Trendwatching: trends voor evenementen in 2024

Naar jaarlijkse traditie duiken Kevin en trendwatcher Tom Palmaerts in de toekomst van evenementen. Dit jaar onthult hun gesprek een transformatie op de arbeidsmarkt, onderzoeken ze of AI nog steeds een trend is, en wagen ze zich aan het concept van ‘delulu’, naast andere boeiende topics.

|bekijk origineel
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Hoi Tom.


Hallo Kevin.


Welkom terug in onze studio. Het is een jaarlijkse traditie.

Ik heb teruggekeken naar enkele van je voorspellingen van de afgelopen jaren en ik moet zeggen dat je grotendeels precies klopt. En ik vroeg het me af. Want in het verleden spraken we al over AI. En AI is nog steeds een groot onderwerp. Maar is AI voor jou als trendwatcher nog steeds een trend? Iets waar je naar blijft kijken? Of is het al voorbij en over de hype heen?


Het is interessant. AI is absoluut iets waar ik al jaren naar kijk. Ik denk dat eind 2022, met de start van openAI, ChatGPT, de geruchten over, de hype over AI sneller was dan ik me kon voorstellen. En ik weet dat ik in die tijd lezingen gaf over technologie en AI en de hele tijd vroeg ik: wie van jullie gebruikt AI? En er kwam geen reactie. Niemand. En toen zag ik dat groeien. Het was oktober, november, december, januari, februari. Binnen slechts een paar maanden...


Het explodeerde gewoon.


En ik denk dat de schoonheid van het systeem, of het angstaanjagende van het systeem, is dat het leert. Het leert door het aantal mensen dat het gebruikt. Ik denk dus dat het niet zal stoppen. Het zal alleen maar groter en groter en groter worden. Maar is het een hype?

Als je naar een trend kijkt. Een trend verloopt meestal heel langzaam. En soms heb je een hype en komt die terug. Maar het eindigt altijd op een hogere positie dan het begon. Dus soms kijkt hij naar meerdere golven en kijkt dan wat eronder zit. En je kent dat verhaal over mensen die de kracht van morgen overschatten en de kracht van de komende tien, twintig jaar onderschatten.

Dus ik denk, en het zit ook in de hype-cyclus van Gartner, dat we de generatieve AI, die afbeeldingen, tekst en video genereert, bovenaan ziet staan. Zit op het maximale hoogtepunt van de hype. Soms zelfs een beetje voorbij. Ik vermoed dus dat er de komende maanden en het komende jaar sprake zal zijn van enige vertraging. De technologie zal niet vertragen, maar misschien zal het gebruik ervan wel vertragen. Misschien zijn er wetten die dit verbieden. Misschien is er wat...

Zo van: je zou verwachten dat er een element is dat de zaken zal vertragen. Dat wordt minder interessant.


Ja, als je alleen naar de wetten kijkt: inbreuken op het auteursrecht. Niemand weet hoe het zal werken, want de strijd moet gestreden worden.


Ja, er zijn veel gevechten. En ik denk dat er ook een groot contrast is tussen mensen die het gebruiken, mensen die het begrijpen en mensen die er nog niet zijn. Zoveel mensen weten gewoon niet hoe het werkt of waar ze heen moeten. Er is zo'n groot verschil. En dus moeten die mensen de tijd hebben om naar ons toe te komen. En om ons aan te sluiten bij het idee om AI te gebruiken als een manier...

En de impact ervan op elk aspect van het leven zal groot zijn. Ik blijf het dus monitoren. Ik geloof echt dat de impact ervan enorm zal zijn. Ik denk echt dat we op dit moment nog niet kunnen voorzien wat de impact van AI zal zijn. En soms is het een beetje eng.

Ik ben vandaag echt gefascineerd door het AI-gezelschap. Als je nu al op Snapchat zit, heb je een AI-gezelschap van Snapchat. Het werkt niet goed. En dan is het frustrerend. Maar geef het misschien vijf jaar of tien jaar.

Er is een verhaal over Esther Perel. Esther Perel is een van de bekendste relatietherapeuten. En er was een man die Alex heette. Ik kan me zijn familienaam niet herinneren. En deze man had een relatiebreuk en nam contact op met Esther Perel. Maar daar heeft Esther Perel natuurlijk geen tijd voor. En die man was een beetje een nerdy man en een beetje geïnteresseerd in AI. Dus zocht hij naar alle gegevens. Alle verhalen. Alle podcasts en alle video's van Esther Perel. En hij stopte het in een AI-systeem en noemde het AI Esther. En dus hielp AI Esther hem door de breuk heen. En hij sprak elke dag met AI Esther. En Esther Perel zag later het script en zag wat er gebeurde. En ze zei: wauw, dit is eigenlijk best goed.

Het probleem met mensen is: vanuit wiskundig oogpunt zijn ze niet zo gemakkelijk te begrijpen. Zo van: ze zijn niet gemiddeld. Mensen doen rare dingen. En we proberen het uit te leggen, maar jij kunt het op geen enkele manier uitleggen. En dat kun je ons zeker niet uitleggen met gemiddelden. Maar als je kijkt naar ons mentale welzijn, de spot en de mensen die het moeilijk hebben...

Misschien kunnen we daar later ook over praten.

Ja, dit is ongelooflijk. Dit is geweldig. Dat veel mensen in de toekomst misschien eerst contact kunnen opnemen met hun AI-therapeut voordat ze naar...


Maar het enge hieraan is: ik weet niet of je ze hebt gezien, maar er zijn twee Black Mirror-afleveringen over soortgelijke dingen. Waar je iemand verliest, maar hem terugbrengt. In een AI-versie en zoiets. Een paar jaar geleden zagen ze er heel futuristisch uit. En onrealistisch. Maar als je ziet wat de technologie al brengt en hoe dicht we daar bij zijn...

Ik ben het er volledig mee eens dat er grote dingen uit AI zullen komen. Maar inderdaad: misschien zitten we nu aan de top van de hype en valt deze weer een beetje terug. Misschien ruimte gevend aan andere technologische evoluties die we in het verleden hebben gezien en die nog zullen terugkomen.


Ja absoluut. Tja, wat mij boeit in de evenementenbranche of de contentmakers...

Er is een meisje, Kaitlyn. Ze is een Snapchat-influencer. Twee miljoen volgers. En waarschijnlijk was ze het zat om steeds maar op alle vragen online te moeten reageren. En dus creëerde ze een AI-versie van zichzelf. AI-Kaitlyn, ik weet het niet, zoiets. En het kost je één dollar om een gesprek te voeren met de AI-versie. En de AI-versie kan u sms'en, met u praten en foto's naar u sturen. Alles door AI gegenereerd. Gebaseerd op alle video's van die vrouw. Ze verdiende er veel geld mee. Na zeven dagen viel het systeem volledig uit de hand. Want na een paar minuten begon het systeem over seks te praten. Het was leren van...


Natuurlijk proberen mensen dat altijd.


Het was leren van het publiek. Zoals: weet je, mensen, ze willen over seks praten. Dus ja, ze hebben daar een beetje werk. Maar nu, het systeem dat ze hiervoor heeft gecreëerd...

Dat systeem is trouwens gecreëerd door iemand die feitelijk...

Hij verloor zijn vader. Zelfde verhaal. Hij verloor zijn vader en wilde met zijn vader blijven praten. Daarom is hij met dat systeem begonnen. En nu gebruiken mensen als Kaitlyn dit. Maar nu zit die persoon in de gevangenis. Ik weet het juiste verhaal niet, maar ik denk dat hij in de gevangenis zit. En het systeem viel uit. En nu is de AI-versie van Kaitlyn er niet meer. Dus nu zijn mensen echt...

Ja, ze gaan uit elkaar. Omdat hun metgezel weg is. En niet omdat die metgezel je haat. Nee, vanwege: de CEO van de software zit in de gevangenis. Het is ongeloofelijk. Het is leuk om te zien hoe de zaken zullen evolueren.

En stel je voor dat ik een van mijn favoriete auteurs ben, zoals Seth Godin. Stel je voor dat er een AI-versie is. Of Timothy Ferriss. Zoals een AI-versie van Timothy Ferris. En elke keer als ik een probleem heb in mijn bedrijf, kan ik praten met een AI-versie van Timothy Ferris. En ik kan zijn gedachten bij mij krijgen. Het zou voor mij onmogelijk zijn om met Timothy Ferris om de tafel te zitten. Voor twee uur, voor drie uur. Om na te denken over mijn zaken. Maar dan met de AI-versie.

Of denk aan een man. Hij of zij is veertien jaar oud. En hij droomt van een voetbalcarrière. En dan kun je praten met de AI-versie van Kompany. Hij kan in je oor zitten en je helpen. Je verder duwen.

Maar misschien ook de AI-versie van Sandra Bekkari. Wie helpt jou aan een gezonde lunch. En zo verder, enzovoort, enzovoort. Dus misschien...


Maar ook toepassingen voor evenementen. Als u een conferentie organiseert over een bepaald onderwerp. En heb een soort conferentie-expert over dat onderwerp. Waar je mee kunt chatten. Of een ster die je op je festival laat zien. Waar je gesprekken mee kunt voeren. Het opent veel mogelijkheden.


Ja. En misschien is het makkelijker voor...

Want in België is het ergste...

Ik geef veel lezingen over evenementen en het ergste aan het einde van mijn lezing is: zijn er nog vragen? In België is het horror. Zo van: verdomd. En dan is iedereen stil. Maar misschien is het makkelijker om met een AI-metgezel te praten. Over hoe jij je voelt bij bepaalde trends en bepaalde toekomstvisies. En die AI-metgezel kan misschien alle verhalen van het publiek meenemen, ze samenvoegen, in bepaalde vragen stoppen en dan hebben we vragen. Dat ligt op de lippen van iedereen, maar...


Niemand durft het te vragen.


Ik wil die vragen graag zien. Nee, ik geloof echt in het idee van een AI-gezelschap. En ik denk dat generatieve AI misschien wat langzamer zal gaan.

Op LinkedIn staan al die smsjes van AI...

Je ziet het gewoon. Je ziet gewoon dat het door AI wordt gegenereerd. Ik denk dus dat er enige vertraging zal optreden.

Aan de andere kant denk ik: we zitten in een verkiezingsjaar.


O, dat zal leuk zijn. Daar heb ik niet over nagedacht.


En generatieve AI en visuals, deep fake zullen deel uitmaken van de verkiezingen. En wat ik vandaag zie: het zullen geen zachte verkiezingen worden.

Dus ik denk dat er ook veel kansen zijn. Misschien komt er vanuit die richting een pushdown. Zo van: laten we langzamer gaan.


Oké, in het backstagegesprek dat we hadden, zei je: oké, AI is inderdaad misschien overdreven, maar zal in de toekomst grote dingen brengen. Maar je zei ook dat er andere technologieën zijn die terugkomen. Zoals bijvoorbeeld Bitcoin, Blockchain. Dat soort dingen.


Ja, we kijken dit jaar en volgend jaar uit naar de evoluties in Crypto.

Ja, het is interessant, elk jaar lijkt er iets anders te zijn dat ons bezighoudt. Iedereen vraagt om over te schrijven, om over te praten. Tegenwoordig is het generatieve AI. Een paar jaar geleden waren het NFT's en Metaverses en Crypto en Blockchain. Maar ik denk dat het in april zal zijn, de halvering van Bitcoin. Waar de mijnwerkers slechts de helft krijgen van het geld dat ze ontvangen voor al hun werk. Bitcoins dus. Er zal dus opnieuw druk op de markt komen. En wat we in het verleden zien...

En bij trendwatching gaat het vooral om het herkennen van patronen. We zien in het verleden steeds dat dat het moment was waarop er heel wat evoluties op de markt zijn. Prijzen gaan omhoog, omlaag. Veel artikelen. Ik verwacht dus dat er in april en mei meer artikelen over Blockchain zullen verschijnen. En misschien gaat het het komende jaar meer over al die nieuwe Crypto-verhalen. Van oplichting. Maar ook van kansen. Omdat ik weet dat er een paar jaar geleden veel evenementen waren, waarbij we dachten: wat kunnen we doen met NFT's? Wat kunnen wij doen met...

En misschien zijn ze gestopt, de afgelopen twee jaar, de afgelopen drie jaar. En ik zou er nog eens naar moeten kijken. Ik zou u willen adviseren: alstublieft, heroverweeg het. Het is nog niet het moment om het te lanceren. Maar het is het moment om er opnieuw naar te kijken. Kijk wat er mogelijk is. Omdat er geen artikelen over waren geschreven. Maar nogmaals, het is hetzelfde als AI, de technologie bleef groeien. En werd steeds beter en beter en beter. Ik weet dat een van de negativiteit rond Blockchain de impact op energie was. Als je bijvoorbeeld Ethereum ziet. Ik denk dat dit een van de meest populaire systemen is waarop mensen een Blockchain Crypto kunnen bouwen. Ik denk dat ze het energieverbruik met 99% hebben verminderd. Zoals: snap. Het is ongeloofelijk. Stel je voor dat onze elektrische auto’s morgen zeggen: nou…


Dat zou geweldig zijn, ja.


99% minder energie die we gaan gebruiken. Zo van: het is ongelooflijk. Er gebeuren dus veel mooie dingen. Maar het belangrijkste is dat je, op basis van de patronen uit het verleden, kunt verwachten dat er in de tweede helft van 2024 nog meer verhalen zullen zijn. Meer start-ups. Nog meer geïnteresseerden. En misschien wel weer die verhalen over: oké, wat kunnen we als evenement doen? Kunnen we mensen bepaalde Crypto geven? Kunnen we hen in ons idee laten investeren? Kunnen we NFT's uitwisselen? Enzovoort. Al deze...

Misschien zelfs Metaverses. Ik denk dat dat een beetje te vroeg is, maar misschien. Denk eerst misschien nog eens aan de Blockchain. Ja, ik ben benieuwd, laten we zeggen.


Ik heb gelezen dat je ook wat onderzoek deed in de sportindustrie. Wat wellicht een link heeft met de evenementenbranche.


Ja, dus Sport Vlaanderen vroeg mij om onderzoek te doen naar trends onder Gen Z en Gen Alpha.


Wie is Gen Alpha?


Gen Alpha is de jongste. Ze zijn jonger dan twaalf jaar.


Oké.


Ja, praten met Generatie Alpha over de toekomst van mobiliteit, dat is niet eenvoudig. Denk aan een jongen of een meisje van drie jaar: hoe zie jij de toekomst van mobiliteit? Hoe zie jij de toekomst van de evenementenbranche? Wat denk je? Het is lastig. Maar we kunnen over Generatie Alpha praten, omdat mijn collega zijn boek over Generatie Alpha aan het afronden is. Hij noemt het Generatie Zalpha. Tussen Z en Alfa.

Als je je vanuit de evenementenbranche richt op tieners, twintigers, dan is dat Generatie Z. Generatie Alpha is echt de jongste. En natuurlijk zijn er vanuit sportinitiatieven veel mensen die vijf, zes jaar oud zijn. En het is de eerste keer dat ze naar een club gaan en beginnen met voetballen of voetballen. Ze proberen te tennissen. Wat dan ook.

Het is dus een heel belangrijke leeftijd voor hen. We hebben elf trends. Zoiets. Het is heel interessant en ze kunnen het opzoeken. Sport Vlaanderen. U krijgt het hele rapport te zien. Het is in het Nederlands en in het Engels.

Maar één van de trends die ik erg interessant vond voor de evenementenbranche, is het idee van wild en lelijk. Hoe aantrekkelijk te zijn voor een jonger publiek. En het is een beetje gebaseerd op de invloed van TikTok voor hen. Korte aandachtsspanne. Snackbare inhoud. Video. Maar ook AI-systeem dat zegt wie wat kan zien. En ja, wat is succesvol? Meestal zijn de dingen succesvol omdat het erg wild is. En lelijk. En een Goblin-modus is een van de woorden van 2022. Ja, Goblin zijn. Raar zijn. De vraag is dus: hoe kan een sport wild, raar en lelijk zijn? Of in jouw geval: hoe kan een evenementenruimte wild en lelijk zijn? En misschien kunnen we ervan leren...

Want ja, je kunt denken: oké, we doen wat snackable content. Ja oke. Kunst...

En vraag me dat alsjeblieft niet. Omdat ik dat vreselijk zou vinden. Waarom geen colleges van vijf minuten geven? Je weet wel? Zoiets. Ik niet trouwens. Maar misschien kunnen we nadenken over: oké, hoe kunnen we meespelen?

Maar als je naar sport kijkt, waren er een paar mooie voorbeelden. Redbull bijvoorbeeld. Red Bull denkt aan basket en doet dat van drie tot drie.


Om de wedstrijd korter te maken.


Om de match te maken...

Ze maken de wedstrijd dus korter en met minder spelers. Het is dus leuk om naar te kijken. Het is gemakkelijk om naar te kijken. En het is snel.

Als je naar de Formule 1 kijkt. Formule 1-races. Ze heroverwegen ook en experimenteren met nieuwe elementen. Korte races. Spectaculairder. Opnieuw om de aandacht te trekken. Want het blijkt dat bij veel sportgames de aandacht te lang duurt. Voor een jongere generatie.


Maar je hebt onderzoek gedaan op basis van Gen Alpha, Gen Z. Dat soort leeftijdscategorieën. Maar geldt dat niet voor ons allemaal? Omdat ook oudere generaties wennen aan de snelle inhoud. En ik moet toegeven - misschien is het de leeftijd, dat kan ook - maar ik moet toegeven dat mijn geduld om een hele lange film te kijken, om naar een heel lang evenement te gaan, om...

Mijn concentratiespanne wordt op de een of andere manier korter.


Ja.

Ten eerste, als je naar generaties kijkt, is het...

Als je het over generatie hebt, is generatie altijd het gemiddelde van een bepaalde leeftijdsgroep. Het gaat niet om jou, het gaat niet om...

Het gaat om het gemiddelde. Maar wat ik interessant vond...

Omdat ik al twintig jaar onderzoek doe naar jeugdtrends. Wat ik interessant vind, is dat voor iemand van zestien, zeventien jaar iets dat al twee, drie jaar bestaat, voor hen normaal is. Voor hen is het het enige dat ze weten. Als iets twee of drie jaar bestaat, is het voor onze leeftijdsgroep nieuw. Daarom blijven we praten over nieuwe media. Wat de fuck, nieuwe media? Het is gewoon, ja...

Dus voor ons: ja, ook wij passen ons aan. Maar het is langzamer.


Oké.


En er zijn verschillen. Maar misschien is dat voor een volgende editie. Dus ik vind het echt...

Een ander voorbeeld was de Tennisfederatie. In Engeland. Tennis gaat achteruit.


Ja, we spelen nu allemaal Padel.


We spelen allemaal padel. En pas op voor augurk. Dat komt hierna.


Ik wil het niet weten.


Ja, augurk.

Ja, de eerste in de onderzoeksvragen: wat is de toekomst van sport? En dan begin je te praten met sportliefhebbers. Zoals atleten en organisatoren, clubeigenaren en ze hadden het allemaal over pickleball. En het is interessant. Want als iedereen zegt: dat wordt de toekomst, krijg ik altijd argwaan. Wat is hier aan de hand?

Maar: augurk.

Nee, de tennisfederatie in Engeland zag het tennis achteruitgaan, omdat inderdaad steeds meer mensen Padel spelen. Het gaat dus niet om het racket en de bal. Het gaat gewoon om tennis. En ze lanceerden nu een campagne die zegt: jouw rechtbank, jouw regels. U kunt dus de rechtbanken huren. Huur een tennisbaan voor ongeveer een uur. Maar dan kun je doen wat je wilt. Zoals: wil je Padel spelen? Of wil je tennissen? Of wil je een tennisracket hebben? Of misschien iets dat je zelf hebt gemaakt? Zoals heel doe-het-zelf. Wil je het één op één doen? Of twee tegen twee? Of misschien tien tegen tien? Jouw rechtbank, jouw regels. En ik hou echt van dit idee, omdat ik weet dat veel clubs of federaties het in hun format moeten hebben.

Maar stel je voor dat je dit doet voor bijvoorbeeld een eendaags evenement of een middagevenement. Gewoon om een ander publiek aan te trekken. En misschien zit er onder jouw nieuwe publiek wel iemand die zegt: weet je wat? Tennis kan cool zijn.


Maar ik weet niet of je zo ver bent gegaan in je onderzoek, maar is het ook duidelijk waarom tennis een probleem was? Is het omdat - nou ja, afhankelijk van hoe dom je speelt - het een lang format is? Of is het gewoon omdat: oh, het is een oud retrospel. Of is het een combinatie?


Ik weet het niet zeker. En mijn onderzoek ging daar niet heen. Het was niet specifiek over de toekomst van een bepaalde sport.


Het was breder.


Breed en algemeen, ja. Dus ja, ik kan alleen...

Ja, het is moeilijk om een goed antwoord te geven. Omdat ik het niet zeker weet. Meestal wanneer...

Ik weet bijvoorbeeld niet of het tennis in België achteruitgaat. Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar meestal komt het niet alleen doordat een sport achteruitgaat. Het heeft verschillende redenen.


Het is een combinatie.


Het is een combinatie.


De reden waarom ik het vroeg is omdat als je een evenementenorganisator bent en je ziet dat de aandacht voor jouw evenement afneemt, het de moeite waard is om te gaan kijken: oké, waar komt het vandaan en wat kan ik eraan doen? En de trends die u deelt zijn zeer inzichtelijk, al om vooruit te kijken en nieuwe invalshoeken te proberen. Probeer nieuwe versies van uw evenement. Zoals de tennisfederatie deed met: speel volgens je eigen regels. Het is hun interpretatie van: oké, er moet iets veranderen.


Ja. En: we moeten een ander soort publiek aantrekken. Om op het einde niet dood te eindigen.

 

Ja.


Nee, ik vind speelsheid een heel belangrijk aspect. Neem jezelf niet te serieus. Ik weet dat je bepaalde structuren gewend bent, maar houd het leuk. En kijk wat je kunt doen. En ook: je hoeft niet bang te zijn voor de lelijkheid. De vreemdheid. En je moet uit je eigen comfort komen. Omdat ik veel gebeurtenissen ken, moeten ze...

Alles moet schoon zijn, alles moet mooi zijn. Alles is perfect voorbereid. Maar ik weet niet hoeveel evenementen ik jaarlijks bijwoon. Maar het is veel. Het is één of twee per week. Als ik terugkijk, waren de grootste ervaringen ervaringen die niet georganiseerd waren. Het was iets dat gebeurde. Het was iets dat fout ging. Maar ja, veel plezier. Ja.


Een ander ding dat u onder mijn aandacht heeft gebracht en waar we het vandaag over moeten hebben, is de manier waarop we werken. Flexijobs worden een groot ding. Ja, aan de ene kant hebben we in de evenementenbranche de strijd dat we een juridisch platform nodig hebben om flexwerkers te kunnen hebben.

Aan de andere kant, en daar weet jij veel van, is dat mensen flexijobs willen doen. De hele manier waarop we werken verandert. Kunt u daar iets meer over vertellen?


Ja, de afgelopen twee, drie jaar heb ik samen met NOWJOBS onderzoek gedaan naar flexi. En het is interessant om te zien dat veel mensen in België eigenlijk heel graag een tweede baan willen hebben. Voel de noodzaak om wat extra inkomen te hebben. En als je mensen vraagt: waarom wil je een tweede baan? Waarom wil je dit doen? Want er is ook Netflix. Waarom doe je dit? Dan zien we, misschien wel het negatievere neveneffect, dat er veel mensen zijn die een tweede baan nodig hebben.


Ze hebben alleen het geld nodig om rond te komen, ja.


Ze moeten gewoon overleven. En die groep groeit. Want dat zagen we in een jaar tijd groeien van 11 naar 17%. Dit groeit dus. En ik kijk uit naar de volgende gegevens van Wallonië. Om te zien hoe dit zich daar ontwikkelt.

Maar de meeste mensen die een tweede baan doen, doen dit omdat ze iets extra's willen. Ze willen reizen. Of ze willen dat nieuwe stukje technologie kopen. De meeste doen het eigenlijk gewoon voor dat beetje extra.

En dan zijn er nog andere elementen. Mensen ontmoeten. Dat sociale aspect. Zoals: andere mensen ontmoeten.


Het is als een hobby.


Ja, het is als een hobby. Maar dan verdien je toch wat.


Het is een betere manier dan ervoor te moeten betalen.


Variatie is dus ook interessant. Zeker bij mensen boven de dertig. Stel je voor dat je een bureau, kantoor...

Alsof je een taak op je computer hebt. En in het weekend of op vrijdagavond hou je gewoon van wat variatie. Je wordt graag omringd door mensen. Je bent graag aanwezig op een evenement. Werk daar. Rondlopen. Kousen, tikken. Wat dan ook. Die variatie is een zeer, zeer krachtige reden waarom mensen dit doen.


Maar jij zei: vooral boven de dertig. Betekent dit dat er een verschil is tussen de leeftijdsgroepen?


Ja, dat is interessant. Want ik denk dat als je dertig jaar of ouder bent, je een paar jaar aan het werk bent. En van: ja, ik vind het werk leuk, maar ik kan wel wat variatie gebruiken. Daarom zoeken ze naar variatie. En misschien is het maar goed ook. Want misschien kunnen ze, als ze in het weekend variatie vinden, maandag vol energie terugkomen. Overal hetzelfde doen wat ze al een paar jaar doen.

Maar twintigers zien we dat ze ook op zoek zijn naar iets om zich dieper op hun eigenlijke werk te concentreren. Ze zijn dus geïnteresseerd in een flexjob, misschien bij een concurrent.


In dezelfde branche.


In dezelfde branche. En dat vind ik interessant. Omdat ik denk dat veel werkgevers dat idee niet leuk vinden. Maar misschien kunnen wij daar iets mee. Misschien kunnen sommige bedrijven samenwerken om na te denken over werving en retentie. En werk met flexi’s. En om ze te delen.

Omdat er veel krachtige elementen zitten in het doen van een tweede baan. Je leert meer mensen kennen. Je traint vaardigheden die je niet traint als je in je enige baan zit. Dus er zijn...


En niet alleen voor de medewerker. Ook voor de werkgever.


Ja, ook voor de werkgever. Mensen zijn misschien gelukkiger. Misschien blijven mensen langer bij je. Omdat jij de flexibiliteit hebt om...

Nee, er zijn meerdere...

Maar als werkgever moet je een meer open geest hebben. Dat uw mensen zich ook voor de concurrentie inzetten. Dat is niet eenvoudig. Maar misschien kun je stellen dat er een mogelijkheid bestaat dat er een einde komt aan de arbeidsmonogamie. Dat we niet alleen voor één werkgever gaan kiezen. Dat we van het een naar het ander gaan. En misschien ook voor verschillende concurrenten werken. En je kunt dit als een negatief element zien. Maar je kunt dit ook proberen te gebruiken en proberen misschien samen te werken en te kijken hoe je kunt delen...

Want iedere evenementenbranche, ieder evenementenbedrijf, werkt met piekmomenten. En dus kun je niet altijd al je mensen bij je hebben. Zo heb je van die piekmomenten. En dan is flexi perfect.


Maar ook, en daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht, op een evenement heb je veel mensen nodig. Maar je hebt op sleutelposities ook echt meer ervaren mensen nodig. Wetende dat er een groep mensen is, dertig plus, met misschien wel heel verantwoordelijke banen overdag, die ook bereid en open zijn, dat er een markt voor is, om naar jouw evenement te komen en wat verantwoordelijkheid te nemen in een totaal andere context , het brengt kansen. Omdat we nu doorgaans naar de allerjongsten kijken. Interimwerkers en dat soort mensen. Maar ik denk dat het echt waardevol is om ook ervaren mensen erbij te krijgen.


Maar zeker. Maar ook mensen boven de vijfenvijftig. Voor hen is het lokale aspect belangrijk. En het familiegevoel. Dat ze andere mensen kennen met wie ze samenwerken. Er moet een hele goede sfeer zijn. Maar ook mensen boven de vijfenvijftig, vijfenzestig werken graag. Misschien gaat het voor hen minder om het geld, maar om de variatie, het zien van mensen, het zoeken naar een nieuw leven. Er liggen dus veel kansen, niet alleen voor twintigers. Maar zeker oudere mensen. En het mooie is dat als je een team om je heen hebt, van verschillende generaties, verschillende leeftijdsgroepen, het veel interessanter is voor het publiek. Omdat ze zich ermee kunnen identificeren. Ze kunnen naar elkaar luisteren. Ze kunnen elkaar helpen. Het is ook...

Als dat zo is, denk ik dat we daar een paar jaar geleden over gesproken hebben, omringd door verschillende generaties, ben je als bedrijf slimmer. Jouw reactie, jouw reactie op een probleem, is veel beter. Omdat je het vermogen hebt om vanuit een ander perspectief te denken. Daarom mislukken veel startups. Omdat ze alleen maar mensen van jonge twintigers om zich heen hebben. Zorg dus voor die variatie. En dankzij flexi is het interessant.


De laatste trend waar we het over gingen hebben. Nu denk ik er echt over na, omdat je een term noemde. Maar ik behoor niet tot de doelgroep denk ik, want ik kan het me niet herinneren. Help me alstublieft.


Ja, het is delulu. Het is grappig, Delulu.


Ja, dat moet je uitleggen. Omdat je het eerder hebt geprobeerd, maar je bent mij kwijtgeraakt.


Je moet onthouden: delulu is jouw selulu.


Oké, nu ben ik nog meer verdwaald.


Nee, het is gewoon een hype op TikTok. Maar ik denk dat het veel dieper zit dan dat. Misschien is het vandaag de dag een hype, maar daaronder schuilen enkele krachtige ideeën.


Laten we beginnen met uit te leggen waar het over gaat. Omdat ik het gevoel heb dat meer mensen in het publiek het misschien niet herkennen.


Delulu is waanvoorstellingen. En waandenkbeelden zijn nogal hard. Is negatief. Maar delulu is leuk. En voordat we voorbeelden proberen te geven, moeten we misschien een stapje terug doen.

Tijdens Covid daalde ons welzijn. Maar er is onderzoek gedaan door Lululemon, het modemerk. Eind vorig jaar. En we zagen dat het mondiale welzijn feitelijk hetzelfde is als in 2019-2020. Dus ja, dat is zo: we zitten niet vast aan onze huizen. Maar we voelen ons niet goed. En zeker onder Generatie Z. Generatie Z en mannen blijkbaar ook.

Het mooie van het rapport was dat er een oplossing is. Mensen die gelukkiger zijn, zijn blijkbaar mensen die regelmatig sporten. Samen met andere mensen. Ze besteden meer tijd aan hun dierbaren. Vrienden, beste vrienden. En ze openen een breed scala aan emoties. Ze praten dus niet alleen over de positieve emoties, maar ook over de zoekende.


Dus als je deze drie dingen doet, voel je je beter.


Je voelt je beter. Wauw.


Wij hebben de wereldproblemen opgelost.


Wij hebben opgelost...

Al die oorlogen.


Ga gewoon Padel doen of...


Padel doen. Doe wat augurk. En breng wat tijd door met je vrienden.

Wat we nu zien: in de periode 2029-2020 beginnen mensen zich te manifesteren. Begin je een positieve uitkomst voor te stellen en zodat: door te manifesteren, we die positieve uitkomst worden. Dat is de reden waarom mensen op Instagram voortdurend positieve gedachten delen. Je kan dit doen.


Het lijkt erop dat iedereen erg blij is.


Iedereen is geweldig en als er iets negatiefs in je leven is, omarm dan de positiviteit. En andere mensen hebben andere problemen. Je weet wel? Zo van: het gaat goed met ons. En mensen vinden hun carrière opnieuw uit. Ze zijn hun leven opnieuw aan het uitvinden. Zo van: alles is mogelijk. En jij hebt de controle over jouw toekomst. Wat dan ook.

Wat we het afgelopen jaar hebben gezien, is dat dit feitelijk een negatieve impact heeft. Je praat dus niet over positiviteit, maar eigenlijk over giftige positiviteit.


Ja, je moet je positief voelen.


Je moet je positief voelen. Jij bent in staat om die miljoenenbusiness te creëren. Je bent in staat dit soort leven te leiden. Zolang je maar manifesteert dat je het begrijpt. Maar dan word je gewoon wakker en ben je helemaal moe. En je weet niet wat je moet doen. En ik weet het niet, je bent gestrest of je bent...

Wat dan ook. Hoe je je voelt. En dan zie je al die positieve gedachten. En eigenlijk maken die positieve gedachten een heel negatieve indruk op je. En opeens kijk je alleen maar Netflix.


Ja.


En ik denk dat, als je naar Delulu kijkt...

Delulu is misschien een jonger antwoord hierop. Is misschien een evolutie naar manifesteren. Waar we positief blijven proberen te blijven. In deze verdomde wereld. Met veel onzekerheid. Ik heb hier als toekomstdenker veel mee te maken. Omdat het vroeger veel leuker was om over de toekomst te praten. Er is veel negativiteit, maar mensen proberen positief te blijven. De enige reden waarom mensen wakker worden. Maar het is niet alleen door te manifesteren, maar door delulu te zijn. Door op een zeer waanachtige manier op de positieve manier te denken.

Een voorbeeld dus. Je bent verliefd op iemand. En je sms't. Maar je vlam reageert niet. Rationeel gezien dus drama. Je weet dat de gevoelens niet wederzijds zijn. Dat is je realistische zelf en waarschijnlijk is dat ook waar. Maar vanuit een delulu-perspectief blijf je gewoon bij je hoofd: nou ja, misschien schrijft hij een liefdesbrief.


En het kost meer tijd, ja.


Het kost meer tijd. Dus wees geduldig. Maar de manier waarop je het uitspreekt, de manier waarop je dit aanpakt, de manier waarop je erover praat, online, is: je weet eigenlijk wel dat het niet waar is. Maar wat als.


En je maakt er een beetje lol van.


En je maakt er een beetje lol van. En dus, als je naar Delulu kijkt, is het een sfeer. Het is grappig. Het is lachen met jezelf. Maar blijf positief. Het is op de een of andere manier een coping-mechanisme. Zeker. Het is ook een beetje proberen positief te blijven. Maar misschien gaat het ook over mentale problemen. Of praten over lastige problemen. Op een leuke manier. Want door te zeggen: nou ja, misschien schrijft hij je een liefdesbrief, laat je eigenlijk zien dat je zwak bent. Je laat zien dat je wacht. Je laat zien dat je pijn hebt. En als je maar zegt: blijf positief. Dan toon je je twijfels niet. Je negatieve emoties. Je blijft maar ‘gelukkig’ zijn. Terwijl de wereld geweergebulder is.

 

Ja en ik denk...

Ik ben niet de persoon die dat zal doen. Maar er zijn creatieve mensen. Wie kan die sfeer omzetten in een clubconcept. Of op een festival. Er gebeurt iets, wat ook voor evenementen gebruikt kan worden.


Ja absoluut. Een van de gemakkelijkste antwoorden is: wees alsjeblieft voorzichtig met al die gebeurtenissen die zeggen dat je je eigen startup kunt doen en dat je sterk kunt blijven en positief kunt blijven en dat je...

Kijk uit. Omdat het niet waar is. Mensen voelen zich soms erg in de steek gelaten. Of vastgelopen. En begrijp dat er andere soorten emoties zijn. En misschien een beetje meer delulu zijn. Misschien iets meer...

Probeer te hebben...

En misschien heeft het ook te maken met het wilde, het vreemde en de lelijkheid waar we het over hadden. Maar zeg niet alleen dat mensen positief moeten zijn. Er is een breder scala aan emoties. En misschien humor...

Misschien kan een beetje waanideeën helpen. Door over een ander soort emoties te praten, kunnen mensen tijdens evenementen met elkaar in contact komen. Op een dieper niveau. En misschien mensen vooruit helpen.


Oké Tom, nogmaals bedankt voor het delen van al die inzichten die je de afgelopen jaren hebt verzameld om op de toekomst te projecteren.

Bedankt dat je langskwam.


Graag gedaan. Laten we een beetje delulu blijven.


Dat zullen we inderdaad doen.

En jij thuis, bedankt voor het kijken naar onze show. Ik hoop je volgende week te zien.

Advertenties