Event verzekeringen

Tegenwoordig kan je ongeveer alle aspecten van je evenement verzekeren: no show van een artiest, het slechte weer, tegenvallende inkomsten, ... noem maar op. Je kan je nooit genoeg indekken. Welke risico's kan je nu allemaal verzekeren? En wanneer tast je best diep in de buidel om de hoge premies te betalen? Waar trek je de grens? Alex van Poppel, specialist in evenementenverzekeringen, is te gast in onze studio.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Je kan tegenwoordig zowat alle aspecten van een evenement verzekeren. No show van een artiest, slecht weer, inkomsten,slecht weer, noem maar zo op. Wat is er zoal mogelijk en hoever ga je daarin. Alex van Poppel, specialist in evenementenverzekeringen, is vandaag te gast in onze studio. 

 

Alex, welkom in onze studio.

 

Bedankt voor de uitnodiging.

 

Je kan het tegenwoordig zo gek niet bedenken of er bestaat een evenementenverzekering voor.

 

Hmm

 

Waar kan je als organisator jezelf tegenwoordig allemaal voor verzekeren?

 

Je kan jezelf verzekeren tegen een annulering van een evenement. Dit zijn productie kosten trek je daar van af, je kan je indekken tegen slecht weer, je kan je dekken tegen schade aan het gehuurde materiaal of in eigendomzijnde materiaal. Aansprakelijkheid, ik denk dat dit wel de meest besproken verzekering is onder evenementen organisatoren. Daarnaast kan je ook nog geld verzekeren en ongevallen.

 

Geld, kan je dit eens uitleggen?

 

Geld, is heel veel cash geld vaak in omloop tijdens een evenement. En op een gegeven moment moet dat afgestort worden en gaat dit naar een bank of een locatie elders buiten het evenement. Tijdens het transport kan er altijd wat gebeuren, denk maar aan een overval of vals geld kan ook heel veel in omloop zijn. En daar kan je je dan tegen afdekken.

 

En een artiest die niet komt opdagen, kan je daar iets euh..

 

Dat kan je ook afdekken. Een no-show, moet buiten de wil van de organisatie zijn en het mag niet zo zijn dat hij zich verslapen heeft, maar meer echt ziekte of een ongeval voor of tijdens het evenement, dat hij daardoor niet kan optreden.

 

We hadden het net over een regenverzekering. Ik hoor dat vaak zeggen bij grote evenementen, bij festivals die dat doen. Maar, ik organiseer een kleiner evenement, een personeelsfeest, iets dergelijks, met 300 man, dat is een evenement dat ook letterlijk in het water kan vallen. Is het haalbaar om voor zo een evenement zoiets af te sluiten?

 

Ja, ieder evenement is een evenement. Het maakt in principe niet uit hoe groot het is. Het kan op een heel groot evenement regenen, maar ook op een klein evenement, en de schade kan net zo groot zijn.

 

En blijft dat betaalbaar?

 

De verzekering is zeker betaalbaar. Als je alle dekkingen wenst te hebben, dan moet je denken over 1% over de totale productiekosten.

Dat valt eigenlijk goed mee.

 

Dat valt heel goed mee.

 

Het is alleen, heel veel mensen, hoe moet je dat zeggen, die hebben niet echt veel kennis daarvan en denken, alles is heel duur. Alleen als ik een goed gesprek heb met iemand en het uit laat zoeken, dan valt het allemaal wel mee, tegenover de risico's die je loopt.

 

Wat zijn zoal de minimumverzekeringen die ik als organisator zoal nodig heb?

 

Via No Risk is het modulair opgebouwd, en hebben we altijd de primaire dekking die nodig is, de onkosten. Dat is eigenlijk de basis. Vanuit de basis ga je dan verder bouwen, slecht weer, non appearance of no show, of het materiaal en de daarbij aansprakelijkheid. En zo kan je langzaam uitbouwen.

 

Stel nu, ik ben... ik heb een bedrijf. Ik organiseer voor mijn mensen een leuk personeelsfeestje, maar ik heb natuurlijk een aansprakelijkheidsverzekering, een brandverzekering, noem maar op. Moet ik dan nog een speciale verzekering daarbovenop hebben?

 

Het is altijd goed na te gaan welke verzekeringen er lopen. Vooral op aansprakelijkheidsgebied, dan altijd even navraag doen bij de verzekeraar van je aansprakelijkheidsstukje.

 

Dan ga ik best bij mijn eigen verzekering kijken...

 

Mocht die niet dekken, dan kunnen wij het afdekken van het aansprakelijkheidsdeel. Want vaak is het organiseren van evenementen op de reguliere aansprakelijkheidsverzekering afgesloten, of euh, uitgesloten.

 

Dat is dan heel goed de algemene voorwaarden nalezen.

 

Ja, gewoon navragen volstaat vaak.

 

Ok, een andere case. Ik organiseer een evenement, ik heb een feestzaal gehuurd. Op een gegeven moment breekt er brand uit in die zaal. De zaal de vlammen op, het materiaal van de disc jockey helemaal veschroeid. Ben ik nu als organisator helemaal aansprakelijk als niet alles helemaal duidelijk is?

 

De bal zal altijd naar de organisatie rollen, alleen moet er nader worden bekeken. Is er een opstalverzekering voor de verzekering, dan gaat die uitkeren.

 

Dat is dan de brandverzekering van die locatie zelf?

 

Ja, van de locatie.En daarna kan je kijken de DJ, het materiaal van de DJ.

 

Ja, wat gebeurt daarmee?

 

Dat is verzekerd via de organisatie.

 

Dus, daar moet ik wel als organisatie rekening meehouden, dat alles wat op die plek staat, gedekt is.

 

Wat op die plek staat, wat tijdens het evenement allemaal ingehuurd is, daar is de evenementen organisatie aansprakelijk voor.

 

Ik heb een sushi-bar. Er ligt komkommer op de grond, een dame glijdt uit. Ook ik terug verantwoordelijk of de kok?

 

De man van de sushi-bar zal eerst aansprakelijk worden gesteld en achteraf wordt er gekeken, wat is er daardwerkelijk gebeurd. Want er zijn zoveel bepalende factoren, dat is nu in principe niet aan te geven wie aansprakelijk is.

 

Dus, dat is echt case per case, uitzoeken van...

 

Elke case is anders, want er zijn zoveel bepalende factoren.

 

Ok. En waar trek je nu die grens in wat je wel en niet verzekerd. Want je kan er, je hebt het daarnet gezegd, er zijn zoveel verzekeringen, er kan zover ingaan. Waar ga je nu die grens juist trekken?

 

Ik denk dat de grens, dat ligt altijd bij de organisatie, dat is altijd in overleg met de organisatie. Wat is het financiële plaatje, hoeveel geld is er, wat wil je afdekken. Ik denk dat dit het uitgangspunt is. En niet per sé kijken, wat moet je wel en wat moet je niet verzekeren, maar meer naar het financiële plaatje.

 

Dus welk risico ben ik bereid te nemen?

Ja, inderdaad, welk risico wil de organisatie nemen. En wat wil hij dan afdekken?

 

Wat zijn dan de dingen. We hadden het daarnet al een deel over, van dat materiaal van die Disc Jockey moet ik ook verzekeren als organisator. Maar hoe weet ik nu wat ik wel en niet moet verzekeren?

 

Vaak als je iets huurt, dan biedt het verhuurbedrijf, biedt een verzekering aan. Alleen, die is vaak beperkt. Wij hebben gezegd van, de meest voorkomende schade is vandalisme. En dan kan je dat bij ons ook afdekken.

 

Hmm.

 

Dus dan kan je het huren en dan is vandalisme niet verzekerd, maar bij ons wel. Dus vaak neemt dan de organisatie het risico. Dus als er goederen worden teruggegeven en er is schade, dat dit dan betaald wordt. Dat je achteraf geen gezeur hebt, om het zo...

 

Dus vandalisme is zeker iets dat je best bij je polis checkt?

 

Bij ons is vandalisme zeker verzekerd, bij anderen is dat vaak niet zo.

 

Zijn er zo nog van die problemen die je regelmatig tegenkomt, waar je echt moet opletten?

 

Aansprakelijkheid is echt heel belangrijk, dat daar echt goed op gelet wordt. En daarna denk ik ook wel aan het materiaal.

 

Maar je zegt, aansprakelijkheid goed opletten. Waar moet je dan precies op letten?

 

Nou, wat is er, wat voor verzekering loopt er reeds. Wat loopt er en wat kunnen wij als aanvulling daarop aanbieden.

 

Ok

 

Op aansprakelijkheidsgebied.

 

Maar dat is echt specialistenwerk dan?

 

Ja, dat is wel specialistenwerk. Wij hebben zo een polis onderworpen waarin de meest voorkomende schades in gedekt zijn.

 

Ja, ok. En als je nu onze kijkers nog 1 gouden tip zou meegeven. Wat zou dit dan wel zijn?

 

Een gouden tip. Zorg dat je je lekker voelt bij iemand als je met iemand op zee ging en bespreekt. Je moet altijd...

 

En waarom moet dit altijd ?

 

Als er een schade is, moet je altijd met elkaar overweg kunnen. Dus niet alleen naar de premie kijken, maar ook naar de toekomst. Wat gebeurt er in geval van schade, moet ik dan weer bellen. Heb ik daar zin, dan ja, ga je met hem in zee. Heb ik daar geen zin in, dan moet ik voor een andere aanbieding kiezen.

 

Ok, dat lijkt me een heel waardevolle tip. Dan wil ik je ook bedanken voor de komst naar de studio.

 

Hartstikke bedankt voor de uitnodiging, nogmaals.

Advertenties