Etiquette voor eventmanagers - Wie zit waar? (deel 3)

In deze minireeks, Etiquette voor eventmanagers, leer je alles, wat jij als organisator moet weten over etiquette. Expert Vincent Vermeulen legt uit, in deze aflevering, hoe je een seating plan opstelt.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

In deze minireeks, Etiquette voor eventmanagers, leer je alles, wat jij als organisator moet weten over etiquette. Expert Vincent Vermeulen legt uit, in deze aflevering, hoe je een seating plan opstelt.

 

Dag Vincent. 

 

Hallo.

 

In deze etiquette-aflevering gaan we praten over het seating plan.

 

Ja. Wie zit waar aan tafel? Dus we beginnen eigenlijk altijd met het opstellen van waar de tafels zouden staan. Wat wij zouden aanraden, is, ten eerste, dat de eretafel, afhankelijk van welk evenement het is, centraal staat. Of op een strategische plaats. Bij eender welke tafel u opzet, als dat nu één tafel is voor een diner, dan is het eigenlijk aangewezen, dat de gastheer de deur in de gaten kan houden. Dat hij ziet wat er gebeurt.

Dat is ten eerste. Dan hebben we de Engelse tafel en de Franse tafel.

 

Er is al een verschil.

 

Er is al een verschil. Maar het is ook opnieuw...

Want er is zo een grote vraag van: wie zit nu waar aan tafel. Moet dat man-vrouw, man-vrouw? Of moeten we dicht bij de directeur zitten? Of noem maar op. Er zijn heel veel regels, maar in mijn bescheiden mening, is het allerbelangrijkste: de sfeer. De sfeer aan tafel. U kunt man-vrouw, man-vrouw. Maar dat is vandaag de dag geen garantie meer.

Maar wat is, bijvoorbeeld, de Franse tafel? Als we een lange tafel zouden hebben, dan zitten gastheer en gastvrouw rechtover mekaar aan de lange zijde van de tafel. Bij de Engelse tafel is dat net hetzelfde, maar dan zitten gastvrouw en gastheer aan het korte eind van de tafel. Dus verder van mekaar verwijderd.

Welke tafel het ook zij, aan de rechterkant van de gastvrouw, zit altijd de eregast. Aan de rechterkant van de gastheer, zit altijd de partner van de eregast. Ongeacht het geslacht. Want ik zeg maar iets: als er, bijvoorbeeld, een ambassadrice is, die zou dan rechts van de gastvrouw zitten.

 

Ah ja, oké.

 

Ja. En haar partner aan de rechterkant van de gastheer.

Dus dat is een eerste manier van het op te lossen. Bijvoorbeeld met de Franse tafel gaan we dan verder uitbouwen naar de buitenkant. Met de minder belangrijke personen helaas. Dat is hoe we dat gaan opstellen.

 

Dus als je helemaal aan het uiteinde zit, dan weet je hoe laat het is.

 

Dan weet je hoe laat het is, ja, inderdaad. Bij de Engelsen is dat beter. Want de minst belangrijke persoon, zit nog altijd dicht bij de gastheer of gastvrouw. Dus dat valt eigenlijk nog niet zo op.

Je kunt ook perfect mensen bij elkaar gaan plaatsen, aan de hand van gespreksonderwerpen. Ik zeg maar iets: twee mensen zitten in het bankwezen, of in de verzekeringswereld. Zet die wat dichter bij elkaar. Dat kan een leuk gesprek opleveren.

 

Ja, want in de vorige aflevering gaf je al aan: het is jouw rol, als gastheer, om ervoor te zorgen dat mensen zich op hun gemak voelen. Er een beetje rekening mee houden, wie je naast elkaar zet, kan daar wel bij helpen.

 

Inderdaad en vooral als we kijken, bijvoorbeeld, naar huwelijksfeesten. Sommige familieleden kunnen nogal een keer een verleden hebben en dan gaan we die niet zo dicht bij elkaar plaatsen.

Dus, het is eigenlijk wel een hele fijne, delicate puzzel, die moet in mekaar gestoken worden.

Maar de regels die we kunnen onthouden, zijn: staar u niet blind op die man-vrouw, man-vrouw, denk aan de sfeer aan tafel, en als het toch wat formeel wordt, hou de eregast aan de rechterkant van de gastvrouw en de partner van de eregast aan de rechterkant van de gastheer.

 

Je gaf daarstraks aan: een evenement met meerdere tafels. De eretafel lijkt me duidelijk. De gastheer, gastvrouw, met de belangrijkste gasten.

 

Klopt.

 

Maar hoe ga je dan verder, in die zaal?

 

Wel, soms is er daar een klein beetje een misvatting. Sommige mensen zeggen van: kijk, we hebben, bijvoorbeeld, de tafel van de directeur. En daarnaast moet de tafel van de onderdirecteur. Wel, het is natuurlijk leuk als we dat kunnen doen. Maar voor mij is het geen prioriteit. Waarom niet? De sfeer wordt gecreëerd aan tafel. Hij zal bijna nooit zich omdraaien en praten met iemand aan een andere tafel. De directeur zou kunnen rechtstaan en van tafel tot tafel gaan. Op huwelijksfeesten zien we dat ook. En dat is het leuke aan de interactie op een feest.

Maar ja, er zijn misschien andere redenen, waarom tafels zo zouden geplaatst worden. Want het vreemde is, dat de eretafel meestal het verst geplaatst wordt van de keuken. Dus, wat logistiek misschien wel een keer makkelijker kan zijn, om het eten wat warmer op tafel te krijgen. Mocht die dichter bij de keuken staan. Dus, het is een beetje contradictorisch.

Maar het is het gevoel op het einde van de dag, die de doorslag zal geven.

 

Nog één laatste vraag. Is er nog een specialleke met ronde tafels? Of maakt dat helemaal niet uit, is het altijd hetzelfde principe?

 

Wie zat aan het hoofd van een ronde tafel?

 

Ja, moeilijk, hé?

 

Koning Arthur, zeggen ze dan. Maar dat is niet zo. Want Koning Arthur ging ervan uit, dat iedereen gelijk was aan een ronde tafel. Dat was de bedoeling. Dus, als we dat zouden doen, opnieuw kijken we naar de gastheer. Als die aan een ronde tafel zit, is het richting deur. En dan zit rechts van hem, die partner van die eregast. En dan bouwen we uit. Dus, ideaal gezien, aan een ronde tafel, zit de gastvrouw rechtover de gastheer.

 

En ik neem dat je dat ook altijd aangeeft, met naamkaartjes op de...

 

Op de kop van de setting, zeg maar, dus waar hier de lepel zou liggen. Daar zou het naamkaartje liggen. En in de etiquette is het eigenlijk zo, dat een naamkaartje altijd hoort handgeschreven te zijn.

Dus, voor een evenement van 500 personen, veel plezier.

 

Absoluut, Vincent, dank je wel voor je komst naar de studio.

 

Met veel plezier.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties