Een blik achter de schermen bij Easyfairs

advertentie

Wie denkt dat je bij Easyfairs-locaties, als Antwerp Expo, Flanders Expo en Nekkerhal, alleen maar terecht kan voor grote beurzen, heeft het flink mis. Meer nog, het bedrijf achter deze toplocaties investeerde flink in mogelijkheden voor bedrijfsevenementen. Daarover wilde Kevin meer weten.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Wie denkt dat je bij Easyfairs-locaties, als Antwerp Expo, Flanders Expo en Nekkerhal, alleen maar terecht kan voor grote beurzen, heeft het flink mis. Meer nog, het bedrijf achter deze toplocaties investeerde flink in mogelijkheden voor bedrijfsevenementen. Daarover wilde ik meer weten.


Dag Alain.


Dag Kevin, goedemiddag.


Welkom in de studio. Jij bent Chief Operating Officer en Head of Venues bij Easyfairs. Voordat we in het topic van het gesprek komen, Easyfairs, wie is dat eigenlijk?


Easyfairs is eigenlijk de groep die twee activiteiten heeft.

Enerzijds organiseren wij in ongeveer 18 landen meer dan 230 evenementen. Op jaarbasis. En dat samen met een 780-tal talenten.

En de tweede tak, die houdt zich bezig met het uitbaten, het managen van evenementenlocaties. Dat zijn er tien. Drie in Nederland, drie in Zweden en vier in België. En algelang...

Naargelang de venue, liever, zijn we al dan niet eigenaar.

Zoals Flanders Expo, Antwerp Expo, daarvan zijn de stenen eigendom van onze groep. De grond is dan weer een erfpacht van de steden. De respectievelijke steden.

De Nekkerhal en Namur Expo huren wij van de stad.


En daar zijn jullie eigenlijk uitbaters.


En daar zijn wij uitbater, voor een bepaalde duur. Dat meeloopt met het huurcontract dat we hebben, ja.

Dus twee activiteiten: evenementen organiseren en evenementenlocaties uitbaten.


Oké, voor we naar die locaties gaan. Want daar zit van alles te bewegen. Wat ontzettend interessant is, om zo meteen even op in te zoomen.

Maar voor we daar naartoe gaan. Vanuit de groep die jullie hebben, welke trends zien jullie op die markt?


Wel, we zien dat, als je kijkt naar het evenementiële, wat een beetje ons DNA is, dat doen we het meeste. Dat is het organiseren van beurzen. Daar zien we dat de B2C-beurzen, dus de publieksbeurzen, het niet makkelijk hebben. Tenzij je in een bepaalde niche de marktleider bent. 

Ik geef een voorbeeld: wij hebben een aantal Comic Cons. Zoals FACTS en Made In Asia. Made In Asia, die trouwens 70.000 bezoekers aantrekt op een weekend. Daarin zijn wij marktleider. En dat proberen we ook heel goed te doen. En als we daarin marktleider zijn, dan gaan we dat ook proberen geo-klonen in andere landen. Dus, wij hebben er nu meer dan twaalf. Van dergelijke evenementen. Dus die doen het zeer goed. Die zijn heel stabiel, die groeien ook nog elk jaar.

 

Ja, want 70.000 man is veel, hé?


70.000 man is heel veel, ja, dat klopt. En in Gent is dat 40.000. Per FACTS dat we hebben. We hebben er twee. Op een weekend. Twee dagen zelfs. 40.000 mensen.

Nu, dus als je niche bent in een bepaald domein, dan doen die beurzen het nog altijd heel goed. Publieksbeurzen. Maar we zien dat nationale beurzen, als we kijken naar België, dat die het iets moeilijker hebben. Er zijn voldoende signalen, recent nog in de pers gekomen, die dat aantonen. Als we kijken naar wat wij doen. Wij werken meer regionaal. Daar zien we...

Ik geef een voorbeeld, net achter de rug: Bouw&Reno. Nu bezig: Wonen. Bis in oktober, een bouw- en verbouwsalon. Daar zien we dat we toch 10-11% stijgen in aantal bezoekers. Hoe komt dat? Mensen gaan liever dichter bij huis. Gaan spreken met exposanten. Die het ook kan realiseren, hun project. Je hebt weinig met naar een beurs te gaan, op een nationale beurs, waar je dan ook niet de uitvoerder kunt zien. Waar je iemand ziet van Luik, terwijl jij in Gent woont. Nee, dan ga je naar de bouwbeurs in Gent. Dus we zien wel dat de B2C-beurzen, nationaal, het moeilijk hebben. Regionaal zie je het niet. Daar zien we zelfs een lichte stijging. En de B2B-beurzen, afhankelijk van het thema, doen het nog altijd uitstekend. Dus dat zijn een beetje de trends.


Jullie zitten natuurlijk ook, met die locaties, heel strategisch, om die lokale markten te gaan bedienen.

We hebben het nu net over die ene tak gehad, die jullie doen. Dat organiseren van die beurzen. Maar anderzijds hebben jullie uitbating van die locaties. Zie je daar verschuivingen?


We zien inderdaad dat het aantal beurzen afneemt. Het aantal beurzen neemt af. En we hebben ervoor gekozen, als groep, om echt de kaart van die evenementensector te trekken. En dat hebben we een aantal jaren geleden gedaan.

Dus, als je nu kijkt naar de verdeling in aantal evenementen, dan zitten we nu, op vandaag: 50% zijn niet-beurzen. Dus onze groep heeft natuurlijk, vanuit zijn DNA, vanuit het organiseren van beurzen en evenementen, echt wel dat expo-gehalte. Maar we proberen met onze locaties net af te stappen van dat expo-gehalte.


Maar 50%, dat verbaast mij eigenlijk wel. Want als je de namen van de locaties noemt: Antwerp Expo, Flanders Expo. Ik denk eigenlijk spontaan niet meteen aan evenementen.


Aan evenementen, klopt. En dat is ook de reden...

En ik zal er straks iets meer op ingaan. Dat is ook de reden waarom we nieuwe merken lanceren. Qua evenementenlocaties. Of qua concepten. Die we, los van het expo-gegeven, introduceren in de evenementenmarkt. Recent nog: de Avenue. Die geopend is in Antwerpen. Antwerp Expo. Op de site van Antwerp Expo, liever. Wel, dat is eigenlijk een strategische doelstelling. Om effectief meer evenementen aan te trekken. En een beetje af te stappen van dat expo-gegeven.

Maar natuurlijk, het is ook een vraag die we intern hebben gesteld: Flanders Expo, moet je dat niet gaan hernoemen? Maar we hebben een onderzoek gedaan en het is een site die zo gekend is.


Natuurlijk.


Dat je dat niet zomaar van naam verandert.

Anderzijds zien we ook, in het onderzoek dat we hebben gedaan, dat is dat Flanders Expo minder en minder als een expo-site wordt gepercipieerd. Want men verwijst naar de K3-shows. En de musical die daar plaats heeft gevonden. En een keer een jumping. En een keer een tv-opname. Dus het wordt, meer en meer, al gezien als een niet-expo-site. Al is het zo dat nog de helft expo's zijn.

 

Nu als je het over die evenementen hebt, hé. Je noemt nu een aantal voorbeelden. Dat zijn nog altijd publieksevenementen. Maar ik lees dat jullie ook meer en meer op bedrijfsevenementen, corporate events aan het inzetten zijn.


Ja, klopt. En dat gaat gepaard met heel veel investeringen. Om een expo-site een multiformat venue te maken, heb je heel veel investeringen nodig. Dat gaat over signalisatie. Digital. Dat gaat over mobiliteit. Dat gaat over bepaalde infrastructuur. Ik heb het dan over blackboxen.

Dat gaat ook niet alleen over infrastructuur, maar ook over commerciële aanpak. Het verhuren van een evenementenlocatie naar de corporate markt, is anders dan dat je dat doet naar een beursorganisator. Dus dan gaat het over vrijheid van catering. Dan gaat het over vrijheid van rigging partner. Audiovisueel, wat ga je daarmee doen?

Dus vroeger was dat effectief allemaal vrij strak gebonden aan de venue. Ja, wil je competitief zijn, dat zijn zaken die je los moet laten. Dat zijn zaken waar je de vrijheid geeft aan de spelers die jouw locatie gebruiken. En dat is voor ons een grote mind-shift geweest, een paar jaar geleden. Maar we zien dat het heel succesvol is en dat is de groei naar 50% evenementen, op dit jaar. En we gaan verder. Dat ga je ook straks zien. Ik heb een aantal zaken mee.


Wel, ik wou daar eigenlijk naartoe.

Want het is natuurlijk allemaal gestart met een hele reeks investeringen, die jullie al gedaan hebben.


Klopt.


Recent nog, zoals je net al aangaf. En die ook nog op de planning staan. Maar misschien moeten we beginnen met het begin, hé.

Op een gegeven moment zijn jullie Flanders Expo beginnen aanpakken.


Ja, klopt. Een viertal jaar geleden, je ziet trouwens hier de foto van die locatie, hebben wij eigenlijk de Flex XL als soort hart, op de site Flanders Expo, gaan aanpakken. En je ziet hier trouwens al een aantal voorbeelden van hoe het ingericht is. Wat voor ons de start van eigenlijk een nieuwe look-and-feel...

Hier zie je de geluidsmuur trouwens, die we hebben toegevoegd, 

We hebben alles in een nieuw kleedje gestopt en we hebben recent de vijftigste organisatie in de bloemetjes gezet. En gelinkt aan de Flex XL, want daarover hadden we het daarnet, hebben we ook ons inkomgebouw multiformat gemaakt, in feite. Want dit is nu, leeg, een inkomhal, die de verschillende hallen met elkaar in verbinding brengt. Maar hier zie je, bijvoorbeeld, hoe diezelfde inkomhal, als een eventlocatie wordt gebruikt. Waar je niets meer ziet van de kassa's die er zijn of de inkombalies die er zijn. Waar je niets meer ziet van draaideuren, die dan een functie hebben als toegang. Maar je ziet deze ruimte nu volledig ingekleed. En ook daar zien we, in combinatie met de Flex XL...


Ja, want die ligt ernaast en de hallen aan de andere kant, hé?


Ja, klopt. Links van de foto zijn eigenlijk de hallen. Die we eigenlijk doen vergeten, doen opgaan in het niets. Volledig afgesloten. En je maakt eigenlijk een mooie connectie met die Flex XL. En we zien meer en meer evenementen komen. Voor nieuwjaarsfeesten, product launches. Ook een ideale locatie om food trucks binnen te rijden. Dus je ziet effectief dat die investering direct heeft gerendeerd. En ik zei het: recent hebben we het vijftigste evenement, daarin, gevierd. En we blijven verder gaan. De boekingen lopen binnen.

 

Maar als organisator heb je natuurlijk ook het voordeel van die centrale ligging van jullie locaties.


Klopt, ja.


De parkeergelegenheden.


Klopt, ja.


Dat zijn de troeven die je meeneemt, hé.


Dat zijn de troeven die we meenemen. Onze venues zijn inderdaad, onze locaties liever, liggen overal vrij centraal. Antwerpen, Mechelen, Gent, Namen. Vlot bereikbaar. Parking. Openbaar vervoer. En dat maakt dat mensen...

Ja, het is niet meer zo evident om een unieke locatie te vinden, die én bereikbaar is...

Dat is niet meer evident. Denk maar aan lage-emissiezones. Dank maar aan de mobiliteit. Wij hebben net het geluk dat we direct bereikbaar zijn. En dicht bij een stad. Antwerp Expo, met een tramlijn, direct naar centrum. De grootste tramlijn ligt aan onze site in Gent. Tramlijn 1. Ze noemt ook Flanders Expo. Dus ja, dat zijn voordelen die weinig locaties hebben. En we zien daar nu, dankzij die investeringen, moet ik eerlijk toegeven, daarvan de resultaten.


Ja, oké, maar dan gaan we van Flanders Expo naar de Nekkerhal. Waar jullie de Nekkerbox hebben neergezet. En die kennen wij zeer goed, want daar is ook het Get Inspired evenement. Ik denk drie jaar, ondertussen.


Twee jaar geleden.

Ja, klopt.


Twee jaar geleden.

Ja, dat is ook weer zo'n verhaal van een gigantische hal, waar jullie toch voor die corporate markt iets sterks in gedaan hebben.


Het is zo: wij hebben die hal sinds 15 januari 2015, ik ga het nooit vergeten, in concessie genomen.

Daar waren toen zestien beurzen. Zestien beurzen. Wij hebben vorig jaar afgeklopt op ongeveer een zestigtal evenementen. Een combinatie van beurzen, maar vooral, ik dacht een vijfentwintigtal, ook de 50% waar ik het net over had, waren corporate events.

En toen we die hal in concessie namen, was de grootste opmerking: ja, dat is een veel te grote hal voor, pakweg, een evenement van 500-600 mensen. Dat is ook de reden waarom we de Nekkerbox als een soort merk apart in de markt hebben gezet. Waarbij je in een grote hal toch een kleiner evenement, in een blakcbox, kunt organiseren. Met parking, terug, naast de deur. Vlot bereikbaar. En hier zie je, bijvoorbeeld, een evenement dat hier een zittend diner organiseert. Met een podiumactiviteit. En je ziet drie...

Een blackbox met drie ruimtes. En die verhuren wij. Minstens om de twee weken, zit die vol.


Wat mij, als organisator, er zo sterk aan...

Allez, wat ik er zo sterk aan vond, was de flexibiliteit om de ruimtes ook anders in te gaan delen.


Ja, absoluut. Het is een blackbox die vast is. Maar toch flexibel genoeg. Hier zie je hem. En je zou het niet zeggen, als je als bezoeker daar bent in geweest, dat dit er rond staat. Dat die hal op die manier geconcipieerd is. Maar je bent echt in een aparte zone.


 

Nu, voor je event logistiek is dit ook superhandig, hé.


Ja, absoluut.


Je kan er gewoon helemaal rond.


Allemaal backstage. Een ruimte waar keukens achter kunnen. Waar stockage kan gebeuren van audiovisueel materiaal. Of verpakkingsmateriaal. Of waar, we hebben het al een paar keer gehad, voertuigen, vanuit de achterkant, gewoon de blackbox binnen komen gereden. Dus, allez, ik zeg het: het is echt een schot in de roos. We zien het, na drie jaar, waar we van zestien naar zestig evenementen gegaan zijn. De feedback van de organisatoren die er zijn geweest, is ook lovend. Om zoiets te hebben.

We noemen ook de locatie Nekkerhal Brussels North. Niet zomaar gekozen. Vijftien minuten van Brussel. En goed, het werkt. Ik kan niet meer zeggen dan dat. En dat was voor ons de grootste doorbraak in de evenementensector, moet ik zeggen. Dit heeft een versnellingseffect gegeven, om effectief die kaart verder te trekken.


Om ook aan Easyfairs te denken, als je een corporate evenement wilt organiseren.

Nu, dit zijn allemaal investeringen die jullie in het verleden hebben gedaan. Nu, heel recent is Antwerp...


Antwerp Expo.

Eerst en vooral: Antwerp Expo hebben we een nieuwe façade gegeven. Het was ook broodnodig, mag ik eerlijk toegeven. Want uiteindelijk: dat is het visitekaartje van de site. Met daarvoor de tramlijn richting centrum. De parking daarnaast. En ja, uiteindelijk begint alles met een mooie façade. Dat is uw visitekaartje, waar mensen ook binnenkomen. En dat is het eerste project, dat we vorige zomer hebben gerealiseerd.

Hier zie je Avenue. En dat is een nieuwe realisatie. Dus wij hebben die evenementensector goed bevraagd. Van: wat ontbreek je nog in Antwerpen? Er zijn een aantal locaties. Ze liggen niet altijd op de juiste plaats. Er zijn op een aantal locaties wel wat werken, de komende jaren. En dat was voor ons de ideale gelegenheid om zoiets te bouwen en te realiseren. En op een viertal maanden hebben wij, achteraan Hal 4, Avenue gebouwd. Net zoals bij de Neckerbox: een aparte identiteit. Een aparte locatie. We positioneren het echt als een aparte locatie. Met, rechts van de foto, een eigen bezoekersparking. Een aparte inkomzone, die direct toegang geeft tot die Avenue. Tweeduizend vierkante meter vrijheid. Want ik heb daarnet gezegd: catering, audiovisueel, rigging, noem maar op. Het is vrij ter beschikking. Men kan het invullen zoals men wil. Je hebt daarbij ook de mogelijkheid om het uit te breiden.

Hier zie je een beetje renders van de binnenkant. Wat hebben we gedaan? Tweeduizend vierkante meter, rondom: moltondoeken. Ook opdeelbaar in drie zones.


Eigenlijk hetzelfde concept als de Nekkerbox.


Hetzelfde concept als de Nekkerbox, maar als een gebouw apart. Wat je dan ook veel meer kunt verhuren, want vaak is het in de Nekkerhal toch wel...

Naar capaciteit toe, hebben we niet altijd die Nekkerbox ter beschikking. Hier is het een apart gebouw. Dat je apart kunt verhuren. En uniek bij dit concept, dat is dat we daar een technisch grid hebben in geplaatst. Acht tracking systemen zorgen ervoor dat je, eender waar in die hal, met een druk op de knop iets kunt gaan ophangen. Dus geen extra ophangpunten meer. Je kan opdelen op welke plaats je ook maar wilt. Je kan zaken naar boven brengen, naar beneden aansturen. Dus, dat is iets uniek. Het is echt plug-and-play.

En alle mensen die we hebben uitgenodigd - we hebben eind december een sneak preview gegeven voor de evenementenmarkt - waren lovend. We hebben nu al boekingen. Zonder dat we echt, en grande masse, hebben gecommuniceerd over Avenue. We hebben recent de persvoorstelling gehad. En iedereen die daar binnenkomt, ziet gewoon de eenvoud van: ah, die kosten kan ik uitsparen. Ik heb die zaken niet meer nodig. Ik kan het gewoon efficiënt maken met een verkorte opbouwtijd, waardoor wij meer klanten kunnen uitnodigen. Of organisatoren kunnen aantrekken. Dus het is echt een multifunctionele hal. Met alle features die een evenementensector nodig heeft.

En in hartje Antwerpen. Hartje, met een kwinkslag uiteraard. Bereikbaar.


Ja, het is wel vlakbij het centrum, hé.


Het is vlakbij het centrum, absoluut. Goed bereikbaar. Maar je hebt gewoon weinig locaties in die regio, met dergelijke capaciteiten. Twaalf meter hoogte. Alle mogelijke indelingen.


Nu, je zei daarnet: aparte hal. Dat betekent ook dat er bedrijfsevenementen kunnen doorgaan, op momenten dat jullie grote beurzen hebben.


Klopt. Meestal, de bedrijfsevenementen zijn ook 's avonds. De beurzen stoppen om zeventien à achttien uur. Dus we hebben daar ook aan gedacht.

Het is ook: er zijn maar een aantal dagen op het jaar, dat die site verzadigd is. Ik denk aan de boekenbeurs.


De boekenbeurs, ik was er net ook aan aan het denken.


Dan gaan we daar ook geen corporate events kunnen hosten. Maar dat is acht dagen op een jaar. Er zijn weinig evenementen die heel die site lamleggen. Op een ganse dag, inclusief de avond. Dus daar houden wij voldoende rekening mee. Naar beschikbaarheden toe. En effectief: het functioneert los van de rest. En daar hebben we echt op ingezet.


Maar daar houdt het niet mee op, hé? Want jullie hebben nog plannen.


We hebben nog veel plannen. Niet meer in Antwerp Expo, voorlopig.

Hier zien we het vernieuwde Flanders Expo. Lang over gepraat en nu is het eindelijk concreet. Letterlijk volgende week gaan we onze partner kiezen, met wie we een nieuwe bardage, en voor mensen die de bardage-term niet kennen, dat zijn eigenlijk de nieuwe gevels, die we gaan aanbrengen op de locaties in Flanders Expo. De hallen, liever. Dus we gaan werken met twee tinten. Een soort kameleonkleur. Een kleur die zich aanpast naargelang de lichtinval. Of de zon die erop zit. Of schaduw. Het is echt een communicerende kleur, waar we de zijhallen mee gaan bekleden. We gaan ook veel groen aanbrengen. Nieuwe signalisatie. We gaan dat ook gepaard laten gaan met een nieuw logo Dus we gaan volledig die identiteit van Flanders Expo veranderen. We gaan iets doen wat al lang verwacht is, of lang gevraagd is. We gaan dat echt een nieuw visitekaartje geven. En hier zie je nog een aantal beelden van hoe dat eruit zal zien.


Het ziet er indrukwekkend uit, hé?


Het ziet er echt indrukwekkend uit.

We hebben die renders nog aan niet veel mensen getoond. Omdat we echt concreet wilden zijn, van: dan gaan we beginnen, dan gaan we eindigen. En ik kan u zeggen dat dit deze zomer wordt gerealiseerd.


Deze zomer al?


Deze zomer, ja. Dus wij gaan volgende week de aannemer aanduiden. En de bedoeling is om in mei-juni te gaan starten met deze realisatie, ja. Ja en je ziet trouwens: ik heb nog een andere foto. Hoe de inkompartijen, waar je, misschien voor mensen die het voor zich hebben, het beeld met die koepels, die gaan volledig...


Het is veel strakker.


Strak, veel strakker. Met aparte inkomzones. Aandacht voor groen. We hebben ook de binnenkanten aangepakt en het zal effectief een metamorfose zijn. En we hopen daar ook de evenementensector mee aan te spreken. En ook voor Flanders Expo te kiezen als evenementenlocatie. Voor corporate events.


Nu, want dat is natuurlijk...

Het gros van onze doelgroep, van onze kijkers, is natuurlijk geïnteresseerd in die corporate events. Je gaf daarstraks al aan van: oké, wij begrijpen, als Easyfairs, dat dat een andere markt is. Dat je meer vrijheid hebt enzoverder.

Qua commerciële propositie, heb je daar ook een verschil met het huren van de klassieke hallen? Of...?


Ja, klopt.

Als je kijkt naar de evenementensector, zij zitten vaak in, als ik het zo mag noemen, zwaar woord, tender processen. Of zij worden gepitcht, als ik het zo moet noemen.

Als een evenementenbureau van ons een soort all-in prijs heeft, waarin hij kan zeggen: kijk, dat is mijn kost, ik heb geen verrassingen meer. Wat in het verleden, door onze prijsstrategie, wel het geval was. Of onze prijsaanpak. Eigenlijk gezegd, we hadden geen andere prijsaanpak. Door de komst van meer en meer evenementen, naar hen te gaan luisteren, feedback op te nemen, zijn we ertoe gekomen, om effectief aparte pricing...

Pricing à la carte. We hebben, denk ik, acht verschillende prijsmodellen. En voor de evenementensector hebben we ervoor gekozen om echt meer en meer naar all-in concepten te werken. Maakt voor hen het makkelijk om te gaan pitchen. Om hun dossiers voldoende mooi op te bouwen. Waar achteraf geen verrassingen zijn. Voor hen, maar ook niet voor een eindklant, hé.


Nee, beter budgettair dan, op die manier.


Dus beter budgettair te gaan kunnen werken. En dat is iets wat we ook al een paar jaar doen. En waar eigenlijk ook de resultaten van zien.

 

Oké Alain. We zijn onder de indruk. Fantastisch traject. Dank je wel voor je komst naar de studio.


Met plezier. En ik hoop veel van jullie lezers en leden en sympathisanten, te kunnen ontvangen, op één van onze nieuwe locaties.


Met zo'n mooie locaties moet dat wel lukken, hé.


Ik ga ervan uit.


En u, beste kijker, dank voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties