Het is officieel: CES, de grootste technologiebeurs ter wereld, zal de nieuwste digitale snufjes in 2021 virtueel presenteren. De Consumer Technology Association (CTA), die het evenement organiseert, heeft aangekondigd de beurs te schrappen.
CES 2021 zou van 6 tot 9 januari doorgaan in Las Vegas. Jaarlijks trekt de hoogmis voor technologiefans bijna 100.000 bezoekers van over heel de wereld. Journalisten, investeerders en fans verdringen elkaar op de beursvloer om de nieuwste gadgets en robots te ontdekken. Dat zal op deze editie anders zijn, want de organisatie besliste de beurs te annuleren om deelnemers te beschermen tegen de coronavirus uitbraak. In de plaats komt een volledig digitaal evenement.
The new format will allow participants to hear from technology innovators, see cutting-edge technologies and the latest product launches, and engage with global brands and startups from around the world.
"Te midden van de pandemie en de groeiende wereldwijde bezorgdheid over de gezondheid van de verspreiding van COVID-19, is het gewoon niet mogelijk om begin januari 2021 tienduizenden mensen veilig bijeen te brengen in Las Vegas om elkaar te ontmoeten en persoonlijk zaken te doen", aldus Gary Shapiro, president en CEO van CTA. "Technologie helpt ons allemaal om te werken, te leren en contact te maken tijdens de pandemie - en die innovatie zal ons ook helpen CES 2021 opnieuw uit te vinden en de tech community op een zinvolle manier samen te brengen. Door over te schakelen naar een volledig digitaal platform voor 2021, kunnen we een unieke ervaring die onze exposanten in contact brengt met bestaande en nieuwe doelgroepen."
Big news?
— CES (@CES) July 28, 2020
CES 2021 is going all-digital! Get ready for a new immersive experience where you’ll have a front row seat to the action https://t.co/IzmHDpIu1Y
CESS 2022 blijft op dit moment wél gepland als een in-person evenement.
Slaagt CES waar andere grote beurzen faalden?
Of de grote techbedrijven die tijdens CES traditioneel hun grote aankondigingen doen staan te springen voor het digitale format is nog maar de vraag. Ook E3, de grootste gamingbeurs ter wereld, onderging hetzelfde lot. Zowel Sony als Microsoft zouden op E3 hun nieuwe consoles voorstellen, maar beslisten beiden dat ze daarvoor geen overkoepelende beurs voor nodig hadden en organiseerden zelf een digitaal evenement. Ook Samsung stelt nieuwe devices voor zonder naar IFA te gaan.
Ook de Geneva Internasional Motorshow, één van de grootste auto-expo's ter wereld, onderging hetzelfde lot. Hoewel het autosalon niet doorging gingen de aankondigingen van grote automerken gewoon door. Soms via een livestream, soms via een zelf georganiseerd evenement voor journalisten en influencer. Zo koos Bentley voor een intieme voorstelling van een nieuw model waarbij ze, startende in Londen, met 7 Bentleys langs enkele whiskey reden om te eindigen om een verlaten vliegveld voor de ultieme testrit. Verschillende media schrijven dat de autoconstructeurs de klassieke autosalons wel eens beu zouden kunnen zijn. Een gepersonaliseerde live ervaring kan een alternatief zijn.
Bovendien is het moeilijk voor bedrijven om op gigantisch grote beurzen op te blijven vallen. Dat opent weer opportuniteiten voor iets kleinere niche beurzen en congressen. Start-ups, kleine en middelgrote bedrijven hebben net wél nood aan de kracht van een centraal evenement waar hun doelgroep aanwezig is. Op de evenementen waar de grote jongens niet tegen elkaar opboksen kunnen zij wél de aandacht trekken.
Bron: CES, The Next Web, BusinessAM - Photo: CES