Hoe organiseer je een festivalcamping en vermijd je de valkuilen?

Hoe organiseer je een festivalcamping? Moet je er één op jouw evenement overwegen? En wat zijn de valkuilen? Een vraag voor Festicamp-eigenaar Geert Naudts.

|bekijk origineel
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Hoi Geert, welkom in de studio.


Hoi Kevin, goedemiddag.


Vandaag gaan we het hebben over een heel specifiek onderwerp. Een camping organiseren voor uw grote evenement of festival. En ik merk dat ik groot zeg. Misschien hoeft het niet groot te zijn, ik weet het niet.


Het hoeft niet groot te zijn. Natuurlijk is er altijd, net als op een festival, op de camping ook een economische realiteit. Je moet dus een bepaalde omvang hebben om het rendabel te maken. Maar je kunt natuurlijk kleine en grote campings bouwen.


Waar ik het met je over wilde hebben, Geert...

Omdat je voor FestiCamp werkt. En FestiCamp is, en corrigeer me als ik het mis heb...

Misschien moet ik u die vraag laten beantwoorden. Wat is FestiCamp?


Nou, FestiCamp, de naam zegt het al, is een productiebedrijf voor festivalcampings. Dus eigenlijk doen we hetzelfde als een productiebedrijf. Of we leggen het altijd uit als een architect. Wat een architect met een gebouw doet, doen wij met een camping. Dus we produceren. Wij bouwen. Wij ontwerpen. Wij opereren. En zo leveren we het hele pakket op het gebied van festivalcampings.


Oké, als je kijkt naar een festivalcamping. Wat zijn de belangrijkste zaken waar je als festivalorganisator op moet letten? Misschien wel de grootste valkuilen waar je op moet letten bij het organiseren van zoiets?


Er zijn één, of eigenlijk twee, grote valkuilen.

Ten eerste: het probleem is een festivalcamping, het ziet er hetzelfde uit als een festival. Maar het is een beetje zoals skiën en langlaufen. Het ziet er hetzelfde uit: je doet het in de winter en je doet het in de sneeuw. Maar het is niet hetzelfde. Er zijn meer verschillen dan dingen die hetzelfde zijn. En dat is de meest gemaakte fout die festivalpromotors maken als ze naar hun camping kijken. Je hebt een idee en het ziet er allemaal heel eenvoudig uit. En je denkt: oh, dit idee gaan we toepassen. Maar misschien werkt het wel jouw idee, op jouw festival, maar op de camping ligt dat anders. Dat is het eerste, het belangrijkste. Het is anders. Het is niet hetzelfde. Het is iets anders.

Ten tweede, omdat je je festival hebt, wat een enorm ding is, met veel, wat we noemen, zwaartekrachten. Dus alles wordt een beetje het festival ingezogen. Waardoor de camping...

We zeggen altijd dat campings de stiefkinderen zijn van de festivalindustrie. Dus zodra het festival zo gaat, gaat alle aandacht naar het festival. En dan zit je een beetje vast op de camping. Je hebt dus een partner nodig. Je hebt iemand nodig die toegewijd is aan de camping. En wie er op de camping blijft.

Dat zijn de twee grootste dingen.


Maar als je naar een camping kijkt en je begint met een blanco canvas. Om het zo te zeggen.


Groen canvas in onze...

 

Groen in deze…

In het beste geval. Ik kan me voorstellen dat dit niet altijd het geval is. Je moet alles bouwen. Van water, toiletten, douches. Zelfs winkels om eten te kopen. Wat zijn de dingen die u meestal voor een camping levert?


Het begint natuurlijk allemaal bij uw locatie. Zo groen mogelijk. Je hebt gras nodig om je tenten op te zetten. En dat is al het eerste.


De festivalpromotor kan kiezen uit twee velden. En hij zal het mooiste veld voor het festival pakken. Maar op een festival heb je houten vloeren. Je hebt de aandrijfplaten en dat soort dingen. Maar je mag een campingtent alleen op een grasveld opzetten. Dus daar is de eerste strijd. En dan heb je natuurlijk nog wat hekwerk en wat basis bouwmateriaal nodig. En dan, zo'n beetje de eerste primaire dingen, zijn toiletten. Douches, dat is nieuw. Op een festival heb je geen douches. Je hebt wel op een camping. Dus op het gebied van water heb je...


Je hebt meer water nodig. Je hebt ook meer riolering nodig. Dus dat is al een groot ding om over na te denken. Ook qua capaciteiten. En dan moet je bijvoorbeeld licht toevoegen, dat is een goede. Eigenlijk zet je op een festival drie à vier grote lichtmasten neer. Maar op een camping moeten mensen slapen. Dus in de geest van een festivalpromotor zegt hij: ja, oké, we hebben al vier grote lichtmasten van dertien meter geboekt. Ja, je hebt het heel goed gedaan, maar mensen zullen niet slapen.


Nee, als zoiets boven je tent hangt.


Ja, maar het lijkt logisch. Ja, het is gewoon het opzetten van vier lichtmasten. Nee, het is niet zomaar vier lichtmasten opzetten. Want hoe meer licht je op een camping hebt, hoe meer chaos het wordt. Omdat mensen niet slapen. Als je het een beetje donkerder maakt, worden mensen kalm en gaan ze slapen. En je zult een heel gemakkelijke nacht hebben. En dan moet je natuurlijk kijken naar eten en drinken. Bij routering. Veiligheid, een beetje.


Dus eigenlijk zijn de dingen in lijn met het festival. Je moet het echter vanuit een andere hoek benaderen.


Ja, maar er zijn ook minder voor de hand liggende zaken. Zoals bijvoorbeeld een infopunt. Uitleggen waar iedereen moet zijn. Beveiliging, zoals je al zei. Je wilt het 's nachts stil hebben, zodat mensen echt kunnen slapen. Wat niet zo makkelijk is, denk ik, als mensen van een festival komen.


Ja, dat is ook een van de verschillen tussen een camping en een festival: hoe mensen zich gedragen. Je kunt veel meer, hoe zeg je dat, duidelijk zijn naar dingen die je wel of niet van bezoekers accepteert. Maar als iemand, ik weet het niet, aan het vechten is op je festival, kun je gewoon zeggen: oké, ga naar buiten. Met de uitsmijters, zoals ze zeggen. Maar op een camping, als je iemand hebt die 1200 kilometer vanuit Zuid-Frankrijk met zijn auto heeft gereisd, en hij is dronken, zet je hem dan om vier uur op straat in een vreemd dorp? Of aan een grote snelweg? Nee, je kunt het niet zomaar doen. Dus we zijn vaak in gesprek met de beveiliging die zegt: ja, die jongen of dat meisje, ze moeten gaan.

Maar je kunt ze niet op straat zetten. Ja, dat kan. Maar je wilt niet...


Nee, die verantwoordelijkheid wil je niet nemen.


Nee. Dat is jouw probleem.

Dus, zoals ik al zei, alles ziet er hetzelfde uit, maar je moet het vanuit een andere hoek benaderen.


Ik ken veel van de campings die je organiseert, je voorziet ze ook van tenten die al te huur zijn. Is dat de nieuwe trend in festivalkamperen? Dat mensen geen eigen tent meer meebrengen?


Ik denk dat het een nieuwe trend was. Volgens mij is het niet meer nieuw. We zagen het omdat ik sinds 2003 op campings woon. Dus daar heb je...

Ook mijn leeftijd wordt nu bekendgemaakt.

En in 2010 en 2012 zagen we dat mensen...

De behoefte en de manier waarop mensen kampeerden op campings...

Ja, er was een soort verschuiving. Er was meer vraag naar gebruiksgemak. En een hogere vraag naar comfort en extra beleving. Dat zijn eigenlijk de twee dingen. Wij, met FestiTent, mijn andere bedrijf, bieden het gebruiksgemak. Maar dan heb je natuurlijk ook nog de glamping. De bell tenten, de lodges en ga zo maar door. Dat is eigenlijk een ander segment. Dus we zeggen altijd dat je de drie segmenten van een camping hebt.

De reguliere camping: mensen die met een eigen tent komen.

Dan heb je het gebruiksgemak: de FestiTents.

En dan heb je nog de glampings.

Het is als een stad waar je een tweesterrenhotel, een driesterrenhotel en een vijfsterrenhotel hebt.

En we denken dat de markt groeit. Gemiddeld zien we tussen de twee en drie procent van de bevolking, op een gemiddelde camping, die zich in een vooraf geplaatste accommodatie bevindt. Maar in Engeland hebben onze Engelse collega's al vijf tot zes procent. En bijvoorbeeld op de Dreamville, de Tomorrowland-camping, zien we dat zo'n 20% van de mensen in een pre-pitched accommodatie zit. Dus we denken dat de markt enorm is in termen van vooraf geplaatste accommodaties. En het is heel belangrijk om die trein te halen als festivalpromotor.


Nu, we zagen het tot nu toe als de productie. Maar je hebt ook de bediening van de camping. En ik kan me voorstellen dat als je enkele duizenden gasten hebt...


Je bent zelfs groter dan de grootste hotels. En je moet er ook voor zorgen dat mensen in de juiste... Nou, ze kunnen zelf bepalen in welke tent ze willen slapen. Maar ze hebben hun eigen plek die toegewezen moet worden. Je hebt ook al dat soort gastrelaties. Mensen aan boord en ga zo maar door.


Ja inderdaad. Eigenlijk run je een dorp met zeven, acht, negen, tien, twaalf, vijftienduizend mensen. Met minder middelen. Je zit in een tijdelijke structuur. Je bent eigenlijk in een veld met stroom en wat water. En ook, de mensen hebben een andere status, zou ik zeggen. Ze zijn daar met hun tent, dus ze zijn een beetje blootgesteld aan de natuur. Naar het weer. Ze zijn soms dronken. Ze zijn slecht voorbereid. Ze doen niet...


Het begon te regenen en ze hadden bijvoorbeeld alleen een T-shirt meegenomen. Dat zijn dus allemaal zaken waar u mee te maken krijgt, waar u rekening mee moet houden bij het exploiteren van een camping. En het moeilijkste daarvan is, en dat is ook een groot verschil met het festival: je festival begint bijvoorbeeld om 12.00 uur en eindigt om één, twee, drie uur. Dus eigenlijk, als je op je festival bent, als festivalpromotor, en je ziet, na vijf minuten: we hebben een fout gemaakt, de bar, ik weet het niet, is verkeerd, je sluit je ogen en wacht op twaalf uur. En dan heb je twaalf uur om te wisselen. Want dan gaat iedereen naar huis of naar de camping en heb je je eigen locatie. Je kunt alles...

Als je wilt kun je het hoofdpodium op zijn kop zetten.


Maar dan een camping, die opent op vrijdag om 12.00 uur en sluit op maandag. Vierentwintig uur, er is iets. Er is behoefte aan iets. Mensen hebben bepaalde dingen nodig. Dus je hebt nooit de veilige tijd of de pauze om dingen te veranderen. Wat ook heel moeilijk is.


En bijvoorbeeld: crew catering. Het is een klein stukje van de puzzel, maar we moeten...

We hebben soms meer mensen 's nachts wakker dan overdag. We hebben dus ook crew catering nodig om vier uur 's ochtends. Want mensen werken 's nachts twaalf uur. Dus als je afhankelijk bent van de crew voor de catering op het festival, heb je niets. En dat is ook een discussie die we veel hebben met festivalpromotors. Omdat je ontbijt, lunch en diner hebt. Maar bij ons is het ontbijt om zeven uur 's avonds. Voor de helft van onze mensen. Dus dat is een interessante...

Ja, het is een andere wereld.


En, gewoon uit nieuwsgierigheid, slaapt de crew dan ook nog op de camping? Blijven ze daar ook?


Ja, die keuze hebben we bijna twintig jaar geleden gemaakt. Dus we werkten niet met veel, hoe noem je dat, voetbalclubs en jeugdscoutingdingen en ga zo maar door. Wij zijn altijd op zoek naar mensen die bij ons willen werken. Wie we betalen. En wie we vragen om op de camping te verblijven. Dus mensen die bij ons werken, komen op vrijdag binnen en blijven tot maandagavond. En het is één grote familie die bij elkaar blijft. Ook om ze op de locatie aanwezig te hebben, voor het geval er iets mis zou gaan, heb je je crew bij je. Er is dus altijd de ene helft slapend en de andere helft aan het werk.


Misschien als laatste vraag, als een festivalorganisator aan het nadenken is: moet ik beginnen met een camping, ja of nee? Wat zijn de redenen om dit te doen? Is het een winstgevende onderneming? Voor het feest. Zijn er nog andere redenen die u zou willen overwegen?


Nou, ik zal een adviseur antwoord geven. Het hangt er van af.

Het hangt er dus van af. Het is heel moeilijk om een camping winstgevend te krijgen. Als je kijkt, alleen, op de camping. Dus als je het mij vraagt: moet je het voor het geld doen? Ik zou zeggen: blijf erbuiten. Maar wat een camping doet, het voegt veel extra beleving toe aan de festivalreis.


Bijvoorbeeld: als je een driedaags festival hebt, komen mensen op vrijdag naar je festival. Ze zijn acht uur bij je. En dan gaan ze naar huis, ze komen terug, ze gaan naar huis. Je kunt ze niet echt meenemen in je verhaal.

Aan de andere kant, als ze op vrijdag komen en je kunt ze bij je houden, kun je ze in je verhaal opnemen. Je kunt ze meenemen in je reis, je ervaring. En dan gaan ze maandag met een heel goed gevoel naar huis. Dat is dus de grootste winst voor een camping. En natuurlijk, hoe langer ze bij je zijn, hoe meer ze waarschijnlijk zullen consumeren. En wat dat betreft. Het is dus erg moeilijk om naar de Winst & Verloren van de camping te kijken. Je moet het in een groter plaatje plaatsen. En dan is het natuurlijk een groot extraatje en een grote winst voor iedereen.


Oké Geert, ik denk dat ze een expert zoals jij nodig hebben om ze te helpen, dus we zullen de link onder de video plaatsen.

Geert, heel erg bedankt voor het delen van je inzichten over festivalcampings.


Ja, het was me een genoegen en ik wens je een hele fijne dag en een hele goede festivalzomer.


Dank u. En jij thuis, bedankt voor het kijken naar onze show, ik hoop je volgende week te zien.

Advertenties