Transcript
Eventmarketing gaat over God, Jezus en de Heilige Geest. Dat is althans de mening van event expert Peter Decuypere, die de Holy Trinity methode ontwikkelde voor een unieke event ervaring.
Dag Peter, welkom in de studio.
Hallo Kevin, leuk om hier terug te zijn.
Ja, na We Love Events een nieuw boek: Holy Trinity Events.
Jij hebt het licht gezien.
Ik heb het licht gezien, ja. Ik ben filosoof van opleiding, hé, dus die zien soms het licht. En ik vond dat model van die Drie-eenheid wel een heel boeiend model om waarde te zoeken binnen evenementen. Dus het was een beetje via religie en filosofie naar...
Dat moet je mij nu toch wel eens uitleggen, want ik ben wel niet mee.
Ik ga het u proberen uit te leggen in één-twee minuten, want het is, in feite, heel simpel. Die Heilige Drie-eenheid spreekt over God de Vader, Jezus en de Heilige Geest.
Ja. Halleluja.
Halleluja. Halleluja, voilà. Oké.That's the spirit. That's the spirit.
En in feite, die goden binnen event management, dat is niet moeilijk. Dat zijn de mensen die op het podium staan. Moeilijk bereikbaar. Jezus is een mens van vlees en bloed. Dat zijn de bezoekers van het event. Die zijn gelijk onder elkaar en die willen goed eten en goed drinken. Denk maar aan het laatste avondmaal, hé? Dan hebben we ook nog de Heilige Geest en die was, in feite, gezonden om de mensen te laten samenwerken. Dat is als de bezoekers samen iets doen. En zo krijg je God-experiences,me-experiences, me, myself and I, ik ben iets aan het lekker eten van Sergio Herman, en we-experiences, dingen die je samen doet. Dus ik heb het nu uitgelegd in twee minuten.
Oké, dank u, Peter.
Koop toch mijn boek.
Ja, dan gaan we hier afronden, hé.
Ja, we gaan hier afronden, het was leuk.
Nee, serieus. Dat concept is natuurlijk duidelijk, maar hoe creëer je dat? Want dat is natuurlijk nog iets anders, hé.
Hoe creëer je dat? Wel, het is ook zo dat die Heilige Drie-eenheid net de sterkte is. Dat die drie elementen moeten aanwezig zijn. Denk aan Werchter. Werchter is voor mij een duidelijk voorbeeld van een festival waar God-experiences heel belangrijk zijn. Waar de artiesten op het podium, op de podia, heel belangrijk zijn in de beleving. En er is absoluut plaats voor die evenementen. Denk dan aan een Tomorrowland, waar je die goden hebt, maar ook waar de me, myself and I, de me-experiences, heel belangrijk zijn. Het lekkere eten, er is daar een jacuzzi, de toiletten, dat worden refresh points, enzoverder. Dus daar wordt, in feite, daar staat de me, de bezoeker, net ietsje centraler. En als je wil een evenement hebben, waar je de Holy Spirit aan het werk ziet, denk dan aan Burning Man. Daar zijn geen Goden. Daar zijn nauwelijks me-experiences. En alles wordt opgebouwd door de bezoekers zelf. Door de we-experiences. Dus probeer in je event een goede mix te vinden van die verschillende experiences. Het is ook een analyse dat je kan doen van uw evenement. Kan ik wat meer van dit? Kan ik wat meer van dat? En nog eens: ik zeg niet dat Tomorrowland beter is dan Werchter, of dan Burning Man. Je moet zelf zien welk soort evenement je wilt uitbouwen, natuurlijk.
Maar hoor ik je nu zeggen dat je ze niet alle drie aanwezig moet hebben?
Je moet ze wel alle drie aanwezig hebben, op één of andere manier. Als je kiijkt, zelfs naar Burning Man, zie je dat die God-experiences wel aanwezig zijn. Je hebt de Burning Man zelf. Dat is de god die er is.
Maar dan niet in een fysiek persoon.
Maar niet in een fysiek persoon. Het is vooral ook om de linken te proberen leggen, tussen die God-experiences en me-experiences en we-experiences. Laat die goden van het podium, ook eens wat dichter naar mij toe komen. Ik was op FACTS, fantastisch event, Comic Con event, en daar kwam David Hasselhoff - toch een god? Als er nu één iemand god is... Ja toch? David Hasselhoff is een god.
Voor sommige religies dan.
Oh komaan, hij had al een zelfrijdende auto, lang voor wij daarmee bezig waren. Hij is god, hé.
Ja, oké.
Maar David Hasselhoff kwam naar daar en je kon daarmee op de foto. Betalend natuurlijk, hé. Maar dat is een god, die even dichter naar mij komt. Dus je moet eens kijken: welke elementen heb ik op mijn event en hoe kan ik die, op één of andere manier, wat beter verbinden?
Want je hebt er ondertussen, het is niet alleen het boek, maar je hebt er ook een hele methode rond gebouwd.
Ja, ik heb daar een hele methode rond gemaakt, ook waardoor we nu workshops kunnen doen. En we hebben dat al toegepast, zowel voor Studio Brussel, als voor de musea van Antwerpen, als voor Open Monumentendag. Het is dus een relatief eenvoudig model, waardoor je zorgt dat die Heilige Drie-eenheid zo sterk mogelijk wordt gemaakt.
Maar hoe doe je dat dan bij Open Moumentendag?
Wel, in feite is dat redelijk simpel. Of er zitten een paar heel simpele principes in. Bijvoorbeeld bij die me-experiences, moet je even kijken. Ik denk, in die me-experiences, dat het belangrijk is, dat je de mensen activeert, op één of andere manier. Dat je de mensen zelf iets laat doen. Geen customer experience, maar meer… Wel... Sorry, wel customer experience, maar laten we zeggen: vooral customer expression. Laat de mensen zelf iets doen, binnen die experience. En dat kan gemakkelijk door een excuse for self-expression. Give me an excuse for self-expression. Laat mij zelf iets doen. Dat kan heel eenvoudig, hé. Als je zegt van: je laat een smoothie maken en je laat de mensen zelf het fruit en... niet fruit en groenten, maar het fruit kiezen, dan doe je al iets zelf, in die dingen. En voor de we-experiences is het ook even eenvoudig. Give the people an excuse to connect. Geef die mensen gewoon een excuus, om samen iets te doen. En zo creëer je meerwaarde. Die God-experiences, er zijn er genoeg. We hebben genoeg goden. Zelfs een beetje teveel goden. In plaats van geld te steken in nóg een headliner en nóg een extra dj, steek het misschien in uw me-experiences en in uw we-experiences. En dat doe ik met die methode. Om op uw vraag te antwoorden.
Dus ja, op zich wel eenvoudig.
Mijn volgende vraag had geweest: maar ja, kan je dat dan ook op congressen, enzoverder, implementeren? Maar eigenlijk wel, je antwoordt het net ook.
Ja, absoluut. Kijk, ik ga een heel simpel voorbeeld geven. Ik heb het op mijn boekvoorstelling gedaan. Waar je aan de mensen vragen vooraf stelt en één van de vragen was van: welk nummer wil je absoluut horen, op het feestje na de... Welk muzieknummer wil je horen na het feestje? Na de boekvoorstelling, op het feestje? De mensen gaven daar nummers op. Sky and Sand van Paul Kalkbrenner. En dan had ik dat gezet op hun badge, die ze hadden. Van: hou jij ook van? Dus hou jij ook van... Welk nummer zou jij daarop zetten, Kevin?
Dat vind ik al een moeilijke vraag.
Maar je hebt wat tijd, hé. Je moest het online ingeven.
Ja, ik ben nogal Madonna-fan, ja.
Ah, voilà. Voilà, dus dan staat daar op: Like a virgin.
Bijvoorbeeld. Hoe kom je nu daarbij?
Dan staat daar: hou jij...
Dat is niet geloofwaardig, hé Peter?
Borderline. Dat is ook niet goed, hé. Wat hebben we nog? Justify my love. Dat is een mooi nummer, hé? Dus dan staat daar op van: hou jij ook van: Madonna - Justify my love. En dat is voor mij een excuse to connect. En dat kan je dus doen op een congres, op een beurs. Kun je mensen, die op een bepaald moment iets van voorkeur aangeven, denk wel aan de privacyregels natuurlijk, dat je dat niet zomaar...
Ja, tegenwoordig wordt dat ambetant, hé.
Ja, oké, je moet echt wel vragen: mogen we, enzoverder. Maar dat is maar een klein voorbeeldje van een excuse to connect. Waar mensen, op een eenvoudige manier, kunnen connecteren. Dat de social talk iets vlotter gaat lopen, dan: ah, ben jij van dat bedrijf? Dat we dan nog niet kennen. Dat is iets pijnlijker soms, hé?
Maar het is een mooie opener, hé?
Absoluut, ja.
Waren er ook geen die spijt hadden van de muziekkeuze?
Ja, nee, ik vond dat wel opmerkelijk, omdat je dan sommige mensen zag. Bijvoorbeeld collega's van Karel de Grote Hogeschool, waar ik het echt niet had verwacht van: Joy Division - These Days. En dan zie je die mens met een das staan en dingen. Joy Division - These Days? Komaan! Dus het geeft soms wel leuke gesprekken.
Peter, het boek. Waar kopen we het?
In de betere boekhandel en ook in de andere boekhandels. En je vindt het ook online. Dus als je Holy Trinity Events ingeeft, dan vind je dat wel.
Oké, super. Dank je wel voor je komst naar de studio.
Met veel plezier.
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.