Grootste zonne-carport ter wereld geopend op Lowlands Festivalterrein

Grootste zonne-carport ter wereld geopend op Lowlands Festivalterrein

Solar Carport Biddinghuizen is feestelijk geopend. De Solar Carport is gerealiseerd op de parkeerterreinen van Lowlands en is met zijn oppervlakte van 35 hectare de grootste solar carport ter wereld.


De oppervlakte van het duurzame parkeerterrein beslaat in totaal 35 hectare en biedt daarmee ruimte voor 15.000 auto's. Met behulp van 90.000 zonnepanelen levert het systeem een vermogen van 35 MWp, wat betekent dat zo’n 10.000 huishoudens van groene stroom kunnen worden voorzien. Dit staat gelijk aan het stroomverbruik van zo'n 100 Lowlandsweekenden per jaar. De Solar Carport blijft permanent op deze locatie staan.


Het Lowlandsfestival vindt jaarlijks plaats op een vaste locatie in Biddinghuizen. De organisatie is al jaren bezig om het festival te verduurzamen. Het energieverbruik blijft hierbij een uitdaging. Per Lowlandseditie wordt circa 300.000 kWh elektriciteit verbruikt. Bijna alle elektriciteit wordt op dit moment opgewekt door generatoren. Met de aanleg van de Solar Carport maakt het festival een enorme verduurzamingsslag.


2022.05.03_Opening-Solar-Carport-1-scaled.jpg



Officiële opening Solar Carport

Onder leiding van Paul van Liempt zijn als onderdeel van het openingsprogramma inhoudelijke gesprekken gevoerd met kopstukken binnen de energietransitie, waaronder Marjan Minnesma en Tim Verbruggen. Belangrijke onderwerpen die aan bod kwamen hadden betrekking op de noodzaak van flexibiliteit op het elektriciteitsnet en de wet- en regelgeving rond duurzame oplossingen.


Voor de lokale omgeving is er vanuit de opbrengsten van Solar Carport Biddinghuizen een gebiedsfonds ter beschikking gesteld. Ton van Amerongen, wethouder van gemeente Dronten, heeft symbolisch een eerste cheque van €10.000,- aan energiecoöperatie BEN overhandigd. Na deze overdracht was het woord aan cabaretier Dolf Jansen, zelf fervent milieuactivist, die het zonnepark met een hoopvolle boodschap feestelijk opende. 



Feestelijke opening

Na afloop konden bezoekers netwerken op het terrein, dat tijdelijk omgedoopt was tot mini-festivalterrein. Vanaf een tijdelijke uitkijktoren konden belangstellenden de grootsheid van ’s werelds grootste solar carport met eigen ogen zien. 


Eric van Eerdenburg (directeur Lowlands): "We zijn trots dat deze solar carport na een jarenlange ontwikkeling in samenwerking met Solarfields is geopend. Als festivalorganisatie willen we een optimistisch toekomstbeeld uitdragen en een rol spelen in de oplossing van klimaatproblematiek. We hopen op deze manier een inspiratiebron voor onze bezoekers te zijn om – hoe klein ook – hun steentje bij te dragen aan de verduurzaming van de wereld."


Niek Tamminga (Director Rooftop): "Het realiseren van zo’n enorm project verloopt nooit zonder uitdagingen. We zijn enorm dankbaar voor de steun die we hebben gehad van overheden, zodat we dit schoolvoorbeeld van meervoudig grondgebruik met MOJO konden realiseren. We hopen dat het een startschot is om op meer plekken in Nederland parkeren met duurzame energieopwekking te combineren."



Driedubbel ruimtegebruik

De zonnepanelen die worden gebruikt voor deze grootschalige solar carport laten licht door (zogenaamde bifacial zonnepanelen). Hierdoor kan het licht wat door de grond gereflecteerd wordt, ook worden benut. Naast een hogere energieopbrengst, geeft dit ook de mogelijkheid om het gras aan de onderzijde beter te laten groeien. Omdat de parkeerplaats slechts een aantal keren in het jaar ingezet wordt als parkeerplaats, zullen er gedurende de rest van het jaar schapen grazen.

Bron: Solaerfields

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties