1 op 2 marketeers zet in op Live Communicatie

De helft van de marketeers maakt al gebruik van live-communicatie en verwacht zelfs nog een stevige groei. Wat we nog meer kunnen leren uit het marktonderzoek naar gebruik van live-communicatie ontdek je in deze eventplanner.tv-aflevering.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

De helft van de marketeers maakt al gebruik van live-communicatie en verwacht zelfs nog een stevige groei. Wat we nog meer kunnen leren uit het marktonderzoek naar gebruik van live-communicatie ontdek je in deze eventplanner.tv-aflevering.

 

Dag Olivier, welkom in de studio.

 

Dag Kevin.

 

Jullie hebben onderzoek gedaan naar live-communicatie en het gebruik ervan, maar voor we erin duiken, misschien nog even de definitie. Wat is voor jou live-communicatie? Want er zijn wel wat verschillende definities in omloop.

 

Wel live-communicatie, we hebben dat eigenlijk als bureau The Oval Office 5 jaar geleden geïntroduceerd in België en eigenlijk is het heel eenvoudig. Bij live-communicatie staan merkbelevingen centraal. Dus wat we via live-communicatie proberen te doen, is een duurzame relatie op te bouwen tussen een merk, een organisatie, een bedrijf en de doelgroepen van dat merk, weze het klanten, consumenten of zelfs medewerkers. En dat doen we via een mix, een combinatie tussen live-momenten en creatieve communicatie.

 

Evenementen, maar ook social media en andere?

 

Activaties, ja dus uiteindelijk het creatieve communicatiemiddel is inderdaad vaak digitaal, maar ik vermoed dat we daar straks nog even op terugkomen.

 

Ja, de belangrijkste take-away uit het onderzoek was dat al 1 op de 2 marketeers gebruik maakt van live-communicatie. Is het al meer dan dat je had verwacht of is er nog een lange weg af te leggen?

 

Nee, we hebben 3 jaar geleden al een gelijkaardig onderzoek gedaan en daar was er maar 15% van de mensen die zeiden van, we doen bewust aan live-communicatie. Dus we gaan echt live-communicatie integreren in onze marketing mix. Dus nu 1 op 2, dat vinden we fantastisch, dat communicatieprofessionals dit al geïntegreerd hebben.

 

En zijn daar dan grote verschillen? Ik kan me voorstellen grote, kleine bedrijven of net andere sectoren, waar het meer of minder gebruikt wordt?

 

Zeker, er zijn al een aantal believers, de autosector bijvoorbeeld. Daar zijn 7 op de 8 automerken zeggen, wij doen echt wel aan live-communicatie. Die hebben al een langere traditie van merkbeleving; één van hun belangrijkste doelstellingen zijn de testritten. Mensen het merk, het nieuwe model te laten testen en daarmee gaan ze heel creatief om bij de dealers, maar ook organiseren ze vaak evenementen, activaties om de mensen te overhalen om hun nieuwe model te gaan testen. En er is ook vaak een voortraject waar bijvoorbeeld via internet, via e-mailmarketing mensen worden uitgenodigd, geteased worden om die beleving te gaan doen. En nadien is het maatwerk ook heel belangrijk voor een automerk; nieuwe leads genereren die uiteindelijk naar de verkoop moeten. Een tweede sector is de FMCG, de fast moving consumer goods, of de voedingssector in het algemeen. Die zijn dat ook al langer gewoon. Dat gaat van heel eenvoudige dingen…

 

Ja, samplings en online communicatie, dat zie ik wel, maar evenementen ook? Of is het altijd maar een stuk van die mix die dan wordt ingezet?

 

Nee, evenementen ook. Omdat bijvoorbeeld naar nieuwe productlanceringen of zelfs grote belevingen… Bijvoorbeeld retail, FMCG en retail, Delhaize bijvoorbeeld die al een aantal jaren geleden hele grote kooksessies organiseert. Ze hebben op Tour & Taxis en andere plaatsen, ik weet het niet precies, een paar honderden van hun klanten uitgenodigd om gezamenlijk te koken. Wel dat is een fantastische merkbeleving, natuurlijk. Dus dat is nog meer een evenement, eigenlijk, dan activatie, want je wordt echt wel uitgenodigd om dat merk te gaan beleven.

 

Nu, je zegt al auto-industrie, fast moving goods,… zijn er ook sectoren die nog wat achterblijven.

 

Ja, traditioneel ook misschien een beetje, de industrie, de zwaardere industrie. Die hebben er minder nood aan. Want het is vaak een beperkt aantal klanten, dus B2B gebieden, die gaan dat niet zo strategisch uitwerken. Maar natuurlijk, die doen vaak ook heel erg gerichte klantenevenementen. Of een aantal van die klanten, of bedrijven, zijn nog altijd heel erg aanwezig op beurzen. Vakbeurzen, is ook een live-communicatiemoment, waar je ook gezien hebt dat er een evolutie is gebeurd. Uiteindelijk betaalt een merk heel veel geld om er te staan. De oppervlakte, de standbouw, maar dan moet je ook een beleving aanbieden op je stand om de mensen echt wel je merk te doen beleven.

 

Ja, want anders ben je de zoveelste in de rij, natuurlijk.

 

Precies. En al je concurrenten staan er, dus je moet er toch wat uitspringen. Dus je ziet ook dat die vakbeurzen, of de bedrijven die op vakbeurzen gaan staan, daar ook veel strategischer mee omspringen, met ook opnieuw de heel belangrijke communicatietrajecten. Voor, tijdens en na.

 

We hebben nu al een aantal sectoren gehoord. De voorbeelden zijn vaak heel grote bedrijven. Is het ook zinvol voor een KMO om in live-communicatie te investeren?

 

Zeker en vast. Opnieuw, live-communicatie; in het onderzoek hebben we ook gepeild naar welke zijn de verschillende communicatiemiddelen die je gaat inzetten. En daar zie je dat je een combinatie tussen het digitale, dus e-mailmarketing of aanwezigheid op online-marketing en social media, met live een event of activatie echt wel sterke resultaten brengt. En als KMO, ik denk dat elke KMO nu ook wel met digitale communicatie bezig is. En uiteindelijk bij social media of digitale communicatie, wat er heel erg goed werkt, dat is net het delen van een beleving. Je hebt een opendeurdag gedaan of je hebt een nieuwe productlancering in je winkel of op jouw industrieterrein, wel, dat gaan filmen, dat gaan sharen en zelfs op teasen voor het evenement en dat ook gaan promoten. Je weet tegenwoordig geraak je moeilijk tot bij de consument zonder een beetje te gaan betalen aan de …

 

Facebook verdient ook graag een centje bij.

 

Facebook en Google zijn incontournable, maar toch wel belangrijke partners in het live-comgebeuren en daar zie je gewoon dat er ook goede resultaten zijn. En dat hoeft op zich geen massa’s geld te kosten.

 

Nu, je spreekt al over de kanalen: digitaal, e-mail en social media. Heb je een idee van de verhouding tussen die kanalen?

 

Live-communicatie zegt het zelf, het succes daarvan is echt wel als je het beide gaat gebruiken. De mix tussen creatieve communicatie, dat voortraject dat heel belangrijk is in het live-comgebeuren. Dus digitaal is eigenlijk, zal ik maar zeggen, in bijna 100% van de gevallen tegenwoordig aanwezig. Andere kanalen zoals de traditionele prints of affichage-communicatiekanalen, daar zie je toch wel dat de grotere bedrijven dat gebruiken, omdat daar ook grotere budgetten worden gebruikt.

 

En is dat op terugweg of blijft print populair?

 

Ja, print heeft ook een belangrijke doelstelling, heeft een andere doelstelling. Wij doen bijvoorbeeld… Iets dat wij regelmatig nog doen voor klanten, is een magazine uitbrengen. Bijvoorbeeld de interne communicatie - hebben we nog niet over gesproken - maar interne communicatie is ook iets dat wij hebben zien groeien binnen de opdrachten die we hebben.

 

Dat is een live-communicatie van je bedrijf naar je medewerkers.

 

Ja. Ook bedrijven gaan soms moeilijke tijden tegemoet, maar zelfs in minder moeilijke tijden zie je toch dat medewerkers mondiger zijn geworden. Ze willen iets meer dan een ad-valvasberichtje, of een e-mail van de directeur. Nee, ze verwachten dat de directie ook wel de strategie en de visie van het bedrijf gaat uitleggen. En dat kan je ongelooflijk goed op een live-moment… Op het moment waar de directie echt wel gaat uitleggen waar de collega’s betrokken worden om het verhaal te vertellen waarmee we bezig zijn en vooral wat is de plaats van elk van de medewerkers. What’s in it for me? Wat is mijn rol in het succes van het bedrijf? En dus, dat is ook vaak digitaal. Maar bijvoorbeeld veel bedrijven hebben nog altijd een intern magazine, of het nu online of print is. Dat versterkt ook het geheel, eigenlijk. Evenementen moeten ook een plaats krijgen in print bijvoorbeeld.

 

Ik las in het onderzoek dat jullie ook gepolst hebben naar de redenen waarom bedrijven met live-communicatie starten. Kan je daar iets over vertellen?

 

De belangrijkste reden die naar voor geschoven wordt, dat is op zich geen verrassing, is brand awareness. Merkbekendheid, dat blijft nog altijd de belangrijkste doelstelling om communicatie te doen. Je wil je verhaal naar buiten. Je wil zeggen van wij zijn anders, wij hebben een tof verhaal, een goed merkverhaal, dus dat is de belangrijkste reden. Maar heel snel nadien is er merkengagement. En dat is voor ons toch wel een heel leuke.

 

Merkengagement, is dat dan loyalty?

 

Ja. Eigenlijk, dat is nu een belangrijke doelstelling van marketeers, je wil eigenlijk mond-tot-mondreclame. Daar gaat het om. Je wil eigenlijk dat je consument, uw medewerkers, uw klanten zelf promotie gaan doen voor jouw merk. Je wil ze inderdaad binden, die loyalty. En als ze loyal zijn, dan vinden ze jou leuk en tof en dan gaan ze het delen en aanbevelen.

 

Dat zijn dan die merkambassadeurs enzovoort, waar we dan over spreken?

 

Ja. Uiteindelijk, je wil - en dat is ook denk ik één van de doelstellingen nu van marketeers… ze gaan voor de doelstelling dat de klanten hun merk aanbevelen. De NPS-score, de net promotion score… Eigenlijk heeft een merk zoals Coolblue dat als enige KPI. Ze willen aanbevolen worden en daar is die combinatie tussen live en communicatie heel sterk. Dat zijn eigenlijk de twee belangrijkste en dan derde is, en daar zijn we ook heel blij mee eigenlijk dat live-communicatie daar toe dient, is sales genereren. Op het einde van de dag ga je communiceren uiteindelijk om het gedrag te wijzigen, maar ook natuurlijk om uw product te verkopen en dat zetten dus de marketeers op de derde plaats waarom ze live-communicatie doen.

 

Een heel mooie om mee af te sluiten, misschien, is dat eigenlijk alle marketeers het er over eens zijn dat er nog steeds groei op komst is. Hoe zien jullie dat? Hoe evolueert het verder.

 

Ik denk, dit onderzoek bevestigt dat, maar jullie onderzoek, Eventmonitor, ook het LiveCom Alliance-onderzoek toont toch dat marketeers en communicatiemensen dat live-gebeuren toch gaan waarderen en echt wel een meerwaarde zien. En opnieuw, die combinatie tussen de sterkte van social media of internet, het bereik ervan, en het live-gebeuren, gaat toch de mensen aansporen om daar verder in te investeren. Dat zeggen ze en dat zie je ook tussen 3 jaar geleden en vandaag, dat ook dat gegroeid is. Het feit dat marketeers en communicatiemensen gaan zeggen van, kijk, wij willen binnen onze marketingmix meer budget gaan geven aan het live-gebeuren, is nu iets dat bevestigd is.

 

Ok, Olivier, dankjewel voor je komst naar de studio.

 

Dankjewel voor jouw uitnodiging.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties