Pyrotechniek en eventveiligheid: Achter de schermen met Brian Panther

Hoe veilig is pyrotechniek op evenementen? In deze aflevering duiken we in de spannende maar risicovolle wereld van special effects met Brian Panther, een topexpert op het gebied van pyrotechniek met meer dan 35 jaar ervaring. Van het vermijden van rampen op het podium tot weersomstandigheden en de veiligheid van artiesten, Brian onthult wat er nodig is om verbluffende shows uit te voeren - veilig.

|bekijk origineel
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:


Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Hoi Brian, welkom op eventplanner.tv


Leuk om hier te zijn.


U bent op 25 maart in België voor de Event Safety Day, waar u het zult hebben over enkele overwegingen over het gebruik van pyrotechniek in de evenementenindustrie. Maar voordat we in dat onderwerp duiken, is het misschien goed dat u uzelf voorstelt en ons iets meer vertelt over uw achtergrond en wat u doet.


Mijn naam is Brian Panther en ik werk voor een bedrijf genaamd Pyrotech Special Effects. Wij zijn een full-service pyrotechniek en special effects productiebedrijf gevestigd in Canada, en we hebben nu ook kantoren in Las Vegas, New York City, Nashville, Pennsylvania en in Scandinavië.


Dus we produceren pyrotechniek en speciale effecten over de hele wereld voor een aantal grote tourklanten, speciale evenementen, televisieproducties en andere evenementen zoals sportevenementen. Ik ben al 35 jaar gediplomeerd pyrotechnisch operator en ik werk ook uitgebreid met co-ontwikkelingsprocessen. Ik ben momenteel voorzitter van de technische commissie van de National Fire Protection Association voor speciale effecten en laserbrandveiligheid en ik ben lid van de raad van bestuur van de American Pyrotechnics Association, waar ik voorzitter ben van hun commissie voor proximate pyrotechniek.


Ik werk dus al een tijdje in deze sector en veiligheid staat bij mij voorop in alles wat we doen.


Misschien wel de meest voor de hand liggende vraag om te stellen: is het veilig? Omdat er nog steeds locaties zijn die niet van pyrotechniek houden.


Ja, ik bedoel, het is een hele goede vraag. En eerlijk gezegd krijgen we deze vraag vaak als we naar locaties gaan die niet gewend zijn om met pyrotechniek om te gaan. Een veelvoorkomende reactie is eigenlijk: wat wil je doen in dit gebouw?


Het belangrijkste om te weten is dat als je de juiste normen en richtlijnen volgt, het eigenlijk heel veilig kan worden gedaan. Helaas zijn er veel incidenten die je kunt zien door gewoon op YouTube te kijken van ongepast gebruik van pyrotechniek of andere speciale effecten die resulteren in schade aan eigendommen of letsel.


Ons doel is om een uitgebreide risicobeoordeling en -beperking uit te voeren op het gebruik van speciale effecten in live entertainmenttoepassingen.


Ja, maar je hebt helemaal gelijk. Als je op YouTube kijkt, zie je dat er meer dan één artiest is die vuur vat en dat soort dingen. Dat komt omdat mensen zich niet aan de regels houden. Kun je wat voorbeelden geven van wat een goed gebruik is van pyrotechniek en wanneer het misgaat?


Nou, het allerbelangrijkste is dat u de diensten inschakelt van een competente en erkende pyrotechnic operator of special effects provider. Er zijn een aantal richtlijnen, of u nu in Noord-Amerika of de Europese Unie bent, die de vereisten voor het verlenen van vergunningen en het veilige gebruik van pyrotechniek schetsen.


Hierbij moet u denken aan het gebruik van de juiste materialen, het uitvoeren van een uitgebreide gevarenanalyse, het aanvragen van de juiste vergunningen en het zorgen voor voldoende afstanden, passieve evacuatie en alle andere veiligheidsmaatregelen die u bij elk georganiseerd evenement zou nemen.


Je zei eerder dat je dit over de hele wereld deed, inclusief Europa en de Verenigde Staten. Zie je veel verschillen in aanpak, of is het min of meer hetzelfde?


Het wordt elk jaar meer en meer geharmoniseerd. Als bedrijf dat over de hele wereld tourt, zien we nog steeds een diverse set aan regelgevingen. Maar ik zal zeggen dat het in de laatste 10 tot 12 jaar wat meer gestandaardiseerd is geworden.


We zien dat steeds meer mensen in de wereld de normen van de National Fire Protection Association en de Europese Unie overnemen. De meeste landen en rechtsgebieden gebruiken een zeer vergelijkbare set regels en voorschriften om een veilig evenement te realiseren.


Het is niet echt rocket science, het is gewoon gezond verstand. En ik vind het mooi dat veel van deze veiligheidsorganisaties met elkaar beginnen te communiceren en proberen de aanpak te standaardiseren. Ongeacht waar je bent in de wereld, als je kijkt naar het doen van pyrotechniek binnen of buiten, kan ik me voorstellen dat er veel verschillen zijn - op zijn minst kunnen de weersomstandigheden veranderen. Wat zijn de overwegingen waar evenementorganisatoren en met name pyrotechnische technici rekening mee moeten houden?


Het weer kan zeker een factor zijn bij elk evenement. Iedereen die buitenevenementen organiseert, weet dat je altijd onderhevig bent aan de grillen van Moeder Natuur. Dat kan vooral het geval zijn als het gaat om pyrotechnische effecten.


Als u een buitenevenement organiseert, zijn er verschillende soorten pyrotechniek die u kunt gebruiken. U kunt van alles zien, van kleinere podiumeffecten die dicht bij het publiek worden gebruikt tot grotere luchtvuurwerkproducten zoals T3- of T4-type producten die worden gebruikt als onderdeel van een groot display op een grotere afstand.


Elk van deze klassen pyrotechniek heeft unieke gevaren en vereist een compleet andere set van maatregelen om ze veilig te maken. Je moet echt naar elk evenement afzonderlijk kijken en analyseren wat geschikt is voor de locatie en de specifieke toepassing.


Maar betekent het ook dat je bij het plannen van zo'n concert bijvoorbeeld kijkt naar mogelijke weersomstandigheden en van tevoren besluit dat bepaalde soorten pyrotechniek misschien geen optie zijn? Heb je back-upplannen?


Ja, dat is een heel goed punt. Sterker nog, op veel van onze tours reizen we met, in sommige gevallen, drie verschillende showopstellingen, afhankelijk van de locaties. We hebben misschien onze A-show, die de materialen van het hoogste niveau heeft, die misschien 150 tot 200 meter de lucht in gaat.


Dan hebben we nog andere shows waar de locatie beperkt is, of waar een stadiondak is, en we onszelf moeten beperken tot 25 tot 30 meter of zelfs kleiner. En in sommige situaties, als de windsnelheden te hoog worden, moeten we misschien hele delen van een show schrappen.


Je moet dus altijd klaar zijn om je aan te passen en te veranderen aan de omstandigheden op de grond. Het is altijd een avontuur, vooral als je buitenevenementen doet.


Maar wiens beslissing is het om bijvoorbeeld een deel van de show over het pyrotechnische gedeelte over te slaan? Moet de exploitant volledig vrij zijn in die beslissing, of is het een gezamenlijke beslissing met de regisseur en organisator?


Over het algemeen is het een gezamenlijke inspanning. Dit zijn gesprekken die we graag vroeg in de planningsfase hebben, zodat de organisator van het evenement, de pyrotechnic-operator en de bevoegde autoriteit allemaal op dezelfde pagina zitten wat betreft de criteria voor het nemen van die beslissingen.


Of het nu gaat om windsnelheid, windrichting of een situatie als verlies van controle over de menigte, we moeten een duidelijk veiligheidsplan en noodactieplan hebben. We proberen vooraf overeenstemming te bereiken over de triggers die zouden leiden tot het annuleren of uitstellen van een bepaald effect.


Uiteindelijk komt de beslissing op het moment zelf neer op het oordeel van de pyrotechnicus. Zij moeten volledig op de hoogte zijn van alles wat er op de locatie gebeurt en zich richten op de veiligheid van artiesten en toeschouwers.


Ja, als je met pyrotechniek werkt, komt het allemaal neer op gecontroleerde explosies, laten we het zo zeggen. Wat is de impact daarvan op bijvoorbeeld een podium of een truss?


Ja, dat zijn geen permanente gebouwen waar je soms vanuit werkt. Hoe speelt dat een rol?


Nou, we moeten samenwerken met al onze andere disciplines in de productieafdeling. We integreren met het riggingteam en met de andere teams, zoals de decorontwerpers. We moeten ervoor zorgen dat alle elementen van de set zijn gemaakt van vlamvertragende materialen. Als ze van nature niet vlamvertragend zijn, moeten ze worden behandeld om dat wel te worden.


We moeten er ook voor zorgen dat alle materialen die we op entertainmentstructuren plaatsen, die structuren niet overbelasten. We hebben uitgebreide tests uitgevoerd en zelfs studies gepubliceerd over hoe verschillende soorten pyrotechniek en hun terugslagkrachten de structuren waarop ze zijn gemonteerd, beïnvloeden.


Als u apparaten afvuurt die 150 tot 200 meter de lucht in schieten en ze op een spant plaatst op 20 meter boven het podium, moet u de exacte belasting kennen die ze op de structuur uitoefenen. We werken nauw samen met ingenieurs en riggingteams om ervoor te zorgen dat we geen onveilige laadomstandigheden creëren.


Er spelen zich dus veel details achter de schermen af?


Ja, en het belangrijkste is dat we een set checklists hebben ontwikkeld om door te nemen voor elke show. We zullen deze checklists daadwerkelijk bespreken op de Event Safety Day. We zullen ook checklistbronnen aanbieden voor evenementenplanners om hen te helpen bij het navigeren door het proces van pre-productie en planning tot en met de uitvoering van het evenement en zelfs veiligheidsbeoordelingen na het evenement.


Er zijn veel zaken waar u rekening mee moet houden bij het organiseren van een evenement waarbij pyrotechniek of speciale effecten betrokken zijn.


Maar als ik dit verhaal hoor, komt het neer op iets dat geldt voor veel disciplines in de evenementenbranche: betrek mensen zoals jij zo vroeg mogelijk bij het proces.


Ja, dat is een van de belangrijkste dingen. Maar het maakt het wel uitdagend, want pyrotechniek en special effects zijn meestal een van de laatste leveranciers die aan tafel worden gebracht bij het plannen van een evenement.


Tegen de tijd dat we worden gecontacteerd, hebben de organisatoren meestal hun artiesten al geboekt, de organisatie van het optreden gepland en dan realiseren ze zich ineens: 'Oh, we hebben wat extra budget, dus laten we wat speciale effecten toevoegen.'


Dit betekent dat we vaak pas in de allerlaatste stadia van de planning bij een evenement betrokken raken, soms, geloof het of niet, slechts een paar weken voordat het evenement plaatsvindt. Dat kan aanzienlijke uitdagingen opleveren, omdat we op sommige locaties vergunningen 15 of zelfs 30 dagen van tevoren moeten aanvragen.


Ik raad evenementenorganisatoren altijd ten zeerste aan: als u overweegt om pyrotechniek te gebruiken, schakel dan zo vroeg mogelijk in het planningsproces een competente, erkende leverancier in. Veel potentiële problemen kunnen worden voorkomen door die vroege gesprekken te voeren.


Je hebt het onderwerp al heel kort aangestipt, en dat gaat over het publiek. Het publiek is waarschijnlijk een van de grootste zorgen als het gaat om veiligheid.


Ja, absoluut. We hebben standaarden die voorschrijven hoeveel afstand we moeten bewaren tussen onze effecten en toeschouwers.


Bovendien moeten we altijd voorbereid zijn op onvoorziene omstandigheden. We hebben situaties gezien waarin het publiek de controle verliest, een barricadelijn verloren gaat of mensen naar voren dringen. In die gevallen moeten we klaarstaan om te reageren door te schieten of bepaalde effecten uit de show te halen.


Veiligheid en beveiliging zijn altijd factoren bij het plannen van deze effecten. We moeten ervoor zorgen dat er voldoende afstand is, zodat toeschouwers en bemanningsleden veilig blijven.


Als je in festivalsituaties terechtkomt, is er ook veel activiteit op het podium. Je hebt meerdere bands, meerdere crews en iedereen is gefocust op zijn taken. Levert dat extra risico's op?


Ja, absoluut. Soms zijn crewleden of artiesten zich niet volledig bewust van alle elementen die op het podium aanwezig zijn. Daarom nemen we extra voorzorgsmaatregelen, zoals:

Gedetailleerde veiligheidsinstructies geven aan alle bemanningsleden.

• Het gebruik van duidelijke bewegwijzering op het podium om gevaarlijke gebieden aan te geven.

• Het implementeren van knipperende of waarschuwingslichten om aan te geven dat er effecten op het punt staan af te gaan.


Door deze maatregelen te nemen, kunnen we de gevaren niet alleen aan de artiesten communiceren, maar ook aan het overige evenementenpersoneel dat aan de show werkt.


Maar over het algemeen bevindt uw publiek zich op een vaste locatie, dus daar kunt u rekening mee houden, toch?


Ja. We weten doorgaans precies waar het publiek zal zijn en we plannen onze effecten dienovereenkomstig. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat er iets misgaat, zorgen we ervoor dat het op een manier gebeurt die het publiek niet in gevaar brengt.


Maar het is interessant - je zegt dat je op elk moment op de hoogte moet zijn van alles wat er op dat podium gebeurt. Maar een podium is heel groot. Waar staat een pyrotechnics-operator doorgaans?


Zijn ze dichtbij het podium? Zijn ze vooraan in de zaal zodat ze een volledig overzicht hebben van de scène? Hoe ga je daar doorgaans mee om?


Wij geven er de voorkeur aan om direct op het podium te staan. Normaal gesproken staan we net naast het podium, rechts. Op zeer grote podia hebben we echter mogelijk een of meer extra safety spotters in constante communicatie met de pyrotechnic operator om ervoor te zorgen dat elk gebied op het podium wordt gedekt.


Sommige fasen zijn zo complex dat de vuuroperator niet elke locatie fysiek kan zien. In die gevallen gebruiken we veiligheidsspotters of zelfs gesloten-circuit televisie (CCTV) camera's om gebieden met een hoog risico te bewaken.


Wanneer we bijvoorbeeld vlammen of pyrotechniek op grote hoogte gebruiken, kunnen we met CCTV het volledige zicht op en de controle over die elementen behouden.


We hebben het over het publiek gehad, maar op het podium is er natuurlijk nog een andere belangrijke risicofactor: de artiest.


Artiesten doen niet altijd precies wat er is ingestudeerd. Is dat een groot probleem voor jou?


Het is vaak minder een probleem dan mensen denken. Kunstenaars zijn zich over het algemeen heel bewust van hun omgeving. We betrekken ze al vroeg in het proces om ervoor te zorgen dat ze begrijpen waar alle pyrotechnische effecten zullen zijn.


Als je op een podium staat met veel effecten, zie je vaak grote oranje gafftapemarkeringen die duidelijk de gevarenzones aangeven: gebieden waar ze niet mogen komen.


Maar als je optreedt voor duizenden mensen, kun je gemakkelijk in het moment opgaan, toch?


Ja, precies. Daarom is het cruciaal om een pyrotechnisch operator te hebben die kalm is, zeer alert en elke beweging van de artiest in de gaten houdt.


Als een artiest op het verkeerde moment de verkeerde positie inneemt, dan vuren we het effect niet af. Dat is onze taak: de veiligheid van iedereen op dat podium waarborgen.


Oké, ik denk dat het een heel interessante lezing zal zijn die je gaat geven op de Event Safety Day. Brian, bedankt dat je alvast wat hoogtepunten van je lezing met ons deelt.


Ik kijk ernaar uit. Ik ben erg enthousiast om naar België te komen en deel te nemen aan de Event Safety Day. Ik denk dat het een geweldige conferentie gaat worden.


Oké, bedankt. En voor jullie thuis, bedankt voor het kijken naar onze show. Ik hoop jullie volgende week te zien.

Advertenties