Kevin over zijn nieuwe boek EVENTPLANNER

Dit keer stelt Kevin niet de vragen, maar vertelt hij zelf alles over zijn nieuwe boek EVENTPLANNER. Ontdek de nieuwe inzichten op vlak van eventplanning van op de eerste rij!

 

 

Bestel het boek EVENTPLANNER

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Hallo, welkom bij eventplanner.tv. Normaal gesproken zit Kevin hier, maar vandaag zit Kevin hier niet want Kevin zit daar. En ik ga Kevin interviewen over zijn nieuwste boek.

 

Kevin, zeven jaar geleden EVENTS, daarna EVENTS 2. En nu een nieuw boek. Waarom een nieuw boek?

 

Waarom een nieuw boek? Toen ik het eerste boek uitbracht, had ik nooit verwacht dat het een bestseller… De uitgeverij noemt het zelfs een longseller…

 

Want het verkoopt nog steeds, hè?

 

Ja, het verkoopt nog steeds als gek. Het was oorspronkelijk bedoeld voor de professionals. Maar het zit ondertussen in het onderwijs, bij mensen die nog niks hebben met events gedaan hebben. Dus het loopt als een trein. Maar elke keer, na een paar jaar heb ik zoiets van, ik heb zelf ook heel wat bijgeleerd over evenementen. Er ontbreekt altijd voor mij een stuk in dat boek. En na twee edities Events had ik zoiets van: alles van tafel, ik wil een nieuw boek maken. Uiteraard, hoeveel drank moet je voorzien, staat er nog altijd in. Maar ik ben veel verder gegaan. Ik denk dat het ook het eerste boek is waar ik mijn eigen mening in heb gestoken over evenementen.

 

Wij zijn benieuwd.

 

Had ik vroeger nooit gedurfd. Ik dacht, ja, wie ben ik om een mening te hebben over evenementen. Maar ik zie bijvoorbeeld dat er heel veel evenementen zijn: evenementen om de evenementen. Dat er heel weinig wordt nagedacht over, waarom doe je dat evenement. En hoe kan je die waarom ook doortrekken in dat evenement? Dat is bijvoorbeeld een heel groot stuk dat er nu is bijgekomen.

 

Een hele belangrijke toevoeging. Het heet nu ineens EVENTPLANNER, en niet EVENTS 3. Waarom niet?

 

Het is niet EVENTS 3. Het is een nieuw boek. Er zit uiteraard, zoals ik net al zei, een heel stuk content opnieuw in. En we noemen het ook de standaard voor het organiseren van evenementen. Ik kan geen standaard maken als we het niet over licht en techniek en zo verder, hebben. Uiteraard hebben we al die stukken opnieuw vastgepakt, volledig bekeken: wat moet eruit. Ik vond het tijd om de overheadprojector er nu wel eindelijk uit te schappen.

 

Ja.

 

Die moest er echt niet meer in. Dus alles is opgekuist. Maar net omdat er zoveel nieuwe content in zit…

 

Verdient het ook een nieuwe naam?

 

Verdient het ook echt gewoon zijn eigen nieuwe naam, ja.

 

Wat is er nog meer nieuw?

 

Naast mijn eigen mening, naast het hele why-verhaal ben ik ook eens gaan kijken… Ikzelf, bij EVENTPLANNER, wij maken content voor de evenementensector, maar mijn eigen job is niet eventmanager. Ik ben een softwareontwikkelaar, wij maken een platform. Ik ben een tv-maker. Maar ik ben geen eventorganisator. Ik weet er uiteraard iets van, ik heb daar ook een verleden in. Maar ik ben eens gaan kijken in mijn eigen job: wat zijn daar de aspecten die eigenlijk heel erg van toepassing zijn op de evenementensector? Een aantal voorbeeldjes uit Silicon Valley. Waarom groeit Facebook, Google, en zo verder, als kool? Zij gebruiken bijvoorbeeld Agile projectmanagementtechnieken: Scrum, noemt dat. Niet alleen software development. Als we naar klassieke projectmanagement kijken zoals we dat vandaag nog altijd toepassen in de evenementensector, dan is het grote probleem: er is één ding dat je zeker weet over die planning en dat is, dat ze niet gaan kloppen. Want je gaat maanden op voorhand zeggen: dan ga ik dat klaar hebben, dan ga ik dat klaar hebben. Maar door Agile projectmanagement, en elk groot softwarebedrijf werkt op die manier tegenwoordig, gaat zeggen van, kijk, we hebben een aantal grote dingen te doen maar we gaan dagelijks bijsturen. We hebben elke dag een stand-up meeting.

 

Je komt constant…

 

Ja. En dan zorg je ervoor, dat in plaats van… Een grote gemaakte fout is vaak, in het begin van je project pak je een hele grote taak op, maar die loopt dan gigantisch uit, waardoor je op het einde gewoon de tijd niet meer hebt om die heel belangrijke dingen te doen. Maar door constant bij te sturen, door constant prioriteiten anders te stellen, door flexibel te zijn op wat er in je omgeving gebeurt, maakt dat je eigenlijk een beter project oplevert. En ik denk dat dat ook heel bruikbaar is in de evenementensector. Een andere is: growth hacking. Bijvoorbeeld Hotmail is groot geworden met growth hacking. Door gewoon onder elk mailtje een boodschapje te zetten. I love you, stond er onder Hotmail. Daar werd op geklikt. Hele kleine tips om het beter te maken. Maar dat kunnen wij ook in de evenementensector toepassen. Denk bijvoorbeeld aan het registratieproces. Waarom moet dat registratieproces altijd zo moeilijk zijn? Maak dat nu gewoon een stukje eenvoudiger. Dat is growth hacking, dat zorgt voor betere evenementen. En een ander voorbeeld kan zijn: onboarding mail. Heel erg gebruikt in de marketing.

 

Wat moet ik me daarbij voorstellen?

 

Bijvoorbeeld, je registreert je voor een evenement. Ik stuur jou het ticket terug, en meestal is de kous daarmee af.

 

Ja.

 

Maar wat als ik jou de dag erna nog een mail stuur en zeg van: goh, kijk, Jan-Jaap, wist je dat dit de keynote-speakers zijn? Drie dagen later: wist je dat… misschien vier dagen later: wist je dat er ook een vip-mogelijkheid is en dat je je ticket nog kunt upsellen. Op die manier ga je die persoon niet alleen meenemen in jouw verhaal en dat verhaal vertellen in stapjes. Want je kunt het ook in één mail gieten, maar leest niemand het. Dus door dat in stukjes te kappen maak je het toepasbaarder. Hebben mensen zoiets van: ah, dat wist ik niet, wist ik niet. Maar je creëert ook momenten om te gaan upsellen om bijvoorbeeld hotelovernachtingen te verkopen. Wat ook weer interessant is voor jou als organisator.

 

Ja. Dus zeg jij in feite: kijk eens buiten de grenzen van de events?

 

Ja. Er is nog eentje - ik was hem alweer vergeten: Storytelling.

 

Ja.

 

Een event is niks anders dan storytelling. En toch zijn er heel veel evenementen waar dat een heel belabberd deel is.

 

Heel slecht verhaal.

 

Ja. Als je gaat kijken, auteurs in Hollywood, die hebben daar allemaal een manier voor: the Hero’s Journey, noemt dat dan. En dat is een manier van, hoe bouw je een verhaal op. Maar dit is ook letterlijk van toepassing op evenementensector. Ook heel dat stuk is toegevoegd aan het boek.

 

En het lijkt me heel belangrijk om dat het koppelen aan die 'why' van je evenement.

 

Ja, want het is allemaal constant verbonden. En je vroeg net, wat is er nieuw; er is nog eentje nieuw. Ik ben schaamteloos al twee boeken vergeten het over bijvoorbeeld de productie van evenementen te hebben.

 

Nee.

 

Dat is dus heel gek, hè. Dus er zijn, als je de e-books erbij telt, meer dan 100.000 internationaal de toonbank over gegaan.

 

En die zijn allemaal incompleet.

 

Allemaal incompleet. En ik heb heel veel feedback gekregen, er is nooit iemand geweest die gezegd heeft: maar de productie ontbreekt. Niet dat dat een groot hoofdstuk is. Ik had het over voorbereiding, ik had het over evaluatie en afsluiting, maar de dag van het evenement zelf zat er gewoon niet in. Die is nu bijvoorbeeld ook eindelijk toegevoegd.

 

Is het boek daarmee dikker geworden dan voorheen?

 

Ja. Ik denk dat het ondertussen echt wel een boek genoemd mag worden. 320 pagina's ondertussen.

 

Mooi.

 

Het is meer dan 30 procent dikker dan de vorige editie.

 

Stel, ik wil het hebben, dan pik ik deze gewoon. Maar stel, de kijkers willen het hebben: hoe komen ze eraan?

 

eventplanner shop. Daar kun je hem gewoon bestellen.

 

We gaan zien of het weer een longseller wordt. Dank je wel, Kevin.

 

Dank je wel, Jan-Jaap.

 

En u bedankt voor het kijken en graag tot een volgende keer.

Advertenties