Transcript
Hoe haal je het maximum uit je beursdeelname? Angélique Monballieu, die het boek beurssucces schreef, is hier.
Dag Angélique, welkom in de studio.
Dag Kevin, blij hier te zijn.
Je hebt een boek geschreven: Beurssucces.
Klopt.
Waarom heb je een boek, Beurssucces, geschreven?
Ik heb een ontzettende passie voor beurzen. En ik vind het heel jammer, dat heel veel exposanten, ondernemers, heel veel van de kracht van beurzen, gewoon naast zich neer laten liggen. Door, in feite, niet actief te gaan zijn met hun standteam. Door de beurs niet te gaan opvolgen, na de beurs. Of die, inderdaad, voorbereiding, laat ons zeggen, veel te laat gaan starten. Dus, ik denk dat er zoveel kansen zijn, die ze laten liggen, in plaats van dat ten volle te benutten.
Ja, want het is wel een investering, deelnemen aan een beurs. Hoe haal je daar dan, volgens jou, het maximale uit?
Ik ben er mij 100% van bewust, dat het investeren in een beurs, een groot deel van het budget, van een marketingbudget is.
Ten eerste: de beurs te gaan integreren, binnen uw marketingplan. Dus, niet het te gaan zien, als iets dat alleenstaand is en dat, na die dagen beurs, is afgelopen. Dus, ik denk dat het heel belangrijk is, dat je uw beurs ook gaat opvolgen. Want, als je dat niet gaat doen, dan ga je nooit beursresultaat halen.
Jammer genoeg, we spreken van 70%. In Nederland heb ik, vorige keer, 80% gehoord, die zijn beurs niet gaat opvolgen.
En dan kun je geen beurssucces hebben.
Maar wat bedoel jij dan concreet met beurs opvolgen? Mensen nabellen?
Wel, laat ons zeggen, we beginnen meestal al met, tijdens de voorbereiding, uw opvolging te gaan plannen. Dus, heel vaak, kom je na de beurs toe, terug op kantoor en daar ligt een hele stapel mail. Allez, vroeger was dat een stapel, maar je hebt post, je hebt mails. En, als je natuurlijk, tijdens uw voorbereiding, uw planning gemaakt hebt: hoe je de opvolging gaat doen. Wie dat gaat doen. En ook ervoor gaat zorgen, dat je, bijvoorbeeld, enkele dagen vrij genomen hebt, om die opvolging te kunnen plannen, dan ga je veel efficiënter gaan werken. De mail die je opvolgt, direct al klaar, op voorhand. Nog enkel: naar wie ze moet verstuurd worden. Dus, dat, denk ik, is een heel belangrijk punt.
Maar als jij beurssucces wil halen, moet je absoluut doelen gaan stellen. Moet je, op voorhand, beslissen van: waarom ga ik nu naar die beurs? Heel vaak, als ik iemand aanspreek, een exposant, en ik zeg: ja, wat is jullie doel dan? Kijken ze mij aan van: we staan hier toch?
Aanwezig zijn.
Ja, aanwezig zijn. Maar, aanwezig zijn, is, volgens mij, niet voldoende. Uw zichtbaarheid vergroten, gekend worden, herkend worden en erkend worden, binnen een sector, doe je sowieso. Maar je moet, uiteindelijk, uw leads wel gaan opvolgen. Dus, je kunt dat ook op verschillende manieren gaan doen.
Je zegt: je bepaalt, op voorhand, je doel. Dat betekent ook dat, afhankelijk van je doel, de ene beurs misschien wel, of niet, geschikt is voor jouw bedrijf.
Absoluut. Een doel bepalen is, in feite, al weten, aan welke beurs je gaat deelnemen. Heel vaak worden mensen, ondernemers, gebeld: ja, wil je nog deelnemen aan die of aan die beurs? Maar ga je, bijvoorbeeld, niet in uw eigen regio zitten. Als je in een beurs in Hasselt gaat staan en je werkt, normaal, in de regio van Gent. Ja, dan is dat, misschien, niet jouw doelgroep, die je daar gaat vinden.
Vaak probeer ik ook, toch, aan ondernemers te zeggen: misschien is het goed om eens een totaal andere beurs, die je niet direct in uw gedachten houdt, om die eens te gaan bezoeken en te kijken in hoeverre je daar gaat stralen, of niet gaat stralen.
Dus, de keuze van uw beurs is zó belangrijk. Ik wil nu, bijvoorbeeld, Batibouw even nemen. Een beurs waar zowel Nederlands, als Frans gesproken wordt. Ja, als je niets van documentatie, niets van communicatie, niets van opvolging in het Frans hebt, dan ga je al de helft van de bezoekers links laten liggen, ongeveer.
Dus, ik denk dat het toch wel een hele belangrijke overweging is, over: aan welke beurs je gaat deelnemen. En telkens opnieuw, door die doelen en die doelgroepen te gaan. Want elke beurs kan voor u een andere aanpak vereisen.
Ja, je zegt het: schitteren op een beurs. Betekent mooie stand neerzetten.
Ja, een mooie stand is sowieso... Ja, ja. Een mooie stand vind ik altijd belangrijk. Want, uiteindelijk, het visuele, dus... Ik spreek altijd: je moet een beurs beleven met zeven zintuigen. Dus, het visuele springt altijd in het oog. Maar, als ik visueel een prachtige stand zie en ik zie de mensen op hun gsm staan kijken, zodat ik jou niet aankijk, wel, dan werkt het ook niet.
Of, als je helemaal achteraan, in je mooie stand vanachter kruipt, achter uw scherm, en zit te tokkelen, dan ga je ook bezoekers niet aanspreken.
En een bezoeker, die moet altijd, op gelijk welke stand, een kleine drempel over. Dus help die. Zorg dat je de communicatie... Zet uw big smile op. Allez ja, dat zeg ik altijd. En spreek mensen op een rustige manier aan.
Iets wat wij heel vaak horen: als je deelneemt aan een beurs, dan je naar... Dat hoor ik dan toch, in ieder geval, zeggen: dan ga je naar daar, omwille van de bezoekers die daar zijn.
Klopt.
Maar toch hoor ik heel vaak het advies van: ja, maar ja, je moet ook je eigen klanten uitnodigen.
Daar ben ik het 200% mee eens, want er is een verschil tussen bezoekers op de beurs en bezoekers op jouw stand. Dus, een beursorganisatie, die heeft, sowieso, ook een database van, ja, vorige beurzen enzoverder. En die gaat zorgen dat daar bezoekers gaan rondlopen, op die beurs. Maar als jij zelf bezoekers wilt hebben, dan moet je, op één of andere manier, wel ook jouw eigen klanten, potentiële klanten, gaan informeren, dat je überhaupt op die beurs bent.
De digitalisering, social media, die helpt, sowieso, eraan mee, om ervoor te zorgen dat mensen zich, op voorhand al, meer en meer gaan informeren. Want, de tijdsbestek, die er op een beurs gebeurt door, zeker op publieksbeurzen, neemt in feite af. Dus, zorg dat ze ook op jouw stand komen.
Als ik tegen je zeg: Kevin, ik sta op Festivak. Ga je mij even een bezoekje brengen? Dan is de kans veel groter, dat je mij inderdaad een bezoekje brengt. Dan dat je gewoon rondloopt op de beurs en niet persoonlijk door mij bent uitgenodigd. Dus, communicatie is...
Want voor jou is het evident dat je daar staat. Maar niet voor de bezoeker.
Jouw boek, waar kunnen we dat krijgen?
Mijn boek is, uiteraard, te krijgen bij mijzelf. Dus, een mailtje volstaat: angelique@beurscoach.be
Of ga via mijn website. Maar het is ook te verkrijgen in digitaal. Dus, via bol.com, managementboek of, uiteraard, ook de betere boekhandel, kan het zeker besteld worden.
Oké, super. Angélique, dank je wel voor je komst naar de studio en voor het delen van deze tips.
Het was zeer aangenaam om hier te zijn. Dank u wel, Kevin.
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.