Gedaan met peperdure concerttickets? Waarom kosten ze soms drie keer zoveel?

Gedaan met peperdure concerttickets? Waarom kosten ze soms drie keer zoveel?

600 euro om Beyoncé in Brussel te zien. En ook tickets voor Taylor Swift kostten plots drie keer zoveel. Hoe meer fans een ticket willen, hoe duurder de prijzen. Zo zal het ook volgende week bij popster Olivia Rodrigo gaan. "Hoog tijd om die praktijk aan banden te leggen", zegt Vooruit, dat een wetsvoorstel indient. Maar heeft dat wel kans op slagen?


Verwacht wordt dat het concert van de Amerikaanse zangeres Olivia Rodrigo (20) in een mum van tijd zal uitverkopen. Fans moeten zich registreren om kans te maken op een kaartje voor haar show in het Antwerpse Sportpaleis in mei volgend jaar: ze moeten daarvoor een account aanmaken bij Ticketmaster, het bedrijf dat de tickets verkoopt. Nadien gaat het volgens het 'first come, first served'-principe. Wie geregistreerd is, krijgt een toegangscode en moet op tijd inloggen om erbij te zijn. En alsof dat nog niet genoeg stress geeft voor de fans, wordt een deel van de tickets via variabele prijzen verkocht. Die techniek paste concertorganisator Live Nation voor het eerst in ons land toe voor de show van Beyoncé. Terwijl de prijs van een gewoon ticket toen varieerde tussen de 64 en 183 euro, kostte een 'platinumticket' toen bijna 600 euro of drie keer zoveel. Ook voor het concert van Taylor Swift werd met dat systeem geëxperimenteerd.


Het is de techniek van 'dynamic pricing': de prijs stijgt naarmate er meer vraag is voor tickets en er dus meer gegadigden zijn. In de toeristische sector is het al langer gangbaar. Is er veel vraag naar een bepaalde vlucht of populair hotel, dan wordt de hotelkamer of het vliegticket aanzienlijk duurder. Is er veel verkeer op de website van Ticketmaster? Dan stijgt ook de prijs van het concert. Artiesten zijn meestal zelf vragende partij: naast Beyoncé en Taylor Swift wil ook Rodrigo niet dat tickets voor haar show aan woekerprijzen op de zwarte markt worden doorverkocht, beargumenteert Live Nation.


Vooruit noemt het 'slinkse technieken' en dient nu een wetsvoorstel in om komaf te maken met die dynamische prijsbepaling. "Ticketmaster maakt op die manier woekerwinsten", zegt fractieleidster Melissa Depraetere. "Door een beperkt aantal tickets aan gewone prijzen beschikbaar te stellen, raken ze snel uitverkocht. Ze geven mensen het gevoel dat het gaat om een exclusief ticket. Daardoor zijn ze bereid veel meer geld uit te geven dan nodig is voor een gewoon concertticket." Ze haalt ook aan dat het systeem - in het geval van Taylor Swift - helemaal niet het misbruik op doorverkoopsites tegenhoudt. "Hoewel voorverkooptickets in eerste instantie alleen toegankelijk waren voor Swift-fans die waren geselecteerd als ‘geverifieerde fans’, werden sommige tickets al aangeboden op andere sites zoals StubHub voor maar liefst 20.000 euro elk."



Zeer belangrijke inkomsten

Het is natuurlijk wel zo dat de wijze waarop artiesten hun geld verdienen, is veranderd. Dat ziet ook Depraetere. De platenverkoop is gekelderd en artiesten zijn almaar vaker afhankelijk van digitale distributieplatforms, die onvoldoende betalen. "De verkoop van concerttickets vormt voor artiesten dus een zeer belangrijke inkomstenbron", zegt ze. "Maar tien jaar geleden, in 2013, werd wel een wet aangenomen om de lucratieve doorverkoop van tickets aan banden te leggen. Nu stellen we vast dat er weer veel meer mogelijkheden zijn om dankzij het internet lucratieve zaakjes te doen." In haar wetsvoorstel wil Depraetere die wet van 2013 nu simpelweg aanvullen met een verbod op dynamische prijsbepaling, zowel op de originele verkoop als op doorverkoop.


We kunnen dit prima in België in de wet opnemen, al is er natuurlijk een risico dat er minder concerten zouden worden georgani­seerd - Melissa Depraetere (Vooruit)


Depraetere wil dat tickets dus weer betaalbaar worden, maar kan België dat wel alleen? Dynamische prijzen zijn een internationale trend: ook bij de ticketverkoop voor onder meer Bruce Springsteen in de VS gingen kaartjes voor bijna 5.000 dollar (4.600 euro) per stuk over de toonbank. Live Nation is bovendien een multinational. "De discussie leeft al in een aantal landen en in sommige ligt een gelijkaardig wetsvoorstel voor”, antwoordt Depraetere. “We kunnen dit prima in België in de wet opnemen, al is er natuurlijk een risico dat er minder concerten zouden worden georganiseerd."



"Happy few"

Ook in het Europees parlement werden er al vragen over gesteld, vooral dan of de EU geen prijsplafond moet invoeren voor tickets. "Maar als het via die weg moet, zal het langer duren. Ik heb er niets op tegen dat er een Europese aanpak volgt om doorverkoop tussen landen beter te regelen, maar los daarvan zouden wij in eigen land wel al iets kunnen doen aan de extreem hoge prijzen die Ticketmaster vraagt door dit nieuwe systeem te gebruiken. Reken daar nog bij dat drank- en eetbonnen duurder worden en je sinds kort ook moet betalen om je geld van niet-uitgegeven bonnen terug te krijgen: zo wordt een concert bijwonen een luxe voor de 'happy few'."

Bron: HLN 16/09 via License2publish

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties