"The show must go on" - Evenementenbranche slaat alarm

"The show must go on" - Evenementenbranche slaat alarm

Tegelijk met de maandelijkse test van het luchtalarm komende maandag, slaat de Nederlandse evenementenbranche opnieuw alarm. Met een grootschalige actie en de boodschap 'The show must go on' (#theshowmustgoon), voert de branche de druk richting de overheid noodgedwongen op. 


De actie wordt ondersteund door het Metropole orkest dat, samen met DI-RECT zanger Marcel Veenendaal en het ZO! Gospel Choir, een cover opnam van het nummer van Queen 'The show must go on'. De bijbehorende clip laat, heel treffend, beelden zien van lege theaters, podia en concertzalen. Het nummer en de clip zullen maandag kort na het luchtalarm van 12 uur te zien en horen zijn op radio, televisie, social media en op de buitenkant van verschillende grote evenementenlocaties.    




Jolanda Jansen, woordvoerder van de Alliantie van Evenementenbouwers: "We begrijpen dat er onder de huidige omstandigheden geen grootschalige evenementen kunnen plaatsvinden, maar niet dat we op korte termijn niet aan de slag kunnen met testevenementen. Met de ontwikkelingen op het gebied van sneltesten is de koudwatervrees van het kabinet onbegrijpelijk. We willen dat de politiek zich realiseert dat evenementen in het voorjaar en de zomer van 2021 niet door zullen gaan als er op korte termijn geen toezeggingen worden gedaan en er geen stappen worden gezet. The show must go on."


Riemer Rijpkema, woordvoerder namens het EventPlatform vult aan: "De huidige steunmaatregelen van de overheid zijn heel belangrijk voor onze branche. Maar de testevenementen zijn nodig om te voorkomen dat er sprake is van een (indirecte) sluiting van anderhalf tot zelfs twee jaar voor onze branche. Tel daarbij de afbouw van steunmaatregelen, de beperkingen op TOZO en TVL en een Garantiefonds dat nog in ontwikkeling is, en dan begrijp je dat het al lang 5 over 12 is geweest, het water ver over de lippen staat en de branche, opnieuw, alarm slaat."


De Alliantie van Evenementenbouwers en het EventPlatform zijn de initiatiefnemers van de actie. De organisaties vertegenwoordigen de publieks- en zakelijke evenementenbranche. De branche is goed voor ruim 100.000 werkplekken en een directe jaaromzet van 7,4 miljard. De branche is in maart vrijwel volledig tot stilstand gekomen en ziet testevenementen, evenals sneltesten en vaccinaties, als belangrijke stappen voor de herstart van de sector en de mogelijkheden om binnen enkele maanden naar een volledige bezetting terug te gaan.


De uitvoering van de testevenementen is in handen van Fieldlab Evenementen. Een initiatief van de Alliantie, het EventPlatform en de overheid. Onder de noemer 'Back to Live' wil Fieldlab Evenementen de testevenementen organiseren. Dat gebeurt in samenwerking met de wetenschap en met steun van de vier ministeries Economische Zaken en Klimaat, Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen, Justitie & Veiligheid en Volksgezondheid, Welzijn & Sport. De resultaten van de testevenementen worden gebruikt om te komen tot een versnelde, veilige, verruiming van maatregelen en aantallen bezoekers.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Advertenties