AI: de gamechanger in de evenementenindustrie

Als eventorganisator ben je ongetwijfeld bekend met de snelle opkomst van AI en ChatGPT. Maar hoe kun je deze technologieën inzetten om je evenementen naar een hoger niveau te tillen? In dit gesprek met Rutger Bremer van Momice, verkent Kevin de verschillende toepassingen en mogelijkheden.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Dag Rutger, welkom in de studio.


Dank je wel.


We gaan het vandaag over een erg actueel hot topic hebben: artificial intelligence. Waarom is dat nu, op dit moment, zo'n brandactueel ding geworden?


Ja, omdat er...

In november is er een deur open gegaan. Bij een bedrijf. En dat heeft twee producten gelanceerd. En daarmee kan ineens de hele wereld gebruik maken van de kracht van kunstmatige intelligentie, artificial intelligence. En dat woord, ChatGPT, dat hoor je overal. Maar ook DALL-E is een heel interessante.

ChatGPT genereert tekst en die kan je eigenlijk als een slimme chatbot inzetten voor wat je dan ook maar wilt. Of het nu een recept is of een moeilijk script schrijven. Dat kan hij.


Oh, recept heb ik nog nooit geprobeerd.


Ja, die is ook leuk.


Dat is misschien ook wel leuk.


Ja, dat is ook wel interessant.

Maar ja, sinds november vorig jaar, eigenlijk 2022, zijn die tools beschikbaar geworden voor de hele wereld. En iedereen begint daar, binnen zijn eigen interesses, mee te spelen. Van: wat doet dit voor mij? En ja, dit heeft zo'n grote invloed op ons. Hoe wij het werk dat we aan het doen zijn...

Dingen die we leuk vinden. Dat we allemaal heel nieuwsgierig zijn maar ook een beetje angstig. Van: wat gaat dit doen? Eigenlijk weet niemand hoe het afloopt. En daardoor is er zo'n enorme populariteit rondom deze thema's. Omdat sommige mensen bang zijn voor hun baan. Van: oh, heb ik dan straks nog wel een baan? Maar ook het onbekende van de technieken. Gaan de robots ons overnemen? Die gedachte. Maar andere ook heel nieuwsgierig. Van: wat kan kunstmatige intelligentie voor mij betekenen? Kan ik dingen leuker, makkelijker maken? Dat maakt dat dit onderwerp, AI, ineens heel erg een vogelvlucht, een stroomversnelling, eigenlijk, in is gekomen. Want, ja, het bestaat eigenlijk al...

Tien, twintig jaar zijn we al met AI bezig. Ja, het begint nu ineens beschikbaar te zijn voor iedereen en we zien het allemaal nu bij ons toepassen.


Wat je typisch ziet als zo'n nieuwe technologie uitkomt, is een enorme piek in interesse. Iedereen heel enthousiast. Kijk eens wat het kan. En dan komt er typisch ook een kantelpunt. Want dan beginnen mensen te zien van: oh, maar het is toch niet zo helemaal 100% correct. Er zijn toch ook limitaties. En zo verder.


Jij bent er nu al even mee aan het spelen. Hoe kijk jij er nu naar? Nu je er al even mee bezig bent. Nog altijd even verwonderd? Of heb jij ook zoiets van: goh, het is knap maar er zitten toch beperkingen aan?


Ja, de beperkingen vind ik nog niet eens...

Ja, die beperkingen zie je wel. Alleen, je ziet, een jaar geleden, toen mensen over ChatGPT praatten en daarmee gingen testen, toen zag je dat de resultaten gewoon nog niet zo goed waren. En je ziet nu, in een jaar tijd, dat die heel veel beter zijn geworden. Dus, dat waarvan je nu denkt: dat is nog niet goed genoeg, dat is een kwestie van tijd.

 

Evolutie, ja.


Evolutie.

Het andere kantelpunt dat ook interessant is, is: waar gaat dit naartoe? Want er lijkt niemand echt controle over te hebben. Van wat er allemaal gaat gebeuren straks.

Dus ik ben tweeledig. Eén: nieuwsgierig. Van: wat gebeurt er? Wat is er nu beschikbaar? Wat werk wel? Wat werkt nog niet? En hoe we dat wat nog niet werkt, wel werkzaam krijgen? Of beter maken. Hoe kan ik er ook beter in worden? Om het te begrijpen. Maar aan de andere kant: gaan we niet de gevaarlijke kant op, zeg maar? Maar blijven we wel doen waar we als mens op aarde voor zijn. En elkaar blijven zien. Alle menselijke factoren, zeg maar, die ook een rol blijven spelen.


Ja, want welke toepassingen zie jij dan concreet, voor de evenementensector zelf?


Ja, dus ik zie, bijvoorbeeld, vooral in het maak-proces van evenementen...

Die is best wel interessant. Omdat: zo'n tool als ChatGPT, die kan je dus alles vragen. Als een chatbot. Een opdracht geven. Bijvoorbeeld: maak een mooie titel voor mijn evenement. Als een soort inspiratietooltje. En als je niet blij bent met het resultaat, dan kan je zeggen: ik wil nog zeven suggesties. En dan geeft ie er nog zeven. En dan zeg je: nou, ik wil met deze woorden erin. Nu, dan doet ie daar weer zeven. Dus het is een soort inspiratietool.

Maar dan kan je ook zeggen: over dit evenement, wat zijn de onderwerpen die bij mijn doelgroep spelen? Dus dan kan je een heel programma creëren voor je evenement. Krijg je voorgeschoteld wat er speelt. Dus een doelgroepanalysetool heb je ineens tot je beschikking.

Ja en de volgende stap is: oké ja, dan heb ik mijn evenement, heb ik mijn onderwerpen. Schrijf dan ook maar het script. En misschien wel voor die spreker. Doet hij ook. Ja en dus al die tekst, als output eigenlijk, waar we heel lang zelf op zaten te typen, zaten te researchen, onze eigen creativiteit, onze eigen titels, ja, dat wordt ineens een heel ander spel. Want er komt ineens voor jou een gegenereerde tekst, die best wel goed is. Misschien niet helemaal top. Maar dat scheelt veel tijd in het maak-proces. En dat is heel interessant.


Waardoor je als event professional gewoon op andere dingen kunt focussen.


Precies, ja. Ja, dus dat is ook wat ik zeg. Met AI kan je heel veel tijd besparen. Betekent niet dat je tien keer meer evenementen moet gaan organiseren. Maar focus je nu op dat ene evenement dat je gaat doen en maak dat beter. Dus richt je meer op de kwaliteit. Richt je meer op de inhoud. Richt je meer op de kwaliteit van de productie, bijvoorbeeld. Dus gebruik die tijdswinst wel om je event beter te maken.


Ja, nu je hebt het daarstraks al aangegeven, hé. Eén van de dingen die je heel vaak hoort is een soort bezorgdheid: bestaat mijn baan nog? Binnen x aantal jaren. Ik denk dat we min of meer net al het antwoord hebben gegeven. Maar ik laat je toch nog een keer vertellen, om dat dan toch de wereld uit te krijgen. Denk jij dat de event planners vervangen gaan worden door AI?


Ik denk het niet, nee. Zeker niet, nee. Ook: event planners zijn zo goed in hun vak, zeg maar, doordat ze de spil in het web zijn van alle...

Vanuit de stakeholders krijgen ze heel veel informatie. Ze moeten organiseren, produceren. Dat is zo'n complex proces. Dat lijkt me heel lastig. Maar goed, dat is natuurlijk gevaarlijk om te zeggen Want wie weet over een jaar.

 

We halen de video wel offline mocht die achterhaald zijn op een gegeven moment.


Dan gaan we terugkijken en dan gaan we heel hard lachen daarom.

Maar, en daar zit, denk ik, volgens mij wat altijd de rol van die event manager is: de komende nieuwe tools zijn beschikbaar, maar je moet zelf alsnog heel goed doorhebben: waarom organiseren we dit evenement? Wat willen we ermee bereiken? En hoe meer informatie je over je doelgroep hebt en over wat je wilt bereiken, dat stop je in die tools. Om het uiteindelijk beter voor je te laten werken. Of in minder tijd. De events worden daardoor alleen maar beter. Maar de rol van de event manager, die blijft hetzelfde. Alleen: sommige processen gaan veel minder tijd kosten. Of je krijgt veel betere ideeën van jouw persoonlijke assistent. Waardoor het creatieve proces, dat een event manager of event planner vaak heeft, nog meer gestimuleerd wordt. Dus: geen zorgen.


Ja, nu, jullie zijn met Momice sowieso erg innovatief bezig. Altijd al geweest. Het verwonderde me dan ook niet echt om op een gegeven moment te lezen dat jullie als eerste in de markt claimden die nieuwe technologie in jullie product geïntegreerd te hebben. Waarvoor gebruiken jullie het dan precies in jullie event software?


Ja, het begon toen in november ChatGPT beschikbaar was. Toen hadden wij net een uitnodiging uitgestuurd voor onze eigen webinar. Die ging over digirust. Om meer rust in je werkzaamheden te krijgen. En toen had ik de uitnodiging die mijn communicatieprofessional Fleur had geschreven, die was eruit gegaan. Toen dacht ik: nou, ik ga eens kijken of ChatGPT die ook kan schrijven. Of hoe goed die is. En die was 90% hetzelfde.


En Fleur werkt nog bij jullie, ondertussen?


Fleur werkt nog steeds bij ons, ja. En zij was ook verwonderd en zij dacht ook: oké, interessant. Maar in plaats van bang te zijn, dacht ze: hé, ik kan dit ook gebruiken. En ik kan zelf die persoonlijkere slag of die Momice touch eraan geven, die zo'n AI tool niet kan doen. En toen ging bij mij...

Ja, het kwartje viel eigenlijk. We dachten, oké, dit is interessant, want in onze software kun je de uitnodigingen, registratie, die communicatie met je deelnemers heel makkelijk beheren. Maar die moet je nog wel zelf maken. Wat nu als Mo, onze mascotte, dit voor jullie genereert? Met behulp van de input die je geeft in het evenement. Dus de titel, het programma, de sprekers, de datum. Is het live of online? Ja, die informatie kunnen wij geven en dan genereert hij teksten. En dus dat kan je dus nu in onze software doen. Een uitnodigingstekst. Een reminder. Een updatemailtekst. Alles wat tekstgegenereerd is, kun je laten genereren door Mo, de AI-assistent. En dat is wat ons betreft het begin maar hiervan zag ik meteen een toepassing die voor al onze klanten heel interessant is.


Nu, het is leuk dat jullie dat geïntegreerd hebben. Maar hoe werkt het dan concreet? Want één van de moeilijkste dingen bij ChatGPT is een goede prompt schrijven. Want je kan er heel mooie dingen uithalen. Maar als je niet weet op welke manier en de juiste...

En soms is het subtiel, hé. Maar als je hte niet op de juiste manier vraagt, komt er crap uit.


Ja.

 

Hoe hebben jullie dat aangepakt?


Ja, ik zie het als een soort recept. Je ziet soms een plaatje van eten. Van een mooie schotel. Ovenschotel bijvoorbeeld. Denk je, wauw, dat wil ik eten. En als je dat zelf moet ondervinden, hoe je die maakt, dan is dat behoorlijk lastig. En je kan verrassend, positief of negatief, jezelf verrassen daarmee.

En dit recept, dus die prompt eigenlijk, die wij geven, die zit in onze tool verwerkt. Zo kunnen wij, op basis van de informatie die wij hebben over het evenement, in combinatie met dat recept om de teksten te genereren, komt daar met één druk op de knop de uitnodigingstekst uit.


Dus je moet je helemaal geen zorgen meer maken over die prompt. Dat hebben jullie geregeld op basis van jullie kennis en ervaring.


Ja, het enige wat je hoeft te doen, is te kiezen of je de sprekers, bijvoorbeeld, erin wilt hebben. Of je iets over het programma erin wilt hebben. Of ook iets over de locatie wilt vertellen. Want soms is die informatie er nog niet. Dus dat hoeft niet. Maar hoe meer informatie je erin stopt, hij doet ermee, of zij, hen, wat je aangeeft. Dus je hoeft alleen maar te kiezen welke onderdelen je erin wilt.

En de volgende stap is ook dat je de tone-of-voice kunt aanpassen. Want wij hebben nu één tone-of-voice gekozen. Die kan je ook aangeven in dat recept. Maar ik kan me voorstellen dat, ja, voor een evenement, voor de KLM Open bijvoorbeeld, heb je een andere tone-of-voice dan voor een intern evenement. Dus dat lijkt me nog een heel mooie aanpassing, dat je straks zelf aan de knoppen, heel makkelijk, kunt zitten. En dat wij het complexe proces van die prompt op de achtergrond blijven doen.


Ja, dat is wel cool. Nu, jij bent sowieso iemand die heel erg open-minded is rond nieuwe technologie en zo verder. Er zitten heel veel event managers naar ons programma te kijken of te luisteren. Hoe zou jij hen adviseren met dit soort ontwikkelingen, nieuwe innovaties om te gaan?


Ja, ik zou je nieuwsgierigheid willen vragen, eigenlijk, als event manager. Van: ga er gewoon eens mee spelen. Want: het is nu gewoon beschikbaar. Je kunt gewoon een accountje aanmaken bij ChatGPT. En dan kan je gewoon een opdracht geven. Maak een uitnodiging voor dit evenement. En kijk wat eruit komt. Je hoeft er niks mee te doen.


En dan ga je spelen: oh, ik wil dat hij iets korter is. Ik wil dat hij iets langer is. Ik wil dat dit erin zit. Ik wil dat dat erin zit. Het is niks engs. Er komt gewoon een uitnodiging uit. En je kunt ermee doen en laten wat je wilt. En je kunt dus ook zo'n script voor je evenement laten maken. Of misschien, inderdaad, toch denken: hé, die titel voor dat evenement is misschien een beetje saai. Laat ik daar eventjes met ChatGPT aan de slag gaan. Ik zou zeggen: ga ermee spelen. Het woord spelen, is, denk ik, heel belangrijk. Want je hoeft er niks mee te doen. Maar al een keer gewoon een uurtje in je agenda in de week. Je doet het een keer op vrijdagmiddag, als je de andere dingen gedaan hebt. En ga met je teamleden ook gewoon spelen. En zeggen: oh, ik heb dit gemaakt. Oh, ik heb dat gemaakt. Oh maar dit woordje werkt beter dan dat. En dan gaat het leven.

 

Maar dat is het hé.

Eentje die ik, bijvoorbeeld, zelf nu meer en meer begin toe te passen. Dat is ook zo'n leuke. En op een evenement heb je dat ook. Je krijgt van al die sprekers lange teksten over wat ze komen vertellen. En dan is het jouw taak, als marketeer, om daar een mooie korte samenvatting van te maken. Als er nu één ding is waar ChatGPT supergoed in is, is het samenvattingen maken. Dus ik laad die hele tekst op en ik zeg: maak er eens een samenvatting van. Wat daaruit komt, dat is ongelooflijk. Dus ik kan me echt wel voorstellen dat er echt wel...

Er zitten zoveel toepassingen in. Die je vandaag al kan gaan gebruiken.


Ja en ook de bio van een spreker.


Ja, juist.


Vaak is er al heel veel informatie van die spreker op het internet. Ja, laat ChatGPT maar een bio schrijven. Ik heb ook mijn eigen bio geschreven. Die was...


Was die correct?


Hij was hartstikke goed, ja. Het was echt...


Maar dat is, denk ik, wel de disclaimer die we erbij moeten zetten: je moet hem altijd wel checken.


Zeker.


Bij mensen die heel erg bekend zijn, lukt het redelijk goed. Maar als je een iets minder bekende spreker hebt, en die heeft niet de juiste bronnen. ChatGPT verzint gewoon iets, op zo'n momenten.


Precies, hij maakt er altijd wat van en dat kan helemaal verkeerd zijn, inderdaad.


Dus je moet het wel controleren.


Op een ander moment werkte ik ineens bij een bank. Dat was ook wel gek.


Oh, dat is ook wel leuk.


Dacht hij: dat is een andere Rutger Bremer.


Je hebt misschien ooit een project gedaan voor een bank.


Ja, ik weet niet hoe hij daarbij kwam. Maar inderdaad, zeker: je moet het checken. En dat is ook het lastige. Met een zoekmachine, zoals Google, dan kan je redelijk de bron verifiëren. Dat is bij dit niet het geval. Want het hele internet is de bron.


Ja en dat is ook het grappige. Ik weet niet of jij dat al ooit geprobeerd hebt. Maar je moet maar eens aan ChatGPT vragen of hij ook de bronnen kan geven van de tekst die hij heeft gegeven. En dan verzint hij letterlijk ook de bronnen erbij. Maar ze zien er heel erg realistisch uit. Dat is wel knap.


Ja, nu dit is dus ook hoe wij ermee om moeten leren gaan. En dat is een heel andere mindset. De programmeurs van ons vinden het ook heel vervelend, dit. Met kunstmatige intelligentie gaan programmeren. Want het is niet allemaal correct. Het is niet sluitend. Ze geven gewoon in de code ook wat suggesties. Van: nu, dit is ongeveer wat we qua informatie hebben. Doe er maar wat mee. Ja, dat is voor programmeurs...

Nu ja, jij weet dat.

 

Ik herken het, ja.


Dat is helemaal niet fijn. Dat is echt een andere manier van...

Echt een andere mindset is het. Ook dus als je als er zelf, als event planner, mee aan de slag gaat: ga er gewoon mee spelen. Kijk wat eruit komt en beoordeel het, met elkaar. En kijk hoe je het beter kan krijgen en hoe het voor je kan werken.


Maar ik denk dat het daarstraks heel mooi hebt gezegd. Uiteindelijk: het is een tijdbesparende tool. Het gaat heel veel van een manueel werk, dat je normaal gezien zelf teksten zit te maken, wegnemen. Maar het neemt niet jouw verantwoordelijkheid weg. En in plaats van een hele dag die tekst te schrijven, ben je nu misschien nog een uurtje bezig met het nalezen en verbeteren. Maar dat is een fantastische tijdswinst.


Ja, zeker.

Ja en ook in je...

Welke andere evenementen of welke andere onderwerpen spelen er bij mijn doelgroep? Dus dat soort dingen is gewoon...

Ja, je zult zien hoe verrassend goed die onderwerpen zijn. En die kan je ook weer toetsen bij, bijvoorbeeld, je klanten of bij je doelgroep. Van: zijn dit inderdaad onderwerpen die je interessant vindt? Je hebt echt een assistent, eigenlijk, altijd bij de hand. En dat is, volgens mij, gewoon heel fijn.


Als we vooruit kijken...

Ik weet dat dat altijd een moeilijke is, hé. Je hebt ook geen glazen bol, natuurlijk. Maar hoe zie jij het verder evolueren?


Ja, ik volg een paar nieuwsbrieven van een paar heel slimme mensen, die over dit onderwerp... Nu, zij, ze raken ook elke keer weer verbaasd. En dat vind ik een beetje het lastige eraan. Dat als de experts op dit gebied, die, zeg maar, heel goed volgen wat er wereldwijd allemaal mogelijk is. Als die al elke week met een nieuwsbriefupdate komen met: oké, ik dacht dat ik het wist, maar nu is er weer een andere toepassing mogelijk. Dat we ook kunnen laten programmeren. Dat je alle toepassingen...

Ik hoorde ook een heel mooi voorbeeld in een podcast, waarin ze...

Een columnist, die hadden ze gezegd: nu, schrijf maar een dagelijkse column, in de stijl van deze columnist. En bedenk maar even wat de kritiek is op die columnist. En schrijf die teksten beter. En die columnist vond het zelf niet heel fijn, want zijn werk was gewoon weg. Want de dagelijkse columns die gecreëerd werden, waren wel ineens heel erg goed. En ook nog eens in de stijl van hem geschreven. Dus, ja, dan wordt het wel een heel gek speelveld, waar je dan inzit. Met intellectuele eigendom. Wie is nu wie? Moet die columnist zijn eigen chatbot gaan gebruiken, gaan inzetten? Maar als anderen dat namens hem kunnen doen...

Dus ik vind het nog veel te vroeg om te zeggen waar dit naartoe gaat.

 

Ja, ik denk dat er ook nog wel wat wetgeving op komst is. Zeker.

Je hebt het nu over teksten maar hetzelfde met de AI-systemen die foto's en zo verder kunnen genereren. Want dat is ook maf, hé. Als je nu een foto bij je nieuwsbrief moet hebben...

Ik kan het zo gek niet bedenken. Zet een muis op een brommer. En die tekent het voor jou uit. Maar wel gebaseerd op werken van bestaande artiesten. En, ja, hoe zit het dan inderdaad met die intellectual property daarop?


Maar laat het een...

En dat is...

Ik hoor heel veel mensen: ja, maar dat is niet goed, want dan gebeurt er dit. Laat het je niet afremmen om er gewoon mee te spelen. Ontdek het. En dat vind ik, denk ik, dat is het...

Omarm het, zeg maar. Het is er, het gaat niet weg. Dus ga er gewoon mee aan de slag. Kijk wat het voor jou kan betekenen. Want anders, dan kan je aan al die dingen gaan denken van: ja maar wat als, en wat als, en wat als. En ik denk dat het te groot is, dit onderwerp, om daar antwoorden op te gaan vinden.


Ja en wij staan aan het begin, hé. ChatGPT was er maar ondertussen heeft Google de concurrent Bard aangekondigd. Ik denk dat de image generating systemen, dat je ze al niet meer kunt tellen.


Adobe heeft nu ook een eigen afbeeldingtool gegenereerd, net zoals DALL-E. Dus ja, alle groten der aarde, zeg ik altijd, en Momice spelen ermee. Ja, alle bedrijven gaan hier gewoon mee aan de slag.

Ik geloof dat het nu een paar honderd bedrijven per dag zijn, die starten, die gelanceerd worden, op een AI-integratie, zeg maar. Met een AI-tool. Dus, het is niet bij te houden.


We staan aan het begin van een revolutie.


Het is echt, ja, heel bijzonder.

Ik ben benieuwd wat we over een jaar zeggen over deze opname.


Wel, ik ga dat noteren. Ik ga jou volgend jaar die vraag opnieuw stellen.

Rutger, dank je wel voor je komst naar de studio.


Graag gedaan.


En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties