Maak je klaar voor de Europese Toegankelijkheidswet: een must-listen voor eventplanners

Met de Europese Toegankelijkheidswet in aantocht, zullen er grote veranderingen plaatsvinden in de manier waarop evenementen worden gepland en uitgevoerd. In deze aflevering praten we met Bart Van den Brande van Sirius Legal om uit te leggen wat je moet weten om ervoor te zorgen dat jouw evenementen compliant en toegankelijk zijn. Wees voorbereid - dit is informatie die je niet mag missen.

|bekijk origineel
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Hoi Bart. Welkom in de studio.


Hoi Kevin.


We gaan het hebben over toegankelijkheid, maar niet op de analoge manier, niet over hoe je ervoor zorgt dat rolstoelen je evenementenlocatie kunnen betreden en dat soort dingen, maar meer over digitale toegankelijkheid. Nu, als we kijken naar de wereldmarkt in de VS, is toegankelijkheid al een tijdje een ding, waar het in privacy de omgekeerde weg is. Maar nu volgt ook Europa met een toegankelijkheidswet. Wat betekent dat?


Nou, inderdaad, dit is een van de weinige keren dat Europa achterloopt op de VS. Normaal gesproken nemen wij in dit geval het voortouw bij alles wat met consumentenbescherming te maken heeft. Amerika heeft al een tijdje wetgeving en Europa werkt ook al een tijdje aan een toegankelijkheidswet.


Er is wetgeving voor publieke diensten die digitale toegankelijkheid moet garanderen, en ik zal zo meteen uitleggen wat dat is. En nu is er ook een tweede wet, de Europese Toegankelijkheidswet, die ook regels oplegt aan particuliere bedrijven en organisaties om ervoor te zorgen dat digitale diensten toegankelijk zijn voor mensen met allerlei beperkingen in zicht of gehoor.


Het komt er in het kort op neer dat uw website toegankelijk moet zijn voor mensen met een beperkt zicht, beperkt gehoor, kleurenblindheid, moeite met lezen, moeite met kijken en snel bewegende beelden, bijvoorbeeld.


En het gaat ook nog eens heel ver. Dus iedereen die problemen heeft met knipperende beelden en kleuren. Dus je moet een hoop veranderingen en aanpassingen aan je website doorvoeren, maar niet alleen aan je website, eigenlijk aan alle digitale apparaten en diensten die op de markt verkrijgbaar zijn, tot aan geldautomaten om geld uit de muur te halen, of de kaartjesautomaat waar je een kaartje koopt voor een trein of tram of bus.


Alle digitale diensten moeten dus toegankelijk zijn.


Ik hoor veel bedrijven zeggen, waarom moet ik zoveel moeite doen voor zo'n kleine groep? Maar als je naar de cijfers kijkt, is het één op de drie mensen die op de een of andere manier worden beïnvloed door een of andere vorm van beperking om computers in het algemeen te gebruiken en de cijfers variëren van één op de vier tot één op de drie.


Dat zijn inderdaad een hoop mensen die soms moeite hebben om toegang te krijgen tot uw website. En als u veel geld uitgeeft aan het optimaliseren van uw website om een paar procenten aan verkopen te winnen, dan is er misschien een vergeten hoekje van de markt dat erg interessant kan zijn voor bedrijven.


Ja, deze lezing gaat niet over de technische kant, wat je moet doen, maar ik zal een paar voorbeelden geven, misschien kunnen we die aanhalen.


Het gaat erom of je bijvoorbeeld afbeeldingen op je website zet, tekst in tekst zet, zodat mensen die de afbeeldingen niet kunnen zien, in ieder geval weten welke afbeeldingen er op de website staan. Het gaat om ondertiteling. Het gaat erom ervoor te zorgen dat je formulieren kunt gebruiken met alleen het toetsenbord en zonder de muis. Het gaat erom ervoor te zorgen dat toegankelijkheidstools gewoon goed werken met je site. Zoals software die een webpagina hardop voorleest. Het gaat om dat soort dingen.


Het is spraak naar tekst, tekst naar spraak, natuurlijk. Maar het is ook navigeren op de website zonder muis, bijvoorbeeld, omdat niet iedereen de beweeglijkheid van zijn armen heeft om een muis te gebruiken. En dat is er eentje die vaak vergeten wordt.


Waar we zien dat het navigeren op een toegankelijke manier door een website een hele uitdaging is. Het is bijvoorbeeld ook een die vaak vergeten wordt. Zorgen dat je website is aangepast aan mensen met kleurenblindheid, waar het gebruik van kleuren heel verwarrend kan zijn. Als je het verschil tussen rood en groen niet ziet, en de hele website is rood en groen, dan zie je helemaal niks. Ook over het contrast, het is inderdaad contrast. Het is het gebruik van de juiste soorten letters, de juiste lettertypes.


Het 100% toegankelijk maken van je website is uiteindelijk een hoop werk, vooral technisch werk.


En ik ben advocaat, dus ik ga niet in op de technische details. Ik ben daar niet slim genoeg voor mensen. Een idee van wat het inhoudt. En het is ook een behoorlijke investering die je moet doen.


Het is een behoorlijke investering met veel verborgen problemen. Je hele website kan toegankelijk zijn en dan heb je ook nog een mobiele versie van je website en niemand heeft eraan gedacht om die ook toegankelijk te maken.


Wat we dus veel zien is dat de desktop- of laptopwebsite prima is. Maar als je dan overschakelt naar mobiele versies, beginnen de problemen te komen. Wat we ook zien, en ik vind dat best grappig, want ik was hier lang geleden om over cookies te praten. Dus je weet dat elke website een cookie-toestemmingsbanner nodig heeft die ook toegankelijk moet zijn. En veel van de toestemmingsbeheerplatforms op de markt van vandaag, hebben dat niet. Ze zijn het niet.


En zelfs als je een PDF op je website plaatst en je hebt er een formulier of iets dergelijks bij, dan moet deze nog steeds toegankelijk zijn.


Ja. Er is dus nog veel werk te doen voor bedrijven. De tijd tikt. We komen daar misschien over een paar minuten op terug. Maar de tijd tikt. Je moet, je moet echt aan de slag vandaag. En wat belangrijk is, is dat ik denk dat vanuit een juridisch perspectief, veel van dat werk voor website-eigenaren hun verantwoordelijkheid is, hun verplichting om ervoor te zorgen dat hun website in orde is. Maar het werk dat gedaan moet worden, ligt bij de ontwikkelaar, de webmaster, de websitebeheerder, dus vaak bij een derde partij.


En de hele vraag is, hoe zorg ik er als eigenaar van een website voor dat mijn webdeveloper op tijd aan de slag gaat en het benodigde werk doet? En wat als hij dat niet doet?


Wat als hij mij verzekert dat hij of zij mij verzekert dat de website toegankelijk is, maar het blijkt dat dit niet zo is omdat de boetes naar jou toe komen. En ik kan me ook voorstellen dat al die webmasters die zoveel websites beheren de vraag van al hun klanten krijgen.


Tegelijkertijd zal er een rush van werk voor hen zijn. En wat een beetje eng is, is dat, en we doen ook veel werk in de juridische aspecten van webontwikkeling, dat veel webontwikkelaars niet klaar zijn, de kennis missen en de vaardigheden missen om het benodigde werk te doen.


Wacht dus niet tot uw digitale partner naar u toe komt, maar ga naar hem/haar toe en zorg ervoor dat hij/zij op tijd aan het werk gaat.


Ja, maar laten we misschien eens kijken wat de wettekst zegt. Wat moeten we doen? Maar je noemde ook deadlines.


Er zijn een paar deadlines, dat is er één. Eigenlijk is de basisdeadline volgend jaar, 28 juni, juni 2025.


Dat gaat snel.


Dat komt snel, want als je veranderingen moet gaan aanbrengen aan je website of aan platforms of aan, zelfs als je hardware verkoopt aan de hardware zelf. Het gaat dus om meer dan alleen de websites, maar laten we het voorlopig bij de websites houden.


Als je veranderingen moet gaan plannen, dan zijn er een paar maanden voorbij, weet je. Dus eigenlijk volgend jaar, juni. Gelukkig zijn er een paar uitzonderingen. Alle digitale apparaten, ticketautomaten, bankautomaten die op de markt zijn, kunnen blijven zoals ze zijn tot het einde van hun levensduur. Ze zijn dus een uitzondering. Maar dat is voor de meesten van ons niet relevant.


Ook kleine bedrijven met minder dan 50 mensen, ik denk werkend en minder dan 10 miljoen euro omzet, die krijgen vijf jaar extra. Dus daar heb je nog tot 2030. Dat is dus een uitzondering.


Dat is belangrijk, denk ik. Maar als je een redelijk grote omzet hebt of veel mensen in dienst hebt, als je geen klein bedrijf bent, dan is volgend jaar de deadline, in principe. En de enige manier om te ontsnappen is door tot de conclusie te komen, en dat moet een gerechtvaardigde, gemotiveerde conclusie zijn, dat de investering disproportioneel zou zijn in investering of in technische implicaties.


Dus als het te moeilijk of te duur is om de nodige veranderingen door te voeren. Je kunt jezelf wat extra tijd geven om de nodige veranderingen door te voeren, maar je moet het wel motiveren. En het moet openbaar zichtbaar zijn op je website, want dat is het volgende juridische aspect van het verhaal. Alles. Wat je zult moeten doen is een toegankelijkheidsaudit.


Je zult de dingen moeten opsommen die je waarschijnlijk zou moeten doen om je website toegankelijk te maken. Je zult de dingen moeten opsommen die je al hebt gedaan, en je zult de toekomstige maatregelen moeten uitleggen die je gaat nemen om het doel te bereiken dat je zou moeten bereiken. En als je besluit dat het te duur of te moeilijk is, zoals ik al zei, dan moet je aanpassen waarom dat allemaal moet worden verpakt in een toegankelijkheidsbeleid dat op je website moet staan. Nog een beleid.


We hebben al algemene voorwaarden. We hebben al een disclaimer. We hebben al een cookiebeleid. We hebben al een privacybeleid. Nu zullen we ook een toegankelijkheidsbeleid hebben dat gedetailleerd moet uitleggen wat u hebt gedaan en wat u gaat doen om ervoor te zorgen dat uw website toegankelijk is.


Nu, als je kijkt naar openbare diensten, zoals ik al zei, gelden daar al een paar jaar dezelfde regels voor. Veel van hen hebben dat beleid, en ik heb er de afgelopen maanden een aantal onderzocht omdat we een paar gesprekken over het onderwerp hebben gevoerd. De meeste van die beleidsregels zijn erg ontoegankelijk. Daar begint het natuurlijk al, ja, want op een paar manieren zijn ze ontoegankelijk, omdat ze vaak in een PDF staan, en zoals je zei, moet de PDF toegankelijk zijn. Meestal is dat niet zo.


Het staat in kleine letters, bijna zelfs voor mensen met goed functionerende ogen, bijna onmogelijk om te lezen, maar ook ontoegankelijk vanuit het oogpunt dat je niet begrijpt wat erin staat. De taal die wordt gebruikt is iets dat heel logisch is voor technische mensen, maar dat niet logisch is voor de gemiddelde bezoeker van je website. Dus net als bij privacybeleid is de uitdaging om menselijke taal te gebruiken om iets aan mensen uit te leggen, in plaats van technische taal te gebruiken om iets aan technische specialisten uit te leggen.


Je zei dat als je een klein bedrijf bent of onder een bepaalde omzet zit, je vijf jaar extra krijgt. Maar als ik het goed begrijp, en corrigeer me als ik het fout heb, geldt dat niet voor nieuwe dingen die je bouwt.


Dat moet wel, ja. Zodra je nieuwe ontwikkelingen gaat doen, als je een nieuwe website gaat lanceren, moet die vanaf het begin toegankelijk zijn. Je kunt dus de uitzondering gebruiken als je de komende vijf jaar geen grote veranderingen of nieuwe ontwikkelingen doorvoert. Dat is dus inderdaad beperkt.


Daar moet je rekening mee houden. Ik denk dat het waarschijnlijk niet de volle vijf jaar zal duren en dat je waarschijnlijk toch aan de slag moet. Ook al kun je voorlopig nog van de uitzondering genieten, ook al ben je een klein bedrijf, wacht die vijf jaar niet af, want ergens onderweg zul je de veranderingen moeten doorvoeren.


En waarom zou je er niet op tijd mee aan de slag gaan, in plaats van te wachten en dingen naar voren te schuiven?


Ja, je zei ook dat je kon beargumenteren dat de investering te groot is, maar dat is aan de andere kant al lastig te bewijzen. Ik weet niet zeker of dat strategisch en commercieel gezien de beste beslissing is.


Zoals met alle dingen, zoals met privacy en consumentenbescherming, moet je jezelf eerst afvragen: wie ben ik? Als bedrijf? Wie wil ik zijn? Welke boodschap wil ik overbrengen aan mijn publiek? Ik denk persoonlijk altijd dat vertrouwen online erg belangrijk is en dat je vertrouwen moet winnen. En vertrouwen winnen doe je door goede dingen te verkopen voor een goede prijs en goede service te bieden. Maar vertrouwen is ook het respecteren van de privacyrechten van mensen, het respecteren van de beperkingen van mensen.


Zorg er in dit geval voor dat je bereikbaar bent, en ook bereikbaar vanuit het oogpunt van consumentenbescherming, wees aanwezig. Ik zie veel websites waar je, als je contact wilt opnemen met de website, dit alleen kunt doen via een formulier, een webformulier. Je kunt ze niet bellen, je kunt ze niet e-mailen.


Dat is een ander soort toegankelijkheid waar we het vandaag niet over hebben. Dat is niet slim om te doen. Je website moeilijk toegankelijk maken voor één op de vier mensen is niet slim om te doen. Dus de eerste vraag is: wie wil ik zijn?


En als je de man wilt zijn die een paar dollar, een paar euro probeert te besparen, doe dan geen investering en doe dat wel, maar het zal wel een impact hebben op het imago van je bedrijf. Natuurlijk.


En wat betreft die juridische beleidsregels, neem ik aan dat het ook verstandig is om het te overleggen met iemand die er ervaring mee heeft.


Ja, graag. Ik ken een paar mensen die ervaring hebben met de juridische kant van de zaak en die ons vertellen dat het beleid oké moet zijn en dat het beleid er moet zijn, zelfs als je denkt dat je de uitzondering vijf jaar hebt. Dus je zult die verandering in ieder geval moeten doorvoeren.


Maar wat vanuit juridisch oogpunt belangrijker is, denk ik, is dat je contracten met je webontwikkelaar moet gaan bekijken. Zoals ik al eerder zei, zul je waarschijnlijk ook een paar andere beleidsregels op je website moeten controleren, omdat het heel goed mogelijk is dat je, om je website toegankelijk te maken, trackingtechnologie moet gebruiken die impact heeft op cookies en privacy.


U zult dus de hele set aan polissen moeten bekijken. Ik denk dat u andere lopende contracten, verzekeringspolissen en mogelijk ook claims van klanten moet controleren, die alleen gedekt worden als u zich aan alle toepasselijke wetten houdt.


En dit kan er een zijn waar je niet van toepassing bent, waar je niet aan voldoet. Er moet dus een juridische controle worden uitgevoerd die iets breder is dan alleen het beleid online.


Oké, goed om te weten. Ik denk dat we allemaal weten wat we de komende maanden moeten doen, maar bedankt dat je deze kennis deelt in onze show.


Graag gedaan.


En jij thuis, bedankt voor het kijken naar onze show. Ik hoop je volgende week te zien.

Advertenties