Maak je event groener en verbeter de mobiliteit

advertentie

Elk jaar geven we een update van wat je als organisator kunt doen, om je evenement duurzamer te maken. Bij Kevin in de studio: Kirsten van Mobiwijzer en Jan van de GroeneVent Award.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Elk jaar geven we een update van wat je als organisator kunt doen, om je evenement duurzamer te maken. Bij mij in de studio: Kirsten van Mobiwijzer en Jan van de GroeneVent Award.

 

Dag Kirsten, dag Jan, welkom in de studio.

 

Dag Kevin.

 

Dag.

 

Het is een jaarlijkse traditie, hé, dat we jullie mogen ontvangen.

Kirsten, misschien met jou beginnen. Mobiwijzer. Voor de kijkers die het nog niet gezien hebben, wat is het precies?

 

Wel, voor wie het nog niet kent: het is een website, een online tool, waar je mobiliteitsadviezen op maat van je event kan ontvangen, samen met een persoonlijke tijdslijn, zodanig dat je uw maatregelen tijdig kan inplannen.

 

Ja, je krijgt ook echt heel concrete tips mee, hoe kan je je evenement...

 

Ja, inderdaad. Het is ook een heel laagdrempelige tool. Het zijn tien vragen die we jou stellen en op basis daarvan krijg je jouw advies op maat.

 

Ik las zelfs dat de stad Mechelen het verplicht gaat maken?

 

Ja, inderdaad, de stad Mechelen heeft het verplicht gemaakt. Zij hebben het ook opgenomen in een Mobiliteitsgids, die evenementen raadplegen en om, ja, een aanvraag in te dienen, zodanig dat hun event kan plaatsvinden. Dus ze moeten een mobiliteitsplan hebben, van zodra ze meer dan vijfhonderd bezoekers hebben. En, ja, dat mobiliteitsplan, dat moeten ze dan opmaken aan de hand van de Mobiwijzer-tool.

 

Oké. Jan, jij bent van de GroeneVent Award. Misschien ook daar nog even een kort woordje over? Wat is dat precies?

 

Wel, de GroeneVent Award is een wedstrijd voor evenementenorganisatoren, die de OVAM organiseert. Maar die is gebaseerd op de GroeneVent-scan en dat is een milieuaudit. Een milieuaudit waar evenementenorganisatoren, aan de hand van een aantal vragen, op het vlak van afvalbeheer, materialenbeheer, energie, water, maar ook mobiliteit, hun ambities kunnen gaan uitspreken voor hun evenement.

Tijdens en na het evenement kunnen ze dan data gaan invullen en kunnen ze nagaan: hebben we die ambities waargemaakt? Waar hebben we wat tekortgeschoten of waar hebben we onze ambities ruimschoots gehaald?

En zo kunnen ze gericht hun evenement gaan bijsturen, om, op een integrale manier, aan milieubeheer te werken op hun evenementen.

 

Je noemde het al even: mobiliteit. Ik begreep dat mobiliteit ook belangrijker is geworden in jullie scan?

 

Ja, mobiliteit was een aandachtspunt, van meet af aan. Omdat we van oordeel zijn dat je pas aan je milieuprestaties kan gaan werken, als je integraal te werk gaat. Dus niet enkel het afval eruit lichten, of enkel mobiliteit eruit lichten. Bij de Stichting Verkeerskunde hebben wij een partner gevonden, om het luik mobiliteit beter uit te werken en voor de GroeneVent-scan wedstrijd werken we heel nauw samen met VSV om de kandidaturen te beoordelen, ook op het vlak van mobiliteit.

 

Waar onze kijkers altijd op zitten te wachten, zijn concrete voorbeelden, naar: wat kunnen zij nu beter doen?

Misschien eens kijken naar de winnaars van afgelopen jaar?

 

Ja. Ik denk als eerste aan Chap’eau, een event dat een werkgroep mobiliteit heeft. Dus ook beleidsmatig werkt aan mobiliteit. Zij zetten ook huifkarren in. Dus het feit dat je de verplaatsing...

 

Wat voor evenement is het eigenlijk precies? Want ik hoor huifkarren.

 

Chap’eau is een event van Aquafin.

 

Oké, ja.

 

Ja. Zij zetten dus huifkarren in om de mobiliteit ook ludiek te maken.

Dat is ook heel belangrijk, dat je er ook voor zorgt, dat die verplaatsing, van en naar je event, ook op een aangename manier verloopt. Zodanig dat mensen nog meer gestimuleerd worden, om dat op een duurzame manier te doen.

 

Denk jij nog aan andere evenementen, Jan?

 

Zeker.

Ik denk dat de locatie van het evenement heel bepalend is, zowel voor afvalbeheer, als voor mobiliteit.

Als ik even naar onze laureaten kijk van het voorbije jaar: één van de laureaten was bijvoorbeeld Thé-Dansant, een dansevenement dat een aantal keer per jaar georganiseerd wordt.

Maar de keuze voor de locatie is de helft van de fun bij dat evenement. Ze kondigen dat pas heel laat op voorhand aan en dat is dan ergens een verlaten steengroeve of een oude kloosterruïne. Maar dat betekent natuurlijk dat je, qua mobiliteit, heel wat extra inspanningen moet gaan leveren.

 

Ik wou net zeggen. Normaal gezien, één van jullie tips is net: kondig dat tijdig op voorhand aan, zodanig dat mensen dat kunnen plannen.

 

Voilà, inderdaad. Ze doen dat dan met Facebookcommunicatie, met pendelparkings, shuttlediensten, beloningen voor bezoekers die met de fiets komen, en zo verder. Dus je kan daar heel veel doen, maar het is wel heel locatieafhankelijk. Dus denk tijdig na over: wat vergt die locatie van jouw organisatie?

Een andere laureaat, bijvoorbeeld, was MiraMiro. Die zitten dan weer in het stadscentrum. Een circusfestival in het stadscentrum van Gent.

Dat brengt misschien minder locatieproblemen met zich mee, maar dan moet je heel sterk gaan focussen op openbare netheid in de onmiddellijke omgeving van je evenement. Dus zijn zij daar buurtbewoners bij gaan betrekken, van: hoe kunnen we dat hier zo goed mogelijk en zo proper mogelijk organiseren?

 

En als ik even inpik op het eerste verhaal, van Thé Dansant. Dus ze hebben ook heel goede resultaten, wat hun verplaatsingen betreft. Eén op vier van de bezoekers van Thé Dansant neemt de bus en bij hun afsluitende party hadden ze meer dan honderd fietsen geteld.

Wat toch uitzonderlijk is voor een discotheekpubliek.

En wat je bij MiraMiro ook nog ziet, is dat ze heel sterk inzetten op een heel goede bewegwijzering en heel goede signalisatie naar hun event.

 

Wat is dan een heel goede bewegwijzering? Wat doen zij dan anders?

 

Heel belangrijk is dat je ook voor de verschillende modi duidelijke bewegwijzering voorziet en dan natuurlijk ook letten op de leesbaarheid, hé.

 

Ja, ja. Oké. Ik zag op de website nog een aantal andere voordelen, hé.

Bijvoorbeeld Quondam, wat hebben zij precies gedaan?

 

Wel, naar afvalbeheer toe en materialenbeheer toe, waren zij zeer bijzonder in hun communicatie. En communicatie is voor ons ook een heel belangrijk element.

Aangezien zij zich rond het thema Middeleeuwen focussen, hadden zij, bijvoorbeeld voor selectieve inzameling, communicatie die helemaal in lijn was met de geest van hun evenement. Dus dat was met Middeleeuwse banieren, waar aangeduid stond waar je restafval en waar de bekers en zo verder thuishoren.

Dus dat zijn wel zaken waar wij op letten, want communicatie naar je publiek toe, van je milieu-inspanning, dat is de helft van het werk.

 

Maar het is dan ook mooi geïntegreerd, hé. Dan zijn het niet zomaar vuilbakken die daar staan, maar dan is het deel van de beleving.

 

Ja, inderdaad. En als het een deel van de beleving is, dan wordt het ook als authentiek ervaren door je bezoekers. En dan heeft het des te meer effect.

 

Ja.

 

Oké. Zijn er nog voorbeelden van evenementen, die jullie willen aanhalen?

 

Wel, een laatste laureaat was Dranouter.

Interessant bij hen is, dat je ziet dat events ook evolueren, naarmate ze harder inzetten op duurzame mobiliteit. Dus wat hebben we gezien? 2017 hadden ze een meer uitgebreide, mooiere fietsenstalling. En met succes ook. Dus het inzetten op die verplaatsingen met de fiets, is sowieso een zeer interessante.

 

Ja, ik denk, het voorbeeld dat Kirsten aanhaalt, is een heel mooi voorbeeld van het gegeven dat, als je als organisatie bewust de keuze maakt, om je evenement te vergroenen, dat er heel veel mogelijk is.

Ze zitten in een heel groene, rustieke, landelijke omgeving en toch weten zij de problemen die dat met zich mee brengt, op te lossen.

Qua mobiliteit, maar de voorbije jaren hebben zij ook heel erg gewerkt aan een duurzame camping. Waar geen campingmaterialen, geen kampeermaterialen achtergelaten worden.

 

Ja, wanneer we het over kamperen hebben, ik denk dat het een zeer belangrijk instrument is, ook om ervoor te zorgen dat onnodige verplaatsingen, van en naar je event, vermeden worden.

Bovendien: het voorzien in kampeermogelijkheid, aan interessante tarieven, is ook zeer belangrijk in het kader van verkeersveiligheid. Zo vermijd je dat mensen, wanneer ze toch iets teveel gedronken hebben en wanneer een BOB het laat afweten, toch een mogelijkheid hebben om hun verplaatsing, weliswaar uitgesteld, maar toch veilig te maken, de dag erna.

 

Jij nog iets toe te voegen, Jan?

 

Een evenement brengt heel veel waterverbruik met zich mee. Zeker op plaatsen waar geen waterzuivering voor handen is, is dat een hele klus. Dus ze zijn er het vorige jaar zelfs in geslaagd, om aan waterzuivering te doen met een mobiel rietveld. Een mobiele waterzuiveringsinstallatie, natuurlijke waterzuiveringsinstallatie: een mobiel rietveld.

 

Dat klinkt wel indrukwekkend, maar zijn zo'n ingrepen al niet heel duur?

 

Misschien niet heel duur, maar nog niet helemaal doorgedrongen of algemeen bekend.

Maar daarvoor zijn er dan weer andere mogelijkheden. Onze collega's van Vlaanderen Circulair, die voorzien een heel subsidiëringsprogramma, waar dergelijke proefprojecten in terecht kunnen.

 

Oké. We hebben in het begin van de aflevering julllie tools gehoord. Waar kunnen we die vinden op het net?

 

Voor Mobiwijzer is dat heel eenvoudig: www.mobiwijzer.be

 

En voor de GroeneVent-audit is dat: www.groenevent.be

Daar kan je de audit invullen en, indien gewenst, kan je meteen ook aan de GroeneVent award wedstrijd deelenemen.

 

Oké. Kirsten, Jan, dank je wel voor jullie komst naar de studio.

 

Graag gedaan.

 

Graag gedaan.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties