Indoor navigatie voor eventlocaties en events

We kunnen navigatie in de auto bijna niet meer missen. Als het aan professor Nico Van de Weghe ligt, gaan we binnenkort ook indoor aan het navigeren. Waarom dat interessant is voor evenementen, vertelt hij vandaag zelf.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

We kunnen navigatie in de auto bijna niet meer missen. Als het aan professor Nico Van de Weghe ligt, gaan we binnenkort ook indoor aan het navigeren. Waarom dat interessant is voor evenementen, vertelt hij vandaag zelf.

 

Dag Nico, welkom in de studio. We gaan het vandaag hebben over indoor navigatie. Vanwaar een nood aan indoor navigatie?

 

Ja, outdoor navigatie is iets dat momenteel perfect werkt. Iedereen gaat buiten, gebruikt zijn GPS en kan dan via Google Maps, bijvoorbeeld, zien hoe je van, weet ik veel, centraal op de markt, naar een bepaalde shopping zaak gaat. Probleem bij indoor is, dat die signalen niet indoor geraken. Dus indoor kan je geen gebruik maken van die satellieten.

 

Daarom dat we eigenlijk het idee hadden: kijk, hoe kunnen we dat oplossen?

 

Momenteel gaat men indoor gebouwen uitrusten met zogenaamde iBeacons, bijvoorbeeld. Dat is iets dat meer en meer opkomt. Probleem is dat dat enorm veel geld kost. Het is enorm duur. Tweede probleem indoor is dat je de kaarten moet hebben, indoor. Je kan die kaarten soms krijgen, heel dikwijls moet je zelf nog die kaarten gaan verkrijgen. Je kan tegenwoordig automatisch gaan scannen. Via indoor laserscanning. Prijskaartje is, bijvoorbeeld, € 5000 per dag. Dus dat is een enorm duur iets.

Dus, met andere woorden, indoor navigeren is momenteel technisch een probleem, enerzijds, en anderzijds enorm duur.

Vandaar dat we dachten: we gaan gewoon iets heel lowtech lanceren. En dat is dan SoleWay geworden.

 

En wat houdt dat dan concreet in?

 

Eigenlijk is dat net hetzelfde, als je, bijvoorbeeld, binnenkomt in een hotel en vraagt aan de persoon die aan de balie zit: waar kan ik naar het toilet gaan? Die persoon gaat dan zeggen: kijk, je gaat rechtdoor, je neemt de lift naar de tweede verdieping, dan ga je naar links en neem je de derde deur rechts. Die tekstuele informatie, die gaan wij in SoleWay steken. Wat heb je dan? Als je dan aan een hotel komt, waar niemand zou zitten of een gebouw waar niemand zit, wat heel dikwijls het geval is. Dan kan je, in plaats van aan de receptie te vragen: waar is het toilet, kan je aan die app, of de tool, SoleWay, gaan vragen: kijk, waar is het toilet? En dan ga je gewoon die tekstuele informatie krijgen en volg je gewoon de route. En kan je naar het toilet gaan, intijds.

 

En hoe weet die dan dat je aan de receptie staat op dat moment?

 

Ja, we gebruiken natuurlijk de technologie van het outdoor gebeuren, dus het systeem weet outdoor waar je bent. En als je dan aan de ingang staat, vanaf dan moet je wel gaan ingeven: kijk, ... Allez, het systeem weet: je staat aan die ingang. En dan moet je gaan ingeven: ik ga naar het toilet.

Wat je natuurlijk ook kan, is, als je je thuis voorbereidt om, bijvoorbeeld, naar deze studio te geraken, kan je via SoleWay gaan zeggen: kijk, ik moet daar zijn, in Kontich, en ik moet in die studio zijn. En als die studio, de routes dan van die studio, in het systeem zitten, dan ga je daar zonder problemen geraken.

 

Maar je krijgt dus niet meer het kaartje: ik zit daar, op die plek, nu, op dit moment?

 

Je krijgt het kaartje, outdoor. Dus voor outdoor krijg je wel het kaartje. Dat kan een Google Maps kaart zijn, OSM, dus de typische kaartjes, die iedereen kent. En daar kan je dan outdoor naar navigeren. Maar voor indoor te navigeren, gebruiken we geen kaartje. Ik ben absoluut niet tegen kaartjes. Ik vind dat heel belangrijk in mijn onderzoek. Maar voor indoor te navigeren, is dat dikwijls een overload. Kaartjes zijn heel mooi, maar dikwijls heel complex, zeker als je verschillende verdiepingen hebt.

 

Momenteel, denk ik, is het beste voorbeeld: Google Maps Indoor. Die hebben prachtige zaken, bijvoorbeeld een gebouw van bij ons, aan de Universiteit Gent, Het Pand, zit daar ook in. Drie verdiepingen zitten daar en je kan dan navigeren tussen die verschillende verdiepingen. Maar om bijvoorbeeld van de ingang van dat gebouw, uw weg te vinden tot een klein lokaaltje, op de derde verdieping, enkel op basis van die kaartjes, dat is gewoon rampzalig.

 

Dat is niet mogelijk.

 

Het is mogelijk, maar voor ons. Wij vinden het leuk. Maar een gemiddelde mens gaat dat absoluut niet interessant vinden. En steekt daar enorm veel tijd en energie in.

 

En vanwaar de nood aan indoor navigatie? Vinden we onze weg dan indoor niet?

 

Laat ons zeggen dat we onze weg indoor, op zich, even goed vinden als outdoor. Soms ga je hem vinden, soms ga je hem niet vinden. Soms ken je uw omgeving, soms niet. Indien je uw omgeving niet kent, is het natuurlijk belangrijk dat je uw weg kan vinden. Heel dikwijls heb je goede aanwijzingsborden. Het is niet de bedoeling dat wij die gaan beconcurreren. Maar het is de bedoeling dat het complementair is. En dat je, daar waar die borden niet zijn, dat kan gebruiken. Of dat je, daar waar ze wel zijn, dit aanvullend kan gebruiken. Bijvoorbeeld ter voorbereiding of op het moment dat je echt op het terrein bent en dat je de borden niet gemakkelijk vindt, wat bijvoorbeeld ook heel dikwijls het geval is.

 

Oké. Wat is dan de link met evenementen? Want jullie zien heel wat toepassingen voor evenementen, ook.

 

Ja, dus typisch, wat is dat indoor navigatie? Waar is dat belangrijk? Waar je grote gebouwen hebt. Waar zijn grote gebouwen? Bijvoorbeeld universiteitsgebouwen, dat is typisch waarin we geïnteresseerd zijn.

 

Ja, daar vind ik nooit de weg. Lokaal A101B, wat is het allemaal?

 

Ja, dat is typisch ook. Studenten hebben hetzelfde probleem. Bij ons ook, in het gebouw, men vindt de weg niet. En wat is de weg typisch vinden, in universiteiten? Dat is naar leslokalen geraken, secretariaten geraken, vergaderzalen geraken. Wij hebben nu in SoleWay alle routes van alle gebouwen aan de Universiteit, naar die 3 types lokalen erin gestoken. Op ongeveer een maand tijd, voor de UGent. Om maar te tonen dat dat heel snel gaat. Natuurlijk, aan de UGent gebeuren soms evenementen. Nu, met 200 jaar UGent, gebeurt een evenement. Maar typische evenementen gaan in andere locaties gebeuren, maar ook heel dikwijls heb je daar grote gebouwen. Denk ik maar aan Flanders Expo, AB, Tours & Taxis, enzovoort. Plus, bij uitbreiding, kan je dit systeem ook gebruiken om, laat ons zeggen, in tussenomgevingen te gaan navigeren. Daar waar GPS soms wel eens werkt, soms niet. En dan denk je typisch ook aan omgevingen, zoals bijvoorbeeld festivals en dergelijke. Waar je zegt: oké, GPS gaat soms wel werken, soms dan weer niet, enzovoort. Dus daar zijn we ook zeker naar aan het kijken.

 

Zou je het bij concertzalen ook kunnen gebruiken, om tot je stoel te geraken? Of is dat dan al een stap te ver?

 

In principe kan je dat. Ja, je zou dat kunnen. Eigenlijk is het nog een interessant idee.

 

Kan ik dit idee patenteren?

 

Je gaat veel routes moeten ingeven. Stel dat je 1000 stoelen hebt, dan moet je, in theorie, 1000 routes ingeven. Maar natuurlijk, via een eenvoudige copy/paste, kan je dat heel snel doen in het systeem. Dus dat is een goed idee. Ik ga dat onthouden en ik zal er u van op de hoogte brengen.

 

Ca va, dat is leuk.

 

Ook, ik ben vorige week nog in de AB geweest. En typisch, je parkeert uw auto daar. Je komt in Brussel, een paar keer per jaar. Je parkeert uw auto daar, in de garage. Openbare garages. En dan moet je, na het concert, terug geraken aan die garage. En op de plaats waar uw auto staat. Daarvoor kan het, bijvoorbeeld, ook dienen. Wat je dan typisch kan doen, is: wat doen we normaal, als we ons parkeren? We kijken: wat is er hier in de buurt. En dan is dat soms: we staan in de gang van de eendjes of dergelijke. Wat je nu, in dit geval, zou kunnen doen, is: je kijkt en je ziet de QR-code hangen. Want er is een QR-code mogelijk, die gemaakt kan worden. Je scant die in en als je die ingescand hebt, dan gaat uw tooltje, of uw website, gewoon weten waar je bent. En dan kan je dus ook de routes gebruiken.

 

En op beurzen, enzoverder? Zijn daar mogelijkheden?

 

Op beurzen zijn er ook mogelijkheden. Nu, beurzen zijn niet de beste of de meest ideale omgeving om dit te gebruiken. Waarom? Ik ga misschien iets technischer gaan.

Beurzen zijn eigenlijk vrij sterk vergelijkbaar met outdoor navigeren.

 

Natuurlijk, je hebt daar geen lokalisatie die je kan gaan gebruiken. Maar wat zijn eigenlijk beurzen? Dat zijn straten. Zoals je hier ziet, beurzen zijn typisch straten en kruispunten. Net zoals outdoor. Op zich kan je dat daar gebruiken. Maar eigenlijk de sterkte en het meest interessante bij SoleWay, is dat je meer in typische indoor omgevingen gaat, waar het bijvoorbeeld moeilijk is om te zeggen: kijk, we zitten hier in een grote ruimte, zoals de inkomhal van Brussels Airport. Hoe moeten we die ruimte, ik ga iets technischer, in ons model gaan krijgen. En daarvoor is eigenlijk SoleWay heel interessant. Maar beurzen kan je in principe zeker doen. Je gaat gewoon iets meer werk hebben. Omdat je meerdere routes gaat moeten ingeven. Maar dat kan, eigenlijk, vrij vlot of tot heel vlot gebeuren.

 

Organisatoren of event locaties die er meer over willen weten, kunnen contact met jullie opnemen?

 

Die kunnen zeker contact opnemen. Momenteel zijn we met enkele mensen aan het spreken, ook, die mobiliteit doen rond festiviteiten. Die kunnen ook, contact opnemen is iets wat natuurlijk perfect is, maar wat ze anderzijds ook kunnen, is gewoon naar de website gaan.

 

SoleWay en dan gaan ze het zeker vinden. Of SoleWay UGent.

 

En die kunnen het gewoon beginnen gebruiken. Ik heb daarnet die prijzen gezegd. Dat zijn niet de prijzen voor ons. Bij ons is het gewoon gratis. Je kan het gebruiken, je kan starten met uw eigen routes aan te maken. Je kan zeggen: we organiseren een evenement, we maken 50 routes aan. We steken daar enkele uren tijd in. Je kan die direct aanmaken en gebruiken. Of laten gebruiken door de bezoekers. Of op uw website zetten, zodanig dat de mensen gemakkelijk hun weg vinden. Dus, het is eigenlijk heel laagdrempelig. Heel lowtech. Het enige dat er is, is dat er weinig of quasi geen sexy fotootjes opstaan. Maar er is ook een reden voor: omdat dat niet nodig is. Laat ons de evenementen sexy maken door de evenementen zelf en niet door, gewoon, het tooltje dat je gebruikt.

 

Oké, Nico, ik ben ontzettend benieuwd. Dank je voor je komst naar de studio.

 

Graag gedaan.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week

Advertenties