Een event organiseren wanneer duurzaamheid een belangrijke focus heeft binnen je bedrijf: hoe pak je dat aan? Het vraagt enkel wat voorbereiding en aandacht voor de details. Er zijn verschillende manieren waarop je duurzaamheid integreert in je event.
Dit zijn zes belangrijke aspecten waar je als organisator rekening mee kunt houden.
1. Kies voor een duurzame locatie
Uiteraard begint het met de locatie. Kies bij voorkeur voor een locatie met het Green Key Certificaat. Let erop dat de evenementenlocatie goed bereikbaar is met openbaar vervoer of kijk of er alternatieven zijn, zoals voldoende laadpalen voor elektrische auto's. Daarnaast is het belangrijk dat de locatie duurzaamheid zelf ook hoog op de agenda heeft staan. Dit vergroot de kans dat men energiezuinig werkt en (zoveel mogelijk) hernieuwbare energiebronnen gebruikt. "Bij Jaarbeurs zit je sowieso goed, wij hebben onszelf een doel gesteld: de meest duurzame congres- en evenementenlocatie van Europa worden", vertelt Mayen van Luttikhuizen.
2. Ga voor lokaal en vega(n)
Heb je al nagedacht over de hapjes en drankjes? Hier kan je een flinke slag slaan namelijk. Heel leuk al die exclusieve hapjes, overgevlogen vanuit alle hoeken van de wereld… maar niet zo duurzaam. Kies als alternatief eens voor lokale producten, bij voorkeur biologisch en seizoensgebonden. Dit scheelt een hoop vervoer en daarmee ook een heleboel co2. Overweeg daarnaast om vegetarische en veganistische opties aan te bieden, dit is beter is voor het milieu én voor de gezondheid. Win-win dus.
3. Duik in het afval
Dit is een hele belangrijke: een event krijgt immers al snel een hoop afval. Je denkt als eerste waarschijnlijk aan wegwerpservies- en bestek. Maar er is meer. Véél meer. Door hier secuur naar te kijken, maak je een enorme duurzame stap. Vermijd het gebruik van papier (brochures, plattegronden etc); ga zoveel mogelijk digitaal. Bij Jaarbeurs gebruiken we bijvoorbeeld de Jaarbeurs Live App om digitaal te navigeren en communiceren met bezoekers.
En wat dacht van al die verpakkingen, badges, bloemen, tapijt, decors etc.? Kijk wat je nodig hebt en vraag jezelf dan af hoeveel afval dit oplevert. Kan dit anders? Is er een duurzaam alternatief?
4. Minimaliseer voedselverspilling
Bereid eten en drinken pas als het besteld wordt. Het betekent weliswaar dat mensen eventjes moeten wachten op hun hapje of drankje, maar zo weet je zeker dat er zo min mogelijk overblijft. Toch voorkom je het nooit helemaal. Het is immers lastig te plannen en je weet niet of je met grote of kleine eters te maken hebt. Denk daarom ook na over wat je na het event gaat doen. Doneer het overgebleven voedsel bijvoorbeeld aan de voedselbank of bied aan het via de app Too Good To Go.
5. Vermijd energie slurpende apparatuur
Zonder audiovisuele middelen, geen volwaardig event. Maar helaas staat deze apparatuur meestal niet bekend om het energiezuinige label. Let erop dat je zoveel mogelijk draadloze apparatuur gebruikt. Zo bespaar je meters kabels, vervoer, verpakking etc. Vraag jezelf daarnaast wat snelle quick fixes af om je apparatuur te verduurzamen:
- Werk je met ledverlichting?
- Gebruik je oplaadbare batterijen waar het kan?
- Zijn er bewegingssensoren voor lampen die niet de hele dag aan hoeven?
6. Inspireer anderen
Spread the word! Een duurzame ambitie wordt nog duurzamer als je anderen ermee inspireert. Zorg dat alle betrokkenen op de hoogte zijn van de duurzame doelen en hoe je die wil bereiken. Maak van duurzaamheid een prominent thema binnen het event. Stimuleer bijvoorbeeld medewerkers en bezoekers om met het openbaar vervoer te komen. Zet uitleg neer bij de catering en vertel op de app welke duurzame keuzes jullie hebben gemaakt tijdens de organisatie van het event.
Zet ook de eerste stap naar een duurzamer event
Het maakt niet uit of het gaat om het organiseren van een congres, awardshow, training of vakbeurs. Als je het ons vraagt, hoort duurzaamheid op iedereens agenda te staan. Zo beschermen we het milieu en kunnen we onze negatieve impact hierop verminderen. En dat is zeker niet de enige reden!
Alleen al de kosten die je bespaart: door voor duurzame maatregelen te kiezen, zoals het hergebruiken van materialen, bespaar je op de lange termijn geld. Ook draagt het bij aan een positief imago, want zo ziet jouw doelgroep ook dat je bewust omgaat met het milieu. Dit kan leiden tot betere branding en een grotere loyaliteit van je bezoekers. En tot slot draag je bij aan bewustwording. "Alleen samen bouwen we aan een duurzame toekomst."
Samen maken we het verschil
Zoek je een locatie die duurzaamheid net zo belangrijk vindt als jouw organisatie? Heb je hulp nodig bij het verduurzamen van een event? Het draait uiteraard altijd om de doelstelling die je met je evenement wilt behalen, maar duurzaamheid bij het organiseren speelt ook een belangrijke rol.
"Bij Jaarbeurs streven we naar groene evenementen die de wereld een beetje beter maken. Samen met jou. Met onze opgedane ervaring op het gebied van duurzame evenementen organiseren laten wij je graag zien welk succes er te behalen valt. Wij zijn er voor je. Neem contact met ons op of kom langs en laat je inspireren door onze duurzame mogelijkheden."