Transcript
Al 15 jaar is de vakbeurs event het epicentrum voor de evenementensector. Samen met beursorganisator Marc Liethof blik ik vooruit op de jubileumeditie eind maart en praten we over de toekomst van vakbeurzen.
Hé Mark, welkom in onze studio.
Dank je wel voor de uitnodiging, Kevin.
Van harte gefeliciteerd met jullie 15-jarig jubileum.
15 jaar ja, dat is een lange tijd, een mooie tijd, nog steeds een mooie tijd.
En gaan jullie groots uitpakken deze keer?
Wij gaan bijzondere dingen doen, groots uitpakken, dat betekent in termen groot, nog groter, nee we zijn - dat zei ik vorig jaar al - de beurs is vorig jaar al compacter ingestoken. Dit jaar zal hij ietsjes groter zijn dan vorig jaar, maar ik wil die woorden niet in de mond nemen. Wat ik belangrijk vind is, dat wij het platform blijven waar kennis, beleving en ook informatie door middel van de beurs heel goed ten aanzien van de bezoeker onder de aandacht blijven. De bezoeker moet dat allemaal kunnen terugvinden in ons concept.
En wat kan die bezoeker dan dit jaar verwachten?
Ja, wat ik altijd belangrijk vind, is dat die bezoeker op het moment dat hij de beursvloer opkomt - en dat weten jullie, want wij hebben altijd een bijzondere entree, dat die bezoeker de jas, de warme mantel, zoals ik altijd zeg, aan kan trekken van ons vakgebied. Nou, dat zullen we dit jaar ook weer verzorgen. Die entree is wel wat anders qua insteek dan de afgelopen jaren omdat kennis een groot gemeen goed aan het worden is, binnen het concept dus. Kennis en kunde en alles wat de bezoeker daarover wil meekrijgen, ja, dat tref je aan in die entreehal, en dat betekent gelijk ook dat we moeten zorgen dat het wat geluidsarmer is. Dus het grote restaurant, wat je vroeger daar had, zul je achterop de beursvloer aantreffen, en het mooie daarvan is dan weer dat daar allerlei innovaties in verweven zullen zijn. Dan heb ik het niet alleen over de innovatie van eten en drinken, maar ook innovatie op het gebied van video en audio. Je zult dat, als je op de beursvloer bent, aantreffen. Maar dat is even over de beleving van die twee punten.
Sowieso, als je kijkt naar die entreehal, jullie reserveren daar een volledige zaal voor, dat kost handenvol geld. Is dat dan zo belangrijk voor jullie?
Nou ja, ik vind het heel belangrijk want, wat is de reden dat jij naar een event, zoals wij het ook noemen, gaat op zo'n dag. Dat is de reden, de reden is dat jij niet alleen kunt netwerken, of alleen maar stands aantreft. Tegenwoordig is het ook heel belangrijk dat je je tijd - dat is niet alleen van nu maar ook van het afgelopen jaar - dat je je tijd heel goed besteedt. Die streep die ze in hun agenda zetten, die moet het totale verhaal dekken. Ze moeten en iets mee kunnen nemen, dus de kennis. Ze moeten ervaringen kunnen opdoen, die ervaring van de entree bijvoorbeeld, heel belangrijk, mooi voorbeeld: de 10e editie was ook een jubileum, dat is al weer 5 jaar geleden, en wij hadden een entree bedacht waarbij men via een catwalk...
Ja, die herinner ik me nog!
Ja maar dat is mooi dat je dat nu zegt. Via de catwalk kwam jij dus de beursvloer op, en alle mensen die dachten, via een achterdeurtje: wat is dit nu? Die hadden dat nog nooit meegemaakt. En op het moment dat zij 'model' gemaakt werden, en met hele mooie modellen over die catwalk in het midden van die grote zaal uitkwamen, waar allerlei belevingselementen verweven waren, voelden die mensen zich welkom, en voelden die mensen zich ineens een onderdeel van het totale concept. Je kreeg de passie, het gevoel en de glimlach van het vakgebeid, nou, en dat is natuurlijk geweldig om te kunnen neerzetten. En het mooie - en daarom wilde ik het zeggen - is dat we die catwalk bij meerdere evenementen bij meerdere bedrijven hebben teruggezien. Dus dat betekent dat wij het concept wat we neer hebben gezet, dat we dat toch ook een beetje, ja, doorgezet hebben op andere plekken.
Je noemt ook al kennis, dat dat belangrijk is dit jaar. Jullie hebben dit jaar ook een heel belangrijk sprekersprogramma. Kan je misschien eens kort vertellen wie er komt?
Wij hebben besloten voor twee keynotes: op de woensdag hebben we een keynote, en op de donderdag. De keynote voor de donderdag, dat is Julius Solaris dat is een, een, een, ja, het is iemand die op dit moment een webblog heeft voor eventmanagers, een event webblog, dus ja, die man is gerenommeerd daarvoor. Het is wereldwijd.
Een grote naam in de sector.
Een grote naam in de sector, en het is een... het is Engelstalig en het iemand die de komende jaren, denken wij, nog heel veel gaat toevoegen van buiten het vakgebied aan ons vakgebied. Dus dat is de tweede dag, Euh, de eerste dag hebben we Richard van Hooijdonk, ja, dat een geweldig begenadigde spreker, die uit het zakenleven komt, en die man gaat praten over media, marketing, communicatie, en ook social media, en met name: hoe ga je daar als bedrijf mee om. Dus niet alleen de geijkte dingen die op dit moment over social media de ronde doen, maar hoe stem je dat op elkaar af. En die man heeft ook heel veel verstand van het bedrijfsleven, dus dat is de man op de eerste dag, en dan hebben we de tweede dag, speciaal voor de branchepartijen, dus de brancheverenigingen die aangesloten zijn bij het eventplatform, en dat zijn er heel veel: alle toonaangevende branchepartijen nodigen hun leden samen met ons als beurs uit om Boris van Ham aan te horen, en Boris van Ham is iemand die in D66 en in de Tweede Kamer heeft gezeten, en die heel veel kan vertellen aan die bedrijven over de regelgeving. Waar hebben we nu de komende jaren mee te maken? Op dit moment is het goede nieuws dat de WKR is uitgesteld tot 2015/16, maar er zijn nog andere regels die boven ons zweven en er zijn nog heel veel bedrijven die daar nog geen idee van hebben. Maar er zijn nog veel meer dingen. Heel veel organisatiebureaus, maar ook bedrijven die in de eventbranche werken, hebben er geen idee van hoe om te gaan met subsidies. Nou, subsidies is gelijk een beetje geld verdienen als je het goed doet, dus kom luisteren naar die man, want die gaat hier ook wat over vertellen. En daarnaast hebben we allerlei inloopsessies, op de beursvloer maar ook in die entreehal, en mensen gaan naar de website event.nl. en dan kun je kijken welke andere sprekers en andere programmaonderdelen er worden geboden.
Ja. Net al, in de entree raakte je het ook al aan, innovatie is belangrijk. Zien we dat ook dit jaar bij de standhouders terechtkomen? Want dat is toch de kritiek: de standhouders presenteren elk jaar hetzelfde.
Nou, sterker nog, als ik naar mijn eigen concept kijk, vind ik dat wij heel veel dingen heel goed doen, maar ik vind ook een stuk zelfkritiek op z’n plaats, met name innovatie. Dat vind ik een lastig punt, want wij proberen op allerlei manieren -je zei het ook over die entreehal - te innoveren, en dat kost geld, maar ik vind ook dat wij onze deelnemers mogen vragen om ook te innoveren. Alleen, als ik heel eerlijk ben, dan vind ik dat dat nog wel wat beter kan. En dat is niet om nou tegen mijn deelnemers, of alle partijen die bij de beurs betrokken zijn, te zeggen: jongens, jullie doen er niets aan. Nee, ze doen er wel wat aan, maar misschien is er ook te weinig in ons vakgebied. Dus wat wij nu gaan doen is: wij gaan dit jaar iets doen op diverse pleinen op het gebied van eten en drinken, dus voor catering komt er ook een bijzonder plein. En daar willen wij laten zien als beurs - maar er komen ook andere pleinen - ik kom daar zo even op terug - daar willen we laten zien, samen met partijen die op de beurs staan, dat er innovaties op andere vakgebieden zijn, of het nou de mode betreft, of het betreft de automotive of andere vakgebieden om ons heen. Die innovaties willen wij eigenlijk binnen de eventbranche gebruiken om de mensen daar ideeën op te laten doen. Dus wij gaan dit jaar bepaalde spots inrichten waar die innovaties te zien zijn. Ik denk dat dat de komende jaren een speerpunt gaat blijven bij ons, omdat het mij persoonlijk ontzettend stoort dat me dat niet lukt. Dat heeft ook weer met mijn passie en met mijn energie te maken. Het zal niet waar zijn dat we dat niet kunnen realiseren. Maar dat is nog wel wat werk te doen, dat ben ik met je eens.
Een warme oproep voor alle standhouders toch, om eens wat innovatie aan te pakken?
Nou, wat iedereen ook wel eens mag zeggen, en als iets 15 jaar bestaat, en natuurlijk hebben wij als bedrijf commercieel belang bij het product dat wij daar neerzetten - dat zal ik niet tegenspreken - maar met de hele branche mogen we toch trots zijn dat we zo'n complete afspiegeling van ons vakgebied, elk jaar weer, daar kunnen presenteren, met elkaar, waar wij alle elementen, of het nou relatiemarketing is, netwerken is, kennis opdoen, ervaringen, beleving, het maakt niet uit wat je allemaal meemaakt. Er zijn ook echt partijen die daar zakelijk heel veel aan over houden. Mensen, het is toch geweldig dat we met elkaar zo'n platform kunnen creëren. En daar zijn wij met recht, met al onze deelnemers heel trots op, ja.
Als we nu naar de beurssector in het algemeen kijken, dan zien we dat die sector het niet gemakkelijk heeft, dat de bezoekersaantallen bij heel veel beurzen teruglopen.
Ja.
Is dat bij jullie ook zo?
De bezoekersaantallen zijn t.a.v. 3 tot 5 jaar geleden wel wat teruggelopen. Wij zaten rond de 13.000 en zitten nu rond de 10.500 tot 11.000. Ik verwacht…
Vind ik toch een heel mooi aantal.
Nou, voor twee dagen vind ik dat een prima aantal, maar die bezoekersaantallen zeggen mij niet zo heel veel in de zin... Ik heb liever dat we de verbetering van de bezoekers, dat we daar nog hard aan blijven werken, omdat wij van veel partijen toch nog steeds horen: ja maar, daar lopen niet de juiste man of vrouw, of de eindbeslisser. Nou, die lopen daar wel, en de laatste drie jaar, zoals wij dat kunnen zien in al onze bestanden, lopen daar heel veel partijen, waarvan ik denk dat die heel goed zouden kunnen zijn voor opdrachten, maar ook alle partijen die rondom de beurs, of als opdrachtgever op de beurs rondlopen, of als opdrachtnemer, dus de bedrijven. Maar de bedrijven zouden zelfs meer een oproep aan de bedrijven kunnen doen: ga eens nadenken hoe je die mensen gaat benaderen, want wat je heel vaak ziet in de stands, is dat: ik herken jou en ik zeg 'Hé Kevin', en voordat ik het weet, sta ik een half uur met jou te praten over dingen die wij de week daarna of de week daarvoor ook met elkaar hebben besproken. Het is helemaal niet erg dat jij in je relatiemarketing mensen in je stand hebt, of rondom je stand hebt lopen, die dat contact met bestaande relaties onderhouden, maar zorg ook dat je één of twee mensen hebt die de nieuwe contacten aanspreken. Vergis je in één ding niet, en dat is echt waar: heel veel potentiële opdrachtgevers zijn een beetje bang dat jij ze gelijk in hun nekvel grijpt en op z’n Nederlands, zoals wij Nederlanders zijn, gelijk je verhaal wil doen. Doe het rustig, probeer met ze in gesprek te komen. En probeer eigenlijk helemaal niet te vertellen wat je wilt verkopen of welk product je aanbiedt, maar probeer als mens nou eens bij die mensen onder de aandacht te komen. Probeer eens gewoon een sociaal gesprek te voeren, en dat is voor heel veel partijen toch, denk ik, een heel goede tip, want dan bereik je heel veel.
En Mark, wat is dan volgens jou de toekomst, en waar ligt de meerwaarde van vakbeurzen?
Nou, ik denk dat de toekomst zit in een totaal product te bieden. Kijk, ik vind al jaren dat de Event geen specifieke vakbeurs is. Ik vind dat Event een specifiek vakevenement is, een vakevent. Dus dat betekent dat je al die waarden, zoals ik net zei, hetzij beleving, innovatie, informatie door middel van de standhouders, maar ook het kennisgedeelte, het themaprogramma, zoals wij dat noemen, die koppeling, en de juiste dosering van al die onderdelen, tot je totale event, ja dat maakt het heel belangrijk. En we zijn er nog niet, want - en dat is ook een belangrijk punt - wij zullen de komende jaren aansluiting gaan zoeken en vinden met partijen waarbij wij ons momentum kunnen verlengen. Het feit dat ik hier nu bij jou zit betekent ook dat wij, gezien de warme band die wij als bedrijven met elkaar hebben, het feit dat ik helemaal naar België kom rijden, wat ik met plezier doe. Maar dat ik ook hier ons verhaal kon vertellen, want zonder jou, en andersom zonder ons, zijn wij in deze markt...
Wij vullen elkaar mooi aan.
Ja. Wij moeten goed zuinig met elkaar omgaan.
Dat is een heel mooi punt om mee te beëindigen. Ik wil je heel graag bedanken voor je komst naar de studio, Marc.
OK, dank je wel voor het gesprek.
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.