Blik vooruit op EventSummit 2019

Na een topeditie van EventSummit 2018 kijken we al reikhalzend uit naar de volgende editie van de beurs op 31 januari in Rotterdam Ahoy. Organisatoren Joris en Arjen zijn hier en verklappen wat ze voor deze editie in petto hebben.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Na een topeditie van EventSummit 2018, kijken we al reikhalzend uit naar de volgende editie van de beurs, op 31 januari in Rotterdam Ahoy. Organisatoren Joris en Arjen zijn hier en verklappen wat ze voor deze editie in petto hebben.

 

Dag Joris, Dag Arjen. Welkom in de studio.

 

Dag Kevin. 

 

Het wordt een jaarlijkse traditie, hé, om jullie hier te mogen ontvangen.

 

Ja. Hoeveel keer al? Het wordt de elfde editie. Ik weet niet of we hier elf keer gezeten hebben. Nieuwe studio, dat wel.

 

Nieuwe studio. 

 

Ja, mooi. Ziet er mooi uit.

 

Dank je wel, dank je wel. Vorig jaar hadden jullie een topeditie, hé? Met EventSummit.

Ik denk een recordeditie zelfs.

 

Ja, vorig jaar waren we een beetje... We hebben vorig jaar 525 exposanten, dat is een stevige groei. Maar de groei zat 'm voornamelijk in de bezoekers. We hadden in één keer 50% meer bezoekers. Dus we waren, eigenlijk, een beetje overdonderd vorig jaar, aan alle kanten, van wat er allemaal kwam binnenstromen. Met als gevolg, ja...

 

Er waren wat wachtrijen.

 

Heel veel mensen. Ja, er waren wat wachtrijen. Ja, ja, dus dat is gelijk punt één, die we hebben gezegd: dit jaar geen rijen meer.

Ja, dat was de eerste en enige keer, hoor. Alle andere jaren niet. Alle andere jaren niet, maar vorig jaar liep het net allemaal samen.

 

En hoe ga je dat dan aanpakken? Als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

 

Ja, Joris, registratie?

De entree is een eenvoudig verhaal. Het was vorig jaar een veelbelovende start up, maar die waren voor die aantallen...

 

Dat was met die polsbandjes, zeker?

 

Ja, met die polsbandjes.

Ja. En die waren er nog niet klaar voor. Wellicht inmiddels wel, maar we gaan echt op zeker, dit jaar, werken. Met aanmelder.nl, een door de wol geverfde partij. En die gaat dat makkelijk aankunnen. Ja, ja.

En ook qua catering hebben we gewoon veel meer, ook grab & go buffetjes, waar je even snel wat kan halen. En ja, we gaan echt... Op veel meer punten kan je eten halen. Want daar stonden ook wachtrijen, allemaal.

Dan kan je heel leuk met foodtrucks gaan werken, maar, ja, die zijn niet allemaal even snel.

 

Nee, nee, ze hebben hun charme, maar snelheid hoort daar meestal niet bij.

 

Maar ja, als je dan tussen de zeven en de achtduizend man totaal, met de exposanten erbij, hebt rondlopen, dan moet je echt wel wat...

 

Dan moet het ook gewoon efficiënt gaan. 

 

Ja, dus dat gaan we doen.

Ja, dat gaat ook wel lukken. Een deel van de catering wordt nu ook uitgevoerd door Ahoy zelf. En die kunnen die aantallen... 

 

Die hebben er ook wel wat ervaring mee.

 

Ja, die hebben er ook wel wat ervaring mee.

 

Maar dus, vorig jaar 525 standhouders. Wat verwachten jullie dit jaar? 

 

Nou, honderd erbij?

Honderd erbij. 

 

Honderd erbij?

 

Ja. 625. Ja, het zijn aantallen.

 

Het begint een... Je zou bijna zeggen: het wordt serieus, hé, jongens.

 

Ja. De no-nonsense er een beetje af.

No-nonsense. Nee, we worden wel serieus, nu. Maar ja.

Ja, maar we hebben gezegd: als het serieus wordt, houden we ermee op.

 

Waar ligt dan die limiet? 

 

Nou, het is een aantal en we hebben natuurlijk een concept. We hebben wel heel mooi vier hallen. We hebben Ahoy hal 2, 3, 4 en 5. Dus dat is heel mooi in te delen in...

Outdoor en actief en de festivalhoek krijgt één hal. Twee hallen met locaties. En we hebben dan één hal met evenementbenodigdheden, de dienstverlening, tech en online, media en branche. Dus die hebben ook mooi... Dus het is wel heel mooi gesegmenteerd.

En we gaan weer werken met een soort gang naar het midden toe. Net als vorig jaar. Met een mooi centraal middenplein waarvan je zo heel duidelijk...

 

Ja, dat was die vorig jaar, hé? 

 

Ja. De fonteinbar is prachtig.

Ja, dit was het centrale. Hij gaat er nu anders uitzien. Er wordt nog hard aan gewerkt. Het wordt weer heel duidelijk, maar ja, het is veel.

Maar ja, we groeien door en wat moet je?

Maar ons concept leent zich wel voor een bezoeker om, heel efficiënt zo, alle exposanten te bezoeken. Je wordt niet gevangen in een barretje. En we gaan hard werken. Dat bezoekers snel kunnen vinden, wat ze zoeken.

Dus dan is het niet dat ze die 625... Niemand bezoekt 625 exposanten.

 

Het zou straf zijn, in één dag.

 

Nee, dat zou heel straf zijn, maar...

Nee, maar iedereen gaat toch gericht zoeken naar... 

 

Tuurlijk, je weet al wel waar je ongeveer naar op zoek bent. En hoe ga je dat concreet doen?

 

Concreet. We hebben een samenwerking nu met Wizzymaps. Dat is een hele mooie, interactieve plattegrond. Waarbij je heel snel kan zoeken wat waar is.

We gaan ook met touchscreens bij de entree werken. Je kunt zoeken welke standhouder je wil, klik je erop, gaat een lampje branden ergens. Of dat licht op, op die plattegrond. En andersom kan je op de plattegrond drukken en dan krijg je aan de andere kant wie dat is. En dan kun je heel snel een route bepalen.

En dat schort er nog wat aan, maar dit is wel de verbetering ook. Dat je van tevoren kan zeggen: nou, ik wil die en die. En dan krijg je bijna... Kun je een hele route voor jezelf gaan bepalen.

En sinds twee jaar dat we het categoriseren. Dus je zoekt online en techniek, dan weet je heel precies waar je moet zijn.

 

In die hoek, daar staan ze allemaal bij elkaar.

 

En ook de locaties zijn veelal in regio's opgedeeld, dus zoek je iets in Den Haag? Of in Rotterdam? Of in Amsterdam? Dan weet je waar je moet zijn. Dat kan allemaal.

 

Maar jullie hebben dit jaar ook weer een thema?

 

Het thema is: Maak Het Verschil. En dat komt een beetje...

Maak het verschil, maar zoek het meer... Maak het verschil in de hoek waar je social impact kan maken. Ik vind nog steeds dat we een prachtige branche, maar ook een heel vervuilende branche... Vaak met heel veel catering waste, heel veel diesel aggregaten die staan te ronken, tapijt wat weggegooid wordt met beurzen.

Opbouwen, afbreken, weggooien. 

En ik vind dat we nu wel, met zulke aantallen, met ons grote netwerk, ook wel een beetje de verantwoordelijkheid moeten nemen, om te kijken: kunnen wij niet die branche wat duurzamer maken. We zijn lid van MVO Nederland en we hebben daar meeting over gehad. En een simpel iets als monoverpakkingen, plastic lepeltjes, bekertjes, rietjes, dat soort dingen, om die gewoon even uit die branche te halen. Dat is niet moeilijk.

Stellen we ook het voorbeeld tijdens de EventSummit, komende editie: alles vegetarisch, geen plastic bekertje, helemaal niets. Alles is...

Geen tapijt wat weggegooid wordt. Alles wordt gerecycled.

Waren we op de horecavakbeurs en zo van: nou, de komende editie is vegetarisch. En die zei: nou, ik heb hier een hele vegalijn. En toen hebben we die veganistische bitterballen... Nou, ik had al zoiets van: nou, dat zal me effe een bende zijn. Lekker, echt ontzettend lekker. Gewoon lekkerder dan die echte bitterbal. Echt serieus.

 

Maar dat is het soms ook, hé. 

 

Het is lekkerder.

 

Maar het is wel een gedurfde zet. Want ja, je hebt natuurlijk ook bezoekers die zeggen van: ja, geef mij maar die steak, of die braadworst.

 

Maar die wil ik dan ook, bijvoorbeeld, zo'n veganistische bal... En ook, hoe heet het, Grill'nSmoke en Smokey Goodness, die gaan ook vegetarisch. 

Ja, de grote barbecue-jongens, die zijn er al helemaal op voorbereid. Die zeggen: nou ja, dan hebben we ons vegetarische assortiment. Heel veel van die partijen zijn er allemaal op voorbereid. Alleen wij waren...

 

Maar je moet wel een opdrachtgever hebben, die ernaar vraagt. En jullie vragen er nu ook, heel bewust, naar.

 

Ja, we zijn ook met Ahoy duidelijk in overleg, van: dit willen we, dus we willen ook bij ons geen rietjes, geen lepeltjes, geen zaken op gebied van plastic. Ja dus, dat is een gedurfde stap.

Maar dat gaan we ook doorvoeren in het content programma.

Onder andere in het... Nou ja, ons congres heet ook: Maak Het Verschil. Het thema.

En daar gaan we ook meer de sprekers zoeken in de hoek van social impact.

We hebben Florian Dirkse, bijvoorbeeld. Dat is een zeezeiler en die stond ook aan de basis van de Ocean Cleanup. Mede met Boyan Slat.

We hebben Bibian Mentel. Een paralympische sportster met negen levens. Die noemen we wel...

Die met haar Mentelity... Stichting Mentelity. Die komt spreken.

Dus ik wil wel effe de kop, de eventmanagers... De festivalhoek gaat al hard op duurzaamheid. Maar die eventmanagers, daar kan nog wel een omslag gebeuren, in die branche.

 

Toch nog een beetje bewustwording nodig. 

 

Ja, bewustwording.

 

Nee, maar fijn dat jullie daar jullie schouders onder zetten. 

 

Ja, vanuit het hart ook, hé.

Ja, het is geen Greenwatch die het zegt. Nee, ja, dat heb je ook wel. Dat je denkt: wat staan die jongens...

Ja, weet je wel, het is leuk om het allemaal green te doen, maar aan de achterkant, weet je? Maar nee.

 

Ja, want je hebt inderdaad partijen die doen omwille van dat ze dan denken dat ze dan meer succes en rendement uithalen. Maar je voelt bij jullie: eigenlijk, dit gaat hun waarschijnlijk meer kosten dan het opbrengt.

 

Wij vinden, eigenlijk, dat we het niet kunnen maken. Je stelt een goed voorbeeld en dat doet volgen.

 

Ja, absoluut. Mensen die de beurs willen bezoeken, kunnen ze nog altijd gewoon gratis terecht?

 

Ja, het hele dagprogramma is gratis. Ruim dertig sprekers, alle exposanten, entertainment, et cetera. Het ochtendcongres, Maak Het Verschil, daar zijn kosten aan verbonden. Maar er zijn ook een hoop kosten aan de sprekers verbonden.

Ja, ja, ze zijn het wellicht niet gewend, maar het gaat al jaren goed. We zijn langzaam begonnen met voor de ochtend geld te vragen, voor de content. En dat is iedere keer weer uitverkocht geweest, in het begin ruim 200 man, daarna 400 en nu...

600 plekken hebben we. 

Afgelopen 425, nu 600.

 

En dat allemaal gewoon via de website? eventsummit.nl

 

Allemaal via de website eventsummit.nl

 

Heren, ik kijk ontzettend uit naar... 31 januari is het toch, hé?

 

Ja, 31 januari. 

 

Dat ik er op de juiste dag sta, hé.

 

Donderdag 31 januari. De elfde editie, ja.

Dus dat is voor het eerst in januari. 

Ja, voor het eerst.

 

Ja, want jullie zaten vroeger wat later.

 

Nou, februari, maart. Daar zaten we altijd. Het meeste, denk ik, in maart gezeten. Maar 31 januari is echt voor ons een topdatum.

We hebben het meest in de weg gezeten met carnaval. Maar daar zitten we dit jaar niet, we zitten ervoor. We zaten altijd met carnaval, die eerste donderdag van carnaval. Nou, dat is...

 

Dus dit jaar 31 januari. We zullen er allemaal zijn.

Dank voor jullie komst naar de studio.

 

Ja, graag gedaan, het was leuk.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties