Is de 'metaverse' hype al voorbij?

Is de 'metaverse' hype al voorbij?

De afgelopen jaren is er veel gepraat over de mogelijkheden van de metaverse als een nieuwe manier om virtuele evenementen te organiseren en deelnemers een unieke en immersive ervaring te bieden. De echte doorbraak kwam er echter niet.


Grote techbedrijven hebben miljarden dollars geïnvesteerd in de ontwikkeling van virtuele werelden, en er werd voorspeld dat de metaverse de toekomst van het internet zou zijn. En hoewel de metaverse nog steeds een interessant concept is en er mooie concepten neergezet zijn, lijkt de hype te zijn afgenomen. "In volle pandemie leek de metaverse het alternatief te worden voor fysieke evenementen, maar een echte grote doorbraak kwam er niet", vertelt Kevin Van der Straeten. "Veel metaverse-concepten kregen rijkelijk aandacht in de pers, maar in realiteit zijn de resultaten toch minder indrukwekkend dan voorspeld." 


Zo was bijvoorbeeld ook de Fashion Week 2023 een grote teleurstelling. In 2022 mocht die 108.000 virtuele bezoekers ontvangen, dit jaar waren er slechts 1.000 bezoekers gelijktijdig online (met een totaal van 26.000 bezoekers, maar liefst 76 (!) procent minder dan het jaar voordien). 


De hype rondom de metaverse lijkt dus af te nemen, terwijl de focus verschuift naar een ander technologie-gebied: artificial intelligence (AI). AI, ook wel bekend als kunstmatige intelligentie, is het vermogen van computersystemen om taken uit te voeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen. Chat-GPT is hiervan het bekendste voorbeeld.


En hoewel Facebook recent nog de naam van het moederbedrijf naar Meta veranderde omdat het 200% zou inzetten op de metaverse, verlegt ook de social media gigant zijn focus naar AI. Volgens CEO Mark Zuckerberg is het allemaal nog 'te vroeg' en zal de doorbraak alsnog komen, maar of hij gelijk krijgt zal nog moeten blijken. 


Dat neemt niet weg dat hybride en online evenementen een gigantisch succes zijn, integendeel. Alleen het rondlopen in klungelige virtuele werelden weet het grote publiek voorlopig dus (nog) niet te smaken.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties