Hoe zet je een succesvolle productlancering op?

Waarom is een lancering nodig om een product of dienst goed te verkopen. En wat zijn de succesfactoren van een geslaagde product launch. Je ontdekt het in deze eventplanner.TV-uitzending.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Waarom is een lancering nodig om een product of dienst goed te verkopen. En wat zijn de succesfactoren van een geslaagde product launch. Je ontdekt het in deze eventplanner.TV-uitzending.

 

Dag Welmoet. Welkom in de studio.

 

Hallo

 

We gaan het vandaag hebben over productlanceringen. Waarom is een productlancering zo belangrijk om een verkoop succesvol te laten maken?

 

Als je dus aan veel mensen je product wilt verkopen, bijvoorbeeld je hebt een workshop die vol moet zitten, of een event, of een andere bijeenkomst, of je hebt echt een dienst die je veel wil verkopen, dan kan je het beste lanceren. Daar zorg je mee dat je heel veel aandacht genereert voor je product.

 

Je hebt het voorbeeld aangehaald van zo'n workshop, je wil die vol krijgen.

 

Ja.

 

Dan doe je een productlancering, maar wat houdt die lancering dan precies in? Uit welke stappen bestaat dat?

 

Het bestaat uit verschillende fasen. Er zit natuurlijk een voorfase in waarin je al een heleboel kunt doen om aandacht te genereren. Denk aan een persbericht sturen, of een webinar organiseren, of een gratis weggever maken. Maar op een gegeven moment ga je de content maken voor de lancering zelf en die ga je in korte tijd online brengen. Want ik heb het eigenlijk wel over een online lancering, maar er zijn natuurlijk allerlei offline manieren die je er ook bij in gaat zetten. Die ga je in twee weken tijd naar buiten brengen.

 

Dat is zowat de periode waarin je dat lancering kan noemen?

 

De lancering zelf is maar een korte periode, want je wil zoveel mogelijk schaarste creëren, en urgentie. Je gaat daarin een aanbod doen wat heel interessant is - daar kom ik zo meteen misschien op, hoe je dat aanpakt. Dan is het in die periode te koop en daarna niet meer. Zo lanceer je.

 

Zijn er nog van die factoren die bepalen of een lancering succesvol wordt of niet? Want je kan dan wel die content hebben, je gaat die online zetten, maar mensen moeten het dan ook nog vinden.

 

Ja. Wat heel belangrijk is in de eerste plaats natuurlijk dat je een product hebt wat heel aantrekkelijk is voor je doelgroep. Dus dat je ook precies weet, wie is mijn doelgroep, wat zijn de problemen van de doelgroep? Want je moet een probleem oplossen om een lancering succesvol te maken. Er zijn een heleboel elementen die een rol spelen.

 

Je had het daar straks over content, wat versta je daar dan precies onder, en hoe ga je dat brengen?

 

Content is eigenlijk wat je al doet als je bijvoorbeeld straks die workshop gaat geven, maar een afgeleide vorm daarvan. Dus niet alles of zo, maar alleen maar kleine gedeeltes.

 

Een soort teasers.

 

Ja, die geef je gratis weg. En daarmee laat je zien dat je er verstand van hebt, dat je weet waar je over praat. Je kan een ebook maken of een artikel, of een video. Met video werkt het heel goed omdat je een heleboel dingen tegelijk kunt bereiken. Maar sommige mensen kijken geen video, die lezen liever. Dus je moet een mix maken van verschillende… contenthouders. Of hoe zeg je dat?

 

We zitten over het voorbeeld te spreken van zo'n workshop, maar het kan evengoed een product of een dienst zijn die je in de markt gaat zetten op die manier.

 

Ja.

Oké, je hebt die content gemaakt, dan zeg je, ik ga deze week lanceren, hoe zorg je er dan voor dat mensen ook weten dat jij gelanceerd bent?

 

Het gaat er inderdaad om dat jouw doelgroep dat weet. Eigenlijk zoveel mogelijk mensen uit jouw doelgroep moeten weten, er wordt iets gelanceerd, en er is iets te koop dat voor mij interessant is. Dus die moet je zien te bereiken. En een van de belangrijkste middelen is natuurlijk nog steeds een mailinglijst. Dat blijft ontzettend belangrijk. Maar je hebt tegenwoordig ook nog Facebookadvertenties die je kan gebruiken. Dat is ook heel effectief. Want je kan heel goed targeten op de doelgroep.

 

Ik neem aan dat traditionele pr ook natuurlijk nog altijd werkt? Zoals je al zei, op voorhand persberichten, maar tijdens de lancering neem ik aan dat je die ook kan gaan inzetten.

 

Ja, precies. Want sommige mensen denken dat ze alles maar online moeten doen. Maar dat is niet waar. Je kunt nog steeds de offline, of de ouderwetse manieren, erbij betrekken.

 

Ja, of een evenement organiseren om je product te lanceren en daar een aantal influensers uit te nodigen.

 

Ja. Je kan trouwens op een event ook heel goed een upsell doen of een ding verkopen. Ik bedoel, dat zijn ook hele goeie manieren.

 

Ik las in je boek, had je het over actief lanceren en evergreen lanceren. Kun je dat verschil een keer uitleggen?

 

Wat ik nu net eigenlijk besproken heb is meer de actieve lancering. Want je gaat echt content naar buiten brengen in een korte periode. Daarna is het weg, is het niet meer beschikbaar. Maar je kan ook op een hele andere manier lanceren. En dat doe je eigenlijk... stel, je wil iedere maand een individueel coachingstraject verkopen, dan zorg je dat er een lancering op je website plaatsvindt. En dat gaat vanuit een gratis weggever, zet je een aantal mails klaar, en daar doe je een aanbod in. Maar dat betekent dus, het druppelt naar binnen. Want mensen bestellen dat, vragen dat aan, krijgen die mails, krijgen dat aanbod.

 

Bijvoorbeeld - ik maak het even concreet - op websites zie je vaak: krijg vijf tips om beter voor het publiek te spreken. Je vult je e-mailadres in en je krijgt dan vervolgens een X-aantal mails met tips. Het is zoiets dat je bedoelt?

 

Ja, en op een gegeven moment doe je een aanbod erin. Maar dat is dus voor iedereen anders. Want iedereen is op verschillende momenten in die cyclus gekomen. Een aanbod kan zijn van, ik geef je een gratis gesprek. Een strategiegesprek bijvoorbeeld zou je kunnen doen, of een adviesgesprek. Dat is eigenlijk dan een verkoopgesprek, en daarin verkoop je je duurdere dienst. En door dit heel goed neer te zetten, en heel goed te meten, dus, wie leest welke tekst, en waarom lezen ze die tekst minder dan die tekst, en dat steeds verbeteren kan je daar eigenlijk ook heel veel mee verkopen. En dat noemen ze een evergreen lancering, omdat het helemaal klaar staat.

 

En het blijft lopen over de jaren…

 

Ja, je kan het jaren gebruiken.

 

Oké. Mensen die meer over dit topic willen weten, nu mag jij je eigen boek een beetje nog eens lanceren. Want je hebt er een boek over geschreven.

 

Ja, ik heb een boek geschreven dat heet Experttips succesvolle productlancering. En daar worden de zeven stappen die ik voorstel in uitgelegd. En aan de hand van dat boek kun je gewoon zelf lanceren.

 

Oké, Welmoet, dank je wel voor je komst naar de studio.

 

Heel graag gedaan, dank je wel.

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties