5 toptips die jouw virtueel event er met kop en schouders doen uitsteken

5 toptips die jouw virtueel event er met kop en schouders doen uitsteken

Uitnodigingen voor virtuele evenementen, je mailbox zit er vol van! Van meetings tot concerten, verjaardagen en happy hours. Hoe maak jij het verschil?

 

Meten is weten: volgens Google Trends is de zoekterm 'virtueel evenement' 1100% meer ingegeven in de periode tussen februari 2020 en eind maart 2020. Hoog tijd dus om dit hot topic nader te bekijken en na te denken over hoe je je virtuele offer kunt verbeteren.

 


1. Een marketing- en eventplan

Onderschat nooit de kracht van een sterk marketing- en eventmanagementplan. Wanneer je je event gaat vermarkten, weet altijd dat het voor de persoon de eerste keer kan zijn dat hij in contact komt met je evenement. Je wil mensen lokken en enthousiast maken om deel te nemen. Anders dan bij in-person evenementen, is fysiek netwerken niet meer je grootste aantrekkingskracht. Nu is het: content is king. Aantrekkelijke keynote sprekers en duidelijke onderwerpen zijn the way to go. Zoek uit wat je publiek wil zien, wie ze willen horen, en biedt een breed aanbod van verschillende thema’s en topics aan die de diverse deelnemerstypes bekoren.


 

2. Aantrekkelijke en interactieve content

Daar zijn je deelnemers. En nu? Het geheim is je publiek geëngageerd te houden. Tijdens fysieke evenementen is je publiek meer verbonden. Tijdens virtuele events raken mensen makkelijker afgeleid. Er gebeurt van alles in hun huis, en als ze willen vertrekken, is één druk op een knop voldoende. Zorg daarom zeker dat jouw content waarde toevoegt aan het leven van je deelnemers en creëer memorabele momenten. Maya Angelou zegt er dit over: “mensen vergeten wat je hebt verteld en wat je deed, maar ze vergeten nooit hoe zij zich voelden.” Moedig daarom doorheen je event participatie aan. Wat je echt niet wil, is dat je deelnemers zich minderwaardig voelen. Wat je wel wil is een omgeving creëren waar je publiek de mogelijkheid heeft een actieve rol te spelen, gehoord worden en in staat zijn om ervaringen met sprekers en andere aanwezigen te delen. Onderzoek daarom zeker ook de mogelijkheden om bewegende beelden en andere grafische elementen te incorporeren zodat je ook de visuele ervaring een boost geeft.

 

Extra tip: mix live en vooraf opgenomen content. Je publiek houdt waarschijnlijk meer van de live momenten, maar vooraf opgenomen content zorgt ervoor dat jij als organisator meer controle hebt, als er bijvoorbeeld een technisch probleem ontstaat. Vorige maand hield Deepak Chopra een live meditatie en zijn sessie crashte ongeveer halfweg. De deelnemers keken 20 minuten op een wit scherm. Met vooraf opgenomen content los je dit probleem op.


InEvent_people.jpeg


3. Toegankelijkheid en inclusiviteit

Fysieke evenementen kennen vele voordelen, maar de troef van virtuele events is wel hun toegankelijkheid en inclusiviteit. Mocht je gast toch afgeleid raken door huiselijke beslommeringen of afleidingen, dan kun jij jouw content bijna onmiddellijk on-demand ter beschikking stellen. Als je een privé-evenement organiseert, dan kun je de content daarna delen met zij die er niet bij konden zijn. Highlights en snippets van sessies deel je dan weer als marketing tool voor je volgende evenement.

 


4. Analyseer je data

Bekijk je analytics goed en gebruik deze informatie om je volgende stappen te bepalen. Het is fantastisch om leads te verzamelen, maar het is ook belangrijk om de feedback van je deelnemers te erkennen en aan te pakken. Er zijn heel wat platformen op de markt die live analytische rapporten aanbieden. Dit maakt het gemakkelijker om je data te segmenteren en te communiceren met je verschillende doelgroepen. Als je het juiste platform kiest, dan kun je je publiek bereiken en opvolgen. Je geeft hen de mogelijkheid om hun bezorgdheden te uiten en je kunt eventuele valkuilen snel en efficiënt stroomlijnen.

 


5. Kies het juiste platform

Het allerbelangrijkste is een eventplatform te kiezen dat geschikt is voor jouw specifieke noden. Ga niet standaard voor het platform waar iedereen het over heeft. Begrijp goed wat jij nodig hebt – misschien is het belangrijk voor jouw deelnemers om via een virtuele lobby te netwerken. Doe voldoende research zodat je de beste oplossing voor jouw publiek vindt.

 

NEO_VL_Screens5.png  


Klaar om jouw evenementen te laten shinen? Start hier een gratis 30 dagen test met InEvent.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties