Slechts 1 op 5 zakenmensen is echt happig op zakenreizen. De meeste zakenlui proberen dan ook minder te reizen. Wat zijn de trends?
83% van de zakenreizigers antwoordt volmondig ja op de expliciete vraag of ze een persoonlijke ontmoeting verkiezen boven tele-, video- of andere webconferencing. Toch zijn technologische ontwikkelingen de belangrijkste reden voor de 19% respondenten die in 2005 minder zakenreizen maakten dan voordien. Het maandblad Bizz ontdekte 6 trends die het zakenreizen van vandaag kenmerken:
1. Meer comfort
De toegenomen veiligheidsmaatregelen en wachttijden op de luchthaven hebben tot gevolg dat de zakenreiziger meer comfort wil tijdens de trip en in het hotel. Luchthavenlounges waar nog kan worden gewerkt en flatbed-zetels in het vliegtuig zijn belangrijk vóór de aankomst op locatie. Hotels met kwaliteitsbedden en elektronische gadgets (flatscreens en iPodhouders), een fitnessruimte en high-techvergaderzalen zijn dan weer een must op locatie zelf.
2. Kleinere ecologische voetafdruk
Bedrijven trachten steeds meer milieuvriendelijk te reizen en proberen het impact van zakenreizen op het milieu te minimaliseren. Dat doen ze o.a. door alleen te reizen wanneer noodzakelijk en indien mogelijk per trein te reizen.
3. Tophotels pronken met mode en cultuur
Hotelketens zijn in een gevecht om de zakenreiziger gewikkeld en steunen daarbij graag op een bekende merknaam uit een aanverwante sector (zo verbonden de Italiaanse modehuizen Armani, Versace en Moschino hun naam ondertussen aan een of andere hotelketen).
4. Hotels worden duurder
25% van de bedrijfsuitgaven die via creditcard worden gedaan gaan naar hotels. Dit jaar neemt de gemiddelde kamerprijs voor een hotel met 6 tot 9% toe. Bedrijven als Fortis (+ 50.000 hotelovernachtingen per jaar) trachten de kosten te drukken door extras als Wi-Fi-verbinding en ontbijt gratis bij het arrangement te onderhandelen.
5. Meer bezorgdheid over veiligheid
29% van de Belgische bedrijfsleiders voelt zich bedreigd door terrorisme; 15% heeft zijn reisgedrag aangepast en maakt minder gebruik van openbaar vervoer, beperken reizen naar het buitenland en vermijdt plaatsen met veel volk, aldus de UPS Europe Business Monitor, die 1.451 topmanagers uit 7 landen ondervroeg.
6. Luchthavens lijken steeds meer op vakantieoorden
Changi Airport in Singapore beschikt over een gerenommeerd winkelcentrum, een zwembad en een wellnesscentrum. In Abu Dhabi kan men op de luchthaven golfen. Schiphol huisvest een afdeling van het Rijksmuseum en de luchthavens in Toronto en Johannesburg beschikken over een volledig medisch centrum.
Bron: express.be