Transcript
Als het aan Carina De Geest ligt, moet er een betere balans komen tussen mannen en vrouwen, als sprekers op events. En dat zou zelfs invloed hebben op de ticketverkoop.
Dag Carina, welkom in de studio.
Dag Kevin.
Waarom is het zo belangrijk dat, als je op een evenement sprekers plant, dat de verdeling man-vrouw dan gelijk is?
Wel, als we kijken naar de maatschappij, dan hebben we daar ook een fifty-fifty verdeling. En als je sprekers op een podium zet, dan is het de bedoeling, dat er een connectie gebeurt, tussen hetgeen wat er op het podium gebeurt en in de zaal. En is het belangrijk dat ook vrouwelijke gasten van jouw evenement, zich ook herkennen in de personen, die op het podium staan.
Nu, ik denk daar misschien te simplistisch in, maar ik denk dan van: ja, als je een evenement organiseert, over een bepaald topic, dan wil je de experts over dat topic daar zetten. En of dat dan mannen zijn, of vrouwen, dat maakt dan, op zich, niet zoveel uit. Als je maar die experts hebt.
Is het dan niet een beetje kunstmatig om te zeggen van: we gaan daar nu dan toch een verdeling in zetten.
Wel, ik wil daar wel een beetje in nuanceren. Het is inderdaad zo, dat elke mannelijke spreker en elke vrouwelijke spreker, beide hebben, eigenlijk, mannelijke en vrouwelijke energieën. Mannelijke en vrouwelijke spreekstijlen, items, nuanceringen. Het is niet zo dat je, omdat je een man bent, dat je echt een mannelijke spreekstijl hebt. Of als vrouw vrouwelijk. Dus dat is, eigenlijk, altijd een mix. Maar we zien wel, dat de gemiddelde man en de gemiddelde vrouw, dat daar overeenkomsten in zijn, in spreekstijlen. En als we dan kijken naar de line-ups, dan zien we dat, eigenlijk, niet gereflecteerd. Dan wordt er...
Heel vaak als men aan experts denkt, denkt men, in de eerste plaats aan mannen. Als men dat spontaan gaat doen.
En waarom is dat zo? Want vrouwen kunnen toch evengoed expert zijn?
Ja, maar ik denk ook dat, als je in de rol van de event organizer gaat zitten ook, je gaat altijd kijken van: ja, ik heb die persoon of ik heb die persoon horen spreken. En heel vaak zijn het mannen. Dus als je iemand zelf op een podium gaat zetten, is dat ook normaal. Is dat, eigenlijk, ook heel natuurlijk, dat dat de eerste namen zijn, die bij jou oppoppen. Er zijn gewoon minder vrouwelijke spreeksters, dus je hebt ze ook niet gezien. Dus ga je ze ook niet opnemen in jouw long list of in jouw short list. Dus moeten we daar, eigenlijk, een tandje bijsteken. Want we hebben bij topics expertes, zowel bij mannen, als bij vrouwen.
Oké. Nu, je zegt, oké, dat zorgt voor meer connectie met je publiek. Dat is natuurlijk belangrijk, want beleving bij een evenement is superbelangrijk.
Maar maakt het ook echt dat mensen dan wel, of niet naar je evenement komen? Omdat die namen geafficheerd staan?
Ik denk dat, als men geïnteresseerd is in een topic, in een item, dat men sowieso zal gaan. Of daar nu een vrouw, of een man staat, dat zal niet uitmaken voor uw beslissing. Maar het is wel fijn om te zien, wanneer er een beetje rekening gehouden is met die balans in die line-ups, dat de organisatie, op die manier, de expertise ook van de vrouwen, die aanwezig zijn in de sprekersmarkt, ook erkent. En dat is als gast, als je gaat, toch wel fijn om te weten.
Is er daar ook ooit onderzoek naar geweest?
Er is een rapport geweest van McKinsey in 2014. En daaruit blijkt, eigenlijk, dat wanneer je teams hebt, die divers samengesteld zijn, die inclusief zijn, waar er gender balance is, dat die betere financiële resultaten neerzetten. Daar zijn ook artikels rond verschenen in Harvard Business Review. World Economic Forum. Bill Gates die erachter staat. Barack Obama. En bij ons ook Roland Duchâtelet. En ook Alexander De Croo, die dat idee, eigenlijk, ook ondersteunt.
En het is natuurlijk ook één van de doelen van de sustainable development goals van de Verenigde Naties. Equality, Women Equalityen Empowering Womenis één van de vijf grote doelstellingen bij de Verenigde Staten. Dus uw resultaten zijn beter, de financiële resultaten zijn beter. Dus dat is een cijfermatig gegeven. Dus hebben we er belang bij van, als we over topics spreken, over thema's spreken, dat we die vanuit verschillende invalshoeken gaan belichten. We worden er, eigenlijk, met z'n allen beter van.
En het is ook zo, het blijft ook een gegeven, dat vrouwen, eigenlijk, 80% van de verantwoordelijken voor de aankopen zijn. Dus dat is enorm.
Ja, ja, vanuit marketingperspectief is dat heel belangrijk.
Ja, vanuit marketingperspectief. Dus dat is een ongelooflijk belangrijke doelgroep. Dus dan denk ik dat je je het, als producent, niet kunt permitteren om daar…
In één van de onderzoeken, die je me doorstuurde, op voorhand, las ik ook iets heel opvallend: dat je zelfs meer vrouwen in een groep nodig hebt, om de mannen te overstemmen.
Ja, daar was ik zelf ongelooflijk van verrast, want we spreken hier soms over quota. En over 30%, of over 50%. Maar in dat onderzoek, het is een boek dat in 2014 door twee politicologen is geschreven - "De Stille Sexe" heet dat - en daaruit blijkt dat: zij hebben onderzoek gedaan in vergaderingen, in meetings, en dat vrouwen, eigenlijk, pas evenveel aan het woord komen, als mannen, als er niet 50% evenwicht is, ook niet 60%, maar pas vanaf 80%.
Dus 80% vrouwen, 20% mannen en pas dan hoor je de vrouwen evenveel.
En pas dan hoor je de vrouwen evenveel. Dus dat was in dat onderzoek.
Maar moeten jullie, als vrouwen, nu mag ik dat zeggen, als man dan, moeten jullie als vrouw, dan niet gewoon wat meer die stem opnemen?
Ja, absoluut. En dat is, eigenlijk, ook de reden waarom ik vrouwen zo graag in de picture wil zetten. Het is ook onze verantwoordelijkheid. Het is absoluut niet zo, alleen maar de verantwoordelijkheid van de anderen. Dat is een beetje te gemakkelijk, om alles bij anderen te leggen. Maar wij kunnen er zelf voor zorgen. En ik doe dat zelf, eigenlijk, zeer graag en spontaan, door vrouwen zichtbaarder te maken, vrouwelijke spreeksters zichtbaar te maken, door ze op sociale media gewoon heel vaak te posten. Facebook, LinkedIn, Instagram. Zeggen: kijk, dat is deze vrouw, dat is haar spreekstijl, dat is de inhoud van haar talk en boek haar, alsjeblieft, voor één van uw evenementen.
Dus dat is één manier om het aan te pakken. We organiseren ook zelf evenementen, sprekersevenementen. Dat heeft ook het voordeel dat event organizers, organisatoren van debatten, podia, dat zij dat oppikken. Dat zij daaraan gaan herinnerd worden. En in het publiek: vrouwen hebben een rolmodel. Want wij zien ook heel vaak mannelijke rolmodellen, mannelijke experten spreken. En het is ook heel sterk, als je ziet van: oké ja, daar staat een vrouw, die is moedig en mondig genoeg om het te doen, misschien kan ik het ook wel doen.
Nu je zei daarstraks: quota. Moeten we op evenementen ook naar quota, voor congresorganisatoren?
Wel...
Stoute vraag, hé?
Dat is een stoute vraag, dus ik zal stout antwoorden. Vanuit mijn perspectief, de missie die ik graag in de wereld wil zetten, tijdelijke quota, ja.
Tot er een bepaalde gewente is om dat te doen, om dan, van daaruit, verder te gaan.
Voilà, ja. Eigenlijk is mijn streefdoel niet opgelegde quota, maar spontane quota, spontane balans. Dus men gaat lijsten samenstellen en men gaat meteen erbij stilstaan van: oké, we hebben hier een aantal experten, hebben we ook vrouwelijke expertes? En dan moeten event organisatoren er wel rekening mee houden, want dat blijkt ook, dat het moeilijker is en meer tijd vraagt, om vrouwen naar je debat te krijgen.
En waarom is dat? Want je zou dan denken van: ja, er is te weinig aandacht voor, dus als die aandacht er dan is, dan loopt het vanzelf.
Maar dat is niet zo. Dus wat nodig is: ze hebben, eigenlijk, een extra duwtje nodig, een extra zetje nodig, want vrouwelijke expertes zijn heel vaak inhoudelijk aan het werk en bezig met hun expertise en zijn niet zo goed om zichzelf te promoten. Dus op het moment dat zij een vraag krijgen van: wil jij komen spreken? Dan gaan ze al heel snel zeggen van: ja maar, ik voel mij, eigenlijk, niet experte genoeg. Je kan ook die en die uitnodigen.
En dat zijn dat waarschijnlijk mannen.
Dat zijn dan heel vaak mannen. Dus dat is een reden. Een reden is ook wel: als vrouwen dan wel komen, naar je debat, dat sommigen het vaak ook hard te verduren krijgen. Dus dat ze dan niet afgerekend... Afgerekend is niet zo'n mooi woord.
Maar niet beoordeeld worden op hun expertise en inhoudelijk wat ze brengen, maar wel op hun uiterlijk. Hoe zitten ze daar? Welk kapsel, welke kleren, dragen ze? Hoe spreken ze? Hebben ze een aangename stem? Zijn ze niet te agressief? Komen ze niet te dominant over? En dat maakt dat heel veel vrouwen zich dan ook terugtrekken.
En ook organisatorisch. Waarbij we veronderstellen dat mannen eerder uitgenodigd worden en zeggen van: oké, ik kom. Gaat die vrouw, gaan er molentjes beginnen draaien, in haar hoofd, van: ja, maar ja, en ik moet dat nog georganiseerd krijgen en, eventueel, de opvang van de kinderen en gaat het wel lukken en ik moet dat checken.
Dus dat zijn, eigenlijk, allemaal een aantal redenen, die ertoe kunnen bijdragen, dat het moeilijker is. Dus als je dat weet, als we dat genoeg laten weten aan mensen, dan kunnen event organisatoren dat ook incalculeren. Dat ze er gewoon meer tijd voor moeten nemen.
Dat ze gewoon iets vroeger moeten vragen van: ben jij die datum beschikbaar?
Ja, ben jij die datum beschikbaar. Dat ze daar meer over kunnen nadenken. In Nederland is er een tijdje een radioshow geweest, die werd geleid door één van onze spreeksters, Simone van Waarloos, een jonge, Nederlandse filosofe. En zij had een seksistische talkshow. En zij zei van: wij hebben altijd vrouwen gevonden, altijd. Maar we moesten er wel veel meer moeite voor doen, dan dat we een man zouden vragen.
Oké Carina, we gaan er als organisatoren allemaal op letten, om toch meer vrouwen in te zetten op evenementen.
Dat is fantastisch.
Dank je wel voor je komst naar de studio.
Heel graag gedaan.
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.