. Maar we gaan er nooit zo gekleurd uitzien, dan we het live zien. Maar op camera wordt dat een heel ander beeld.
Maar in sommige shows wil je toch een kleurrijke setting.
Klopt.
Als je daar dan wit licht op gaat zetten, ga je dan heel die sfeer niet verliezen?
Als je volop wit licht gaat zetten wel, want dan ga je meer licht toevoegen. Maar ga je dat gebruiken als accent, dan gaat dat er juist heel sterk uitkomen.
Dus het is net weer de kunst om, zoals je het daarstraks heel mooi zei, om dat tafereeltje te gaan schilderen en de accenten op de juiste plek te leggen.
Inderdaad, de balans in alles. De balans moet gezocht worden tussen alle kleuren. Ook de intensiteit. Waar? Wanneer? Wat? Wanneer gaat het licht aan? Wanneer komt dat wit licht? Voorbeeld: mooie, kleurrijke scéne, één keer wit licht op één persoon of op een object; iedereen heeft het gezien.
Nu, je zegt, verschillende mogelijkheden. Er zijn ook verschillende lampen. Ik denk aan halogeenlampen, je hebt theaterspots, je hebt LED-verlichting, je hebt ontladingslampen. Wanneer gebruik je wat?
Soms heiligt het doel de middelen. Soms hebben we beperkingen op gebied van stroom. Soms moeten we rekening houden met warmte. In een kleine ruimte veel halogeenlampen Een halogeenlamp geeft veel warmte, weten we allemaal. We hebben thuis wel ondertussen het halogeenlampje laten vervangen door een LED-lampje. Onder dat LED-lampje kan je je hand houden onder dat halogeenlampje wordt dat toch wel stiekem een beetje warm na een tijd.
Dat is inderdaad wel een interessante om rekening mee te houden in kleine ruimtes.
Absoluut en zeker als we richting zomer gaan. De airco van de zaal werkt niet altijd even goed of kan het op dat moment weer niet aan en je hebt dan nog een X-aantal kilowatt aan halogeenlicht hangen. Dan gaat dat de temperatuur echt wel serieus naar boven doen.
En wat is dan daar de oplossing? LED?
LED is bijvoorbeeld de oplossing daar. We moeten ook wel een beetje bewust zijn, dat LED niet alles kan, wat halogeenlicht kan.
Zoals?
Qua kleurtemperatuur. Alhoewel ze met de laatste nieuwe technologieën heel dicht in de buurt komen. Je kan het steeds moeilijker en moeilijker waarnemen. Enkel als je naar boven kijkt, dan ga je zien dat het LED is. Hoewel ze zelfs daar al een pak verder in zijn. Dus ik denk, geef ons nog een jaar of twee en ik denk dat dat probleem ook bijna weggewerkt is. Helemaal weg zal het nooit zijn, maar het komt in de buurt.
Maar als ik jou zo hoor vertellen, dan is er voor licht niet echt een kant-en-klare oplossing die je gewoon van event naar event kan kopiëren.
Neen.
Helaas.
Helaas. Het houdt ons natuurlijk ook iedere keer scherp en zo blijven er ook nieuwe technologieën in ontwikkeling. Omdat de vraag steeds wordt: wat kunnen we nu nog meer doen? En daarom komen er wel nieuwe types van lampen, er komen nieuwe manieren van licht te gebruiken.
Zoals?
Ja, je kan licht direct geven, je kan licht indirect geven. En daar kan je dan iedere lamp ook weer anders gaan toepassen. Dus daar kunnen we nog wel enkele uren over doorpraten. Het belangrijkste aspect is: wat wil de mens zien? En dan is het aan de specialist om te bepalen: met die lamp of met die lamp of met die kleur of in die setting gaan we iets genereren.
Ja, want daar heb je toch echt een expert voor nodig.
Zeker en vast.
Iemand die daar ervaring mee heeft.
Ervaring blijft belangrijk, zeker in de evenementensector. Je moet kunnen tappen uit een vaatje ervaring om, als je voor een probleem komt, hoe gaan we dit in hemelsnaam uitlichten van, als we dit en dit nu samenbrengen kunnen we er wel komen.
Ja, want je kan iets in je hoofd hebben, maar het moet dan op de dag van het evenement ook, meteen raak zijn. Want je hebt niet echt veel mogelijkheden om een totaal nieuwe setting te gaan bouwen.
De dag van vandaag niet meer. Vroeger was dat iets makkelijker, maar time is money, we weten dat allemaal. Het moet snel gaan. De huur van de zaal, we hebben die tijd niet meer. Dus we moeten eigenlijk een beetje op onze ervaring terugvallen, om te weten wat kan en niet kan. Uiteraard zijn aanpassingen altijd nodig, maar ervaring is een heel belangrijke speler tegenwoordig.
Tom, dank je wel voor deze tips.
Graag gedaan.
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.