Sportpaleis Antwerpen in TOP 10 concertzalen

Sportpaleis Antwerpen in TOP 10 concertzalen

In het op 28 juli door Billboard gepubliceerde overzicht van Top 10 Venues kreeg het Antwerps Sportpaleis de tiende plaats toebedeeld. De Manchester Evening News Arena is met de zevende plaats de enige Europese zaal die qua bruto-inkomsten hoger in de ranglijst staat.

 

Het Sportpaleis heeft van alle zalen in de top 10 de hoogste bezettingsgraad en is de op één na goedkoopste wat de ticketprijzen betreft. Billboard, het Amerikaanse magazine voor de muziekindustrie, ordende de bruto-inkomsten van de mega concertzalen, i.e. zalen met een capaciteit van meer dan 15.000 bezoekers, in de periode van 15 november 2006 tot 15 mei 2007 en positioneerde het Antwerps Sportpaleis op de tiende plaats.

 

De rangschikking ziet eruit als volgt:

 

1. Madison Square Garden New York     

$ 34.045.896 - 646.377 bezoekers - 55 shows

 

 

2. Thomas & Mack Center Las Vegas     

$ 27.247.466 - 431.792 bezoekers - 40 shows

 

 

3. Staples Center Los Angeles     

$ 26.235.576 - 329.665 bezoekers - 34 shows

 

 

4. St. Pete Times Forum Tampa, Florida     

$ 21.928.821- 362.715 bezoekers - 52 shows

 

 

5. Palace of Auburn Hills, Michigan     

$ 21.096.765 - 619.855 bezoekers - 67 shows

 

 

6. Air Canada Centre Toronto     

$ 20.187.713 - 359.596 bezoekers - 33 shows

 

 

7. Manchester Evening News Arena   

$ 19.194.684 - 274.693 bezoekers - 23 shows

 

 

8. Acer Arena Sydney    

$ 19.013.898 - 243.404 bezoekers - 34 shows

 

 

9. Coliseo de Puerto Rico     

$ 18.643.943 - 257.896 bezoekers - 31 shows

 

 

10. Antwerps Sportpaleis     

$ 15.766.880 - 408.253 bezoekers - 27 shows

 

Wat bezoekersaantallen betreft, komt het Sportpaleis met 408.253 personen gespreid over 27 shows op de vierde plaats, na Madison Square Garden, het Palace in Auburn Hills en het Thomas & Mack Center in Las Vegas. Gerekend over het aantal verschillende shows heeft het Sportpaleis met gemiddeld 15.120 bezoekers de hoogste bezettingsgraad en steekt het met kop en schouders boven de andere zalen uit. De reeks concerten van Clouseau - in 't dubbel, die liep van 1 tot en met 29 december, is daar niet vreemd aan. Qua publieksopkomst in één en dezelfde zaal stootten Koen en Kris Wauters concurrentie als U2, Kylie Minogue, Elton John en Bob Seger & The Silver Bullet Band moeiteloos van de troon.

 

Billboard geeft alleen een overzicht van muziekgerelateerde activiteiten. Evenementen als het Proximus Diamond Games tennistornooi of de party's in het Sportpaleis worden niet meegeteld. Het Belgische publiek mag dan al eens morren over de hoge toegangsprijzen van concerten, hun reactie is in vergelijking met de in het buitenland gehanteerde tarieven ongegrond. Uit de cijfers van Billboard kunnen de volgende gemiddelde prijzen worden afgeleid (we rangschikten van goedkoop naar duur):

 

1. $ 34,03 - Palace of Auburn Hills, Michigan

2. $ 38,62 - Antwerps Sportpaleis

3. $ 52,67 - Madison Square Garden New York

4. $ 56,13 - Air Canada Centre Toronto

5. $ 60,45 - St. Pete Times Forum Tampa, Florida

6. $ 63,10 - Thomas & Mack Center Las Vegas

7. $ 69,87 - Manchester Evening News Arena

8. $ 72,29 - Coliseo de Puerto Rico

9. $ 78,11 - Acer Arena Sydney

10. $ 79,58 - Staples Center Los Angeles

 

Alleen het Palace van Auburn Hills is qua gemiddelde ticketprijs goedkoper dan het Sportpaleis. Voor een ticket in het Sportpaleis betaalt men gemiddeld minder dan de helft van de ticketprijs in Los Angeles of Sydney.

www.sportpaleis.be
Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Beste event software & tools voor het organiseren van evenementen: jouw ultieme gids

Beste event software & tools voor het organiseren van evenementen: jouw ultieme gids

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

14 miljoen deelnemers aan virtueel concert op Fortnite: Wat dit betekent voor de toekomst van events

14 miljoen deelnemers aan virtueel concert op Fortnite: Wat dit betekent voor de toekomst van events

Advertenties