Transcript
Hoe kies je de juiste band of artiest voor jouw evenement? En wat staat er op een rider, waar jij als organisator rekening mee dient te houden? Wim Delarbre van TTT-artists is onze expert in de studio.
Dag Wim, welkom in de studio.
Dag Kevin, dank u wel voor de uitnodiging.
We gaan het vandaag hebben over de wereld van glitter en glamour: artiesten, bands en zo verder. Maar als je nu een evenement organiseert, hoe weet je nu welke artiest of band je moet boeken?
Heel belangrijk is om, in de eerste plaats, vooral geen groep voor uzelf te programmeren. Heel vaak, en dat is dan zeker op openbare markt, worden nog groepen geboekt naar persoonlijke smaak en dat is uiteraard de foute insteek.
Dus: ik vind die leuk, dus ik ga die band boeken.
Je zegt het zo, maar het gebeurt nog heel vaak. Zeker op een meer amateuristische, openbare markt. Maar het is toch wel een heel belangrijke leidraad om te kijken naar uw publiek. Voor wie ga je een groep boeken? Dat is uiteraard voor uw publiek en dat is uw eerste uitgangspunt.
En dan ga je kijken van: oké, hoe is die groep samengesteld? Leeftijd en dat soort zaken.
Ja, er zijn inderdaad een aantal belangrijke factoren. Leeftijd, zoals je zegt. Is het een jong publiek, dan is een artiest à la Laura Tesoro, bijvoorbeeld, een heel leuk idee. Is het een iets ouder publiek, kan je dan terugvallen op een Paul Michiels. Maar ook de grootte van uw groep, de capaciteit van het publiek, is heel bepalend. Als het echt een heel kleine setting is, met een vijftigtal, zestigtal personen, kan je een heel leuke, akoestische set, bijvoorbeeld, uitwerken. Wat een heel intieme sfeer met het publiek creëert. Bijvoorbeeld een Guy Swinnen, of een Soulsister, of een Jasper Steverlinck, of Milo, of dergelijke, kunnen heel toffe, akoestisch leuke dingen doen.
En zijn dat soort artiesten ook betaalbaar voor kleine evenementen? Want dat klinkt wel leuk, maar je noemt ook wel grote namen.
Nee, inderdaad, budget moet je even gaan bekijken, natuurlijk. Heel afhankelijk, maar bijvoorbeeld een Guy Swinnen of zelfs een Laura Tesoro, kan ook met 2 muzikanten komen. Dan kan je echt voor een heel fijn budget, toch echt wel leuke dingen doen. Zeker weten.
Nu, je zegt: leeftijd van een doelpubliek. Maar zelfs als ik naar mijn leeftijdscategorie kijk, ik ben zelf geen gigantische hard rockfan. Zet daar een zware hard rockband, die misschien voor anderen in mijn leeftijdsgroep interessant is. Hoe ga je dan die gulden middenweg zoeken?
Dan wordt er heel vaak teruggevallen op party-bands of goede cover-bands. Of een band op maat kan je uiteraard ook uitwerken.
Wat is dan een band op maat?
Een band op maat ga je met een musical director, zoals Miguel Wiels bijvoorbeeld, die we allemaal kennen, een band op maat van jouw publiek maken.
Je kan bijvoorbeeld, als het een Vlaams-Waals publiek is, dan kan je voor de Waalse gasten een aantal namen programmeren, bijvoorbeeld een Loïc Nottet, of een Axel Hirsoux, je kan voor de Vlaamse gasten een aantal namen programmeren, bijvoorbeeld een Kris Wauters. Een aantal leuke namen. Zo kan je echt, op maat van jouw publiek, een band gaan voorstellen naar de klant toe.
Ja, het alternatief was, zei je net, een party-band. Waar moeten we bij een party-band op letten?
De keuze maken voor een goede party-band, is niet eenvoudig, denk ik, voor de klant. Je hebt zoveel verschillende party-bands, ook qua budget. Je kan onder de € 2.000 een party-band boeken, maar je kan zelfs over de € 10.000 een goede party-band boeken.
Dus je moet ook even kijken: wat zit er inbegrepen in de prijs?
Vaak zit er technisch van alles inbegrepen: zit er een eigen monitortafel inbegrepen, een eigen front-tafel inbegrepen. Zelfs de in-ear sets kunnen inbegrepen zijn. Ook crew kan er heel vaak bij de groep al inbegrepen zijn. Frontmixer, lichttechnieker, roadies,... Wat dan ook weer een weerslag heeft op jouw budget.
Ja, want zo kan die goedkope band plots wel een verrassing worden, als blijkt dat je al die zaken nog apart moet gaan regelen.
Ja, klopt. Je moet zeker kijken wat er inbegrepen zit in de prijs. Dat is echt heel bepalend. Dus kijk zeker naar de technische fiches en wat er allemaal inbegrepen zit in de prijs van de groep.
Nu, één van de meest mythische dingen bij artiesten, zijn altijd de riders. Je hoort daar de meest zotte dingen, van artiesten, die alleen rode M&M's, of wat is het , willen in de kleedkamer. Maar is het echt zo gek.
Nee, totaal niet hoor. We komen echt zelden, echt rare dingen tegen. Artiesten zijn ook vaak helemaal niet zo kieskeurig, of veeleisend, hoor. Er zijn een aantal basiselementen, die moeten voorzien worden. Bijvoorbeeld: handdoeken worden vaak gevraagd. Soms ook wel vergeten op de evenementenmarkt. Maar het is toch wel iets klein, maar toch wel iets handig. Een artiest staat uiteraard vaak 90 minuten te zweten. Hij staat op een podium. Een handdoekje is dan zeker geen overbodige luxe. Ook water uit plastic flesjes. Heel handig, gewoon om op het podium te zetten. Iets heel dom, maar wel iets handig. Want als je een glas water zet, ja, dat wordt heel vaak omgestoten. Door het springen van een artiest, of ... Het kan heel vaak gebeuren. Als dat een plastic flesje is, dat je kan dichtdraaien, ...
Heel eenvoudig, maar toch wel nodig.
Maar langs de andere kant, als je naar andere crew-leden kijkt, die nemen hun eigen handdoeken mee. Je zou het ook kunnen omdraaien hé.
Ik heb altijd handdoeken in mijn wagen liggen. Dus geen enkel probleem als het eens vergeten wordt.
Kijk eens aan. Maar wat voor dingen zien we nog op die riders staan? Je hebt daarnet gezegd van: ja, de techniek. Ik neem aan dat daar dan de lijst met techniekwensen op staat.
Klopt, ja. Wensen en inderdaad wat we zelf meebrengen. Wat de bands zelf meebrengen. Maar ook een aantal praktische dingen, zoals parkeerplaatsen. Vaak wordt ook wel vergeten: een band, die komen vaak wel met meer dan 10 personen aan. Het zijn niet enkel de muzikanten, het is ook wel hun crew die erbij is. Dus parkeerplaatsen worden daarin opgesomd, wat er van maaltijd moet voorzien worden. Vaak zijn de muzikanten ook voor het evenement al aanwezig, want er moet gesoundcheckt worden. Dus die zitten daar ook vaak 3-4 uur te wachten. Het is een fijne plaats om zich even in een kleedkamer terug te trekken, Dat wordt ook soms vergeten, of toch niet over nagedacht. En zo'n dingen staan allemaal bepaald in de technische riders en de hospitality rider.
Ok. Wim, we gaan rekening houden met al die tips. Bedankt voor je komst naar de studio.
Met plezier. Dank u wel.
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.