Transcript
Hallo Jan, welkom in de studio.
Dank je.
Vandaag gaan we het hebben over begrafenissen. Misschien niet het meest voor de hand liggende onderwerp een evenementenplatform. Maar als ik me niet vergis, zien we een grote verschuiving van traditionele begrafenissen, zoals we die vroeger hadden, naar steeds meer echte gebeurtenissen als uitvaart.
Inderdaad, waar begrafenissen de laatste 100 jaar vrij standaard waren. Mensen kozen om religieuze redenen. Voor een kerk of een plaatselijke plaats om de begrafenis te houden. We zien dat de verschuiving naar meer persoonlijke uitvaarten gaat. Dus mensen proberen iets te doen dat meer past bij de persoonlijkheid van de overleden persoon. Dus daar zien we dat mensen op sommige plaatsen graag iets specifiekers doen. Iets specialer. Want de meeste uitvaarten zijn nogal een standaardpakket. En je gaat naar een uitvaartverzorger en je vraagt ze iets te doen, een crematie of een begrafenis en dan regelen ze iets voor je. Tegenwoordig zijn er meer opties om uit te kiezen. Voor een begrafenis. En natuurlijk, wanneer iets wordt gekozen, wordt het populairder. Zoals andere mensen zien dat er tegenwoordig meer mogelijkheden zijn.
En er komen steeds meer overeenkomsten tussen een uitvaart en een traditioneel evenement. Omdat je niet meer naar dezelfde locaties gaat. Doe iets anders. Misschien een tent in de tuin. Misschien een traiteur hebben enzovoort. En dan hebben we het steeds vaker over een evenement.
Inderdaad. Voordat je een kerk had. Of een andere ruimte waar we de ceremonie zouden kunnen doen. Maar tegenwoordig kiezen mensen een minder voor de hand liggende plek.
Sommigen houden van een privéruimte. Of de plekken die we kennen van traditionele evenementen. Als een prachtig park. Misschien een kasteel. Of een mooi gebouw waar we iets kunnen doen. Of de plaatsen die we gebruiken voor huwelijken. Het zijn een beetje dezelfde plaatsen die tegenwoordig steeds populairder worden voor begrafenissen.
En dan moet je natuurlijk alles regelen. Omdat de meeste van hen blackboxen zijn. Of hebben niet de klassieke dingen die we nodig hebben voor een begrafenis.
Maar als je naar een traditioneel evenement kijkt, heb je in het beste geval maanden van tevoren om je voor te bereiden enzovoort. Maar een begrafenis...
Nou, ik neem aan dat je geen maanden van tevoren krijgt om je voor te bereiden. Het moet heel snel gaan. Is dat niet moeilijk om te doen?
Ja, normaal heb je tussen de vijf en tien dagen. Het is de meest klassieke periode waarin we een uitvaart regelen. Natuurlijk is het een korte termijn. Het is best moeilijk. Maar in onze branche zijn we gewend om alles in zo'n korte tijd te doen en te regelen. Het maakt ons dus een heel flexibel bedrijf. En de mensen met wie we werken zijn...
Ze weten dat als we ze bellen, het op zeer korte termijn zal zijn. De meeste professionele partners om mee samen te werken, weten dat als we ze bellen, het vijf tot zes dagen later is. Natuurlijk weten zij ook wat hun exacte mogelijkheden zijn. Omdat de meesten van hen hun schema klaar hebben. Zo weten ze of ze nog de capaciteit hebben om iets extra's mee te nemen voor een uitvaart.
En staan de meeste evenementenbedrijven of bedrijven open voor dit soort kansen?
Ja, je ziet dat het best moeilijk is. Want niet elke locatie zou graag een kist in de buurt willen hebben. Ze zijn dus meer open als we mensen gebruiken die gecremeerd zijn. Dus ja, het zal...
We voelen nog steeds dat er een speciale sfeer hangt. En niet iedereen is blij om begrafenissen in hun ruimtes te regelen. Maar dat is iets dat aan het veranderen is. En ik denk dat dat een van de redenen is waarom steeds meer mensen kijken naar een begrafenis, laten we het zo noemen. In plaats van een heel traditionele ceremonie. Voor iedereen hetzelfde. Als je eenmaal bij zo'n bijzondere uitvaart bent geweest, voel je de sfeer, zie je het verschil en kun je het natuurlijk zoveel persoonlijker maken. En als iemand er eenmaal een heeft bezocht, willen ze hetzelfde voor zichzelf hebben. Dus en dan beginnen ze erover te praten met familie en vrienden en dus, als er iets met hen gebeurt, zien we dat: oh ja, zodra hij me vertelde dat hij een begrafenis bezocht, zou hij hetzelfde willen hebben.
Het is net als wat we doen als we bijvoorbeeld naar een huwelijk gaan, we zeggen: oh, dit was leuk. Heel goed gedaan. Ik vond de catering leuk. Ik vond de omgeving leuk. Ik vond de agenda leuk. Ik wil hetzelfde voor mij hebben. Zo gaat dat ook met begrafenissen.
Maar dat is iets wat je ook al zei voordat we begonnen met het opnemen van dit interview. Het is die mentaliteit die aan het veranderen is en dat mensen nu praten over begrafenissen.
Vroeger was het inderdaad een taboe om over zulke dingen te praten. Maar nu zeggen mensen wat ze voor zichzelf willen. Wanneer ze weggaan.
Dat zorgt ook voor een nieuwe dynamiek, denk ik.
Ja, mensen die nu sterven, ongeveer negentig negentig jaar oud, leefden heel eenvoudig.
Mensen die jong sterven of de komende twintig jaar gaan sterven, die hadden vroeger een heel ander leven. We willen allemaal een extravaganter leven. Dat zien we dus ook bij begrafenissen. Omdat de meeste begrafenissen de persoonlijkheid van de overleden persoon moeten weerspiegelen.
Nu is een evenement, als een begrafenis, niets totaal nieuws. Als je terugkijkt, hadden koningen en zeer prominente mensen al een soort van evenementen. Maar nu begrijp ik het, het is ook voor normale, gewone mensen. Zulke dingen doen.
Dat is correct. Als er iets bijzonders is gebeurd, zoals een ongeluk waarbij veel mensen zijn omgekomen, zul je zien dat er ceremonies zijn die meer georganiseerd zijn dan de klassieke ceremonies.
En dan heb je de prominente mensen, zoals iemand die beroemd was. Deze mensen hadden eerder een heel speciale begrafenis. Maar nu beginnen meer gewone mensen, net als jij en ik, iets te doen. En ja, dat is specifieker. Dat ze het goed geregeld willen hebben.
Kun je vanuit je ervaring enkele voorbeelden geven van begrafenissen waarvan je zegt: oké, dat was origineel, dat was iets leuks?
Ja, we hebben verschillende dingen gedaan. De meeste bevinden zich dus in een privésfeer. En we hadden er ook een voor een baby, dat waren de ouders...
Ze verloren hun kind en we organiseerden het in de tuin van een kasteel. En we gingen met de ouders mee. We gingen de locatie bezoeken. We gingen kijken hoe het was. We regelden alles ernaast. En toen boekten we de technische dingen. De horeca. We hebben alles geregeld voor de ceremonie. De muziek. Het was dus eigenlijk een klassiek evenement.
Je bent dan meer en meer een evenementenbureau?
Ja, we beginnen inderdaad een klein evenementenbureau te worden.
Zijn er wettelijke beperkingen aan wat u kunt doen?
Er zijn enkele wettelijke beperkingen. Maar als je binnen bijvoorbeeld Vlaanderen blijft, zijn er natuurlijk meer open grenzen tussen de verschillende regio's. Je kunt dus heel veel doen. Je bent niet gebonden aan je gemeenschap waar je woont. En dat is iets dat vandaag de dag nog steeds leeft. Dat mensen proberen of denken dat ze iets moeten regelen binnen hun eigen gemeenschap. Dat is niet juist.
Maar heeft dat ook niet met de tijdsdruk te maken? Je verliest iemand. Dan moet je: oh, schiet op, schiet op. Zoek een uitvaartonderneming die je kan helpen. Oh, er is er een in de volgende straat.
Ja, het is meer nabijheid. Omdat mensen niet de ervaring hebben om een begrafenis te regelen. Dus wat ze doen, is dat ze nadenken over het eerste dat ze weten. En meestal is het een bedrijf waar ze langskomen of waarover ze van iemand anders hebben gehoord.
Maar waarom zou je geen kwartier rijden naar een beter bedrijf dat meer voor je kan regelen?
En we zien dat er ook een verschuiving is, dat mensen de uitvaartverzorger niet in hun eigen dorp nemen.
Maar ze zoeken iemand die kan regelen wat ze willen. En misschien ook vergelijken wat ze te bieden hebben.
Ja natuurlijk. Je moet vergelijken. Maar er is een tijdsdruk. U heeft geen handleiding van: Ik wil dit precies en kunt u mij een bod doen? Het is erg moeilijk en er zijn ook grote prijsklassen tussen verschillende bedrijven. Dus je moet...
Het is altijd goed om een prijs te vragen. Maar ze kunnen u geen exacte prijs geven voordat ze alles weten wat u wilt. Dus het is een beetje moeilijk om een vergelijking te maken.
Denk je dat deze trend zich zal voortzetten en dat we steeds meer evenementen uitvaarten zullen hebben?
Ja, ik ben er vrij zeker van, want we zien...
Door Corona hebben we veel intieme ceremonies gezien. En er was een tijd dat we met maar vijftien mensen beperkt waren. En die ceremonies waren heel klein, maar heel intiem. En de sfeer was zo bijzonder.
Vijftien was natuurlijk echt niet goed. Weet je, de kleine gezinnen zijn twintig, dertig, veertig mensen. Het is dus niet goed om zo'n beperking te hebben. Maar tegenwoordig zien we, denk ik, meer dan het dubbele van de intieme ceremonies.
Als je terugkijkt op de Corona-crisis, gebeurde er één ding in de evenementenbranche: hybride gaan. Ook met livestreams enzovoort. Dat zag je ook in de uitvaartbranche.
Ja, we hadden al een streamingoptie in onze kamers en hebben deze vanwege Corona gratis aangeboden aan onze klanten. En ik denk dat ongeveer 90% van onze klanten van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om een livestream te doen. En voor onze regio, die niet al te grote regio is, hadden we meer dan 20.000 mensen die een uitvaart digitaal volgden. Het was dus heel veel.
En dat blijft ook?
Ja, we bieden het tegenwoordig nog steeds gratis aan. En we zien dat mensen de kans grijpen. Omdat sommige mensen moeten werken. Ook voor de uitvaarten bieden wij de on demand service aan. We zien dus veel kijkers in de avond of de volgende dag. Of het weekend dat volgt op de ceremonie.
Dat gaat ook over gemak. Als je naar je werk moet en je het later kunt bekijken.
We hebben allemaal veel digitale vergaderingen, dus...
Tegenwoordig zijn de meeste ceremonies nog steeds tussen tien en twaalf. Dus als je een vergadering hebt of je kunt niet vrij zijn. Of je moet een uur, twee uur rijden om bij een begrafenis te zijn, misschien wel 45 minuten. Ja, je verliest een halve dag. Maar nu volg je het gewoon online. Je gaat gewoon aan de kant in je kantoor en je kunt een uur vrij nemen om een begrafenis te volgen.
Ja en waarom niet bijvoorbeeld de ceremonie op een zaterdagavond doen?
Waarom niet?
Dat zijn we niet gewend, maar waarom niet?
Of zelfs op een zondag. Wij nog...
Daar hebben we soms vragen over. Het punt is dat we nog steeds de gemeenschappen hebben. We hebben nog steeds...
Voor een begrafenis heb je deze gemeenschappen nodig. En de mensen voor de gemeenschap, die werken eigenlijk alleen van negen tot vijf. We kunnen dus niet alles bieden voor een uitvaart. S avonds. Maar in de particuliere zaken zoals ceremonies zouden we dat prima op een zaterdagavond kunnen doen. Of op een zondag. Maar het zal...
Misschien wil je niet dat je weekend verpest wordt door een begrafenis.
Ja, het hangt allemaal af van hoe je naar een uitvaart kijkt. Het is ook leuk om gewoon afscheid te nemen van een dierbare. En dat zijn we gewend...
En dat kan ook iets cultureels zijn. We zijn eraan gewend dat het iets droevigs is. En dat is het in zekere zin ook duidelijk. Maar als ik vrienden hoor praten over hun begrafenis, dan hebben ze het over: oh, neem een fles champagne. Heb een feestje. Geniet ervan.
Het zal voor mij hetzelfde zijn, want ik heb altijd gezegd dat het genieten zal zijn, het leven vieren. En het is de moeite waard om over te praten.
Al zo'n drie, vier jaar willen we binnen ons bedrijf de klanten, die het willen hebben, echt een feest van het leven bieden. En we gaan het niet te treurig maken. We houden ceremonies waar mensen tegelijkertijd lachen. Want het leven bestaat niet alleen uit die verdrietige momenten. We hadden ook zoveel gelukkige momenten. Dus je moet die gelukkige momenten onthouden en niet alleen die laatste weken of maanden of jaren in iemands leven.
Had je al een klant die brutaal genoeg was om te zeggen: oké, zo wil ik het doen?
Ja natuurlijk doen we dat. Meer jongere mensen, die hun eigen begrafenis willen regelen. We hebben veel dossiers op ons kantoor van mensen die hun uitvaart regelen. En de meesten van hen hebben liever een gelukkige begrafenis. Dus met champagne. Met goede catering. Beperkt. Met vrienden. Of groot, zoals een feest. Het hangt allemaal af van de persoon.
Hoe werkt dat?
Misschien zijn er kijkers die zeggen: oh, dit is interessant. Dat wil ik ook doen. U komt in contact met een uitvaartonderneming. En je bespreekt gewoon: oké, dit en dit is iets wat ik wil?
Ja, het is net als wanneer u een bruiloft of een ander familie-evenement regelt. Je neemt gewoon contact op met een uitvaartbureau en vraagt naar de mogelijkheden. Ze vertellen wat mogelijk is en wat niet. En zij kunnen u de kosten geven en u kunt een regeling treffen.
Weet je: het moeilijke is dat als je gaat trouwen, het binnen twee jaar is. Laten we hopen dat u de komende twee jaar uw uitvaart niet hoeft te regelen. Maar dat gebeurt ook met mensen die ziek zijn.
Ja inderdaad. Misschien, vanuit jouw oogpunt, wat advies voor de evenementenbranche. Omdat je zei: oké, nog niet iedereen is open. Aan de andere kant is het misschien een mooie kans. Omdat het niet in de spits is, de meeste van die begrafenissen. Dus voor cateraars, evenementenlocaties enzovoort kan dit een kans zijn.
Natuurlijk kan het. En daarom verbazen we ons erover dat er nog veel aarzeling is. Uit de evenementenbranche. We zouden graag meer partners hebben die ervoor open staan. En we zijn van plan om tegen het einde van het jaar een nieuwe website te hebben. Waar we meer mogelijkheden gaan bieden en waar we arrangementen, zoals evenementen, gaan maken voor uitvaarten. Het is een big business en het gaat veranderen. De komende vijf jaar zal er een grote verschuiving plaatsvinden. En ik zie nog steeds dat veel evenementenbedrijven een beetje bang zijn om naar de uitvaartbranche te komen. Het enige moeilijke is de wetgeving. Want je moet nog weten wat kan en wat niet. En natuurlijk zijn er nog meer praktische zaken, waar je een uitvaartondernemer nodig hebt. Want je hebt nog een lichaam en je moet al het vervoer et cetera doen.
Ja, maar dat zijn jouw zaken.
Ja, je kunt iets regelen.
En natuurlijk houden de traditionele uitvaartverzorgers niet van een tweede feestje. Ze willen alles zelf doen. Het is makkelijk, ze hoeven er niet over na te denken en ze krijgen er geld mee.
Maar dat is het verschil: bij ons bedrijf zijn we gewoon open. En we hebben ervaring met evenementen. Dus we weten hoe het moet. En wij regelen het. En dat is een van de grote kansen die we hebben. Tegen onze collega's. Omdat we de ervaring hebben.
Oké, Jan, heel erg bedankt voor je komst en het delen van je inzichten in deze specifieke branche.
Ja. Graag gedaan.
En jij thuis, bedankt voor het kijken naar onze show, ik hoop je volgende week te zien.