Marketing automation

Als je aan marketing automation denkt, leg je wellicht niet meteen de link met evenementen. En toch blijkt marketing automation heel wat in petto te hebben voor organisatoren.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Als je aan marketing automation denkt, leg je wellicht niet meteen de link met evenementen. En toch blijkt marketing automation heel wat in petto te hebben voor organisatoren.


Dag Carlo.

 

Dag Kevin.

 

Welkom in de studio. Vandaag gaan we het hebben over marketing automation.

 

Ja.

 

Maar wat heeft dat met evenementen te maken?

 

Heel veel. Vandaag willen we eigenlijk elk proces kunnen automatiseren. En ook in evenementen, als we vandaag een ticket bestellen, dan willen we automatisch een mailtje krijgen van de bevestiging van je ticket en hoe dat je verder opgevolgd wordt, waar je naartoe moet. En dat is eigenlijk de basis van marketing automation. Nu, je kan daar veel meer mee, zodanig dat je ook de juiste bezoekers kan aantrekken voor jouw evenement.

 

OK, laten we dat eens wat concreter maken, want ik volg nog niet helemaal.

 

OK. Kijk, vandaag op het internet ben je eigenlijk een beetje blind als surfer van wat er echt gebeurt. Maar één keer op een website kunnen we mensen gaan identificeren. Hetzij via een e-mail die jou daar gebracht heeft of via een vorig bezoek aan diezelfde website, dat we weten dat jij, Kevin, daar al bent geweest. En door jou te traceren, door te weten welke pagina’s je bezocht hebt, krijg ik eigenlijk een inzicht over waar jij interesse in hebt. Zodanig dat ik je relevant kan informeren. En de website eventueel zelfs aanpassen, speciaal aan jou.

 

Dus omdat je weet dat ik het ben. Je hebt bepaalde interessevelden van mij en dan ga je andere contents tonen?

 

Ja en zo kan je perfect meer resultaat boeken voor jouw events. Bijvoorbeeld je bent aan het surfen, je wil naar een bepaald concert gaan en ja, we weten welk concert jij al graag hebt. Dan kunnen we die al voorvertonen. Nu, één keer dat je beslist van daar wil ik wel naartoe, komt er dikwijls die twijfelzone van, ja, kan mijn vriendin wel meegaan of heb ik die datum wel vrij? En dus ga je terug van de website weg. Ook dat weten we dan, zodanig dat we u een e-mail nadien kunnen sturen om te zien of jouw beslissing al genomen is. En zo kunnen we ook die mensen, die we misschien verliezen, want ja, één keer uit het oog, uit het hart, kunnen we terug in het oog komen zodat we jouw hart ook kunnen bereiken.

 

Is dat dan een beetje die shop abandonnement … waar we over spreken?

 

Het is een beetje shop abandonnement. Het is vooral weten wie het is en hoe je er mee opvolgt. En ja, inderdaad het winkelmandje achterlaten, maar het kan even goed zijn dat je helemaal nog niet ingelogd bent. Want we weten het al voordat je ingelogd bent. Dus we kunnen veel doelgerichter te werk gaan. En bijvoorbeeld ook voor heel andere topics kan je het gaan gebruiken. Het gebruik van sponsors bijvoorbeeld. Dat je weet waar ze interesse in tonen, zodanig dat jouw commerciële mensen doelgericht kunnen gaan werken op juiste leads en niet in het wilde weg moeten gaan schieten.

 

Ja, nu ik hoor heel veel techniek die hier onder ligt om dingen te gaan meten, om dan mails automatisch te triggeren, om al die data te gaan bijhouden en analyseren. Maar is de truc niet vooral goed nadenken over, wat wil je nu precies bereiken en wanneer ga je mails sturen enz.?

 

Absoluut. Je hebt de technologie, die ons alleen maar kan helpen met mogelijkheden te bieden om te traceren, om op te bouwen, om de juiste mails te zetten. Maar dan moet je de juiste strategie uitwerken en dat is een bouwdoosje van hoe kan ik een relevante persoonlijkheid beschrijven? Is er een soort van beeld dat ik daar van kan ophangen, zodat ik die persoon kan aanspreken? Dat is schrijven, content maken, dat is video maken, dat is zorgen dat je de juiste beelden brengt, maar het combineren met de kennis van big data, van eigenlijk te weten wat jou interesseert en dan die mail custom made aanpassen, dus geen enkele mail hoeft dezelfde te zijn. Zelfs jouw webpagina hoeft niet meer dezelfde te zijn voor bezoeker A of bezoeker B.

 

Dat is wel fascinerend. Maar hoe zit dat dan met de privacy van die mensen, want dat is tegenwoordig ook een hot topic.

 

Dat is een hot topic en dat topic gaat alleen maar warmer worden, zal ik maar zeggen. Er zijn heel wat wetgevende initiatieven op Europees niveau die naar ons toe komen, maar ook daar weten we al lang dat privacy voor een groot deel af te dekken valt met het goedkeuring vragen. Het accepteren van voorwaarden. En zowel jij als ik accepteren dagelijks tienduizenden voorwaarden die we spijtig genoeg niet gelezen hebben en daar ga je dus privacy niet mee oplossen. Echte spam ontstaat eigenlijk door een boodschap te sturen die jij niet relevant vindt. En doordat ik jou beter ken, ga ik minder spam sturen. Want ik ga relevanter jouw boodschap kunnen brengen.

 

Maar hoe ver ga je daar in? Want op een gegeven moment… Ik begin opportuniteiten te zien, hé. Ik heb zoiets van, ja maar, ik weet dat jij heel goed verdient, jouw ticket prijs gaat een beetje omhoog.

 

The sky is ergens the limit. En ik denk dat daar elke ondernemer weet dat at the end zal de ethiek die je gebruikt essentieel blijven. Ik bedoel, er zijn profiteurs genoeg en er zijn mensen die inderdaad het systeem belazeren. Nu, ik geloof nooit dat dat duurzaam is. En dus gaat onze markt zichzelf wel corrigeren. Het is voldoende zichtbaar, dat staat ook op social media. Je krijgt wel boodschappen die we liever niet horen, maar uiteindelijk worden die personen een beetje verbannen. Eigenlijk het zelfregulerend systeem gaat zich daar wel tegen keren.

 

OK, als je nu naar die organisatoren kijkt. En je zou moeten zeggen van, kijk binnen je eigen organisatie naar één wat volgens jou echt een quick win is om mee aan de slag te gaan?

 

Heel vaak is de Quick win gewoon het opvolgen van jouw inschrijvingen. En zorgen dat die links van jouw Facebook die je maakt voor promotie te maken, die Google AdWords. Te weten wat werkt en wat niet werkt. Want ook dat, die return on investment meten, is een essentieel ingrediënt van marketing automation. Dat je echt weet van, die methodes werken voor mijn events. Op die manier heb ik meer inschrijvingen en dat je daar dan meer kan op inzetten. En dus ga je eigenlijk besparen door het beter weten.

 

Door die data te verzamelen. Door die te analyseren.

 

Door die data te verzamelen. Door die te analyseren.

 

OK, Carlo. Dankjewel voor je inzichten.

 

Dankjewel.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties