Cateringreus Compass neemt J&M Catering over

Cateringreus Compass neemt J&M Catering over

Compass Group België neemt de eventcateraar J&M Catering van de Antwerpse ondernemer Jan Jacobs over. Daarmee versterkt de cateringgroep, die tot voor corona vooral in bedrijven, zorginstellingen en scholen actief was, zich in de evenementenmarkt. "Een deel van de bedrijfscatering komt niet meer terug."


De overname van J&M gebeurt met de divisie Sports & Leisure. Die bedient onder meer de loges in voetbalstadions, viptenten op festivals en sportevenementen, en feesten in hotels. Het segment boomt door de knaldrang na de pandemie. Eerder had Compass Group in die business al Gourmet Invent, Amalthea en het Nederlandse Maison van de Boer overgenomen en werd in België Fair Catering, gericht op de niche van beurscatering, opgericht. De divisie telt nu vijf productiekeukens op vaste locaties. Naast die divisie richt Compass België zich ook op de bedrijfskeukens, de zorg en de scholen.


We verloren 30 mijoen euro op de bedrijvenmarkt. We moesten dus op zoek naar diversificatie, die we vonden in de markt van sport, cultuur, festivals en vipenementen.


Hoeveel Compass betaalt voor J&M Catering wordt niet bekendgemaakt, maar het bedrijf is met 30 miljoen euro, 3.000 events dit jaar en 120 vaste medewerkers in zijn eentje groter dan de vier bedrijven die het al in portefeuille had. Alles samen moet de nieuwe divisie volgend jaar 50 miljoen euro omzet draaien op een totaal voor Compass België van 200 miljoen euro (in 2023). Dit jaar gaat de omzet richting 145 miljoen euro.


"We hebben zwaar geleden onder de coronacrisis, dat ligt voor de hand", zegt Compass-CEO Bart Matthijs. "Vooral in de bedrijfskeukens viel de activiteit volledig weg. Precorona hadden we 180 miljoen euro omzet. In 2021 viel dat terug tot 93 miljoen euro. Een deel daarvan hebben we intussen teruggewonnen, maar bij de bedrijven - vooral in de dienstensector - is 30 miljoen euro omzet definitief verloren door de verkleining van de kantoren en meer thuiswerk. We moesten dus op zoek naar diversificatie, die we vonden in de markt van sport, cultuur, festivals en vipevenementen"



Geen supermerk

Het is niet de bedoeling de verschillende cateringmerken in dat nieuwe segment samen te voegen tot één superbrand. "Catering, zeker op die markt, is emotie, en de saus van de ene chef is niet die van de andere. Elk bedrijf heeft zijn eigen creativiteit en aanpak, en daardoor ook zijn eigen type klanten. Het grote Compass mag daar niet aan tornen, ook niet door het management of de naam te veranderen."


Catering is emotie, en de saus van de ene chef is niet die van de andere. Elk bedrijf heeft zijn eigen creativiteit en aanpak. Het grote Compass mag daar niet aan tornen.


Compass Group België, dat na de overname van J&M 1.700 medewerkers telt, is onderdeel van 's werelds grootste cateringconcern met dezelfde naam, dat genoteerd is op de Londense beurs, en met 550.000 werknemers kookt op 55.000 locaties wereldwijd. In België alleen al bereidt de groep jaarlijks 6 miljoen maaltijden met Eurest voor bedrijven, Medirest voor woonzorgcentra en ziekenhuizen en Scolarest voor scholen.


"Het nieuwe segment van sports & leisure dat we hebben aangeboord is ook helemaal anders dan wat we al deden, met meer menu's op maat, andere recepten en ingrediënten, meer creativiteit en inventiviteit", zegt Matthijs. "We gaan dus heel voorzichtig zijn met synergieën in onze keukens of de bediening, zelfs in de aankoop van voeding. Als een chef van Gourmet Invent liever zijn steak koopt bij zijn vertrouwde slager moet dat kunnen. De kracht van de groep zal eerder liggen op het vlak van stafdiensten, IT, hr, boekhouding, leasing van vrachtwagens of administratie."


Ziekenhuizen en woonzorgcentra worstelen enorm met inflatie in de voedingsgrondstoffen, tot 13 procent. Wij kunnen hen begeleiden in de aankoop en menuplanning.


Naast het verleggen van de focus naar evenementen rust de nieuwe strategie van Compass België op nog een andere pijler: de zorg. "We merken dat ziekenhuizen en woonzorgcentra enorm worstelen met de inflatie in de voedingsgrondstoffen, tot 13 procent", zegt Matthijs. "Wij zien daar een markt in, niet door de keukens over te nemen of het personeel te vervangen, maar door hen te begeleiden in de aankoop en de menuplanning."

Bron: De Tijd 01/07 via License2publish, Photo: iStockphoto

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties